• 1
  • 2
2023-09-22, 08:48
Medlem
Min hyresvärd har fr.m. i år beslutat att gräset endast ska klippas 1 gång per år. Anledningen är att detta gynnar klimatet och den biologisk mångfalden. Detta tillkännagavs stolt i ett utskick till alla hyresgäster strax innan sommaren.
Vi har ganska många grönområden i mitt bostadsområde och gräset på samtliga grönytor har vuxit hela sommaren och sett förfärligt ut fram tills att det till slut klipptes för ett par veckor sedan.
Uppenbarligen har det vildvuxna gräset även dragit till sig ovanligt mycket insekter, speciellt något pyttelitet flygfä (vet ej exakt vilken typ) som man får överallt på kläderna och i ansiktet så fort man vill ta en promenad i området. Visst, det är ju själva poängen, men man kan ju fråga sig hur mycket nytta i ett klimatperspektiv det i slutändan egentligen gör?

Jag googlade lite på detta och upptäckte att det tydligen är många hyresvärdar som börjat klippa gräset endast en gång om året, och det är inte alla hyresgäster som uppskattar det:
https://www.hemhyra.se/nyheter/oklip...kan-provocera/
Citat:
Oklippt gräs är mums för biologisk mångfald. I södra och mellersta Sverige låter också mer än hälften av bostadsbolagen vissa områden växa mer vilt, enligt vår granskning. Men högt gräs kan provocera: ”Man skäms över att bo här”.

Som vanligt när någon tar idiotiska beslut likt detta så vill de själva inte ta del av det. Jag körde förbi bostadsbolags-VDn:s villa tidigare i sommar och där var det ingen ängsmatta att tala om. Hans fina gräsmatta såg ut att klippas minst en gång i veckan.
Så varför ska mitt bostadsområde behöva se ut som en djungel hela sommaren och varför ska jag få käften full med flygande kryp varje gång jag vill gå ut.

Vad anser ni om hyresvärdar och kommuner som slutar klippa gräsmattor? Förutom att det sparar kostnader, hur pass mycket gynnar det den biologisk mångfalden? Tillräckligt mycket för att motivera olägenheterna det medför? Eller är de naturliga ängarna i landet tillräckliga?
Varför slutar inte villaägarna i Danderyd och på Lidingö att klippa sina gräsmattor också? Varför inte låta gräset växa vid slottet och i Kungsträdgården?
Är det några av er som inte klipper era gräsmattor för att gynna den biologiska mångfalden? Tror ni det gör mycket nytta?
Citera
2023-09-22, 09:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja det ligger mycket i deras ambition men man borde som du är inne på tänka på hur det ser ut runtomkring och kunna göra både och. Bina är under attack, de har det tufft och behöver ängar. Men finns det mycket ängsgräsmattor runtomkring och eran är en liten plätt på tio kvadrat har väl inte den sån signifikant inverkan. Dessutom bör det inte gälla hela året, kollar man (letar länkar) verkar det ev. som att man kan klippa från juli och framåt (lite osäker). Därtill bör man inkludera fästingproblemet i diskussionen, som framväller i landet.
Citera
2023-09-22, 09:10
Medlem
Xigeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Min hyresvärd har fr.m. i år beslutat att gräset endast ska klippas 1 gång per år.

Vad skönt! Här går man hårt åt dem som "klimatanpassar" mattan…
Citera
2023-09-22, 09:33
Medlem
paskharens avatar
Haha dom kör samma ramsa här med. Jag hoppas du förstår vad det egentligen handlar om.
Citera
2023-09-22, 09:39
Medlem
Dumheter, det är enbart ett sätt att spara pengar genom att inte klippa gäsmattan och sedan kalla detta för klimatsmart.
Citera
2023-09-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja det ligger mycket i deras ambition men man borde som du är inne på tänka på hur det ser ut runtomkring och kunna göra både och. Bina är under attack, de har det tufft och behöver ängar. Men finns det mycket ängsgräsmattor runtomkring och eran är en liten plätt på tio kvadrat har väl inte den sån signifikant inverkan. Dessutom bör det inte gälla hela året, kollar man (letar länkar) verkar det ev. som att man kan klippa från juli och framåt (lite osäker). Därtill bör man inkludera fästingproblemet i diskussionen, som framväller i landet.

