2023-09-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pittensmitt
Sitter nått mongo med nytt Snapchat konto och lägger ut att han fixar körkort för X antal kronor, jag frågade hur och då svarade han att han jobbar för transportstyrelsen.

Går det för någon i transportstyrelsen att bara lägga in ett körkort på någon utan tidigare körlektioner eller prov? Detta är väl olagligt?

(Tänker inte köpa då det både låter som en scam och olagligt.)
Om personen jobbar med körkortsregistreringar så kan den självklart manipulera systemet så körkortet har alla prov och intyg i databasen.
Sedan är det ett antal grova brott som begås där även kunden bör åka på någon form av urkund.
Citera
2023-09-22, 14:37
Medlem
Jag brukar glömma kontanter i bilen vid besiktningen. Kanske går att göra något liknande vid uppkörningen?
Citera
2023-09-22, 14:41
Medlem
Shreddedshians avatar
Du får min brorshan, 15 lax.
Citera
2023-09-22, 14:43
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
https://pasteboard.co/E92XG354UwCg.jpg

Här är länk bevis, jag har beslutat att det är en garanterad bedragare 🤔 namnet är troligtvis ett alias och inte riktiga namnet.

Den dagen scammers lär sig att uttrycka sig adekvat kommer jag bli imponerad.
Citera
2023-09-22, 14:50
Medlem
Vill du köpa ett körkort är det nog bättre om du åker till Rumänien, Bulgarien eller något annat skitland som är med EU. För då kan du köra på det fritt i hela EU.

Då räcker det med att du sitter i bilen med handledaren kör 100 meter klart, sen när du ska skriva provet så får du använda telefonen samtidigt.
Citera
2023-09-22, 14:56
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej det går inte att köpa ett svenskt körkort men jag vet att i vissa länder i Östeuropa
kan du mer eller mindre köpa ett körkort som du sedan kan byta mot ett svenskt.
Bulgarien och Rumänien vad jag vet och dom som köpt pratar Rumänska / Bulgariska
Gissar också på detta.
Citera
2023-09-22, 15:06
Medlem
tomatlarss avatar
Man brukar säga att det inte finns några dumma frågor men ibland undrar man.
Citera
2023-09-22, 15:31
Medlem
Snusaren94s avatar
Misstänker såklart som TS att det bara är en scam, men tänker att det även skulle kunna vara ett körkort, fast som inte registreras i något system.

Du får hem ett "fake-körkort" som han printat själv hemma/jobbet liksom. (Att han via sitt jobb har möjligghet att printa på kort)
Citera
2023-09-22, 16:12
Medlem
Blaskas avatar
Nej, det går inte att betala för ett svenskt körkort. Men du kan göra det enklast i Turkiet eller Rumänien. Sedan kan du bara översätta dom i Sverige.
Citera
2023-09-22, 16:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Sitter nått mongo med nytt Snapchat konto och lägger ut att han fixar körkort för X antal kronor, jag frågade hur och då svarade han att han jobbar för transportstyrelsen.

Går det för någon i transportstyrelsen att bara lägga in ett körkort på någon utan tidigare körlektioner eller prov? Detta är väl olagligt?

(Tänker inte köpa då det både låter som en scam och olagligt.)

Behöver du fråga? Vi är inte införlivade med Ryssland ännu....
Citera
2023-09-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Har du kollat i cornflakespaketen? ibland finns det körkort där.
Nej , du tänker på Kalaspuffarna, där kan man hitta körkort och FBIkort och annat skoj.
Citera
2023-09-22, 17:37
Medlem
Om vi ignorerar antingen trollbeteendet eller lättrogenheten så är det en intressant fråga. Vilka tekniska och/eller administrativa, i brist på bättre ord, begränsningar finns det? Sker körkortsregistreringen helt automatiskt eller sitter det en person som från 8-17 manuellt knappar in personnummer från ett excelark med lyckade uppkörningar? Verifieras körkortsregistreringen mot de olika proven i efterhand? Förhoppningsvis ja, men processer i offentlig sektor är knappast kända för att vara robusta.

Ser absolut möjligheten till insider-job, som med alla branscher. Även hos åklagarmyndigheten

Någon med mer insikt kanske kan svara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in