Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-09-21, 17:06
Medlem
borrizs avatar
Det borde finnas något i reglerna reglemenmterat/standarliserat sätt att markera ironier/sarkasmer på, här på Flashback!

Varför?
Ironi är att uttrycka något annat än det som sägs med orden som används. En icke uppfattad ironi för att inte tala om en sarkasm kan därför missuppfattas som sårande eller i bästa fall meningslös.

Jag tycker därför att det är hög tid att vi i reglerna bestämmer hur en ironi skall utmärkas.

Behövs ett skiljetecken för ironi?
Senast redigerad av borriz 2023-09-21 kl. 17:09.
Citera
2023-09-21, 17:19
Medlem
DeletedUsers avatar
Det borde inte vara några svårigheter att märka om det rör sig om ironi om du är någorlunda språkligt kunnig.
Citera
2023-09-21, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det borde inte vara några svårigheter att märka om det rör sig om ironi om du är någorlunda språkligt kunnig.
Den som uttrycker ironin kanske är ännu mindre språkligt kunnig.

Jag tror att vi får hålla oss till det gamla vanliga - ofta funkar det, andra gånger hajar inte mottagaren. Det är sånt som händer med text, man missar så mycket av annan kommunikation att det blir svårt ibland.
Citera
2023-09-21, 17:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det borde finnas något i reglerna reglemenmterat/standarliserat sätt att markera ironier/sarkasmer på, här på Flashback!

Varför?
Ironi är att uttrycka något annat än det som sägs med orden som används. En icke uppfattad ironi för att inte tala om en sarkasm kan därför missuppfattas som sårande eller i bästa fall meningslös.

Jag tycker därför att det är hög tid att vi i reglerna bestämmer hur en ironi skall utmärkas.

Behövs ett skiljetecken för ironi?

[IRONI]Bl.a. bl.a.[/IRONI]

används ju en del.
Citera
2023-09-21, 17:28
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW

Jag tror att vi får hålla oss till det gamla vanliga - ofta funkar det, andra gånger hajar inte mottagaren. Det är sånt som händer med text, man missar så mycket av annan kommunikation att det blir svårt ibland.
Mer moderatorer som inte fattar
Citera
2023-09-21, 17:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
[IRONI]Bl.a. bl.a.[/IRONI]

används ju en del.
En entydig märkning som inte gärna kan misstolkas!
Annars har jag sett en hel flora:
  • "ironin skrives här"

". ironin skrives här ."
osv i all oändlighet.

Det skulle vara bra om vi kunde få entydighet här dvs standarlisera.
Senast redigerad av borriz 2023-09-21 kl. 17:37.
Citera
2023-09-21, 17:34
Medlem
Kackotopis avatar
Brukar själv avsluta en text med: 🙃 om så är fallet.

Citat:
A classic smiley, turned upside down. Implemented as a flipped version of 🙂 Slightly Smiling Face on most platforms.

Commonly used to convey irony, sarcasm, joking, or a sense of goofiness or silliness. Its intent can be similar to the bemused Oh well! of 🤷 Person Shrugging or the shruggie emoticon, ¯\_(ツ)_/¯.
Citera
2023-09-21, 17:35
Avstängd
Citat:

Nope, den som är ironisk är ofta autistisk, ointelligent samt okunnig i största allmänhet, och språkligt, i största synnerhet. De som håller sig till enbart allvaret och bestämt narrativ är de som tydligt visar prov på behärskning och ett överlägset, snabbrörligt intellekt, förmåga att se saker från många håll och språklig förmåga. De visar sig ofta också mycket dugliga i politiken. Det är därför Sverige vinner i så många grenar.

Så, nu har vi klarat ut denna fråga en gång för alla och kan stänga tråden.

Ps. De flesta behöver uppenbarligen en markör av något slag för att kunna förstå text som består av fler än ett ord. Det säger väl ändå ganska mycket om samtiden. Ok, jag visar ut mig själv.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2023-09-21 kl. 17:38.
Citera
2023-09-21, 17:37
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Herregud, det är väl inte hela världen om något skulle missuppfattas. Att införa ett system för att understryka ironi, då utgår man från att människor är väldigt lättkränkta 😅
Citera
2023-09-21, 17:43
Medlem
borrizs avatar
En annan sak är att en text som egentligen är ironiskt menad och därför relevant för sammanhanget, kan uppfattas som off-topic av moderatorn.
Citera
2023-09-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Herregud, det är väl inte hela världen om något skulle missuppfattas. Att införa ett system för att understryka ironi, då utgår man från att människor är väldigt lättkränkta 😅
Du är ju *smart
*=Ironi
Så går ju ?
Senast redigerad av troligengud 2023-09-21 kl. 17:48.
Citera
2023-09-21, 17:49
Moderator
Ruskigbusss avatar
Alltså, det lämnar ju ett enormt utrymme för godtycke.

Dessutom är de flesta som påstår sig vara ironiska inte särskilt skickliga i att använda ironi, så ofta blir det ganska klumpigt och platt. De som kan skriva ironi behöver inget skiljetecken eller tagg för det, det framgår med all tydlighet att det är ironi.

Dock, jag bryr mej inte om någon PÅSTÅR sig vara ironisk om den bryter mot reglerna, t ex outar någon eller publicerar nån annons för att köpa knark.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in