2023-09-19, 14:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ersatz
Christer Andersson är intressant. Samtidigt ingen man ska dra alltför höga växlar på vad gäller att han skulle vara gärningsman. Varför ska utredarna ha släppt honom? Finns så klart anledningar till det.

Uppslaget CA har aldrig "släppts" eller avförts i kraft av någon omständighet. Men man stod villrådiga inför hur man skulle komma vidare med honom efter att utredning visat att han var mycket intressant.

Åklagarna menade att enda framkomliga vägen var att återfinna vapnet och där gjordes vissa insatser. Fortsatta ansatser i övrigt mot honom var de tveksamma till. CA var dock parkerad på palmeåklagarnas allt fjuttigare lista över aktuella ärenden. Han blev nog kvar där även efter avgången från tillvaron.

Citat:
Men att han skulle ha sålt vapnet illegalt, det finns en del som talar emot det.

Hade han sålt vapnet legalt hade han bara fått någon tusing i stället för 5000, menar han. Nu var det här ett tag sedan men även på den tiden fick man för en begagnad Magnum 357 flera tusen även om man sålde den legalt. Magnum 357 är också ett eftertraktat och lättsålt vapen även om man säljer det legalt.

Sedan, om vapnet sålts illegalt, varför har det inte dykt upp hos polisen eller att den eller de som sitter på vapnet kontaktat media? Finns ju en hacka att tjäna här för den eller de som eventuellt har vapnet.

Det finns en uppsjö rimliga skäl till att misstro CA:s historia om vapenförsäljningen. Där är de flesta överens. Att den är ett påhitt innebär dock inte att han är GM. Men det tål i sådana fall att tänka på hur man ska få ihop agerandet med en rimlig helhet.
Citera
2023-09-19, 14:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
2. CA hade köpt den typ av ammunition som dödade Palme. Om det var med samma isotop vet man inte. Kulan i väggen var en annan typ av ammunition. Ammunitionen av samma typ som fanns kvar på skytteklubben kom sannolikt inte från samma ask som de fem patroner CA köpte (de hade köpt flera askar).

Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Är det så? Jag hade fått för mig att man hittade både koppar och bly, och att det mycket väl kan ha varit en Winchester metal piercing men att det inte var samma isotopsammansättning. Jag blir gärna upplyst om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Fyndet härrörde från en mantel, men det gick inte att avgöra kultyp. Mantelns kemiska sammansättning skilde sig dock inte från 2P, rapporterades det (SKL 664-95, IVA 16674-3). Spår av bly fanns också på fragmentet, men det matchade inte Palmekulorna. Med andra ord: patronen kan ha varit av samma typ som användes vid Palmemordet, men i så fall förmodligen inte från samma tillverkningstillfälle.

Jag menar att kulan som avsköts vid tv-skottet inte blott kan ha varit en Winchester Metal Piercing (MP), utan att det faktiskt finns en del som talar för att så kan ha varit fallet:

-Att det konstaterats finnas ”inga skillnader beträffande grundämnessammansättning” mellan mantelbiten och manteln på Winchester MP är kvalificerande, särskilt som legeringen är hårdare än på standardammunition.

-Blyfragmentet på mantelbiten matchar i sin isotopprofil det bly Winchester använde på sjuttiotalet.

-Det framstår som att mantelbitens anatomi är i högsta grad förenlig med att ha varit en del av manteln på en Winchester MP (se (FB) Tråden om Christer Andersson).

Man kan påminna om att det som är av intresse här är att det inte är osannolikt att CA innehaft den här ovanliga typen av ammunition redan 1980. Och sedan konstaterat efter 1983/84.
Citera
2023-09-19, 16:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu är du nog ganska off topic, men det mest intressanta här är kanske att vittnet själv inte alls gjorde några sådana kopplingar. Jag uppfattar det som att det var en journalist i Dalarna som många år senare "lade pussel" och därefter tipsade polisen. Har tyvärr inte möjlighet att läsa Expressens betalartikel:
"Här, vid sjön Långtjärnen i Dalarna, utreddes en misstänkt vapendumpning kopplad till Skandiamannen. Stig Engströms exfru och vittnen har förhörts om en händelse vid sjön kort efter Palmemordet, kan Expressen avslöja.– De har varit här och ställt frågor, säger en boende i området om Palmegruppens utredning.."
https://www.pressen.se/11511893.html

Så ingen koppling alls helt enkelt.

