2023-09-23, 22:09
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loudamus

Intressant att notera är för övrigt att man nu drog sig till minnes att det ska ha varit samma dag som P.N. sedermera kom hem som händelsen då tjejen så övertydligt tystades ner på frågan om Helena inträffade, och att det dessutom ska ha rört sig om samma tjej som bott vägg i vägg med P.N. på Vasavägen (jag hade tidigare fått intrycket att det skulle ha rört sig om en flickvän senare i successionsordningen). Kanske hon skulle kunna fås att lätta sitt hjärta i frågan?

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har fått en fråga per PM om vad jag vet om JöLa. Jag svarar i tråden.
Jag skulle kunna göra en lång lista över fakta kring JöLa, men den är rätt så trivial. Han har ett kors runt halsen på gymnasiefoto i andra ring. Han gick en årsklass över Helena. Han är 1990-11-01 skriven på Bråtenvägen 70, samma trappuppgång som PeNi så småningom flyttade in i. Det går inte att säga när JöLa lämnade Bråtenvägen 70. Om han var sambo med MaLe kan han ha bott där länge annars är det kanske troligare att han flyttade innan dansk nummer 1 flyttade in. I så fall har han inte varit granne med PeNi. MaLu bodde granne med PeNi på översta våningen.

Det är just detta med denna flickvänn som enligt loudamus källa skall ha varit uppe i PNs lägenhet på Bråtenvägen 70, och blivit då nedtystad. MaLu som ThordOlav skriver här nere är ju det hon hette innan MaPa. Menar Thord då att dessa två som sedan blev ett par har bott grannar innan då ? Vilken adress menas, är det Bråtenvägen 70 som menas eller någon annan adress ? Första våningen ? Enligt Skatteverket bodde MaPa i Hasslerörstrakten då, det är om det har sållats uppgifter ?

Värt att reda ut kring flickvännen, vem denna person kunde ha varit samt se om MaPa/MaLu kunde bott någon annanstans också 1991-1992.
Citera
2023-09-23, 22:48
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loudamus
På frågan om det skulle kunna ha varit exv en Peugeot 205 eller Opel Kadett eller någon annan bil i samma storleksklass blir svaret nej. Färgen ska ha varit ljusbrunbeige och golfen ska ha varit av den kantigare modellen vilket pekar mot en VW Golf typ 1. Uppgiftslämnaren nämner dock att det ska ha funnits en från en vanlig standardgolf avvikande detalj form av ett raster eller liknande i samma stil som ett luftutsläpp eller motsvarande på c-stolpen (ul är iaf så pass bevandrad med bilar att denna terminologi används). Det var bl a den sistnämnda detaljen som fick mig att fråga om just exv Peugeot 205 då de har utmärkande detaljer på just c-stolpen. Det går heller inte att klämma fram några klarare minnesbilder av det här med ev skyltning eller dekaler då det som bekant har flutit en del vatten under broarna sedan det här begav sig. Dock skulle det förvåna mig om det inte skulle gå att bringa snudd på exakt klarhet i detaljerna kring bilen i fråga med tanke på att P.N. verkar ha umgåtts med en hel del folk i stan och som sagt "varit ute i svängen". Var inte blyga, fyll på med fler detaljer gott folk!

Gällande när bilen ska ha siktats på söndagen anges att "Per & Co" kom hem en sväng vid halv elva på förmiddagen innan de som sagt försvann för att vara borta upp mot en vecka (här angavs 5-6 dagar).

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Du har rätt i att en sådan Golf aldrig har funnits i originalutförande, men det utesluter väl inte att "svarta raster" har tillkommit i efterhand?

VW Golf 1 Fiberglass Side Window Louver
https://maxmotorsport.co.za/products/suitable-to-fit-vw-golf-1-fiberglass-side-window-louver

https://maxmotorsport.co.za/cdn/shop/files/Suitable-To-Fit---VW-Golf-1-Fiberglass-Side-Window-Louver-Max-Motorsport-1686653955_110x110@2x.jpg?v =1686653957

Jag använder samma loudamus inlägg igen fast nu med fokus på den bil han skall ha haft. loudamus säger ju då att det skulle ha varit en Golf och inget annat.

Vi ser då att det kan ändå nu vara möjligt att det kunde just varit en Golf med detta ditryckta "tillbehörsraster" i efterhand då, som du lägger upp här. Bra, det bör ju då även ha funnits raster till denna gamla bilmodell då i slutet på 80-talet om det finns att köpa även nu. Så bör det ju ha varit.

