2023-09-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Svenska hus är väldigt väldigt små jämfört med här i USA åtminstone. Har själv 350kvm och inomhus trippelgarage och då var jag medvetet modest när jag köpte huset och många kollegor bor på 500-600kvm, rent av 800kvm i ett fall.

När jag besöker folk i Sverige slås jag alltid av hur små deras bostäder är. Får knappt plats med en säng i sovrummen. Men det är möjligt att åtminstone kanske väggarna är mer solida i Sverige. Här ser det ut som att de använder typ träplankor och plywoodskivor när de bygger hus. Men de har ändå a/c som täcker hela huset vilket väl sällan finns i de svenska skokartongerna.

Så en genuin fråga från en okunnig. Vad är det som är så bra med svenska hus egentligen? Är det fönstren eller väggarna kanske? För i mina ögon är de små skokartonger utan luftkonditionering. Oftast har de väl också små äckliga el element under varje fönster som på 40-talet. Ungefär som i Rumänien. I mitt amerikanska hus sitter det små rektangulära hål i golven och taken här och där som sprutar ut varm eller kall luft för att hålla exakt den temperatur jag valt.
När du hör temen "svensk boendestandard" så tänker du att det handlar om 500+ kvm villor? Och inte generellt standarden på nyproduktion?
Citera
2023-09-23, 14:19
Medlem
Citat:
Svenska hus är väldigt väldigt små jämfört med här i USA åtminstone. Har själv 350kvm och inomhus trippelgarage och då var jag medvetet modest när jag köpte huset och många kollegor bor på 500-600kvm, rent av 800kvm i ett fall.

När jag besöker folk i Sverige slås jag alltid av hur små deras bostäder är. Får knappt plats med en säng i sovrummen. Men det är möjligt att åtminstone kanske väggarna är mer solida i Sverige. Här ser det ut som att de använder typ träplankor och plywoodskivor när de bygger hus. Men de har ändå a/c som täcker hela huset vilket väl sällan finns i de svenska skokartongerna.

Så en genuin fråga från en okunnig. Vad är det som är så bra med svenska hus egentligen? Är det fönstren eller väggarna kanske? För i mina ögon är de små skokartonger utan luftkonditionering. Oftast har de väl också små äckliga el element under varje fönster som på 40-talet. Ungefär som i Rumänien. I mitt amerikanska hus sitter det små rektangulära hål i golven och taken här och där som sprutar ut varm eller kall luft för att hålla exakt den temperatur jag valt.

Innan jag tar mig tid att besvara din fråga gällande "vad som är så bra med svenska bostäder", önskar jag enbart ett jakande svar på följande frågeställning: Är den bostadstyp du målar upp i ditt inlägg representativ för "average Joe"?
Citera
2023-09-23, 14:23
Medlem
Citat:

Det finns inget märkvärdigt på något plan med svenska hus.

Svenska bostadspriserna är en direkt effekt av massinvandring i kombination med 0-ränta.

Ingen i hela världen vaknar på morgonen och vill flytta till Sverige. Vi är inget finansiellt, kulturellt, historiskt eller vädermässigt centrum.

Att bostadspriserna är höga i London eller New York är av ovan nämnda orsaker.

Enda anledningen folk kommer till Sverige är för bidrag. Och så fort den kranen täpps till så kraschar bostadsmarknaden. Barnafödandet är på historiskt låga nivåer. Sverige är kört. Vad kan vi erbjuda? Det fina vädret?

Att ha sin förmögenhet i svenska bostäder kommer att vara den sämsta investeringen de kommande 50 åren.
Citera
2023-09-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Innan jag tar mig tid att besvara din fråga gällande "vad som är så bra med svenska bostäder", önskar jag enbart ett jakande svar på följande frågeställning: Är den bostadstyp du målar upp i ditt inlägg representativ för "average Joe"?

Njae, men jag bor lite på vischan så mitt hus kostade bara 5-6 miljoner. Så typ som ett rätt normalt svenskt hus i pris.

För 2.5 miljoner får du 250kvm här. Skulle säga att det är ett genomsnittshus. I Sverige däremot är väl husen ofta 150kvm och så små hus hittar du i princip bara i ghettot här.

