2023-09-22, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesens
En turkiska som heter Gunilla von Platen? vad vet ni om henne?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunilla_von_Platen

http://www.familjeekonomi.se/uncategorized/mangmiljon-bidrag-till-xzakt-kundrelation/

Alla syri*ner som kommit hit till Sverige är väl otroligt maktkåta? Galna i makt. Det är väl vida känt? Går över lik för makt?
Senast redigerad av JensHulten 2023-09-22 kl. 21:36.
Citera
2023-09-22, 21:25
Medlem
Hor-Ullas avatar
Bra hon styr upp det alldeles för politiserade SFI. Svensk film började gå brant utför när man införde olika kvoteringar och värdegrund för att ens kunna få finansiering till en film.

När såg någon en svensk film senast? Hur många Svenska filmklassiker har det kommit dom senaste 15 åren?
Citera
2023-09-22, 22:31
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hon har kors runt halsen. Har fyra barn med Alfred von Platen. Varför valde han henne?

Därför att hon tjänade bra med pengar. Han säger sig vara daytrader - förmodligen en lögn för att få det att framstå som att han sysselsätter sig med någonting om dagarna. Mer troligt är han hemmapappa. Han hade dock ett fint namn - och hon är desperat för att få hänga i de fina kretsarna.
Citera
2023-09-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Ja, jag är också förvånad att m och SD tillsammans med L och KD tillsatt henne. Med efter min tid i offentlig förvaltning så tror jag mig veta hur det gått till.

Det är ministern på kulturdepartementet som ägt denna fråga. Men har naturligtvis fått råd från sin statssekreterare. De har säkert kontrollerat om GvP är medlem i något av deras partier. Men de har inte orkat med att kontrollera hennes klananknytning och kriminella kontakter. Pinsamt!

En ordförande för ett statligt institutet har stor makt. Styrelsen beslutar om vd och förmodligen andra tillsättningar men viktigast är budget, vart pengarna skall gå.

Ordföranden i styrelsen brukar bli kallad till departementet där de får muntliga instruktioner av statssekreteraren och möter andra ordföranden inom statlig kultur. GvP har således större makt över Filminstitutet än vad du vill tona ned.

Jag tycker att en person med en trackrecord av personalkonflikter i sitt förra företag och en långvarig konflikt med en ansvarig utgivare (Novak) samt omfattande personliga kopplingar till kriminella klaner och hennes brottsdömda syskon inte är lämplig för detta arbete. Speciellt också som hon inte har en enda referens eller tidigare arbete inom kultursektorn.

Nu undrar jag varför hon fått sitt uppdrag? Vad är motivet? Invandrare och kvinna? Rätt partibok? Eller vill man driva Filminstitutet i kaos och nedläggning och valt henne som sabotör?

Så nu tror du inte på ditt påstående om "turkfilm" längre? Kanske var lika bra.

Jag tror att inverkan på filmproduktionen kommer vara marginell, även om jag misstänker att SD och M inte kommer vilja finansiera lika många wokefilmer. Så finns det någon plan så är det sannolikt en högervridning i produktionen.

Gällande Nowak och Gunilla drar jag slutsatsen att den endast handlar om personöig sak med grund i reportagen i Norran. Småaktigt av GvP, men hämnden är ljuv.
Citera
2023-09-23, 07:10
Avslutad
Smartare att byta namn till något vanligt om man är väldigt rik, så ingen hittar en. Typ Erik Johansson eller Anna Svensson.
Citera
2023-09-23, 14:12
Medlem
Citat:
I en intervju påstår Gunilla von Platen att deras pappa hette Samuel. Därav namnet.

I en artikel gjord av SvD Näringsliv 2011 påstås det att namnet Samuelsson blir till utav att farfar hette Samuel, kan ju vara så att även pappan till Gunilla också fick namnet Samuel .
Citera
2023-09-23, 14:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Bra att media börjar särskåda henne, det här är ju inte fräscht "I en intervju i SvD säger Gunilla von Platen att hon inte känner till 'någon granskning över huvud taget ...' // en flagrant lögn ... I boken 'Draken i rummet' ... berättar von Platen ... om hur jobbigt det varit när hennes företag granskats: 'Allra värst har det varit att konstant misstänkliggöras av lokal media med Norran som ständig anförare' // Går man till tidningsarkiven ser man att Gunilla von Platen uttalade sig om Norrans granskningar 2010, när Anette Novak var chefredaktör // Draken i rummet? Snarare elefanten. Man frågar sig hur tankarna gick på kulturdepartementet när man tillsatte Gunilla von Platen ... Och kan hon få fortsatt förtroende att bli kvar efter denna veckas haveri till krishantering?" ur Svd idag.
Citera
2023-09-23, 17:16
Medlem
Utan att hänga ut vare sig mig eller någon annan så kan jag berätta att jag hade god insyn i det där företaget för många år sedan och fick träffa på både GVP o hennes gubbe. Kontentan är att båda två är lika sjuka i huvudet bokstavligt talat.