Det är ju också så att fronten/grillen på en Golf och en Opel Kadett är mycket olika, en Golf med sina runda strålkastare runda strålkastare i fram på Mk 1 och 2 bör ju inte ha kunnat sammanblandas med denna Opel kan man tycka. Golf som också var en mycket vanlig bilmodell. det lutar då att de ändå var en Golf nu som PN hade och att loudams källa även hade rätt även på denna punkten, med bilen.

Detta med att PN nog hade en Golf då ändå ,stärks faktiskt även av det Lockerudsvittnet säger om den "mindre bil ,som en Golf". Hon nämner ändå detta bilmärke och det kan då indikera på att det var just en Golf hon faktiskt såg. Högst troligt.

Vi kan då se PN och ErAn åkandes i denna Golf i "första rundan" som plockar upp Helena, det som händer i Kohagen händer, bilen vänder vid Bäcken och kör då mot Mariegärdesväg och mot Lockerudsvittnet vid Netto. Bilbyte sker vid Bråtenvägen 70 och ErAns bakhjulsdrivna Ford Sierra är den bil som åker tillbaka och hämtar upp kroppen vid lekplatsen och är den bil som killarna på Hällristningsvägen ser.

Det som då blir med att PN då har denna Golf ändå istället för den tidigare föreslagna Opel Kadett E är att då kan han inte vara riktigt aktuell på samma sätt, som den man som samtalade med Helena på Runstensvägen. I alla fall inte då sittande i denna Golf , då denna man enligt de två vittnena skall ha haft en vit/ljus Opel Kadett E.
Citera
2023-09-23, 22:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag har inte varit inne de senaste dagarna. Har rensat brevlådan nu.

Taxeringskalendern visar i vilka fastigheter som olika personer bor (under förutsättning att de deklarerat över ett visst belopp). Skattemyndigheten kan bara berätta var en namngiven person bor. Taxeringskalendern kan däremot ge oss fler namn. Då Helena försvann på sommaren är det vettigt att se dels på taxeringsåret 1991 och dels 1992 då personer kan ha flyttat in eller ut under 1992.

Det är en ganska grov "hagelbössa" för jag tror inte att det framgår våningsplan eller ens trappuppgång, bara namn. Men namn + skattemyndigheten kan förtydliga.

Jag är inte riktigt med. Taxeringskalendern anger ju endast den adressen som de inkomstdeklarerande personerna bodde på vid en för varje år specifik tidsmässig "brytpunkt". Personer av "den typen" som vi letar efter hade en tendens att flytta ofta, vilket gör att taxeringskalendern blir ett svagt verktyg. Men absolut att en "motkontroll" mot Skatteverket kan vara en väg framåt.
Citera
2023-09-23, 23:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag använder samma loudamus inlägg igen fast nu med fokus på den bil han skall ha haft. loudamus säger ju då att det skulle ha varit en Golf och inget annat.

Vi ser då att det kan ändå nu vara möjligt att det kunde just varit en Golf med detta ditryckta "tillbehörsraster" i efterhand då, som du lägger upp här. Bra, det bör ju då även ha funnits raster till denna gamla bilmodell då i slutet på 80-talet om det finns att köpa även nu. Så bör det ju ha varit.

---

Det är ju också så att fronten/grillen på en Golf och en Opel Kadett är mycket olika, en Golf med sina runda strålkastare runda strålkastare i fram på Mk 1 och 2 bör ju inte ha kunnat sammanblandas med denna Opel kan man tycka. Golf som också var en mycket vanlig bilmodell. det lutar då att de ändå var en Golf nu som PN hade och att loudams källa även hade rätt även på denna punkten, med bilen.

Detta med att PN nog hade en Golf då ändå ,stärks faktiskt även av det Lockerudsvittnet säger om den "mindre bil ,som en Golf". Hon nämner ändå detta bilmärke och det kan då indikera på att det var just en Golf hon faktiskt såg. Högst troligt.

Vi kan då se PN och ErAn åkandes i denna Golf i "första rundan" som plockar upp Helena, det som händer i Kohagen händer, bilen vänder vid Bäcken och kör då mot Mariegärdesväg och mot Lockerudsvittnet vid Netto. Bilbyte sker vid Bråtenvägen 70 och ErAns bakhjulsdrivna Ford Sierra är den bil som åker tillbaka och hämtar upp kroppen vid lekplatsen och är den bil som killarna på Hällristningsvägen ser.