Men som sagt, jag har reagerat på att väggarna låter typ ihåliga när man knackar på dem här och det ser ut som att de använder typ plywood. Så husen kanske är stora här men ändå typ fuskbyggen/kulisser.

Dessutom bor jag i flyover country. I Kalifornien vore mitt hus ett lyxhus. Där kostar ju 100kvm 12 miljoner precis som i Stockholm.

Kanske lite rörigt inlägg här. Men som sagt är jag uppriktigt nyfiken vad som är så bra med svenska hus för de är definitivt små jämfört med USA i alla fall. Men de kanske håller längre eller nåt. Mer robusta?
Citera
2023-09-23, 14:38
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Däremot har ju ingen någonsin haft ett riktigt argument för att någon slår globalt aktieindex.

Det är inte det jag diskuterar, jag anser själv att jag är väldigt tydlig men tydligen inte. Det jag diskuterar är detta:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/PolEO0/borsfesten-over-lucas-21-forlorade-sin-kontantinsats

https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2023/svenskar-forlorade-miljoner-gamestop/
Senast redigerad av Lava 2023-09-23 kl. 14:54.
Citera
2023-09-23, 14:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Njae, men jag bor lite på vischan så mitt hus kostade bara 5-6 miljoner. Så typ som ett rätt normalt svenskt hus i pris.

För 2.5 miljoner får du 250kvm här. Skulle säga att det är ett genomsnittshus. I Sverige däremot är väl husen ofta 150kvm och så små hus hittar du i princip bara i ghettot här.

Men som sagt, jag har reagerat på att väggarna låter typ ihåliga när man knackar på dem här och det ser ut som att de använder typ plywood. Så husen kanske är stora här men ändå typ fuskbyggen/kulisser.

Dessutom bor jag i flyover country. I Kalifornien vore mitt hus ett lyxhus. Där kostar ju 100kvm 12 miljoner precis som i Stockholm.

Kanske lite rörigt inlägg här. Men som sagt är jag uppriktigt nyfiken vad som är så bra med svenska hus för de är definitivt små jämfört med USA i alla fall. Men de kanske håller längre eller nåt. Mer robusta?

"Byggkvalitet" är väl mer vad som avses. De är byggda för att hålla 50 år eller 100 år i Sverige. Ett amerikanskt hus river man väl efter 10-15 år och smäller upp ett nytt. Inte så insatt i hur det ser ut i USA men runt om i världen ser mycket nybyggt ut som skit och med brister som får Oscar Potatis att framstå som en överseriös kvalitetsbyggare.
Citera
2023-09-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det är inte det jag diskuterar, jag anser själv att jag är väldigt tydlig men tydligen inte. Det jag diskuterar är detta:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/PolEO0/borsfesten-over-lucas-21-forlorade-sin-kontantinsats

https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2023/svenskar-forlorade-miljoner-gamestop/
Ja, jag hamnade på en tangent.

Svensken är dock kännd för sin lotterikultur. Finns inga som köper lotter (eller rent av scams) som svensken. Man kan roa sig med att titta på grafer över typiska svensk-aktier. Det ser helt sjukt ut.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5528/starbreeze-b

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/460955/oscar-properties-holding

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5468/fingerprint-cards-b

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/517316/samhallsbyggnadsbo--i-norden-b

Det intressanta är ju inte fallet i sig utan att det helt saknas fundamenta och att bolagen därför bara blir ett gäng märkliga hyp-transienter.

Så jag är inte förvånad om svensken spelat bort sina lån på dessa saker eller jack vegas-maskiner.
Citera
2023-09-23, 15:07
Medlem
Citat:

Som DViking skriver, är det kvaliteten/byggd m2, inte hur många m2 ditt sovrum är.
I Sverige har vi höga krav gällande bl.a. energibesparing och ljudgenomsläpplighet på nybyggnation, vilket styr materialvalen och resulterar i att "sminkade grisar" ej går igenom besiktningarna.
Gällande boyta, har vi bland de största boytorna/capita i Europa. Vi har hårda funktionskrav och rummen är väl tilltagna för att klara möblering och bibehålla sin funktion i ett scenario där du är rullstolsburen.

