2023-05-18, 17:24
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Mina fetningar nedan:

Jag tror att IB03 övertolkar StEk:s insats. Till att börja med har St*n givetvis inte sett några löpsedlar som han associerar till vad han kört på "tidigare på förmiddagen". Löpsedlar finns tidigast på måndag om ens då. Ugglans antagande att tipset kom in på tisdagen verkar rimligare.

Vidare så antar IB03 att St*n "nedtecknat positionen... då han inte vet...". Det finns inget stöd för detta antagande. Vad vi vet är att Sten lämnat in ett sjökort med utprickad position. Det rör sig alltså inte om några "koordinater" och noteringen på sjökortet kan mycket väl ha gjorts efter det att St*en sett löpsedlarna.

Jag är givetvis öppen för att St*en kan ha kört på Helena, men tycker att det är svårt att få till en trovärdig modell av vad som hänt.

Teorin bygger ytterst på att GM lagt ned möda på att slå in Helena så väl att luftfickor höll henne flytande tills St*ns påkörning rev upp paketet. Det tyder på en noggrann GM. Men denna noggrannhet är svår att förklara om inte GM har med sig plast redan innan mordet sker. Utan plast blir bilen kontaminerad vid bortförsel. Att åka hem och paketera henne hermetiskt blir bara onödigt arbete. Att åka hem och hämta plast (på Radbyn?) medan Helena ligger kvar är givetvis tänkbart. Men även det tyder på sinnesnärvaro och planering.

Sinnesnärvaron måste även ha infunnit sig direkt eller mycket snart efter mordet, när chocken och paniken ligger som närmast. När Helena väl dumpas över relingen är stressnivån väsentligt lägre. Jag har mycket svårt att tro att någon som har så hög sinnesnärvaro direkt efter mordet skulle vara så ointresserad av att se Helena sjunka. Allt detta arbete och sedan lämna en flytande Helena? Nej, om det gick till på detta vis så bör GM ha sett fram mot att se Helena försvinna under ytan. GM skulle därför notera att hon flöt. En så planerade GM skulle även inse hur lätt det skulle vara att lösa problemet.

Som sagt, jag har svårt att få denna berättelse att gå ihop på ett sannolikt sätt.

Att Sten noterade positionen är inget antagande utan fakta.
Citera
2023-05-18, 22:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Mina fetningar nedan:

Jag tror att IB03 övertolkar StEk:s insats. Till att börja med har St*n givetvis inte sett några löpsedlar som han associerar till vad han kört på "tidigare på förmiddagen". Löpsedlar finns tidigast på måndag om ens då. Ugglans antagande att tipset kom in på tisdagen verkar rimligare.

Vidare så antar IB03 att St*n "nedtecknat positionen... då han inte vet...". Det finns inget stöd för detta antagande. Vad vi vet är att Sten lämnat in ett sjökort med utprickad position. Det rör sig alltså inte om några "koordinater" och noteringen på sjökortet kan mycket väl ha gjorts efter det att St*en sett löpsedlarna.

Jag är givetvis öppen för att St*en kan ha kört på Helena, men tycker att det är svårt att få till en trovärdig modell av vad som hänt.

Teorin bygger ytterst på att GM lagt ned möda på att slå in Helena så väl att luftfickor höll henne flytande tills St*ns påkörning rev upp paketet. Det tyder på en noggrann GM. Men denna noggrannhet är svår att förklara om inte GM har med sig plast redan innan mordet sker. Utan plast blir bilen kontaminerad vid bortförsel. Att åka hem och paketera henne hermetiskt blir bara onödigt arbete. Att åka hem och hämta plast (på Radbyn?) medan Helena ligger kvar är givetvis tänkbart. Men även det tyder på sinnesnärvaro och planering.