---

Det som då blir med att PN då har denna Golf ändå istället för den tidigare föreslagna Opel Kadett E är att då kan han inte vara riktigt aktuell på samma sätt, som den man som samtalade med Helena på Runstensvägen. I alla fall inte då sittande i denna Golf , då denna man enligt de två vittnena skall ha haft en vit/ljus Opel Kadett E.

Min första fetning: Försök att undvika spekulation. Fanns det raster att köpa till den i diskussionen aktuella Golfen eller fanns det inte?

Min andra fetning: Du har ändrat dig fort!

Min tredje fetning: Fortfarande kan du alltså inte tänka dig att PU är med? Du är helt låst vid EA och PN?

Min fjärde fetning: Nu svajar du igen. Du hemfaller åt att börja "justera" en teori som inte håller för ingående granskning.

Du vill ogärna svara på obekväma frågor. Igen:

"Hanna" säger att hon hörde minst två upprörda mansröster, vilket öppnar för att det kan ha varit tre eller till och med fyra inblandade, varav en var den aktiva gärningsmannen. Trankärrsvittnet har berättat om "några (tre?) oroliga ynglingar" i en bil på söndagsmorgonen. Om det är korrekt, har vi definitivt att göra med fler än två inblandade. Kan du överväga att det kan ha varit fler än två inblandade? Måste det ha varit bara EA och PN? Jag har inget emot EA och PN (tvärtom, särskilt EA:s påstådda alibi väcker frågor), men PU är än mer intressant. Varför kan PU inte vara inblandad, IB03???
Citera
2023-09-23, 23:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Sedan måste jag bara säga att din India Jones-variant med Danmark blir för mycket. Om det var så att EA och PN drog till Danmark på grund av att de skulle ha kunnat vara inblandade i Helenas försvinnande, kan det ha varit så att de bara ville bort. Kroppen skulle då redan ha kunnat dumpas på "slutförvaringsstället". Jag tror inte att Helena dumpades i Vänern, men jag tror att hon först gömdes vid antingen Sandviken eller uppe vid Kusabäcken.

Jo, jag håller ju med att det är väl skruvat att tänka sig detta. Ja, det räcker att de bara ville bort, det gör det. Jag lägger lite undan tankar på vart de kan ha slutförvarat kroppen, det är helt enkelt lite för svårt. Ja, jag tror ju det var nere vid Trankärr/Kusabäcken hon först gömdes. Sen blir det värre. Nej, dumpning i Vänern det går jag ifrån också.
Citera
2023-09-23, 23:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jo, jag håller ju med att det är väl skruvat att tänka sig detta. Ja, det räcker att de bara ville bort, det gör det. Jag lägger lite undan tankar på vart de kan ha slutförvarat kroppen, det är helt enkelt lite för svårt. Ja, jag tror ju det var nere vid Trankärr/Kusabäcken hon först gömdes. Sen blir det värre. Nej, dumpning i Vänern det går jag ifrån också.

Men glöm inte Sandviken - oavsett vem/vilka som var inblandade.
Citera
2023-09-23, 23:38
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Min första fetning: Försök att undvika spekulation. Fanns det raster att köpa till den i diskussionen aktuella Golfen eller fanns det inte?

Min tredje fetning: Fortfarande kan du alltså inte tänka dig att PU är med? Du är helt låst vid EA och PN?

Min fjärde fetning: Nu svajar du igen. Du hemfaller åt att börja "justera" en teori som inte håller för ingående granskning.

"Hanna" säger att hon hörde minst två upprörda mansröster, vilket öppnar för att det kan ha varit tre eller till och med fyra inblandade, varav en var den aktiva gärningsmannen. Trankärrsvittnet har berättat om "några (tre?) oroliga ynglingar" i en bil på söndagsmorgonen. Om det är korrekt, har vi definitivt att göra med fler än två inblandade. Kan du överväga att det kan ha varit fler än två inblandade? Måste det ha varit bara EA och PN? Jag har inget emot EA och PN (tvärtom, särskilt EA:s påstådda alibi väcker frågor), men PU är än mer intressant. Varför kan PU inte vara inblandad, IB03???

