Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-21, 17:53
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Du är ju *smart
*=Ironi
Så går ju ?

Jag förstår inte ironi så bra men upplever inte direkt det som ett problem.
Citera
2023-09-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Herregud, det är väl inte hela världen om något skulle missuppfattas. Att införa ett system för att understryka ironi, då utgår man från att människor är väldigt lättkränkta 😅

Ts bryr sig ju om sina medmänniskor och vill ju inte att någon ska råka känna sig sårad ifall vederbörande är fullständigt efterbliven. Själv känner jag att man nog ska hålla sig borta från det här forumet om man vet med sig att man har lätt att få en tår i ögat.
Citera
2023-09-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En annan sak är att en text som egentligen är ironiskt menad och därför relevant för sammanhanget, kan uppfattas som off-topic av moderatorn.

Japp, det är emellanåt ett problem men å andra sidan ska väl inte det spela någon roll förutsatt att ironin inte är off-topic.
Citera
2023-09-21, 20:24
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Det borde finnas något i reglerna reglemenmterat/standarliserat sätt att markera ironier/sarkasmer på, här på Flashback!

Varför?
Ironi är att uttrycka något annat än det som sägs med orden som används. En icke uppfattad ironi för att inte tala om en sarkasm kan därför missuppfattas som sårande eller i bästa fall meningslös.

Jag tycker därför att det är hög tid att vi i reglerna bestämmer hur en ironi skall utmärkas.

Behövs ett skiljetecken för ironi?
Jag tolkar din trådstart som ironisk. Något annat är omöjligt.
Citera
2023-09-21, 21:54
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Alltså, det lämnar ju ett enormt utrymme för godtycke.

Dessutom är de flesta som påstår sig vara ironiska inte särskilt skickliga i att använda ironi, så ofta blir det ganska klumpigt och platt. De som kan skriva ironi behöver inget skiljetecken eller tagg för det, det framgår med all tydlighet att det är ironi.

Dock, jag bryr mej inte om någon PÅSTÅR sig vara ironisk om den bryter mot reglerna, t ex outar någon eller publicerar nån annons för att köpa knark.

Håller faktiskt med i det du skriver att det faller platt om det ska förklaras, lite som att säga "skämtar bara" efter ett skämt, däremot finns det alltid någon som missförstår.
Citera
2023-09-22, 19:00
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag tolkar din trådstart som ironisk. Något annat är omöjligt.
Men tänk om jag är sakastisk då?
Du ser att en indikator trots allt behövs
Citera
2023-09-22, 22:08
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Jag tycker därför att det är hög tid att vi i reglerna bestämmer hur en ironi skall utmärkas.

Om en ny regel införs anhåller jag om att det i förtydligandet av regeln stipuleras att
Ironins längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet.
Citera
2023-09-23, 10:43
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det borde inte vara några svårigheter att märka om det rör sig om ironi om du är någorlunda språkligt kunnig.

Kruxet med det är väl att folk tänker så extremt olika att det som uttrycks på exakt samma sätt i textform av en avsändare kan vara 100% ironiskt samtidigt som det av en annan avsändare kan vara 100% allvarligt menat.

Jag kan ganska ofta skratta åt sånt folk skriver här då jag ser det som ironiskt, ur mitt perspektiv, samtidigt som jag vet att den som skrivit det inte har några som helst ironiska avsikter utan är gravallvarlig.

Om man verkligen vill vara på den säkra sidan at det ska framgå att texten är ironiskt menad får man nog dessvärre förtydliga detta på något sätt. Jag har vid något tillfälle lagt in en lite notis om detta under en spoiler.

En sak som gör det lite svårare när det kommer till just ironi och sarkasm är väl att det är något som olika generationer generellt sett förhåller sig väldigt olika gentemot på bred basis. Generation X är ju även i Sverige kända som "den ironiska generationen" och har en fallenhet för att vara ganska ironiska, vilket inte direkt går att säga om Generation Z. Babyboomers tenderar också att ha en stor grupp med människor som gärna ägnar sig åt ironi, men det finns även vissa i den generationen som absolut inte skulle vara ironiska. Vissa ur Generation Y uppskattar ironi medans andra inte förstår det alls. Så det beror väl på...