Sinnesnärvaron måste även ha infunnit sig direkt eller mycket snart efter mordet, när chocken och paniken ligger som närmast. När Helena väl dumpas över relingen är stressnivån väsentligt lägre. Jag har mycket svårt att tro att någon som har så hög sinnesnärvaro direkt efter mordet skulle vara så ointresserad av att se Helena sjunka. Allt detta arbete och sedan lämna en flytande Helena? Nej, om det gick till på detta vis så bör GM ha sett fram mot att se Helena försvinna under ytan. GM skulle därför notera att hon flöt. En så planerade GM skulle även inse hur lätt det skulle vara att lösa problemet.

Som sagt, jag har svårt att få denna berättelse att gå ihop på ett sannolikt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Att Sten noterade positionen är inget antagande utan fakta.

Första fetningen: Du får svårt att få ihop teorin med en paketerad kropp som dumpas i Vänern. Du säger att det tyder på en noggrann GM. Ja, noggrann, han/de vill försäkra sig om att kroppen sjunker och stannar på botten. Därför måste de fästa tyngder på kroppen av något slag som inte får falla bort från kroppen. Därför paketerar man kroppen med vad jag tror man har tillgängligt, svarta sopsäckar och tejp. För att detta skall bli starkt och hålla vikterna inne i paketet, använder man en hel del sopsäckar, kanske inte hela rullen men många. Man drar åt och lindar stenhårt i stressen för att försäkra sig om att det blir stabilt och hållfast. Här glömmer man att inne i detta paket som ett resultat av detta förfarande inbyggs det en mängd luftfickor, till och med i olika lager. Lägg därtill kroppens lungor som ej heller blir vattenfyllda, när detta paket som ytterligare resultat då av detta, blir tätt.

Jag tror inte att GM hade med sig plast och tejp i bilen, det brukar man inte ha. Detta hämtades från någon av Gms hem förslagsvis. För att få in Lockerudsvittnet så har Ugglan föreslagit att GM kör och hämtar detta direkt med kroppen i bilen, med denna körning ner på Mariegärdesväg. Med PU som GM kan det bli logiskt att då fortsätta ner på cykelbanor ner till Bråtenvägen 58. Om NMB är med här också, så bodde han med sin mor då på Bråtenvägen 40, fram till 1995. Då bytte han även efternamn till faderns : Bjö*rk.

Du skriver sedan , meningen efter: "Utan plast blir bilen kontaminerad". Ja, men med det tänket , så måste du då utgå ifrån att detta brott i själva verket var planerat i förväg.

Du förutsätter då att "paketet med kroppen i", flöt på ytan efter de slängde i det. Nej, paketet behövde inte att alls befinna sig ovan ytan för att flyta. Paketet försvinner under ytan en bit, med hjälp av tyngderna men det sjunker inte mer p ga att detta paket är så väl tillslutet att vattnet inte tar sig in i paketet och tynger det. Som man trycker ner en fotboll under vatten, så fungerar tyngderna i paketet.

Paketet hålls alltså flytande under vattenytan de timmar(5-7 h ,cirkus) på natten och morgonen fram till den punkt strax söder om Kroppholmen där Sten Ekholm kör på. Paketet går genast ner mot botten och blir kvar där, med hjälp av tyngderna som inte ramlar ur.
Citera
2023-05-18, 22:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag bumpar mitt tidigare inlägg (#6371) där denna händelse beskrivs, och som borde vara händelsen som Gabriella refererar till.

Ur dagens GT:s (13 juli 2012) papperupplaga.

"Lämnade uppgifter för 20 år sen - slarvades bort"

"Sten Ekholm från Kungälv var
ute på båttur på förmiddagen
den 14 juni 1992. Han körde på
något tungt och mjukt i närheten
av Mariestad.
Jag visste inte att det hade
skett något, så jag tänkte att det
kunde vara ett djur eller en
säck med något i. Min fru tittade
i vattnet, men vi såg inget, säger
Sten Ekholm."

När Ekholm fick reda på att Helena försvunnit, gick han direkt till den närmaste polisen, det var den i Karlsborg. Han lämnade in sjökort med exakt utprickad position för "fyndet". De lovade vidarebefordra det till polisen i Mariestad. Ekholm hörde inget därifrån.