Helt stört att som du sätta likamedtecken mellan en revolver i Vedasjön kopplad till CA via serienummer och en random revolver dumpad ett random årtal i en random sjö.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-19 kl. 16:48.
Citera
2023-09-21, 18:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så ingen koppling alls helt enkelt.

Helt stört att som du sätta likamedtecken mellan en revolver i Vedasjön kopplad till CA via serienummer och en random revolver dumpad ett random årtal i en random sjö.
Det jag jämförde där i ett tidigare inlägg var alltså sensationsvärdet av de hypotetiska vapenfynden, dvs. CA:s revolver hittad i Vedasjön resp. en annan revolver av rätt typ hittad i Långtjärnen. Och här menar jag alltså att sensationsvärdet av de här två hypotetiska vapenfynden skulle vara likvärdigt. Mycket lågt och nära noll alltså, och ingenting som skulle få någon att ändra uppfattning om vad som troligen hände (eller inte hände) på Sveavägen under mordnatten. Det kanske skulle bli en artikel i någon kvällstidning, men efter några dagar skulle allting återgå till det normala. Om du själv har en annan uppfattning om värdet av ett sådant här fynd så kan du väl berätta.
Citera
2023-09-21, 18:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det jag jämförde där i ett tidigare inlägg var alltså sensationsvärdet av de hypotetiska vapenfynden, dvs. CA:s revolver hittad i Vedasjön resp. en annan revolver av rätt typ hittad i Långtjärnen. Och här menar jag alltså att sensationsvärdet av de här två hypotetiska vapenfynden skulle vara likvärdigt. Mycket lågt och nära noll alltså, och ingenting som skulle få någon att ändra uppfattning om vad som troligen hände (eller inte hände) på Sveavägen under mordnatten. Det kanske skulle bli en artikel i någon kvällstidning, men efter några dagar skulle allting återgå till det normala. Om du själv har en annan uppfattning om värdet av ett sådant här fynd så kan du väl berätta.

Ja jag vet vad du jämförde, men du ljuger i frågan.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-21 kl. 18:14.
Citera
2023-09-21, 21:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Dina scenarion:
I ena fallet hittas en revolver i Långtjärn.
I andra fallet hittas en revolver i Vedasjön som också kan kopplas till CA.

Du vill påstå att dessa är likvärdiga.

I det första fallet är det bara hypotetiskt att SE skulle ha åkt förbi... klädd i de kläder som vittnen uppfattat o.s.v. (eller så var det inte ens den personen eller gången, som SE dumpade ett vapen som ingen visste att han hade)

I det andra scenariot så har vi en revolver som bevisats vara CA's.
Dels en person som varit intressant i utredningen. (Ett GMP objekt).
Dels en person som har en "tveksam" förklaring till vad som hände med vapnet. (Tveksam utifrån att han med förklaringen erkände ett vapenbrott p.g.a. behov av pengar)

Att du ens försöker likställa dessa visar väl mer på din egna övertygelse snarare?

Finns säkert fler uppgifter i ovanstående scenarios att lyfta, men CA är inte sannolik för min del heller.
Här får andra i tråden fylla i, i så fall.
Citera
2023-09-22, 01:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Dina scenarion:

I det första fallet är det bara hypotetiskt att SE skulle ha åkt förbi... klädd i de kläder som vittnen uppfattat o.s.v. (eller så var det inte ens den personen eller gången, som SE dumpade ett vapen som ingen visste att han hade)

Dels en person som har en "tveksam" förklaring till vad som hände med vapnet. (Tveksam utifrån att han med förklaringen erkände ett vapenbrott p.g.a. behov av pengar)

Att du ens försöker likställa dessa visar väl mer på din egna övertygelse snarare?

Finns säkert fler uppgifter i ovanstående scenarios att lyfta, men CA är inte sannolik för min del heller.

..
Citera
2023-09-22, 18:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
..

