Citat:
Ursprungligen postat av
GregLestrade
Jag har oerhört svårt för att se att det skulle detaljstyras av en styrelseordförande. Ännu mer skulle jag förvånas om det skulle detaljstyras i inriktning "turkfilm" av en person som ägnat hela sitt vuxna liv åt att integreras i det svenska samhället.
Utöver det är hon alltså tillsatt på mandat av moderaterna och SD. Tycker ditt påstående är direkt verklighetsfrämmande.
Ja, jag är också förvånad att m och SD tillsammans med L och KD tillsatt henne. Med efter min tid i offentlig förvaltning så tror jag mig veta hur det gått till.
Det är ministern på kulturdepartementet som ägt denna fråga. Men har naturligtvis fått råd från sin statssekreterare. De har säkert kontrollerat om GvP är medlem i något av deras partier. Men de har inte orkat med att kontrollera hennes klananknytning och kriminella kontakter. Pinsamt!
En ordförande för ett statligt institutet har stor makt. Styrelsen beslutar om vd och förmodligen andra tillsättningar men viktigast är budget, vart pengarna skall gå.
Ordföranden i styrelsen brukar bli kallad till departementet där de får muntliga instruktioner av statssekreteraren och möter andra ordföranden inom statlig kultur. GvP har således större makt över Filminstitutet än vad du vill tona ned.
Jag tycker att en person med en trackrecord av personalkonflikter i sitt förra företag och en långvarig konflikt med en ansvarig utgivare (Novak) samt omfattande personliga kopplingar till kriminella klaner och hennes brottsdömda syskon inte är lämplig för detta arbete. Speciellt också som hon inte har en enda referens eller tidigare arbete inom kultursektorn.
Nu undrar jag varför hon fått sitt uppdrag? Vad är motivet? Invandrare och kvinna? Rätt partibok? Eller vill man driva Filminstitutet i kaos och nedläggning och valt henne som sabotör?