I vintras ville Ekholm åter höra om det tips han lämnat. han pratade med Jenvén, som inte kände igen tipset, men som skulle kolla igenom pärmarna. Ekholm fick inte heller denna gång någon återkoppling. GT kollade dock med Jenvén och han har tittat igenom pärmarna, men inte hittat tipset.

"-Det kan vara så att någon
polis har varit ute och undersökt
tipset, men att det inte ledde
någonstans. Då åkte det i pap-
perskorgen, säger Pelle Jenvén.

[---]

-Jag får utgå ifrån att de
beslut som tagit [sic!] då var rele-
vanta, säger Pelle Jenvén."

Ekholm är upprörd över att hans tips kan ha kommit bort och säger i artikeln att det är svårare att se en kropp med hjälp av ekolod så här många år senare.

Före detta överåklagare Sven-Erik Alhem uttrycker i en separat artikel i samma tidning att hanteringen av Ekholms tips är "skandalöst" och säger att detta: "Är helt oförlåtligt".

Ja, vad säger man?

(Reservation för fel vid avskrift och i återgivning.)

Jag bumpar mitt tidigare inlägg (s. 551) till Bratis ang. att Sten E uttalat sig offentligt i media om påkörningen.
Citera
2023-05-18, 23:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Om tipset kom bort, hur kom det till trådens kännedom? Har han uttalat sig offentligt om detta? Och blivit dissad ännu en gång? Detta borde ju nämnts av inte minst familjen eller i dokumentären om inte annat?

På sidan 551 i tråden citerade kungkarl12:e bea67, vilken hade skrivit följande (ang. att familjen uttalat sig om påkörningen):

"Ursprungligen postat av bea67
läste idag en inerjuv med helenas syster gabriella, hon säger att det var man som var ute och körde med sin båt dagen efter helena försvann och han körde på något mjukt och tungt ,polisen brydde sig tydligen inte om det tipset.,,,"
Citera
2023-05-18, 23:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Har någon karta framför sig?
Leta på Google maps: Vattenverket Lindholmen.

Inte korpholmens båtplats m.m utan en lite mer skyddad tillvaro bland 2 hushåll (hus) med vattenverket på samma halv -ö. Denna halvö är inte ointressant ang. AB.!.
AB kände till rutiner på de 2-3 båtar som fanns förankrande där -92 och tidigare.

Från denna båtplats kan man med lätthet köra ned till ekudden. (bäcken).
(AB) har båt erfarenhet köra båt och känner till vikarna runt Ekudden sedan tidigare åren tillbaka eftersom lånat båt av S.W som hade sin mor på halvön vattenverket den tiden.
S.W är en av de som AB :s mor har sällskapat med tidigare genom åren.

Är det någon som minns vem denne S.W., som kungkarl12:e skrev om, var/är? S.W. hade umgåtts med NM(B):s mor tidigare.
Citera
2023-05-19, 02:24
Medlem
Citat:
Är det någon som minns vem denne S.W., som kungkarl12:e skrev om, var/är? S.W. hade umgåtts med NM(B):s mor tidigare.
Vad hette B.Ws farsa..!
Citera
2023-05-19, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Vad hette B.Ws farsa..!
Om B.Ws farsa träffade N.M.Bs morsa är de ju halvbröder nästan🤔
Citera
2023-05-19, 06:40
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Att St*n noterade positionen är inget antagande utan fakta.

Du har fortfarande inte redovisat en källa för att Sten noterade positionen i form av koordinater.

Uttrycket "notera positionen" betyder år 2023 sannolikt att notera en koordinat med hjälp av GPS. Men 1992 var GPS-system svindyra. Till exempel användes GPS för första gången i krig 1991, dvs det var inte i var mans hand.

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

Att Sten lämnade in ett sjökort är uppenbart via intervjun. Om han lämnade in en koordinat så är den hämtad indirekt via sjökortet. Samtidigt är det så att en koordinat vore meningslös eftersom polisen knappast har GPS i sin båt.