Ska du jämföra, får du mäta med samma måttstock.
På vischan i USA är en helt annan sak än i Stockholms innerstad i Sverige. Det blir en jämförelse mellan äpplen och päron. Då är det rimligare att att jämföra mot en stad på USAs östkust, där befolkningstätheten är motsvarande Stockholms. Och givetvis, en Joe med en Anders på samma socioekonomiska trappsteg.
Citera
2023-09-23, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Otroligt märklig artikel. Om snubben har 2000 kvar till mat trots avstängd amortering så är det något dom inte stämmer. Banken skulle aldrig ge ut ett lån till någon som gör bankrutt annat än vid amorteringsfritt och 1% ränta.

Antingen har killen blivit av med jobbet eller haft något väldigt märkligt upplägg med medlåntagare.

Varför ställer inte journalisten denna enkla fråga? Förmodligen jakt efter en snyftartikel.
Vadå inget som stämmer?

Banken gav ut lån, och nu sitter han där och kan inte betala.

Ungefär det som har sagts i denna tråd skulle hända, händer.
Citera
2023-09-23, 15:40
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Det finns inget märkvärdigt på något plan med svenska hus.

Svenska bostadspriserna är en direkt effekt av massinvandring i kombination med 0-ränta.

Ingen i hela världen vaknar på morgonen och vill flytta till Sverige. Vi är inget finansiellt, kulturellt, historiskt eller vädermässigt centrum.

Att bostadspriserna är höga i London eller New York är av ovan nämnda orsaker.

Enda anledningen folk kommer till Sverige är för bidrag. Och så fort den kranen täpps till så kraschar bostadsmarknaden. Barnafödandet är på historiskt låga nivåer. Sverige är kört. Vad kan vi erbjuda? Det fina vädret?

Att ha sin förmögenhet i svenska bostäder kommer att vara den sämsta investeringen de kommande 50 åren.

Så är det. Jag uppfattar att befolkningen är fullständigt hjärntvättad av det socialdemokratiska mantrat att Sverige är bäst i världen. För att vi har världens högsta skatter.Spelar ingen roll att korthuset håller på att rasa runt omkring oss och att vi nu för betala för allting från sjukvård, äldreomsorg till elnät. Det som skatterna skulle gå till.

Nu tror den hjärntvättade befolkningen att staten ska rädda oss från bostadskraschen.

Men det klarar man inte. Detta blir ett stålbad under många år.

Frågan är hur man ska agera om man nu inte har lyckan att kunna emigrera.
Citera
2023-09-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

Jag känner många Amerikaner personligen och kan svara på frågan. Ja, sådär bor medelklassen i USA förutom i New York och San Francisco. Ett par där kvinnan är undersköterska och mannen elektriker har råd med en villa på 300m2 med trippelgarage utan problem i t.ex Texas, dessutom 2 nya bilar och oxfilé varje vecka.

Samtidigt bor sossesvenskar i små bostadsrätter de betalar 6k i avgift för och har max råd med en avdankad falukorv på bordet.
Citera
2023-09-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det här är minst 50% högre föreningslån än när jag rekommenderade att köpa nyproduktion på ritning.

Men det sämsta köpet är inte belånad nyproduktions-BRF, utan det sämsta köpet är en BR i en kraftigt belånad ombildnings-BRF med stora renoveringsbehov och som i sämsta fall står på tomträtt.

Gick själv jätteplus på nyproduktion under den eran och bor nu i en skuldfri BRF med låga avgifter. Känns väldigt bra i dagsläget.
Ok, historia på belåning på 7,5k/kvm och verkligen dålig pricksäkerhet. Köpte du 2020 med 13k/kvm och sålde du 2021 så tjänade man en rejäl hacka, när var belåningen 7,5k/kvm? 2010? Dina råd är då väldigt dåliga.

Jag har aldrig gjort några dåliga bostadsaffärer, dock fått skatta runt 1M p g a vinter i pyramidspelet. Så nä det går ingen nöd på mig heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in