2023-09-22, 16:12
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Motsägesfullt.

Efternamnet är skyddat skriver du för att i nästa mening skriva att mannen tagit efternamnet?!

Troligtvis har hennes titelkåta gubbe ivrigt påhejad av fröken Anip hittat någon släkting med detta namn:

Enligt 18 § NamnL får en person byta till ett efternamn som funnits i hans eller hennes släkt i rakt uppstigande led i minst två generationer. Det får dock inte vara längre sedan någon i släkten bar namnet än fyra generationer tillbaka räknat från personens föräldrar.
Citera
2023-09-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Ja, det är förmyndaraktigt att försöka styra från staten vilka filmer som görs. Det är Stalin-kulturpolitik.

10% av biljettpriset på bio gick direkt förr till Filminstitutet för finansiering av svensk film. Det är väl därför GvP är intresserad av sitt ordförandejobb. Hon och hennes släkt med kopplingar till kriminella nätverk ser väl möjligheter i framtiden. Att likt maffian i Italien kapa åt sig en stor del av pengarna själva. Gissar att det bara blir turkfilm som görs framöver som ingen vill se!

Håller med om att det är en mycket bra idé! Vi kan väl börja med att internera klanerna Ali Khan och Anip eller Anus eller vad de nu heter?

Är din seriösa gissning att det bara kommer bli "turkfilm" framöver?
Citera
2023-09-22, 17:46
Medlem
Citat:
Det verkar lite löjligt och att segla under falsk flagg med att byta namn från ett turknamn som Anip till Samuelsson.

Om du nu vill ha en turk exempelvis som advokat så väljer du kanske en med ett turkiskt namn som Anip. Vill du ha en svensk så väljer du en med ett svenskt namn som Samuelsson. Eller om du inte vill ha en outbildad Abdullah som läkare på vårdcentralen och ber att få träffa läkare Petterson men möter en import som knappt kan förstå svenska. Då blir du besviken!

Det hela ger intrycket av falsk marknadsföring. Man vill utnyttja det goda renommé ett svenskt namn och en svensk har. Vi har sett detta förr. I Skåne finns det några zigenare-bröder som lever på att lura äldre svenskar. De har därför nu bytt nam till ett svenskt namn.

Men enligt Mona Sahlin så skall invandrarna vara stolta. De har ju kultur och traditioner, vi svenskar har ju bara midsommar och sådant trams. Eller hur?

Men naturligtvis låter vi oss inte luras av namn framöver när deporteringarna börjar. Det kvittar vad de heter, vi kör dem ändå till deporteringslägren!

Många skulle nog säga att det snarare är ett försök till anpassning i sitt nya hemland.
Citera
2023-09-22, 18:06
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Är din seriösa gissning att det bara kommer bli "turkfilm" framöver?

En ny ordförande för Filminstitutet som bland första hon gör är att begära ut anställningskontrakten för institutets vd, vad tror du hennes planer är nu efter att hon nu sparkat vd:n?

Hon är dessutom hårt anknuten till sin familj och klan samt det kriminella nätverket kring Ali Khan-klanen. Vad tror du hennes nästa steg är? Tror du inte hon på något sätt kommer att knyta dessa klaner till Filminstitutet?

Nej, det här måste vara en av de sämsta rekryteringar av styrelseordförande jag sett. På vilket sätt kan GvP främja svensk film? Genom hennes kontakter l gangsterkretsar bland invandrade turkar i Sverige? Eller hennes erfarenheter som arbetsgivare för ett omdiskuterat call-center?

Allvarligt, vad tror du själv kommer att ske?
Citera
2023-09-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är extremt pinsamt. Låtsasadel deluxe. Günel till Gunilla kan man acceptera. Men detta med von. Men hon verkar som person vara en sådan där som vill skryta och då är det ju viktigt med namnet.

Haha! Ja sant, pinsamt delux..

Under mina år på ett ”elitärt gymnasium med endast samhälls- o naturvetenskapliga linjer, hade vi snubbe som hette Olsson vilket han inte stod ut med.

I jämförelse med de andra som hette Wetterstrand, Fischerström, Muller, Sandberg, Borgström, Trolle, Meyer etc (fö judenamn…) , så han bytte till till ett självuppfunnet ”Utterklo”. Killen var 17 o därmed förlåten.

Lars von Trier däremot, en tvättäkta arbetarklass pärondansk samma där, hette Lars Trier….

Pinsamt deLux, en bra sammanfattning!
Citera
2023-09-22, 18:51
Medlem
Citat:
En ny ordförande för Filminstitutet som bland första hon gör är att begära ut anställningskontrakten för institutets vd, vad tror du hennes planer är nu efter att hon nu sparkat vd:n?

Hon är dessutom hårt anknuten till sin familj och klan samt det kriminella nätverket kring Ali Khan-klanen. Vad tror du hennes nästa steg är? Tror du inte hon på något sätt kommer att knyta dessa klaner till Filminstitutet?

Nej, det här måste vara en av de sämsta rekryteringar av styrelseordförande jag sett. På vilket sätt kan GvP främja svensk film? Genom hennes kontakter l gangsterkretsar bland invandrade turkar i Sverige? Eller hennes erfarenheter som arbetsgivare för ett omdiskuterat call-center?