IB03 får svara för sig själv, men det fanns utan tvekan raster att köpa till den i diskussionen aktuella Golfen.
Citera
2023-09-24, 00:00
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Det återstår då att se då om det fanns raster att köpa till denna Golf då i slutet av 80-talet till då 1992 . Vi vet ju inte detta hur det varmed detta. Det enda man kan säga är då är att det kan då vara troligt. Kunde man inte detta, köpa detta tillbehör då ryker Golfen direkt. Då kunde inte PN haft en Golf.

Jag ändrar mig fort här p g a att detta tillbehör hade jag inte en tanke på. Om det då fans att köpa vilket bör vara troligt så lutar då åt att det ändå var en Golf som loudamus källa sade att det var.

Ja justera, detta görs ju när det uppkommer detaljer som detta tillbehör som ändrar lite spelreglerna vad som jag utgick ifrån från början alltså endast då bilarnas origionalutförande.

Märk väl då att det svajar ju inte. Om PNs bil blir/var Golfen, då håller vi oss till vad loudamus källa skall sagt att det skulle varit för bil samt det med Lockerudsvittnet, att hon hade sagt att det var "en mindre bil, likt en Golf" som då kan tolkas "mer i linje" med att det faktiskt kunde varit just en Golf hon såg.

Ja, vittnet Hanna sade ju minst två arga mansröster som pratade i mun på varandra. Transkärrsvittnet ja, det skulle i alla fall varit en person i baksätet som hade vänt sig om mot dessa vittnen och tittat oroligt bakåt. Därför tror jag det även antogs då att två stycken satt i fram också då. Det behövde alltså inte ha varit en som satt bredvid föraren i fram utan bara två personer en som körde och en i bak rent tekniskt. Judaland skrev om detta. Vi vet inte då, men visst det kan då tyckas vara märkligt att en person kör och de andre sitter i baksätet, men det kan också vara att en håller koll bakåt och den som kör har koll framåt. Vi vet inte, svårt att spekulera om det.

Men tre personer på brottsplatsen, då är det ändå tre personer som skall kunna hålla tyst om detta och vara sammansvetsade. PU plus dessa två danskar har vi pratat om. Han bör ju då bli denna katt bland hermelinerna enligt mig. Det tredje hjulet. Du vill att vi skall trycka in han där. Det är där det blir knöligt. Fortsätter jag här och försöker få in han blir det krystat. Detta har jag provat. Jag stannar här. Nöj dig.
Citera
2023-09-24, 00:05
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
IB03 får svara för sig själv, men det fanns utan tvekan raster att köpa till den i diskussionen aktuella Golfen.

Ja, mycket bra. Då fanns det detta tillbehör då på den tiden. Det är ju denna detalj som slår omkull den förra tanken med Golfarna i just originalutförande ,som jag tidigare endast hade i tankarna.

PNs bil lutar då åt en Golf i enligt med vad loudamuskälla sade att det var, Ja.
Citera
2023-09-24, 00:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det återstår då att se då om det fanns raster att köpa till denna Golf då i slutet av 80-talet till då 1992 . Vi vet ju inte detta hur det varmed detta. Det enda man kan säga är då är att det kan då vara troligt. Kunde man inte detta, köpa detta tillbehör då ryker Golfen direkt. Då kunde inte PN haft en Golf.

Jag ändrar mig fort här p g a att detta tillbehör hade jag inte en tanke på. Om det då fans att köpa vilket bör vara troligt så lutar då åt att det ändå var en Golf som loudamus källa sade att det var.

Ja justera, detta görs ju när det uppkommer detaljer som detta tillbehör som ändrar lite spelreglerna vad som jag utgick ifrån från början alltså endast då bilarnas origionalutförande.

Märk väl då att det svajar ju inte. Om PNs bil blir/var Golfen, då håller vi oss till vad loudamus källa skall sagt att det skulle varit för bil samt det med Lockerudsvittnet, att hon hade sagt att det var "en mindre bil, likt en Golf" som då kan tolkas "mer i linje" med att det faktiskt kunde varit just en Golf hon såg.

Ja, vittnet Hanna sade ju minst två arga mansröster som pratade i mun på varandra. Transkärrsvittnet ja, det skulle i alla fall varit en person i baksätet som hade vänt sig om mot dessa vittnen och tittat oroligt bakåt. Därför tror jag det även antogs då att två stycken satt i fram också då. Det behövde alltså inte ha varit en som satt bredvid föraren i fram utan bara två personer en som körde och en i bak rent tekniskt. Judaland skrev om detta. Vi vet inte då, men visst det kan då tyckas vara märkligt att en person kör och de andre sitter i baksätet, men det kan också vara att en håller koll bakåt och den som kör har koll framåt. Vi vet inte, svårt att spekulera om det.