Men vill du tro att Sten var före sin tid och hade en GPS så är det helt OK för mig. Att han noterade var han var är vi eniga om.
Citera
2023-05-19, 07:00
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Första fetningen: Du får svårt att få ihop teorin med en paketerad kropp som dumpas i Vänern. Du säger att det tyder på en noggrann GM. Ja, noggrann, han/de vill försäkra sig om att kroppen sjunker och stannar på botten. Därför måste de fästa tyngder på kroppen av något slag som inte får falla bort från kroppen. Därför paketerar man kroppen med vad jag tror man har tillgängligt, svarta sopsäckar och tejp. För att detta skall bli starkt och hålla vikterna inne i paketet, använder man en hel del sopsäckar, kanske inte hela rullen men många. Man drar åt och lindar stenhårt i stressen för att försäkra sig om att det blir stabilt och hållfast. Här glömmer man att inne i detta paket som ett resultat av detta förfarande inbyggs det en mängd luftfickor, till och med i olika lager. Lägg därtill kroppens lungor som ej heller blir vattenfyllda, när detta paket som ytterligare resultat då av detta, blir tätt.

Jag tror inte att GM hade med sig plast och tejp i bilen, det brukar man inte ha. Detta hämtades från någon av Gms hem förslagsvis. För att få in Lockerudsvittnet så har Ugglan föreslagit att GM kör och hämtar detta direkt med kroppen i bilen, med denna körning ner på Mariegärdesväg. Med PU som GM kan det bli logiskt att då fortsätta ner på cykelbanor ner till Bråtenvägen 58. Om NMB är med här också, så bodde han med sin mor då på Bråtenvägen 40, fram till 1995. Då bytte han även efternamn till faderns : Bjö*rk.

Du skriver sedan , meningen efter: "Utan plast blir bilen kontaminerad". Ja, men med det tänket , så måste du då utgå ifrån att detta brott i själva verket var planerat i förväg.

Du förutsätter då att "paketet med kroppen i", flöt på ytan efter de slängde i det. Nej, paketet behövde inte att alls befinna sig ovan ytan för att flyta. Paketet försvinner under ytan en bit, med hjälp av tyngderna men det sjunker inte mer p ga att detta paket är så väl tillslutet att vattnet inte tar sig in i paketet och tynger det. Som man trycker ner en fotboll under vatten, så fungerar tyngderna i paketet.

Paketet hålls alltså flytande under vattenytan de timmar(5-7 h ,cirkus) på natten och morgonen fram till den punkt strax söder om Kroppholmen där Sten Ekholm kör på. Paketet går genast ner mot botten och blir kvar där, med hjälp av tyngderna som inte ramlar ur.

Bra prosa om paketet som flöt under ytan. Nu fungerar inte världen riktigt så... Du förstår inte det mest grundläggande i Arkimedes princip och faller därför för dina egna fantasier. Tomma plastpåsar i vatten kan fungera som du beskriver, men det beror på att de är fysikalisk mening kan betraktas som 100% vatten. Plastpåsens egna tyngd är försumbar.

Det har aldrig slagit dig att personer med god teknisk förståelse kan finna dina tekniska resonemang infantila?
Senast redigerad av VictoriaWestling 2023-05-19 kl. 07:24.
Citera
2023-05-19, 08:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vad hette B.Ws farsa..!

C.W., tror jag. Så det är nog inte han som avses.
Citera
2023-05-19, 09:27
Medlem
Citat:
Om B.Ws farsa träffade N.M.Bs morsa är de ju halvbröder nästan🤔
Det skulle vara nåt det! Två rötägg och en farsa 🤣 Så är det inte för det skulle man vetat men vad häftigt om det hade varit så. Dum dummare. 😂
Citera
2023-05-19, 14:02
Medlem
Citat:
C.W., tror jag. Så det är nog inte han som avses.
Ja såklart…Co*ny W!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in