2023-09-22, 23:07
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Exakt, skulle säga att det är mer jobb med en äng än en gräsmatta då du måste frakta bort växtmaterialet osv. Om man bara slutar klippa så kommer det inte ta lång tid innan det växer igen. Funkar säkert de första åren, men sedan blir det ju bara sly om det får växa fritt.

Tveksamt om det räcker med att klippa en gång per år också? Lär behöva en röjsåg och ett stort tålamod om det är en stor yta.

Ja precis och du kommer gynna diverse invasiva arter som lupiner, parkasalat, och parkslide.
Citera
2023-09-22, 23:10
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Här i närheten har dom gjprt små öar med oklippt blommor m.m eller tvärtom klippt gångar i ängsgräs, håller det klippt vissa ytor där det kan lekas och annat. Det känns rätt vettigt. Men att bara låta allt växa är idiotiskt.

Självklart ska det sparas in pengar

Japp, det är rätt sätt att sköta det. Se till att klippa relativt ofta längs vägar (för att minska viltolyckor), samt gångar där folk kan gå och vissa öppna ytor för lek, spel och umgänge. Det som man låter växa upp, ska ändå klippas några gånger per växtsäsong och samlas in.

Sedan så är jag självfallet lite av en gräsmattefascist hemma i trädgården, men det är en annan femma.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är en skitfråga. Hela idén om en gräsmatta är rätt så bögig och konformistisk.

Låt det växa för fan, och strunta i att leka adelsman eller AFS-förortsgubbe.

Gräsmattan som vi känner till den idag är därtill ett relativt nytt påfund. Går man tillbaka mer än ett par-tre generationer, så släppte man in får att beta eller slog gräset med lie, några gånger per säsong. Därtill så var trädgårdarna som namnet anger nedlusade med träd som bar frukt och bär och därutöver trädgårdsland. Ofta kunde man inte gå mer än ett par meter i någon riktning på den vildvuxna gräsmattan, utan att slå huvudet i ett äppelträd, eller snava över potatisplantor.

Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Det har i vanlig ordning inget med klimatet att göra, dessa kryp kan bo i skogen.

Låter mer som en dystopisk utopi där fraser och uttryck används för att kuva befolkningen.

Nej, insekter som kräver blomsterängar eller blommande träd och buskar, kan inte bo i granåkern.
Citera
2023-09-22, 23:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
...

Nej, insekter som kräver blomsterängar eller blommande träd och buskar, kan inte bo i granåkern.

Något jag har sett från de brittiska öarna är tegel och annat med hôl i. Där skall då bin kunna bo.
Citera
2023-09-22, 23:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Skaffa fram några gamla handdragna gräsklippare så blir det noll i klimatkostnad - förutom den koldioxid som människan som klipper utsöndrar, förstås.
Citera
2023-09-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Min hyresvärd har fr.m. i år beslutat att gräset endast ska klippas 1 gång per år. Anledningen är att detta gynnar klimatet och den biologisk mångfalden. Detta tillkännagavs stolt i ett utskick till alla hyresgäster strax innan sommaren.
Vi har ganska många grönområden i mitt bostadsområde och gräset på samtliga grönytor har vuxit hela sommaren och sett förfärligt ut fram tills att det till slut klipptes för ett par veckor sedan.
Uppenbarligen har det vildvuxna gräset även dragit till sig ovanligt mycket insekter, speciellt något pyttelitet flygfä (vet ej exakt vilken typ) som man får överallt på kläderna och i ansiktet så fort man vill ta en promenad i området. Visst, det är ju själva poängen, men man kan ju fråga sig hur mycket nytta i ett klimatperspektiv det i slutändan egentligen gör?

Jag googlade lite på detta och upptäckte att det tydligen är många hyresvärdar som börjat klippa gräset endast en gång om året, och det är inte alla hyresgäster som uppskattar det:
https://www.hemhyra.se/nyheter/oklip...kan-provocera/

Som vanligt när någon tar idiotiska beslut likt detta så vill de själva inte ta del av det. Jag körde förbi bostadsbolags-VDn:s villa tidigare i sommar och där var det ingen ängsmatta att tala om. Hans fina gräsmatta såg ut att klippas minst en gång i veckan.
Så varför ska mitt bostadsområde behöva se ut som en djungel hela sommaren och varför ska jag få käften full med flygande kryp varje gång jag vill gå ut.

Vad anser ni om hyresvärdar och kommuner som slutar klippa gräsmattor? Förutom att det sparar kostnader, hur pass mycket gynnar det den biologisk mångfalden? Tillräckligt mycket för att motivera olägenheterna det medför? Eller är de naturliga ängarna i landet tillräckliga?
Varför slutar inte villaägarna i Danderyd och på Lidingö att klippa sina gräsmattor också? Varför inte låta gräset växa vid slottet och i Kungsträdgården?
Är det några av er som inte klipper era gräsmattor för att gynna den biologiska mångfalden? Tror ni det gör mycket nytta?

Biologisk mångfald fattar jag men:
Koldioxiden slutar ju inte vara bunden i grässtråna bara för att dom klipps av. Det kan ju inte vara många kilo co2 som binds speciellt mycket längre då gräset vissnar och dör på vintern ändå. Klimatargumentet kan dom ju glömma.
Citera
2023-09-23, 00:44
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boynk
Biologisk mångfald fattar jag men:
Koldioxiden slutar ju inte vara bunden i grässtråna bara för att dom klipps av. Det kan ju inte vara många kilo co2 som binds speciellt mycket längre då gräset vissnar och dör på vintern ändå. Klimatargumentet kan dom ju glömma.