Men tre personer på brottsplatsen, då är det ändå tre personer som skall kunna hålla tyst om detta och vara sammansvetsade. PU plus dessa två danskar har vi pratat om. Han bör ju då bli denna katt bland hermelinerna enligt mig. Det tredje hjulet. Du vill att vi skall trycka in han där. Det är där det blir knöligt. Fortsätter jag här och försöker få in han blir det krystat. Detta har jag provat. Jag stannar här. Nöj dig.

Men tycker du ändå inte att PU är bra mycket intressantare än någon annan efter alla lögner, uteblivna svar, slirande, slingrande och medvetet dåliga minne som han höll på med? PU vägrade att svara på frågan om han tog sin egen bil ner till Stadt (misstänkt del lux!) samtidigt som PK sade att han såg PU komma gående från Trädgårdsskolans håll mot kön in till Stadt. Blir det inte ytterst misstänkt? PU:s uteblivna svar och PK:s utsaga ger oss ju i kombination bingo. Tror du att PU ville ha sin bil stå kvar på Trädgårdsskolans parkering? Och är det inte märkligt att Prinzezzan har en uppgift som säger att en person ska ha sett PU med rivmärken i trappuppgången på söndagen? Allt detta blir bara för mycket att vifta bort med en axelryckning, IB03! Kom också ihåg att PU har sagt i tråden att han inte "minns" vad han gjorde under det mest kritiska tidsfönstret mellan typ 02:00 och 03:00 - inte mer än att han "skulle ha minglat runt" (självklart utan vittnen ... ). Det största av varningsflagg! Får du verkligen ingen känsla av att PU undanhåller saker?

Jag respekterar att du tror på EA och PN (och igen: jag tycker också att det finns märkligheter om dessa två individer), men det jag inte accepterar är att du - likt flera andra - så strukturerat vill bort PU ur diskussionen. Det väcker misstankar. Du vill verkligen inte höra talas om PU i sammanhanget.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-24 kl. 01:10.
Citera
2023-09-24, 08:08
Medlem
Citat:
Men tycker du ändå inte att PU är bra mycket intressantare än någon annan efter alla lögner, uteblivna svar, slirande, slingrande och medvetet dåliga minne som han höll på med? PU vägrade att svara på frågan om han tog sin egen bil ner till Stadt (misstänkt del lux!) samtidigt som PK sade att han såg PU komma gående från Trädgårdsskolans håll mot kön in till Stadt. Blir det inte ytterst misstänkt? PU:s uteblivna svar och PK:s utsaga ger oss ju i kombination bingo. Tror du att PU ville ha sin bil stå kvar på Trädgårdsskolans parkering? Och är det inte märkligt att Prinzezzan har en uppgift som säger att en person ska ha sett PU med rivmärken i trappuppgången på söndagen? Allt detta blir bara för mycket att vifta bort med en axelryckning, IB03! Kom också ihåg att PU har sagt i tråden att han inte "minns" vad han gjorde under det mest kritiska tidsfönstret mellan typ 02:00 och 03:00 - inte mer än att han "skulle ha minglat runt" (självklart utan vittnen ... ). Det största av varningsflagg! Får du verkligen ingen känsla av att PU undanhåller saker?

Jag respekterar att du tror på EA och PN (och igen: jag tycker också att det finns märkligheter om dessa två individer), men det jag inte accepterar är att du - likt flera andra - så strukturerat vill bort PU ur diskussionen. Det väcker misstankar. Du vill verkligen inte höra talas om PU i sammanhanget.
Få kan ungå att uppmärksamma din fallenhet som konspiratör.

Jag skall ge dig två faktum!

Jag körde inte med min bil denna kväll. Därför kan den således uteslutas.
Jag åkte hem med den taxiresa som tidigare delgivits. Tid för resan hem från taxistationen ägde rum strax efter 03 natten till söndagen.
Citera
2023-09-24, 08:27
Medlem
Några bilar till med luftgaller. Fiat 123, 132 Simca 1100 Toyota corolla fram till 87 (bakhjulsdriven för övrigt), Ford Taunus, Opel Manta som är bakhjulsdrivna. Alfa GTV6.

Vi vet ju inte precis vad som menas med galler tyvärr.
Kan du till och med varit en "hönstrappa" som avses? Bakrutejalusi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in