Om man är osäker får man väl ta det säkra före det osäkra och bifoga en välformulerad varningstext.
Citera
2023-09-23, 20:12
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
En annan sak är att en text som egentligen är ironiskt menad och därför relevant för sammanhanget, kan uppfattas som off-topic av moderatorn.

Varför måste man då skriva ironiskt i just de trådarna och delforumen?
Exempelvis i AB&K, Juridik, Politik mm tycker jag att det inte finns utrymme för ironi och sarkasm då det som du själv skriver blir OT.

Det finns så många möjligheter att vara ironisk / sarkastisk / rolig mm så man får nog tänka på gammelmormors uttryck:
"Var sak på sin plats".

När man då hittar de platser där ironi och sarkasm passar så behövs inte någon markering för det.

Jag tror att även om man skriver en text och sedan skriver / gör tecken för ironi så kommer det oavsett vara OT om det är OT i just den tråden.
Citera
2023-09-23, 20:20
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Exempelvis i AB&K, Juridik, Politik mm tycker jag att det inte finns utrymme för ironi och sarkasm då det som du själv skriver blir OT.

Det finns så många möjligheter att vara ironisk / sarkastisk / rolig mm så man får nog tänka på gammelmormors uttryck:
"Var sak på sin plats".

När man då hittar de platser där ironi och sarkasm passar så behövs inte någon markering för det.

Jag tror att även om man skriver en text och sedan skriver / gör tecken för ironi så kommer det oavsett vara OT om det är OT i just den tråden.
Varför skulle det vara OT för att det är ironi? Finns ingen koppling mellan de två.
Citera
2023-09-23, 20:23
Medlem
Neroxxs avatar
Det är väl rätt känt fenomen att ironi/sarkasm är svårt att förmedla i text då mycket av det bygger i hur man för fram det rent talmässigt och tex betonigar på vissa ord eller ändelser. Så i text måste man väl då vara övertdligt i sin förmedling (om det nu är så viktigt att alla inser att det är ironi/sarkasm). En problem med att införa ett regelsystem för hur det ska framföras (i form av tecken eller likande) är väl att hela grejen med att vara ironisk/sarkastisk kan förstöras. I många trådar så kan väl även ironi/sarkasm komma att anses som OT/trams troligtvis. Så frågan är ifall en ändring här verkligen skulle förbättra forumet, är väldigt tveksam till det.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle det vara OT för att det är ironi? Finns ingen koppling mellan de två.

Skulle gissa att en del mods kan se det som trams, då man inte är i X tråd för att ha en seriös diskussion. Så visst kan det finnas en koppling.
Senast redigerad av Neroxx 2023-09-23 kl. 20:26.
Citera
2023-09-24, 07:36
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom

"Var sak på sin plats".

Jag måste säga att sarkasmen är ett utmärkt verktyg när man vill förstärka någonting och rätt använt är det minst sagt topic.
I nte minst i just de forumen du nämner -inte minst politik, där tycker jag att ironin har sin givna plats.
Glöm bara inte att man oftast har något att säga med ironin/sarkasmen, detta till skillnad från olika lustigheter som är satta enbart för sin eventuella komiska verkan. Samtidigt måste jag hålla med om att rena lustigheter fortfarand skall räknas som OT.

"Var sak på sin plats" skrivr du och där håller jag med och det är just därför jag efterlyst denna standarlisering.

Man skall inte vara sarkastisk mot barn och fyllehundar - de förstår ändå inte vad som menar och blir bara ledsna/arga. Detta lärde mig min kemilärare i högstadiet. Samma sak gäller här i ett textbaserat forum, när minspel, tonläge och kroppsspråk går bort, så blir det svårt att uppfata sakasmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in