Anette Novac arbetade som chfredaktör på tidningen Norran i Skellefteå och tidningen inledde en rad granskningar av de förehavanden som pågick mellan Arbetsförmedlngen och företaget Xzakt Kundrelation. AF skickade mängder av arbetslösa ungdomar till Xzakt för arbetsprov, dvs de ville testa om ungdomarna höll måttet för att få jobb där. GVP tog emot hur många arbetssökanden som helt men knappt någon fick jobb på företaget trots att de sattes i produktion/arbete efter en minimal introduktion i hur arbetet fungerade - att svara i telefon och agera telefonväxel. Den enda kund jag vet var VIP över allt var Edip Samuelsson som kanske inte alla känner till som den ökände klan-advokaten som sen uteslöts ur advokatsamfundet. (var inte det GVP:s bror?)

GVP kastade ut sökande efter sökande då de inte presterade som hon ville, eller ska vi säga att ifall de inte presterade som en kinesisk slavarbetare så blev de utkastade. Lönerna var skit, och GVP bröt mot lagen flera gånger om när någon hade skrivit skit om henne på internet och hon kallade in många till privata samtal för att fråga ut dem vem eller vilka som hade skrivit skit om henne eller företaget. (Det är brott mot lagen om efterforskningsförbud).Ingen vågade prata öppet på företaget eller i lokalen eftersom (ett obekräftat) rykte sa att telefonisystemet på Xzakt kunde avlyssnas eftersom det var utvecklat internt på företaget. GVP kunde med andra ord på avstånd avlyssna de anställdas samtal genom de headset som var kopplade till de datorer som användes i jobbet. Många tyckte det var märkligt att datorerna aldrig nånsin fick stängas av men nu fattar vi varför. Det resulterade i att de som ville prata privat gick ut ur lokalen och det medförde att de som hade rast skulle få löneavdrag om de lämnade lokalen jämfört med om man satt kvar i fikarummet eller dylikt. Detta blev dock ingen verklighet efter att någon skvallrade till facket. Och just facket var bannlysta på företaget. De som var medlem i facket var knappast de som fick jobb på Xzakt.

GVP gick hårt åt Anette Novac och Norran då tidningen ville begära ut avtalen som AF hade med Xzakt eftersom de då var offentliga uppgifter, men GVP flög i taket när detta kom ut och slogs med såväl näbbar som klor för att dessa avtal skulle hemlighållas. Dessa kom ändå ut vid en läcka långt senare där det visade sig att många miljoner hade gått till arbetsmaknadspolitiska åtgärder genom att skicka dessa arbetslösa ungdomar till ett företag som absolut inte hade några avsikter att anställa dem. De hoppfulla ungdomarna fick sparken ganska snart eftersom de inte fick bli för varma i kläderna och för att GVP inte skulle ifrågasättas varför ungdomarna inte fick jobb om de nu varit på stället länge. Många andra sa upp sig direkt efter att de fått möta GVP personligen.

Skriverierna i tidningen ledde till att GVP anmälde Norran till Pressombudsmannen oftare än en pissande hund men fick aldrig gehör för sina anklagelser och när AF sedan slsutade skicka nya arbetssökanden till Xzakt så blev AF stända och anklagade av GVP för illojal konkurrensvridning eller hur hon uttalade det. Hon tappade mer och mer av sina anställda då företagets rykte mer och mer besannades och det blev allmänt känt hur illa denna parasit behandlade personalen.
Vid denna tiden fanns i en hörna av lokalen ett gäng vars syssla var att ringa upp kunder och sälja på dem olika kanalpaket till skyhöga priser och en dag när GVP satt på sitt kontor kunde några höra hur hon kallade säljarna för obildade idioter som inte klarade av sitt jobb när hon tyckte de hade sålt för dåligt. Lite karma här då ingen säljare kom tillbaka efter det och ingen ville söka jobb där mer heller.