Allvarligt, vad tror du själv kommer att ske?

Jag har oerhört svårt för att se att det skulle detaljstyras av en styrelseordförande. Ännu mer skulle jag förvånas om det skulle detaljstyras i inriktning "turkfilm" av en person som ägnat hela sitt vuxna liv åt att integreras i det svenska samhället.

Utöver det är hon alltså tillsatt på mandat av moderaterna och SD. Tycker ditt påstående är direkt verklighetsfrämmande.
Citera
2023-09-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SjuLyktor
Hon gifte sig 2006 - namnet är unikt (och adligt) och således skyddat från simpla byten. Att gifta in sig i en adlig släkt är inte pinsamt (även om det i sin tur var taget av maken), och det finns massor av exempel på folk med invandrarbakgrund som byter både förnamn och efternamn. Svenskar är noggrannare med vart folk kommer ifrån och gatekeepar kretsar jämfört exempelvis amerikaner - att byta namn kan vara ett sätt att komma runt det.

Betraktar man denna här reptilen så är det definitivt pinsamt.

Klass och stil kommer inifrån och det stämmer föga in på kärringen.

Hade en affärskolleger som led av en extrem form av fotsvett. Även om han skulle fotbada i Chanel 5 så skulle det stinka efter ett par minuter.

Reptilen likaså. Oavsett vem hon gökar med så förblir hon billig, dessutom oavsett om hon går i Prada o Dior.

T.o.m. en polska julgranad i Armani, Gucci, LV o Ferre i äkta plast har mer stil!
Citera
2023-09-22, 19:18
Medlem
Solstol28s avatar
Hade besök av henne en gång vid ett fd. fd. jobbs fikabord. Tack det räcker! Henne ska man inte ha med att göra. Hört av dom som jobbat på Exact att man aldrig visste "var man hade" henne. Kunde sitta med i ett möte där man diskuterade om man skulle göra A eller B. Beslutet då blev att göra B. Då kunde nån jobba med B i någon vecka så kunde hon komma och undra hur går det med A?. Men vi skulle ju göra B! Nä. jag har ändrat på det, nu gäller A..... Kunde komma med flyget från Stohlm på morgon för att sitta och sura i telefonväxeln hela dagen och sen åka tillbaka samma dag utan att prata med någon.
Citera
2023-09-22, 20:28
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Jag har oerhört svårt för att se att det skulle detaljstyras av en styrelseordförande. Ännu mer skulle jag förvånas om det skulle detaljstyras i inriktning "turkfilm" av en person som ägnat hela sitt vuxna liv åt att integreras i det svenska samhället.

Utöver det är hon alltså tillsatt på mandat av moderaterna och SD. Tycker ditt påstående är direkt verklighetsfrämmande.

Ja, jag är också förvånad att m och SD tillsammans med L och KD tillsatt henne. Med efter min tid i offentlig förvaltning så tror jag mig veta hur det gått till.

Det är ministern på kulturdepartementet som ägt denna fråga. Men har naturligtvis fått råd från sin statssekreterare. De har säkert kontrollerat om GvP är medlem i något av deras partier. Men de har inte orkat med att kontrollera hennes klananknytning och kriminella kontakter. Pinsamt!

En ordförande för ett statligt institutet har stor makt. Styrelsen beslutar om vd och förmodligen andra tillsättningar men viktigast är budget, vart pengarna skall gå.

Ordföranden i styrelsen brukar bli kallad till departementet där de får muntliga instruktioner av statssekreteraren och möter andra ordföranden inom statlig kultur. GvP har således större makt över Filminstitutet än vad du vill tona ned.

Jag tycker att en person med en trackrecord av personalkonflikter i sitt förra företag och en långvarig konflikt med en ansvarig utgivare (Novak) samt omfattande personliga kopplingar till kriminella klaner och hennes brottsdömda syskon inte är lämplig för detta arbete. Speciellt också som hon inte har en enda referens eller tidigare arbete inom kultursektorn.

Nu undrar jag varför hon fått sitt uppdrag? Vad är motivet? Invandrare och kvinna? Rätt partibok? Eller vill man driva Filminstitutet i kaos och nedläggning och valt henne som sabotör?
Citera
2023-09-22, 20:50
Medlem
Brajebrasomfans avatar
Bär hon efternman ifrån samma ätt som Baltzar von Platen?
Citera
2023-09-22, 20:57
Medlem
Citat:
Filminstitutets styrelseordförande Gunilla von Platen föreslog ett sponsorsamarbete mellan Guldbaggegalan och BMW. Men BMW är kund i ett bolag där Gunilla von Platen är verksam. Samarbetet stoppades innan det hann ta form.

Det förvånar nog ingen i tråden att hon GVP inte känner sig främmande för lite korruption.

Från https://www.dn.se/kultur/filminstitutets-ordforande-foreslog-samarbete-med-egna-affarspartnern-bmw/
Citera
2023-09-22, 21:13
Medlem
Hon har kors runt halsen. Har fyra barn med Alfred von Platen. Varför valde han henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in