Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Njae, men jag bor lite på vischan så mitt hus kostade bara 5-6 miljoner. Så typ som ett rätt normalt svenskt hus i pris.
För 2.5 miljoner får du 250kvm här. Skulle säga att det är ett genomsnittshus. I Sverige däremot är väl husen ofta 150kvm och så små hus hittar du i princip bara i ghettot här.
Men som sagt, jag har reagerat på att väggarna låter typ ihåliga när man knackar på dem här och det ser ut som att de använder typ plywood. Så husen kanske är stora här men ändå typ fuskbyggen/kulisser.
Dessutom bor jag i flyover country. I Kalifornien vore mitt hus ett lyxhus. Där kostar ju 100kvm 12 miljoner precis som i Stockholm.
Kanske lite rörigt inlägg här. Men som sagt är jag uppriktigt nyfiken vad som är så bra med svenska hus för de är definitivt små jämfört med USA i alla fall. Men de kanske håller längre eller nåt. Mer robusta?
Som DViking skriver, är det kvaliteten/byggd m2, inte hur många m2 ditt sovrum är.
I Sverige har vi höga krav gällande bl.a. energibesparing och ljudgenomsläpplighet på nybyggnation, vilket styr materialvalen och resulterar i att "sminkade grisar" ej går igenom besiktningarna.
Gällande boyta, har vi bland de största boytorna/capita i Europa. Vi har hårda funktionskrav och rummen är väl tilltagna för att klara möblering och bibehålla sin funktion i ett scenario där du är rullstolsburen.
Ska du jämföra, får du mäta med samma måttstock.
På vischan i USA är en helt annan sak än i Stockholms innerstad i Sverige. Det blir en jämförelse mellan äpplen och päron. Då är det rimligare att att jämföra mot en stad på USAs östkust, där befolkningstätheten är motsvarande Stockholms. Och givetvis, en Joe med en Anders på samma socioekonomiska trappsteg.