Nu tar GVP in sin man Alfred eftersom den dåvarande produktionsledaren sade upp sig och gick vidare till ett bätrre betalt jobb. Värt att veta är att i ditt CV kunde du aldrig skriva att du arbetat på Xzakt och tro att du kunde använda GVP som referens. Den som gjorde det fick troligen aldrig ett vettigt arbete igen.

Alfred kastar ut en mängd anställda som han inte gillar, av oklara grunder och Xzakt är nu mer eller mindre ett diktaturföretag där ingen vågar andas utan tillstånd samtidigt som det är ett sjunkande skepp. Att GVP sedan påstår att hon aldrig mött eller haft att göra med Anette Novac är så mycket lögn det bara kan bli. GVP gör allt hon kan för att mer eller mindre slakta alla de som står i hennes väg mot ära och berömmelse. Finns nog ingen som knullat sig fram i maktens korridorer som just denna rugguggla. Idag kan jag nog inte komma på någon annan människa som jag innerligt önskar blev offentligt piskad, straffad och stenad till döds mer än denna skata och hennes familj.

Denna vidriga klanparasit som sårat, skämt ut och förnedrat så många hoppfulla ungdomar i sitt liv borde verkligen få det hårdaste straff som går att få, och det är att det blir allmänt känt hur hon tagit sig till makten (om man kan kalla det så) och på vilket sätt hon gjort det. Jag har sett och mött många ungdomar som lagt ner själ och hjärta i hopp om ett bra första jobb som ung och ska ut i arbetslivet, och så hamnar de på ett företag som snarare frambringar behovet av psykolog och kurator efter att ha jobbat på Xzakt. Idag kan jag blicka tillbaka och känna medlidande med alla de människor som utsattes för hennes terror och psykiska misshandel.
Citera
2023-09-23, 19:23
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodilmedstil
Utan att hänga ut vare sig mig eller någon annan så kan jag berätta att jag hade god insyn i det där företaget för många år sedan och fick träffa på både GVP o hennes gubbe. Kontentan är att båda två är lika sjuka i huvudet bokstavligt talat.

Anette Novac arbetade som chfredaktör på tidningen Norran i Skellefteå och tidningen inledde en rad granskningar av de förehavanden som pågick mellan Arbetsförmedlngen och företaget Xzakt Kundrelation. AF skickade mängder av arbetslösa ungdomar till Xzakt för arbetsprov, dvs de ville testa om ungdomarna höll måttet för att få jobb där. GVP tog emot hur många arbetssökanden som helt men knappt någon fick jobb på företaget trots att de sattes i produktion/arbete efter en minimal introduktion i hur arbetet fungerade - att svara i telefon och agera telefonväxel. Den enda kund jag vet var VIP över allt var Edip Samuelsson som kanske inte alla känner till som den ökände klan-advokaten som sen uteslöts ur advokatsamfundet. (var inte det GVP:s bror?)

GVP kastade ut sökande efter sökande då de inte presterade som hon ville, eller ska vi säga att ifall de inte presterade som en kinesisk slavarbetare så blev de utkastade. Lönerna var skit, och GVP bröt mot lagen flera gånger om när någon hade skrivit skit om henne på internet och hon kallade in många till privata samtal för att fråga ut dem vem eller vilka som hade skrivit skit om henne eller företaget. (Det är brott mot lagen om efterforskningsförbud).Ingen vågade prata öppet på företaget eller i lokalen eftersom (ett obekräftat) rykte sa att telefonisystemet på Xzakt kunde avlyssnas eftersom det var utvecklat internt på företaget. GVP kunde med andra ord på avstånd avlyssna de anställdas samtal genom de headset som var kopplade till de datorer som användes i jobbet. Många tyckte det var märkligt att datorerna aldrig nånsin fick stängas av men nu fattar vi varför. Det resulterade i att de som ville prata privat gick ut ur lokalen och det medförde att de som hade rast skulle få löneavdrag om de lämnade lokalen jämfört med om man satt kvar i fikarummet eller dylikt. Detta blev dock ingen verklighet efter att någon skvallrade till facket. Och just facket var bannlysta på företaget. De som var medlem i facket var knappast de som fick jobb på Xzakt.