Citera
2023-09-22, 20:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Dina scenarion:

Det är lite oklart vad du egentligen försöker säga här. Är du alltså överens med mig om att inget av de här två hypotetiska vapenfynden skulle få någon särskilt avgörande betydelse? Eller tänker du kanske tvärtom här, dvs. att om något av de här hypotetiska vapenfynden nu gjordes så skulle detta plötsligt få dig att omvärdera din uppfattning om själva händelseförloppet på Sveavägen?
Citera
2023-09-23, 02:05
Medlem
Citat:
Den stora skillnaden mellan de här två tämligen hypotetiska händelserna är ju att ett fynd av CA´s revolver i Vedasjön BEVISAR att han blåljög om vapenförsäljningen. Det enda någorlunda rimliga alternativ som blir kvar då är endast en relativt långsökt bortförklaring att han gjorde sig av med revolvern för att han var rädd att bli "ditsatt" för mordet... Annars MÅSTE han ha dumpat revolvern för att dölja något.

När det gäller Långtjärnen och SE så finns det ju ingen solklar koppling till en revolver vad man vet. Mest spekulationer a´la KP "om det var han så måste han haft tillgång till en revolver", typ... Är inte heller särskilt inläst på SE-spåret (då jag inte tror ett dyft på det...), men är det inte just vapenfrågan en av de stora problemen i teori SE?
Så en magnumrevolver i Långtjärnen måste först identifieras och därpå kunna kopplas till SE. (Är som sagt inte inläst där och vet inte hur kopplingen mellan Långtjärnen och SE ser ut.) Till skillnad från CA och Vedasjön. Ligger det en 357:a där så ÄR det naturligtvis CA´s! Ett scenario där CP eller SE eller sydafrikaner eller whatever bara RÅKAR dumpa revolvern i sjön bredvid CA´s föräldrars sommarstuga blir alltför otroligt!
Man ska även i sammanhanget komma ihåg att det naturligtvis INTE ligger ett helt gäng S&W 357 och skräpar i svenska sjöar! Det absoluta flertalet av den vapenmodellen är INTE stulna och på driven.
Senast redigerad av Gissa vem 2023-09-23 kl. 02:10.
Citera
2023-09-23, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Under alla förhållanden så sköt aldrig Christer med sin Smith and Wesson revolver efter mordet på Olof Palme oss veterligen.
Man måste fråga sig varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Oavsett om revolvern dumpats eller eventuellt behållits för att aldrig mera användas efter Februari 1986 är det konstigt,och ett avvikande beteende från tidigare norm.
Gjorde CA av med revolvern så måste den naturliga frågan bli varför.
Likadant om han behöll vapnet men aldrig mera sköt med det(KAs uppgift om att han sett revolvern åratal efter mordet på OP).

Det naturliga är ju att CA fortsatt att skjuta lite då och då med sin Smith and Wesson revolver även efter Februari månads utgång 1986.
Detta verkar inte ha skett.
Det blir naturligt att fråga sig varför.
Att CA ALDRIG sköt med revolvern efter Feb 86 vet vi ju faktiskt inte med säkerhet. Det finns väl inte några solklara uppgifter på det?
Däremot finns det väl uppgifter på att CA hade tappat intresset för revolvern och börjat koncentrera sig på prickskyttet med Hämmerlin redan INNAN 1986. Kommer dock inte ihåg om det bara var CA själv som sagt det eller om det stöddes från andra, typ kolleger på APK?
Citera
2023-09-23, 07:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Dina scenarion:

Citat:
Det är lite oklart vad du egentligen försöker säga här. Är du alltså överens med mig om att inget av de här två hypotetiska vapenfynden skulle få någon särskilt avgörande betydelse? Eller tänker du kanske tvärtom här, dvs. att om något av de här hypotetiska vapenfynden nu gjordes så skulle detta plötsligt få dig att omvärdera din uppfattning om själva händelseförloppet på Sveavägen?

Som du ser jämförde jag dessa två hypotetiska vapenfynd och visade på att dessa väger rätt ojämnt utifrån kända uppgifter.
Lika lite som att jag i inlägget ens påstår något om dess "avgörande betydelse" vilket du försöker påstå. Det är också trams.

Mockfjärdsrevolvern är ytterligare ett exempel på vapen och det väger(vägde) såklart än tyngre än båda dina exempel utifrån kända fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in