Har man rådjur i närheten undviker man högt gräs. I år har det, trots torkan i början av sommaren, kryllat av fästingar, även i stadsgrönskan finns det fler än vanligt. Häromkring, alltså.

Är man mån om binas och humlornas vällevnad finns det andra alternativ än att låta bli att klippa gräsmattan. Alternativen kostar, precis som det kostar att klippa gräset. Det blir f.ö. inte någon äng i brådrasket av en någorlunda välskött gräsmatta.

Jag retar mig på områden i städer där bl.a. nässlor, tistlar, gråbo (starkt allergiframkallande) svinmålla, diverse fibblor och snärjvinda, d.v.s. soptippsflora frodas under beteckningen ”biologisk mångfald” eller ”vi bryr oss om bina”. Det finns vackra bifoderväxter, men de kostar i inköp och behöver viss skötsel.
Att döpa snålhet/besparingar till något välklingande är ett otyg.
Citera
2023-09-22, 09:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tycker du kan testa den goda viljan och fråga eller själv försöka räkna ut hur mycket de sparar på att inte klippa som de tidigare gjort (bensin och timkostnad för den som gör det) och föreslå att det köps in bi-holkar för minst samma belopp för binas skull (gissar det kan bli ganska många), och om så inte sker är detta mer uppenbart endast en besparing. Eller dela ut pengarna. Pikant också den detalj du nämner att han inte klipper sin egen matta, häng upp eller maila ut foton till alla boende om det!
Citera
2023-09-22, 09:55
Medlem
Skall man gå hela vägen skall man inte klippa på hösten heller utan låta fröbärande växter stå kvar så de kan bli fågelmat på vintern och klippa ned på våren. Som andra konstaterat räcker det dock inte med att sluta klippa gräsmattan utan man bör riva upp och så i mer lämpliga ängsväxter. Inte överallt, men på baksidor och ytor som ändå ingen använder.
Citera
2023-09-22, 10:08
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Dumheter, det är enbart ett sätt att spara pengar genom att inte klippa gäsmattan och sedan kalla detta för klimatsmart.
Exakt!

O den dumma (som är en del av Socialdemokraterna) Hyresgästföreningen går på det o säger också att det är "klimatsmart"!

Det kommer att dra till sig otrevliga insekter, kanske t.o.m. ormar o sånt!
Citera
2023-09-22, 10:13
Medlem
slagghackas avatar
Mycket bra!
Sen vi slutade klippa vår egen gräsmatta till max 1-2 gånger om året så har massor av härliga insekter och blommor börjat frodas hos oss. Något ALLA borde göra!

Det sparar dessutom bensin och pengar, tid, och man slipper allt eländigt oväsen som motorgräsklippare medför.

Gräsmattor är inget annat än en meningslös monokultur, något de flesta vet om numera!

Det räcker att klippa gångar att gå i och någon plätt runt torkvindan.
Citera
2023-09-22, 10:15
Medlem
Det har i vanlig ordning inget med klimatet att göra, dessa kryp kan bo i skogen.

Låter mer som en dystopisk utopi där fraser och uttryck används för att kuva befolkningen.
Citera
2023-09-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Exakt!

O den dumma (som är en del av Socialdemokraterna) Hyresgästföreningen går på det o säger också att det är "klimatsmart"!

Det kommer att dra till sig otrevliga insekter, kanske t.o.m. ormar o sånt!

Japp, det är bättre att kalla det för klimatsmart när det egentligen är fråga om en kostnadsbesparing.
Vi låter oss inte luras av dumheter!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in