GVP gick hårt åt Anette Novac och Norran då tidningen ville begära ut avtalen som AF hade med Xzakt eftersom de då var offentliga uppgifter, men GVP flög i taket när detta kom ut och slogs med såväl näbbar som klor för att dessa avtal skulle hemlighållas. Dessa kom ändå ut vid en läcka långt senare där det visade sig att många miljoner hade gått till arbetsmaknadspolitiska åtgärder genom att skicka dessa arbetslösa ungdomar till ett företag som absolut inte hade några avsikter att anställa dem. De hoppfulla ungdomarna fick sparken ganska snart eftersom de inte fick bli för varma i kläderna och för att GVP inte skulle ifrågasättas varför ungdomarna inte fick jobb om de nu varit på stället länge. Många andra sa upp sig direkt efter att de fått möta GVP personligen.

Skriverierna i tidningen ledde till att GVP anmälde Norran till Pressombudsmannen oftare än en pissande hund men fick aldrig gehör för sina anklagelser och när AF sedan slsutade skicka nya arbetssökanden till Xzakt så blev AF stända och anklagade av GVP för illojal konkurrensvridning eller hur hon uttalade det. Hon tappade mer och mer av sina anställda då företagets rykte mer och mer besannades och det blev allmänt känt hur illa denna parasit behandlade personalen.
Vid denna tiden fanns i en hörna av lokalen ett gäng vars syssla var att ringa upp kunder och sälja på dem olika kanalpaket till skyhöga priser och en dag när GVP satt på sitt kontor kunde några höra hur hon kallade säljarna för obildade idioter som inte klarade av sitt jobb när hon tyckte de hade sålt för dåligt. Lite karma här då ingen säljare kom tillbaka efter det och ingen ville söka jobb där mer heller.

Nu tar GVP in sin man Alfred eftersom den dåvarande produktionsledaren sade upp sig och gick vidare till ett bätrre betalt jobb. Värt att veta är att i ditt CV kunde du aldrig skriva att du arbetat på Xzakt och tro att du kunde använda GVP som referens. Den som gjorde det fick troligen aldrig ett vettigt arbete igen.

Alfred kastar ut en mängd anställda som han inte gillar, av oklara grunder och Xzakt är nu mer eller mindre ett diktaturföretag där ingen vågar andas utan tillstånd samtidigt som det är ett sjunkande skepp. Att GVP sedan påstår att hon aldrig mött eller haft att göra med Anette Novac är så mycket lögn det bara kan bli. GVP gör allt hon kan för att mer eller mindre slakta alla de som står i hennes väg mot ära och berömmelse. Finns nog ingen som knullat sig fram i maktens korridorer som just denna rugguggla. Idag kan jag nog inte komma på någon annan människa som jag innerligt önskar blev offentligt piskad, straffad och stenad till döds mer än denna skata och hennes familj.

Denna vidriga klanparasit som sårat, skämt ut och förnedrat så många hoppfulla ungdomar i sitt liv borde verkligen få det hårdaste straff som går att få, och det är att det blir allmänt känt hur hon tagit sig till makten (om man kan kalla det så) och på vilket sätt hon gjort det. Jag har sett och mött många ungdomar som lagt ner själ och hjärta i hopp om ett bra första jobb som ung och ska ut i arbetslivet, och så hamnar de på ett företag som snarare frambringar behovet av psykolog och kurator efter att ha jobbat på Xzakt. Idag kan jag blicka tillbaka och känna medlidande med alla de människor som utsattes för hennes terror och psykiska misshandel.

Just nu öppen artikeln, kan inte garantera att den inte blir låst.
https://norran.se/kultur/kronika/artikel/hur-kan-von-platen-glomma-granskningen-som-hela-stan-pratade-om/r370602l

