2023-09-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Svenska hus är väldigt väldigt små jämfört med här i USA åtminstone. Har själv 350kvm och inomhus trippelgarage och då var jag medvetet modest när jag köpte huset och många kollegor bor på 500-600kvm, rent av 800kvm i ett fall.

När jag besöker folk i Sverige slås jag alltid av hur små deras bostäder är. Får knappt plats med en säng i sovrummen. Men det är möjligt att åtminstone kanske väggarna är mer solida i Sverige. Här ser det ut som att de använder typ träplankor och plywoodskivor när de bygger hus. Men de har ändå a/c som täcker hela huset vilket väl sällan finns i de svenska skokartongerna.

Så en genuin fråga från en okunnig. Vad är det som är så bra med svenska hus egentligen? Är det fönstren eller väggarna kanske? För i mina ögon är de små skokartonger utan luftkonditionering. Oftast har de väl också små äckliga el element under varje fönster som på 40-talet. Ungefär som i Rumänien. I mitt amerikanska hus sitter det små rektangulära hål i golven och taken här och där som sprutar ut varm eller kall luft för att hålla exakt den temperatur jag valt.

Hur ser husen ut i den del av USA som ligger på samma breddgrader som Sverige, alltså Alaska? Är de också på 500-600 kvm med lövtunna väggar?
Citera
2023-09-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Fast nu är vi ju fattiga i Sverige. Varför förnekar du det? Är väl ingen fel med amerikanska hus förutom hur jävligt vädret kan vara som sliter sönder skiten, men en svensk villa skulle inte stå pall för det heller. Sverige var rikt och tryggt, men man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst.

Gör jag?
Kolla min posthistorik, jag är milt uttryckt skeptisk till samhällsutvecklingen.
Citera
2023-09-24, 03:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
I vilken drömvärld lever du? Många av dem går flera tusen kronor back varje månad.

Med ett lån på t ex sex miljoner kronor, som räckte för att köpa en trea på Kungsholmen, så hamnar månadsfakturan på över 40 000 kr bara för räntor, amortering och avgift. Hur ska de pengarna kunna betalas när inflationen också gjort allt dyrare och lönerna inte hängt med?
Men snälla nån. Köpte du en lägenhet för Sex miljoner så drar paret in kanske in runt 100k i månaden. Lägg till en matkostnad på kanske 7000mån. Det är knappast bussförare eller spärrvakter som köper så dyra objekt.

Banken har dessutom redan checkat av så att dom klarar av en ränta på 7%.

Snälla tänk
Citera
2023-09-24, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Vadå inget som stämmer?

Banken gav ut lån, och nu sitter han där och kan inte betala.

Ungefär det som har sagts i denna tråd skulle hända, händer.

Nej ingen bank ger ut lån till någon som i princip är bankrutt vid 4% ränta och amorteringsfritt.

Antingen har killen förlorat jobbet eller dragit på sig stora utgifter efter han tog lånet.
Citera
2023-09-24, 07:37
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Nej ingen bank ger ut lån till någon som i princip är bankrutt vid 4% ränta och amorteringsfritt.

Antingen har killen förlorat jobbet eller dragit på sig stora utgifter efter han tog lånet.
Nu är det tveklöst som du skriver men innan pandemin? Njae, jag är inte så jävla säker. Det räckte nog gott och väl vara anställd när huspriserna rusade upp. Tro inte att banker på något sätt är felfria. Det fanns massor av fall där köparen inte kunde fixa fram handpenningen/kontantinsats eller hade lånat ihop till den.
Senast redigerad av Teu 2023-09-24 kl. 07:42.
Citera
2023-09-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nu är det tveklöst som du skriver men innan pandemin? Njae, jag är inte så jävla säker. Det räckte nog gott och väl vara anställd när huspriserna rusade upp. Tro inte att banker på något sätt är felfria. Det fanns massor av fall där köparen inte kunde fixa fram handpenningen/kontantinsats eller hade lånat ihop till den.

Nej det var inte så att banker gav mångmiljonlån till folk 2019 där de enbart överlevde med 1% ränta och amorteringsfritt.

Kliv ur bubblan nu
Citera
2023-09-24, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Gör jag?
Kolla min posthistorik, jag är milt uttryckt skeptisk till samhällsutvecklingen.

Du påstod att amerikanska hus bara är skräp medans alla svenskar bor o högkvalitativa hus. Nu måste vi bygga på ett visst sett för det är så kallt här så givetvis kan dom bygga mer budget i varma delar av usa om dom så vill, men allt är inte skräp och medelklassen i usa är väldigt mycket rikare än medelklassen i Sverige. Det framgick inte av ditt inlägg.
Citera
2023-09-24, 09:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Amerikanska hus är byggda av OSB-plattor (sågspån som hålls ihop med lim, dvs samma stuk som IKEA kör med sina möbler) som skruvas fast på en trästomme. Ibland förses dessa med en plasttapet på ytterfasaden som har tegeltryck så att de ska se mer solida ut.