Det som växer återvänder.

Vad det här handlar om är att skapa land för växter och djur.

Men det är bra att du skriver att vår sänka genom skog är något man kan kan glömma.

Det säger till oss att planterande är helt meningslöst i det långa loppet.

För om gräset är något man kan strunta i, är förstås allt annat det.

Men så vi sammanfattar, det spelar ingen roll vad som händer med en gräsmatta? Ingen ägare kan göra någon skillnad?
Citera
2023-09-23, 06:29
Medlem
ziracorns avatar
Gräsklippar/lövblåsar-människor är "hitte på jobb"!
Såååå jobbiga och skräniga. Förstör varje sommar, likt motorcyklister...

Behövs inte. Om dom nu behövs, så vill jag ha såna hörselskydd som dom använder.
Citera
2023-09-23, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Min hyresvärd har fr.m. i år beslutat att gräset endast ska klippas 1 gång per år. Anledningen är att detta gynnar klimatet och den biologisk mångfalden. Detta tillkännagavs stolt i ett utskick till alla hyresgäster strax innan sommaren.
Vi har ganska många grönområden i mitt bostadsområde och gräset på samtliga grönytor har vuxit hela sommaren och sett förfärligt ut fram tills att det till slut klipptes för ett par veckor sedan.
Uppenbarligen har det vildvuxna gräset även dragit till sig ovanligt mycket insekter, speciellt något pyttelitet flygfä (vet ej exakt vilken typ) som man får överallt på kläderna och i ansiktet så fort man vill ta en promenad i området. Visst, det är ju själva poängen, men man kan ju fråga sig hur mycket nytta i ett klimatperspektiv det i slutändan egentligen gör?

Jag googlade lite på detta och upptäckte att det tydligen är många hyresvärdar som börjat klippa gräset endast en gång om året, och det är inte alla hyresgäster som uppskattar det:
https://www.hemhyra.se/nyheter/oklip...kan-provocera/

Som vanligt när någon tar idiotiska beslut likt detta så vill de själva inte ta del av det. Jag körde förbi bostadsbolags-VDn:s villa tidigare i sommar och där var det ingen ängsmatta att tala om. Hans fina gräsmatta såg ut att klippas minst en gång i veckan.
Så varför ska mitt bostadsområde behöva se ut som en djungel hela sommaren och varför ska jag få käften full med flygande kryp varje gång jag vill gå ut.

Vad anser ni om hyresvärdar och kommuner som slutar klippa gräsmattor? Förutom att det sparar kostnader, hur pass mycket gynnar det den biologisk mångfalden? Tillräckligt mycket för att motivera olägenheterna det medför? Eller är de naturliga ängarna i landet tillräckliga?
Varför slutar inte villaägarna i Danderyd och på Lidingö att klippa sina gräsmattor också? Varför inte låta gräset växa vid slottet och i Kungsträdgården?
Är det några av er som inte klipper era gräsmattor för att gynna den biologiska mångfalden? Tror ni det gör mycket nytta?

Enbart för att spara in pengar på underhåll som det handlar om
Citera
2023-09-23, 07:47
Medlem
ziracorns avatar
En av dessa gräsklipparmänniskor var igång redan kl 05.00, när jag promenerade till jobbet. Han hade hörselkåpor. Det hade inte jag...

05.00 !!!!

PS Mölndal Ds
Citera
2023-09-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Ser ut som slumområden i Usa. Sen börjar folk slänga skräp, klottra o vandalisera..
Och sedan ska vi ju återställa våtmarkerna också så vi får en rejäl myggplåga..

I USA har de ju istället börjat med betande getter för bli av med allt högt gräs som är utmärkt för bränsle till rejäla bränder. Nu kan vi ju vara tacksamma för att här regnar som attan typ 3 av 4 somrar, men å andra sidan så blir det fästingar och massa annat ej så roligt såsom denguemyggan. Dessa har ju blivit långt mer farligare de senaste åren pga överlag högre temperaturer i landet och mildare väder.
Nu kan jag visserligen hålla med om att det är inte bra att alla insekter försvinner och vi behöver ängsblommor odyl för bina, men jag skulle väl säga så här att bästa skulle nog kunna vara att ha någon vettig kommunplan över vilka områden som borde klippas och vilka som skulle kunna vara. Att ex. som här där jag själv bor på ett av de riktigt stora och populära grönområdena som gillas både av soldyrkare och hundägare kör upp en skylt om "Här ska vi ha en blommande äng"! är inget annat än hål i huvet.
Citera
2023-09-23, 08:53
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Skaffa fram några gamla handdragna gräsklippare så blir det noll i klimatkostnad - förutom den koldioxid som människan som klipper utsöndrar, förstås.
Det är förstås en lösning om de lata hyreshororna vill ha en fin matta utanför.
Köp varsin handjagare på jula och klipp själva istället för att sitta inomhus och glo på Dr Phil.

Då får fettona motion också.
Citera
2023-09-23, 09:06
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Haha dom kör samma ramsa här med. Jag hoppas du förstår vad det egentligen handlar om.
Samma i vårt radhusområde, såg ut som en vildvuxen djungel i sommras o gäster undrade om vi ej hade trädgårdsskötsel inom föreningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in