Citat:
Det har stormat rejält kring två tidigare Skellefteprofiler i veckan, då Gunilla von Platen, styrelseordförande på Svenska Filminstitutet gav vd:n Anette Novak sparken. Efter vårt ”avslöjande” om att det finns en historik kring dessa två har Norran blivit nedringda av journalister från riksmedia – plötsligt är en 13 år gammal granskning stekhet igen.
Citera
2023-09-23, 19:32
Medlem
Jo, precis så illa var det! Det övergick mitt förstånd att GvP fick flera priser som företagare!? Hon var Xzakt sån som en företagare inte ska vara… Och visst - det är hennes bror Edip Samuelsson - som blev utesluten ur advokatsamfundet pga för nära kontakter med Gbg-maffian. De verkar gå över lik för att bli rika i den familjen…
Citera
2023-09-23, 21:03
Medlem
Citat:
Det är ministern på kulturdepartementet som ägt denna fråga. Men har naturligtvis fått råd från sin statssekreterare. De har säkert kontrollerat om GvP är medlem i något av deras partier. Men de har inte orkat med att kontrollera hennes klananknytning och kriminella kontakter. Pinsamt!

En ordförande för ett statligt institutet har stor makt. Styrelsen beslutar om vd och förmodligen andra tillsättningar men viktigast är budget, vart pengarna skall gå.

Ordföranden i styrelsen brukar bli kallad till departementet där de får muntliga instruktioner av statssekreteraren och möter andra ordföranden inom statlig kultur. GvP har således större makt över Filminstitutet än vad du vill tona ned.

Jag tycker att en person med en trackrecord av personalkonflikter i sitt förra företag och en långvarig konflikt med en ansvarig utgivare (Novak) samt omfattande personliga kopplingar till kriminella klaner och hennes brottsdömda syskon inte är lämplig för detta arbete. Speciellt också som hon inte har en enda referens eller tidigare arbete inom kultursektorn.

Nu undrar jag varför hon fått sitt uppdrag? Vad är motivet? Invandrare och kvinna? Rätt partibok? Eller vill man driva Filminstitutet i kaos och nedläggning och valt henne som sabotör?
Hoppas innerligt på det sista😂
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Det förvånar nog ingen i tråden att hon GVP inte känner sig främmande för lite korruption.Från https://www.dn.se/kultur/filminstitutets-ordforande-foreslog-samarbete-med-egna-affarspartnern-bmw/
Mellanösternländerna bl.a. är korruptionskulturer. Vi, mellanmjölksbleka svennebananer är synnerligen både lättlurade och lättskrämda. M.a.o. utmärkta ”samarbetsobjekt”.
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Alfred von Platen. Varför valde han henne?
Ganska tvärsäker på att det var GvP som valde.
Citat:
Ursprungligen postat av JensHulten
Alla syri*ner som kommit hit till Sverige är väl otroligt maktkåta? Galna i makt. Det är väl vida känt? Går över lik för makt?
Helt rätt. Makt är absolut det som gäller och vägarna dit kan vara många. Makt är det ultimata tillståndet. Det är därför världen ser ut som den gör.
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Han säger sig vara daytrader - förmodligen en lögn för att få det att framstå som att han sysselsätter sig med någonting om dagarna. Mer troligt är han hemmapappa. Han hade dock ett fint namn - och hon är desperat för att få hänga i de fina kretsarna.
Utöver maktlystnad är högfärd ytterligare ett särdrag för syrianer m.fl. från den regionen.
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Det övergick mitt förstånd att GvP fick flera priser som företagare!? Hon var Xzakt sån som en företagare inte ska vara… Och visst - det är hennes bror Edip Samuelsson - som blev utesluten ur advokatsamfundet pga för nära kontakter med Gbg-maffian. De verkar gå över lik för att bli rika i den familjen…
Makt ger rikedom och som kvinna finns ett extra plus för att nå dit.

Gissningsvis är GvP ett extra lyckat exemplar av inavel. De flesta får förmodligen harva runt i byfåneklassen😆
Ser fram emot fortsättningen på den här intressanta såpan.

Läs gärna de utmärkta inläggen nr 212 och 213!
Citera
2023-09-23, 21:23
Medlem
Artikeln i Norran. Är säker på att denna kommer bli låst då GVP skickar ut sina hundar till advokater. Hennes nya advokat heter Jonas* Wetterfor* och jobbar för skumrask byrån Hellström Law.

Det har stormat rejält kring två tidigare Skellefteprofiler i veckan, då Gunilla von Platen, styrelseordförande på Svenska Filminstitutet gav vd:n Anette Novak sparken. Efter vårt ”avslöjande” om att det finns en historik kring dessa två har Norran blivit nedringda av journalister från riksmedia – plötsligt är en 13 år gammal granskning stekhet igen.

