Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-23, 08:16
  #37
Medlem
Detta verkar vara det senaste materialet: EA-TEX är Elite Armors egenutvecklade UHMWPE, vilket är en förkortning för Ultra high molecular weight polyethylene, UHMWPE är en form av polyolefin/polymer, som består av ett stort antal ballistiska fibrer som flätats om varandra kors och tvärs flera gånger för att uppnå maximalt skydd. Elite Armors EA-TEX är utvecklat med ändamålet att kunna erbjuda en skott- och sticksäker väst i en och samma lösning. Det är 5 års garanti på denna lösning.


Det betyder kanske inte att det är bättre än Dynema men men.



https://www.elite-armor.se/shop/elit...t-106019p.html
Citera
2023-09-23, 08:57
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Men CPE (Finsk väst)
Det bästa är ju att den verkligen skyddar 360 grader.

Det påstår dom andra också som säljer om man tar en större storlek men det ser man på bilderna att det de inte stämmer. Vad jag kan se men jag kan ha fel?

Bedöm själva:

https://www.tacstore.se/skyddsvastar...ps2-k1kr1-herr

https://www.elite-armor.se/shop/elit...t-106019p.html
Citera
2023-09-23, 14:40
  #39
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Det bästa är ju att den verkligen skyddar 360 grader.

Det påstår dom andra också som säljer om man tar en större storlek men det ser man på bilderna att det de inte stämmer. Vad jag kan se men jag kan ha fel?

Bedöm själva:

https://www.tacstore.se/skyddsvastar...ps2-k1kr1-herr

https://www.elite-armor.se/shop/elit...t-106019p.html

E riktig väst ska överlappa bättre.
Tycker att SBA och CPE är riktigt bra. Även Engarde är OK..
Citera
2023-09-23, 21:19
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
E riktig väst ska överlappa bättre.
Tycker att SBA och CPE är riktigt bra. Även Engarde är OK..
Tack för svar. Intressant
Citera
2023-10-13, 05:35
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Tycker att SBA och CPE är riktigt bra. Även Engarde är OK..
Ja du...Ingen i Sverige säljer SBA i praktiken. Någon enstaka gör det men det då endast en väst som är slut och varit slut länge. Men på SBAs sida finns det många olika västar i väldigt många olika storlekar som man kan beställa idag. Även extra plattor. Samt annan taktisk utrustning.

Priset är betydligt högre än dom från DK eller FIN som säljs av flera och som jag kommenterat tidigare.

Slutsats: Kunder i Sverige som är privatpersoner är inte beredda att betala så mycket så istället har taktiska företag börjat sälja andra märken. Där den från FIN sticker ut i pris.

Vad tänker du om min slutsats?




(Jag vill inte skriva länkar med mera eftersom jag för inte så länge sedan höll på att bli avstängd för marknadsföring trots att jag endast ställt allmänna frågor om flera företag där jag länkade till olika sktddsvästar men man kan hitta SBA enkelt om man Googlar. Detta vet du säkert men skriver det ändå.)
Citera
2023-10-13, 09:35
  #42
Medlem
HRTs avatar
[quote=Tellusstar|86045851]Ja du...Ingen i Sverige säljer SBA i praktiken. Någon enstaka gör det men det då endast en väst som är slut och varit slut länge. Men på SBAs sida finns det många olika västar i väldigt många olika storlekar som man kan beställa idag. Även extra plattor. Samt annan taktisk utrustning.

Priset är betydligt högre än dom från DK eller FIN som säljs av flera och som jag kommenterat tidigare.

Slutsats: Kunder i Sverige som är privatpersoner är inte beredda att betala så mycket så istället har taktiska företag börjat sälja andra märken. Där den från FIN sticker ut i pris.

Vad tänker du om min slutsats?


