2023-09-23, 15:25
Medlem
Flasebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
Vad som är så speciellt med dessa upplevelser är att man inte glömmer dem som vanliga drömmar. Jag minns fortfarande pastellfärgerna, doften (vanilj?) ljuset, och den enorma kärlek som jag fick uppleva. Och humor, andevärlden är inte tråkig! Skrattet bubblade inom mig, och jag var så lycklig.
Upplevde du ett typ av gnissel innan du svävade?
Pastellfiltret och den där unika friden hade jag med.
Senast redigerad av Flasebb 2023-09-23 kl. 15:28.
Citera
2023-09-23, 15:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
När det kommer till så kallade nära döden upplevelser finns det en mängd att läsa om, mycket är empiriskt belagt och flera fall vittnar om det du beskriver: att personerna såg sig själva ovanifrån, som om själen liksom lämnar kroppen. Flera personer har i efterhand kunnat ge detaljerad och exakt information kring vad som försiggick i operationsrummet medan de var döda.

Nej. Sådana där påståenden har aldrig hållit för kritisk granskning. Bara en massa trams. Jag kommer tyvärr inte ihåg detaljerna men jag minns rapporter att det finns akutmottagningar som har placerat skyltar med siffror/koder som endast går att se om man faktiskt skulle lämna kroppen och sväva och ingen patient har nånsin kunnat ange vad som stått på dem. Vem som helst kan lämna någorlunda träffsäkra beskrivningar kring vad man tror hände.

Citat:
Detta talar starkt för att det existerar en andlig dimension och att den fysiska döden inte är slutet.

Nä. Bara fantasier. Även OM man har faktisk information som stämmer så är det exakt 3,78 miljarder ggr sannolikare att man på något snappat upp det på vanligt vis trots att man varit medvetandesänkt. Det finns YTTERST LITE som talar för existensen av nån själ. Och en hel del konkret som talar emot det.
Citera
2023-09-23, 15:27
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:
På vilket sätt då eftersom jag var död i några minuter? När jag sedan kontaktade ambulanspersonalen för att tacka dem. så blev de förvånade när jag kunde berätta vad de hade gjort med mig.

Hur kontaktade du dem?

Så du är den ende som upplevt detta.
Annars borde ambulanspersonal överlag vara rätt vana vid detta iom att du inte är den första som blivit återupplivad.
Även under utbildningen borde de blivit upplysta om att detta kan hända så varför blir de förvånade..
Citera
2023-09-23, 15:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Baaah! Om jag inte har någon puls, eller hjärtslag, lever jag då?

Varför inte? Dör man under varje uppehåll mellan varje hjärtslag också, tror du? Om inte, varför skulle ett något längre uppehåll automatiskt innebär att du är död?

Citat:
Varför krångla till det?

För att sanningen inte är oviktig.

Citat:
Det står i journalen att jag var kliniskt död i några minuter.

Och? Varför är det så jävla viktigt för dig att kunna säga att du varit död? Lite pinsamt om du frågar mig.
Citera
2023-09-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Passerade ditt tidigare liv i revy? Överlevande från drunkningsolyckor brukar säga att det sker.

Ja, mitt liv passerade i revy, och även då kände jag en Närvaro bakom mig som stöd. Men tiden existerar ju inte i andevärlden, och man kan tycka att det tar tid att se allting från födelsen. Men allting gick i en rasande fart, men jag kunde ändå uppfatta allting. Det var som en stor rund glasskiva på en bänk, det är svårt att beskriva.

Och jag fick en fråga; "vad har du gjort med din dyrbara tid på jorden?" Och jag fick uppleva både gott och ont som jag har gjort. Hade jag gjort någon ledsen så fick jag uppleva deras känslor. Och naturligtvis bad jag om ursäkt, men det behövde jag inte göra. Genomgången var inte för att jag skulle bli dömd, utan försöka att se det ur ett annat perspektiv. Kunde jag ha gjort det på ett bättre sätt?

Och detta har gjort att jag tänker mig för både en och två gånger innan jag gör något som jag vet inte är bra. Jag vet att denna händelse kommer att tas upp igen i andevärlden. Så inget som vi gör, varken gott eller ont, försvinner ut i etern.
Citera
2023-09-23, 15:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är det som är så märkligt. Även om jag var fysiskt död så fungerade min hjärna.

Definiera "fysiskt död"

Citat:
Det sista som försvinner är hörseln.

Baserat på nåt mer än dina upplevelser?
Citera
2023-09-23, 15:33
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Är det något du undrar över? Men bara seriösa frågor.

Är du muslim och i så fall, verkade det finnas några oskulder på andra sidan?
Citera
2023-09-23, 15:33
Medlem
Såg en dokumentär om just detta och tydligen kan stora delar förklaras av hur stark hjärnan är och vad den kan göra.
När man dör brukar hjärnan tydligen frisätta all njutning den kan(varför spara nu) och det ger känslan av kärlek och frid. Kanske som en liten avskedsgåva från hjärnan.
Utomkroppsliga upplevelser kan alla ha och hjärnan är stark och kan skapa dessa utefter vad den känner och ofta här eller ser.

Efter det så vet man inte så mycket mer och där får man spekulera fritt.
Citera
2023-09-23, 15:36
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ja, mitt liv passerade i revy, och även då kände jag en Närvaro bakom mig som stöd. Men tiden existerar ju inte i andevärlden, och man kan tycka att det tar tid att se allting från födelsen. Men allting gick i en rasande fart, men jag kunde ändå uppfatta allting. Det var som en stor rund glasskiva på en bänk, det är svårt att beskriva.

Och jag fick en fråga; "vad har du gjort med din dyrbara tid på jorden?" Och jag fick uppleva både gott och ont som jag har gjort. Hade jag gjort någon ledsen så fick jag uppleva deras känslor. Och naturligtvis bad jag om ursäkt, men det behövde jag inte göra. Genomgången var inte för att jag skulle bli dömd, utan försöka att se det ur ett annat perspektiv. Kunde jag ha gjort det på ett bättre sätt?

Och detta har gjort att jag tänker mig för både en och två gånger innan jag gör något som jag vet inte är bra. Jag vet att denna händelse kommer att tas upp igen i andevärlden. Så inget som vi gör, varken gott eller ont, försvinner ut i etern.
Intressant. Närmaste jag har kommit det är sanndrömmar.
Citera
2023-09-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amitriptylin
Hur kontaktade du dem?

Så du är den ende som upplevt detta.
Annars borde ambulanspersonal överlag vara rätt vana vid detta iom att du inte är den första som blivit återupplivad.
Även under utbildningen borde de blivit upplysta om att detta kan hända så varför blir de förvånade..

Nej, jag är INTE den enda som har upplevt detta. Det finns hur många böcker som helst att läsa om NDU-nära-döden-upplevelser. Det är bara att googla. Men de flesta pratar inte om detta med risk för att de inte ska bli betrodda. Eller bli ifrågasatt på FB. Och då är det bättre att hålla tyst.
Citera
2023-09-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flasebb
Upplevde du ett typ av gnissel innan du svävade?
Pastellfiltret och den där unika friden hade jag med.

Den enda gången det inte kändes helt ok var i tunneln.
Citera
2023-09-23, 15:43
Medlem
Citat:
Är det något du undrar över? Men bara seriösa frågor.

Vilken sida kom du till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in