När den här typen av huskonstruktion möter amerikanskt väder som cykloner och tromber blir det bara sågspån kvar. Jag har läst att man sent omsider infört betonghus som standard i Florida så att de återkommande cyklonerna inte river halva delstaten. Smarta floridianer bygger sina betonghus på pelare så att de inte dränks när vattenståndet stiger tre meter eller mer. Det tog många år innan man lyckades resonera sig fram till detta.

I mellanvästern där det förekommer tromber (som är så kraftiga att de kan suga upp en bajamaja i luften, flippa den upp och ner och dumpa innehållet över någon stackars amerikan, en så kallad "indian baptism") så brukar det se ut som efter ett bombanfall när en sådan tromb dragit fram över en amerikansk småstad.

Det går på grund av rasliga skäl inte att bygga med bra kvalite i USA eftersom det är kapitalförstöring, ingen vet hur länge ett bostadsområde är "bra", dvs saknar negrer, mexikaner och mystery meats. Förmörkas området så är allt kapital investerat i det förlorat. Därför är allting där byggt för att vara temporärt. I äldre tider när man hade segregation så byggde man mer solida hus. Ett perspektiv in i det framtida Sverige!

Vill ni se dålig byggstandard i Europa så kolla in Storbritannien, där har man enkelglas och nästan noll isolering, när det blir minus två grader fryser Nigel pungkulorna av sig.

Den svenska bostadsbubblan kommer att lämna efter sig mängder med tjänstedugliga hyreshus när alla BR-föreningar går i KK. Den amerikanska kommer att lämna efter sig högar med ruttnande spånskivor. Jag tror att det finns en möjlighet även för sådana som Kurt-Sune att bli av med sin BR när föreningen går i KK, det beror hur hårt WEFarna vill trycka igenom The Great Reset.

Sant, en aspekt av ett skräpsamhälle som inte tas upp. Det är endast när du bygger gated communities likt Sydafrika som du kanske ser riktiga husbyggen i såna samhällen (ink framtidens Sverige). Detta är det starkaste argumentet för att huspriserna i det dyraste segmentet av svenska hus inte kommer röra sig en tum.
Citera
2023-09-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Men snälla nån. Köpte du en lägenhet för Sex miljoner så drar paret in kanske in runt 100k i månaden. Lägg till en matkostnad på kanske 7000mån. Det är knappast bussförare eller spärrvakter som köper så dyra objekt.

Banken har dessutom redan checkat av så att dom klarar av en ränta på 7%.

Snälla tänk

6Mkr är mindre än genomsnittsvillan säljs för i både Stockholmsområdet och Göteborg, Göteborg kanske ligger kring 6Mkr nu efter "hacket i kurvan". Kanske inte ngt för spärrvakter, men jag tror definitivt att hushåll med relativt modesta inkomster har köpt dessa objekt. Bör krävas lite prioriteringar bland dessa nu.....
Citera
2023-09-24, 09:39
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Nej det var inte så att banker gav mångmiljonlån till folk 2019 där de enbart överlevde med 1% ränta och amorteringsfritt.

Kliv ur bubblan nu
Jag har läst om åtskilliga fall där man maxbelånat sig hos banken och skrapat ihop resterande pengar hos antingen familjemedlemmar eller genom lån och jag har ett fall i min egen bekantskapskrets där morsan och farsan fick gå in med cash för att täcka upp ~2016. Oavsett vad du tror så kan inte ens du bestrida att bankerna granskar låneapplikationerna i mer detalj nu än tidigare.
Citera
2023-09-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Du påstod att amerikanska hus bara är skräp medans alla svenskar bor o högkvalitativa hus. Nu måste vi bygga på ett visst sett för det är så kallt här så givetvis kan dom bygga mer budget i varma delar av usa om dom så vill, men allt är inte skräp och medelklassen i usa är väldigt mycket rikare än medelklassen i Sverige. Det framgick inte av ditt inlägg.

Ett tips ifall du (även om jag är tveksam) önskar framstå som mer seriös i debatten: Sluta lägg ord i munnen på folk.

Jag har varken påstått att "amerikanska hus är skit" eller att "svenskar är rika". Jag påstod att svensk nyproduktionsstandard är mycket hög, faktum är att jag inte sett något liknande någon annan stans.
Sedan började flertalet skribenter börja yra om boyta, vilket inte säger något om kvaliteten. Finns säkert folk på den mongoliska stäppen som får till jättemycket boyta i, vad nu de där tälten heter.

Sammanfattningsvis får du alltså ett påstående om att svensk nyprodstandard är hög, till att amerikanska hus är skit och svenskar inte är fattiga. Slutsats:
Citera
2023-09-24, 10:50
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Frågan är hur man ska agera om man nu inte har lyckan att kunna emigrera.

Tror på följande saker.

1) Bosätta sig utanför större storstadsregion. Landsbygd med goda pendlingsmöjligheter.

2) Mindre hus och fler komplementbyggnader. Exempelvis 1-2 isolerade friggebodar eller attefallshus. Dels mindre omkostnader i uppvärmning och el, dels flexibilitet hur man använder sitt hem.

3) Goda nätverk med omgivningen + engagemang i någon lokal förening.

Alternativt ekoby eller någon bo-gemenskap eller gated community.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in