2023-09-23, 10:05
Medlem
Nu kom lite nya filmsnuttar på området i TV4 Nyheterna, de sa också att det beräknas ta veckor eller antagligen månader för E6 att bli återställd. Frågan är bara om den tiden räcker ens?
Citera
2023-09-23, 10:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namesuw
Direktlänk från GT, bild på Burger King: https://static.cdn-expressen.se/imag...6x9/640@60.jpg

https://www.dn.se/sverige/min-lastbi...brytas-sonder/
Citat:
– Jag såg träd falla och marken liksom bara gled undan. Hamburgerrestaurangen är helt trasig, huset har flyttats säkert fem meter

Det går nog att spå att hela området med Preem, Burger King och Byggmax är såpass förstört att det aldrig går att återställa.
Det blir nog ett nytt utseende på hela området i framtiden.
Citera
2023-09-23, 10:11
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyjiggle
Frågan är bara om den tiden räcker ens?

Det beror på hur mycket resurser TRV är beredda att betala för (jag antar att jobbet kommer att utföras på "löpande räkning " med entreprenören som har har driften för det aktuella området? Förnyad upphandling med ramavtalsleverantörerna eller att gå ut på LOU tar ju ju evigheter.

Gissar att E6 öppnar innan midsommar 2024
Citera
Medlem
Citat:
Nu kom lite nya filmsnuttar på området i TV4 Nyheterna, de sa också att det beräknas ta veckor eller antagligen månader för E6 att bli återställd. Frågan är bara om den tiden räcker ens?

Knappast. Det som är positivt är att det finns berg bakom skredområdet. Så risken för att det utvecklas fler skred bör vara högst begränsad.

Blir f.ö. provocerad av denna kommentar från "professor Kleman":

Kleman slår fast att skredet i Stenungsund nog inträffat förr eller senare, men att det lika gärna kunnat dröja ytterligare 200 år.

Han tycks inte förstå att nya anläggningar dimensioneras så att skred inte *ska* kunna ske. Med den logiken kommer alla lerområden i Sverige skreda förr eller senare.
Citera
Medlem
lersaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael E
Kolar man sattelitbilder så ser man på östra sidan av E6 en pågående schakt där det avverkats skog, kan nog vara utlösande faktorn då marken mättats med vatten under senare tidens regnande och trycket ovanifrån ökats med utfyllnadens schaktmassor.

Nån som har koll på vad det är de gör där?

Har fått info om att det kan vara en av anledningarna..
Citera
2023-09-23, 10:12
Medlem
Raset verkar parallella väldigt exakt med bygget som pågår på andra sidan vägen. Sitter nog en och annan entreprenör och byggherre och svettas nu. Man har frilagt berget och i samband med otroliga regnmängder så har allt vatten sköljts ner mot e6an och underminerat hela området. En liten killgissning bara.
Citera
2023-09-23, 10:14
Medlem
Undrar om tunga trafiken kan gå via Stenungsund. När jag körde där sist från Tjörn åkte jag den vägen.
Citera
2023-09-23, 10:17
Citat:
Jag bettar på att E6 öppnar i augusti nästa år.
Citera
2023-09-23, 10:19
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Inte ett slukhål utan ett skred är mer korrekt.
Japp. Jag skulle säga sjunkhål. Men slukhål säljer bättre.
Citera
2023-09-23, 10:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallakottar
Finns inga indikationer på kvicklera. Men ett skred i lera, ja.
Läs på lite innan du gissar

Här finns fakta om kvicklera i området.

https://www.sgu.se/samhallsplanering...er/kvickleror/
Citera
2023-09-23, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
"Det finns inga uppgifter om när vägen kan öppnas för trafik." skriver Expressen.
Det tar veckor eller tom månader.
Citera
2023-09-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Undrar om tunga trafiken kan gå via Stenungsund. När jag körde där sist från Tjörn åkte jag den vägen.

Väg 650 (gamla E6) är det nog som gäller för de flesta. Alternativt E45. Inte Tjörnvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in