Citat:
Ursprungligen postat av
DeletedUser
Det borde inte vara några svårigheter att märka om det rör sig om ironi om du är någorlunda språkligt kunnig.
Kruxet med det är väl att folk tänker så extremt olika att det som uttrycks på exakt samma sätt i textform av en avsändare kan vara 100% ironiskt samtidigt som det av en annan avsändare kan vara 100% allvarligt menat.
Jag kan ganska ofta skratta åt sånt folk skriver här då jag ser det som ironiskt, ur mitt perspektiv, samtidigt som jag vet att den som skrivit det inte har några som helst ironiska avsikter utan är gravallvarlig.
Om man verkligen vill vara på den säkra sidan at det ska framgå att texten är ironiskt menad får man nog dessvärre förtydliga detta på något sätt. Jag har vid något tillfälle lagt in en lite notis om detta under en spoiler.
En sak som gör det lite svårare när det kommer till just ironi och sarkasm är väl att det är något som olika generationer generellt sett förhåller sig väldigt olika gentemot på bred basis.
Generation X är ju även i Sverige kända som "den ironiska generationen" och har en fallenhet för att vara ganska ironiska, vilket inte direkt går att säga om
Generation Z.
Babyboomers tenderar också att ha en stor grupp med människor som gärna ägnar sig åt ironi, men det finns även vissa i den generationen som absolut inte skulle vara ironiska. Vissa ur
Generation Y uppskattar ironi medans andra inte förstår det alls. Så det beror väl på...
Om man är osäker får man väl ta det säkra före det osäkra och bifoga en välformulerad varningstext.