2023-09-22, 21:50
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En död har jag läst.
"Andra" källor är väl Ukraina.
En kvalificerad gissning är att ingen anger de korrekta förlusterna - den ena parten underdriver och den andra parten överdriver ..
En bra träff ur Ukrainas perspektiv oavsett.

Västerländska medier! ryssarna ljuger ju om allt
Nu har Ukraina forcerat 3 o sista försvarslinjen det länkar allt fler om https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/isw-ukraina-bakom-rysslands-tredje-linje/ar-AA1h5AUA?ocid=msedgntp&cvid=52c22218b6574beb859a29 6a77442466&ei=51

(Inte Ukraina )
Citera
2023-09-22, 22:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Västerländska medier! ryssarna ljuger ju om allt
Nu har Ukraina forcerat 3 o sista försvarslinjen det länkar allt fler om https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/isw-ukraina-bakom-rysslands-tredje-linje/ar-AA1h5AUA?ocid=msedgntp&cvid=52c22218b6574beb859a29 6a77442466&ei=51

(Inte Ukraina )
Västerländska medier citerar okritiskt Ukraina - och har tidigare vid mer än ett tillfälle fått backa när det kommer fram att Ukraina ljugit.

Vi får väl se imorgon eller på måndag hur effektiva Ukraina varit.
Citera
2023-09-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Västerländska medier citerar okritiskt Ukraina - och har tidigare vid mer än ett tillfälle fått backa när det kommer fram att Ukraina ljugit.

Vi får väl se imorgon eller på måndag hur effektiva Ukraina varit.

Ljugit om vad? Ditt vanliga oprecisa svammel som höftas när det passar. Du är väl medveten om att väst har fria medier till skillnad från Ryssland som inte har fria medier och yttrandefrihetsprinciper.

Behöver du diskutera Ukrainska lögner så får du nog leverera något konkret mer än att Ukraina har ljuget, jag är helt övertygad att någon person i Ukraina har under senaste 1.5året ljugit om något. Snälla lite mer precision i dina påstående.

Vi kommer varken se något på måndag eller tisdag gällande nyhetsrapportering med källor från Kreml. Dock kan man läsa på databladet för SCALP och se själv verkan i målet på de filmer som florerar och enkelt komma till en slutsats att byggnaden är rejält avskriven och det normalt sett arbetar ryska officerare och stödpersonal där om dagarna.
Senast redigerad av sunnis 2023-09-22 kl. 22:22.
Citera
2023-09-22, 22:43
Medlem
Det går hardt ut over ledere av elitestyrkene til Russland.

Lederen for Russlands 247. luftbårne angrepsregiment(VDV), Vasily Popov (38), er død. Ifølge Institute for the study of war (ISW) er det sannsynlig at Vasily Popov ble drept under kamper i grenseområdet Donetsk-Zaporizjzja Oblast hvor enheter fra det 247. regimentet opererer.

I august erstattet Vasily Popov sin navnebror Pyotr Popov, som også falt i kamp tidligere i høst. Pyotr Popov erstattet oberst Konstantin Zizevsky, som døde få dager etter at Putin ga ordre om å invadere Ukraina natt til 24. februar 2022.

Det har vel aldri vært en krig hvor så mange høyere offiserer er drept som denne, og det sier mye om hvor toppstyrt det russiske militære er.
Et tosifret antall russiske generaler er drept i den snart 20 måneder lange krigen.
Citera
2023-09-23, 08:00
Medlem
perry2s avatar
Washington Post confirms the agreement with the United States on the transfer of long-range ATACMS missiles

https://www.washingtonpost.com/national-security/2023/09/22/atacms-ukraine-cluster-munitions/
Citera
2023-09-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Sevastopol nu!
Ryska svartahavsflottans högkvarter i lågor. Flera raketer har slagit ner.
Finns på flera nyhetskanaler. Stora svarta rökpelare och många ambulanser på väg
ha ha ha spott rakt i ansiktet på Putin

Gas och el avstängd i centrala Sevastopol och folk uppmanas att inte åka dit. Kortare period antagligen men ändå

Dessutom kan det till viss del påverka planering mm när kontor blivit lite förstörda dessutom vet vi inte om kompetenta människor dog
Citera
2023-09-23, 08:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Vanliga infanterister behöver något vapen som kan skjuta sönder drönare. Många videos där de försöker skjuta dem med sina vanliga vapen men de missar. Exempel:
https://twitter.com/antiputler_news/status/1705341073415872973
De ser drönarna och de har tid att skjuta men de har fel vapen. Vad skulle de ha för vapen?
Citera
2023-09-23, 09:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
ha ha ha spott rakt i ansiktet på Putin. Gas och el avstängd i centrala Sevastopol och folk uppmanas att inte åka dit. Kortare period antagligen men ändå. Dessutom kan det till viss del påverka planering mm när kontor blivit lite förstörda dessutom vet vi inte om kompetenta människor dog

Jag är tämligen säker på att det inte fanns någon kompetent i det huset, men höga befälhavare och beslutsfattare dog nog. Viktiga människor för ryssarnas inkompetenta strukturer.
Citera
2023-09-23, 09:14
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vanliga infanterister behöver något vapen som kan skjuta sönder drönare. Många videos där de försöker skjuta dem med sina vanliga vapen men de missar. Exempel:
https://twitter.com/antiputler_news/status/1705341073415872973
De ser drönarna och de har tid att skjuta men de har fel vapen. Vad skulle de ha för vapen?
Hagelgevär skulle fungera på kort håll, men effekten avtar snabbt med distansen (inte över 25 meter mot rådjur och 35 mot sjöfågel tror jag att vi fick lära oss vid jägarexamen).

OffTopic: Kommer ni ihåg i början av kriget när det inte var några bilder/filmer på döda och skadade personer? Och vatnikarna hävdade att inga ryska soldater dog eftersom det enbart var utslaget materiel på filmerna. Ibland kan jag längta tillbaka till den tiden.
Citera
2023-09-23, 09:20
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Jag är tämligen säker på att det inte fanns någon kompetent i det huset, men höga befälhavare och beslutsfattare dog nog. Viktiga människor för ryssarnas inkompetenta strukturer.

9 people were killed and 16 were injured. Among them is Colonel General Alexander Romanchuk, commander of the Russian Armed Forces group in the Zaporizhzia direction.

Samt
Amiralen för SvartaHavsflottan

Jessica Berlin
@berlin_bridge
I have unofficial confirmation from 🇺🇦 sources: Black Sea Fleet commander Admiral Viktor #Sokolov was killed in today’s strike in #Sevastopol.
Citera
2023-09-23, 09:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Hagelgevär skulle fungera på kort håll, men effekten avtar snabbt med distansen (inte över 25 meter mot rådjur och 35 mot sjöfågel tror jag att vi fick lära oss vid jägarexamen).
OffTopic: Kommer ni ihåg i början av kriget när det inte var några bilder/filmer på döda och skadade personer? Och vatnikarna hävdade att inga ryska soldater dog eftersom det enbart var utslaget materiel på filmerna. Ibland kan jag längta tillbaka till den tiden.

Döden i närbild kan ha en inverkan på synen på krig. Förskönar man kriget kan man lätt göra det abstrakt för alla som inte berörs direkt. Får ryssarna t.ex. se många sådana här videos kanske viljan att ta värvning minskar ganska drastiskt när de ser skillnaden mot propagandan i arméns rekryteringsfilm.
Citera
2023-09-23, 09:42
Medlem
Citat:
Med kompetenta menade jag ju naturligtvis höga befälhavare och beslutsfattare t ex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in