Tyvärr är folk lite idioter i allmänhet.
Man lägger gärna tusentals kronor på en utlandsresa, fest på krogen eller annat men när det gäller skydd då ska man snåla.
Jag har aldrig snålat på min egen säkerhet.
SBA ägaren har flyttat utomlands därför är de lite svårare tyvärr.
CPE är en bra väst och en av de bästa SAFE4U säljer enbart till myndigheter.
Personligen skulle jag aldrig ta på mig en skitväst
Citera
2023-10-27, 10:18
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Tyvärr är folk lite idioter i allmänhet.
Man lägger gärna tusentals kronor på en utlandsresa, fest på krogen eller annat men när det gäller skydd då ska man snåla.
Jag har aldrig snålat på min egen säkerhet.
SBA ägaren har flyttat utomlands därför är de lite svårare tyvärr.
CPE är en bra väst och en av de bästa SAFE4U säljer enbart till myndigheter.
Personligen skulle jag aldrig ta på mig en skitväst
Du har säkert rätt.

Den stora frågan är om dom två företagen i DK som jag länkat till tidigare skulle sälja något dåligt? Anledningen till att dom är intressanta är inte just priset utan att dom har skottsäkra västar som samtidigt har kraftigt knivskydd


Dilemmat är som sagt att hitta en väst som klarar både och.

T ex Tacstore har en: "CPE Outlast 360 RPS1 PRO Diamond – Herr – Svart" där det står: "Certifierad skottsäker skyddsväst i skyddsklass RPS1. Stabil och säker väst från välkända finska tillverkaren C.P.E. Skyddsvästen är komfortabel med en hög skyddsnivå i 360° runt kroppens vitala organ. Utvecklad för polis, väktare/ordningsvakt. Västens uppbyggnad gör att den absorberar fukt och håller bäraren sval och torr. Skyddspanelerna överlappar varandra väl på båda sidor och ger västen ett gott skydd i 360°. Västen garanterar penetrationsskydd mot helmantlad 9 x 19 mm och .44 Magnum halvmantlad ammunition. Skyddar även mot kniv, kanyl samt 357 Magnum & 12 Gauge (hagel, ej slug)." Pris 5 995 kr



MEN det står inte hur många joule knivskyddet är på. Det tog jag reda på: 15 joule.

Det är inte tillräckligt!

Helt ok men då är det inte korrekt anser jag att det står att den skyddar mot kniv.

Observera att jag snackar inte ned Tacstore nu för alla företag som säljer skyddsvästar gör likadant: Hur många joule framgår inte vilket det naturligtvis ska göra på hemsidan.
Citera
2023-10-27, 14:16
  #44
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Du har säkert rätt.

Den stora frågan är om dom två företagen i DK som jag länkat till tidigare skulle sälja något dåligt? Anledningen till att dom är intressanta är inte just priset utan att dom har skottsäkra västar som samtidigt har kraftigt knivskydd


Dilemmat är som sagt att hitta en väst som klarar både och.

T ex Tacstore har en: "CPE Outlast 360 RPS1 PRO Diamond – Herr – Svart" där det står: "Certifierad skottsäker skyddsväst i skyddsklass RPS1. Stabil och säker väst från välkända finska tillverkaren C.P.E. Skyddsvästen är komfortabel med en hög skyddsnivå i 360° runt kroppens vitala organ. Utvecklad för polis, väktare/ordningsvakt. Västens uppbyggnad gör att den absorberar fukt och håller bäraren sval och torr. Skyddspanelerna överlappar varandra väl på båda sidor och ger västen ett gott skydd i 360°. Västen garanterar penetrationsskydd mot helmantlad 9 x 19 mm och .44 Magnum halvmantlad ammunition. Skyddar även mot kniv, kanyl samt 357 Magnum & 12 Gauge (hagel, ej slug)." Pris 5 995 kr



MEN det står inte hur många joule knivskyddet är på. Det tog jag reda på: 15 joule.

Det är inte tillräckligt!

Helt ok men då är det inte korrekt anser jag att det står att den skyddar mot kniv.

Observera att jag snackar inte ned Tacstore nu för alla företag som säljer skyddsvästar gör likadant: Hur många joule framgår inte vilket det naturligtvis ska göra på hemsidan.

Ok..en skott skyddsväst skyddar bara mot skott. En kombinationsväst skottskydd samt kniv K1
Det ska stå egentligen har för mig att en vuxen man hugger från rakt ovan huvudet och ner i en väst att det är ca 10-15 joule..
Står det K1 eller liknande så kan man kolla vad just det innebär.