För många verkar beskedet att Anette Novak får sparken med omedelbar verkan ha kommit som en chock. Som orsak har Gunilla von Platen till bland andra TT (18/9) angett att ”Det är helt och hållet en fråga om ledarskap”, medan de fackliga företrädarna säger till bland andra Expressen (20/9) att ingen av dem framfört några synpunkter på Novaks ledarskap till styrelsen.

I en artikel som Norran publicerade i tisdags konstaterar vi att det finns en historik mellan dessa båda, med tanke på att Anette Novak var chefredaktör på Norran när vi granskade Gunillas företag Xzakt Kundrelation för 13 år sedan.

Det tog drygt ett dygn, sedan var vi nedringda av journalister från hela Sverige. Plötsligt var Norrans 13 år gamla granskning stekhet igen, så het att även en tjänsteman från Svenska Filminstitutet ringde upp och krävde att jag skulle ”be den som jobbar på arkivet kila ner och hämta hela granskningen och skicka den så att Gunilla får läsa”. För Gunilla verkar inte ha något minne alls av detta. I en intervju med Svenska Dagbladet (21/9) säger hon att hon inte minns granskningen över huvud taget och att hon inte heller hört talas om Anette Novak tidigare.

Jag kan också glömma saker, men att helt glömma bort en granskning som pågick under flera månader, där hon själv uttalade sig vid flera tillfällen och där Anette Novak skrev en krönika efter att anställda på Xzakt fått skäll för att ha pratat med media, låter i mina öron osannolikt. Gunilla har även själv ägnat flera sidor i sin bok ”Draken i rummet” (utgiven 2020) åt att berätta om hur illa behandlad hon blivit av Norran och hur missförstådd hon var under åren i Skellefteå.

Hon skriver bland annat: ”Allra värst har det varit att konstant misstänkliggöras av lokal media med Norra Västerbotten (idag Norran) i spetsen” och att det förekom ”Ständiga så kallade avslöjanden och anonyma angrepp utan vare sig grund, innehåll eller substans”.

Jag var själv ung på den tiden kundserviceföretaget Xzakt Kundrelation etablerade sig i Skellefteå och känner flera som jobbade där. På den tiden, i början av 00-talet, var det svårt för ungdomar att komma ut i arbetslivet men på Xzakt fick man chansen.

Däremot blev folk sällan kvar särskilt länge och efter hand började allt fler tipsa Norran om att granska företaget, vilket vi också gjorde. 2007 skrev Norran bland annat att Arbetsmiljöverket hittat brister som behövde åtgärdas och i andra artiklar berättades om hur praktikanter utnyttjades och att företaget gjorde stora vinster på bekostnad av personalen. Gunilla von Platen lovade att åtgärda samtliga brister och höll inte alls med om kritiken som framfördes.

Granskningen tog ny fart hösten 2010, med Novak i spetsen. Då vittnade anställda på Xzakt bland annat om brister i arbetsmiljön och facket slog larm om anställningskontrakt som bröt mot regelverket. Det här är dock uppgifter som Gunilla von Platen bestred i intervjuer med Norran. Intresset av att ta del av den granskningen är stort och det är inte helt enkelt att hitta artiklar från 2010 digitalt, men det finns andra sätt. Ett sätt är att besöka Kungliga biblioteket och bläddra fram Norran från slutet av augusti 2010 och ett par månader framåt. Där finns mycket att läsa av den granskning som gjordes när Anette Novak var chefredaktör.

Men kan då detta vara anledningen till att Anette Novak nu får sparken? Att Gunilla i alla dessa år har ruvat på en hämnd? Det är frågor som både jag och andra på Norran fått de senaste dagarna – och det är naturligtvis helt omöjligt för oss att svara på. Anette var chefredaktör på Norran 2009–2011.

Jag minns henne som en driven ledare, målinriktad och ambitiös, hon ville förändra och kunde säkert uppfattas som obekväm av somliga. Gunilla von Platen minns vi också som en driven ledare, som skapade möjligheter för många unga att få ett första jobb – men som också var ifrågasatt för sitt ledarskap.

Att dessa två personer skulle bli ett dreamteam 2023 var nog för mycket att hoppas på. Men oavsett vad som låg bakom måndagens besked anser jag att varje person som blir avskedad har rätt att få en motivering och att åtminstone få säga hej då till sina närmaste kollegor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in