När det gäller RPS som är Svensk Polis framtagen den har alltid högre skyddsklass än sin motsvarighet i i regel ligger de ca 8-10% mer skydd.
Citera
2023-10-28, 16:42
  #45
Medlem
Ursäkta om jag hoppar in och kanske ställer en ganska korkad fråga som har säkert svaras flera gånger om. Får man inneha en sådan väst (RPS1-2) som några har rekommenderat utan att jobba som t.ex. säkerhetsvakt/polis? Vet inte om jag har inbillat mig att det finns en gräns/regel kring det där.

Den där CPE 360 graders skydd verkar intressant då man inte behöver investera extra för sidoskydd som man kan behöva med andra västar. Jag lyckades inte hitta ifall den har möjlighet att ta plattor också. Elite armor impact verkar annars mer det jag är ute efter vilket vad jag kunde hitta även har bra rykte, pris och kvalité.
Citera
2023-10-28, 18:12
  #46
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paxxor
Ursäkta om jag hoppar in och kanske ställer en ganska korkad fråga som har säkert svaras flera gånger om. Får man inneha en sådan väst (RPS1-2) som några har rekommenderat utan att jobba som t.ex. säkerhetsvakt/polis? Vet inte om jag har inbillat mig att det finns en gräns/regel kring det där.

Den där CPE 360 graders skydd verkar intressant då man inte behöver investera extra för sidoskydd som man kan behöva med andra västar. Jag lyckades inte hitta ifall den har möjlighet att ta plattor också. Elite armor impact verkar annars mer det jag är ute efter vilket vad jag kunde hitta även har bra rykte, pris och kvalité.

Ja det får man.
Däremot är det vissa märken som sedan länge har en policy efter önskemål från polisen att inte sälja till annat än säkerhetspersonal, blåljuspersonal, journalist mfl.
Andra märken bryr sig inte däremot de som har butiker brukar kräva ID handling typ väktare, ordningsvakt. Men säljer till vem som helst via nätet.
En skyddsväst ska enbart skydda hjärta, aorta och lungor.
Enda stället där den inte ger skydd är armhålan. Men en riktig väst ska skydda runt om dock skyddar sidorna inte mot gevärkulor typ 5,56, 7,62 etc.. eftersom trauma plattor endast sitter fram och bak.
Finns vissa strids/plattbärare med sido skydd de brukar kosta upp emot 20 000 sek.
Meddans en NIJ IIIA plus plattor IV fram o bak hamnar på ca 10 000 o uppåt.
Ska det bara skydda mot pistol, funkar NIJ II plus plattor NIJ III eller NIJ III väst och NIJ III plattor.

Det folk glömmer är att blir man skjuten i ex insidan låret och får en artärblödning har du ca 2 min på dig och sätta på en tourniquet.
Men folk köper västar men har inga förband de är inte smart!
Citera
2023-10-29, 09:18
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paxxor
Ursäkta om jag hoppar in och kanske ställer en ganska korkad fråga som har säkert svaras flera gånger om. Får man inneha en sådan väst (RPS1-2) som några har rekommenderat utan att jobba som t.ex. säkerhetsvakt/polis? Vet inte om jag har inbillat mig att det finns en gräns/regel kring det där.

Den där CPE 360 graders skydd verkar intressant då man inte behöver investera extra för sidoskydd som man kan behöva med andra västar. Jag lyckades inte hitta ifall den har möjlighet att ta plattor också. Elite armor impact verkar annars mer det jag är ute efter vilket vad jag kunde hitta även har bra rykte, pris och kvalité.
Extra plattor mot AK går inte att lägga in i sidorna på en väst utan endast fram och bak.


Bestbuysweden.se säljer västar till precis vem som helst på hemsidan men om man vill köpa i deras butik måste man ha legitimation
Citera
2023-10-31, 14:25
  #48
Medlem
En väst med plattor är tyngre och varmare än man tror och ingenting man gärna bär till vardags. Ledsamt att du behöver ställa frågan, samtidigt som jag förstår dig. Så ser samhället ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback