2023-09-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pittensmitt
Sitter nått mongo med nytt Snapchat konto och lägger ut att han fixar körkort för X antal kronor, jag frågade hur och då svarade han att han jobbar för transportstyrelsen.

Går det för någon i transportstyrelsen att bara lägga in ett körkort på någon utan tidigare körlektioner eller prov? Detta är väl olagligt?

(Tänker inte köpa då det både låter som en scam och olagligt.)

Jag brukar vanligtvis inte vara så petig med lagar och regler men just när det gäller MC tänker jag att det kan vara bra att öva lite innan och att det är en typ av fordon som är mindre lämpligt att lära sig behärska efter hand ute i trafiken och att det därför kan vara en klok idé att följa just denna läroplan och ta ett körkort på riktigt. Även om billigare och snabbare alternativ finns.
Citera
2023-09-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Jodå, sådant finns, kallas för körskolor...
För ts passar det kanske bättre med förskola än körskola 🤔? Hur kan man ens vara så korkad att man behöver starta en tråd på flashback och fråga om man kan köpa ett körkort utan uppkörning
Citera
2023-09-22, 18:21
Mutbrott, bestickning och tjänstefel. Både köpare och säljare begår brott.

Fast inte förvånande om det är sant. Det är så det ser ut i de flesta andra länder. Sverige har varit förskonat från korruption men nu är det definitivt kört för all framtid.
Senast redigerad av Juristen08 2023-09-22 kl. 18:27.
Citera
2023-09-22, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Nej det ser legit ut han jobbar ju på trsndpirtstyrelsen.
Jag skrattade rakt ut.

Känns ju inte jätteseriöst men hade jag haft mycket pengar över hade jag testat köpa ett mc-kort.
Citera
2023-09-22, 18:50
Medlem
Pittensmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusaren94
Misstänker såklart som TS att det bara är en scam, men tänker att det även skulle kunna vara ett körkort, fast som inte registreras i något system.

Du får hem ett "fake-körkort" som han printat själv hemma/jobbet liksom. (Att han via sitt jobb har möjligghet att printa på kort)

Frågade först om det var som ett fake ID, alltså fabrikerat, då så han nej, att det var ett riktigt körkort 🤔
Citera
2023-09-22, 18:52
Medlem
Pittensmitts avatar
Era babianer! Jag tänkte inte köpa körkort, jag har körkort! Menade mer om det verkligen gick att köpa på så sätt av en insider utan att det var obemärkt, men som jag konstaterat tror jag definitivt att det är en scam.
Citera
2023-09-22, 19:58
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Trodde det var allmänt känt att det finns många som tagit körkort genom att låta exempelvis sin kusin köra upp med deras indentifikation. Ibland har den som jobbat på Transportstyrelsen varit med på det och ibland inte. Rör sig oftast om olika invandrarklaner.

Det TS skriver om låter som någon som försöker sno pengar av naiva ungdomar. Men går gör det, men förhoppningsvis svårare idag än när de upptäckte sånt för några år sen.
Citera
2023-09-22, 20:16
Medlem
boqpods avatar
Att köpa ett körkort är bara pengar i sjön.
När de slår på ditt pers-nr. Så ser dom att du inte har körkort och du torskar på grov-/olovlig körning och urkundsförfalskning därtill.

Bättre att spara pengarna som det köpta körkortet kostar till kommande böter eller ett riktigt körkort istället.
Citera
2023-09-22, 20:19
Medlem
jugbandbluess avatar
det förekommer i både sthlm och gbg.
Citera
2023-09-22, 23:26
Medlem
Köpa körkort inkl bil går att göra i t.ex Kabul.
Sen är det bara att köra på.
Funkar hur bra som helst.
Citera
2023-09-22, 23:58
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Att köpa ett körkort är bara pengar i sjön.
När de slår på ditt pers-nr. Så ser dom att du inte har körkort och du torskar på grov-/olovlig körning och urkundsförfalskning därtill.

Bättre att spara pengarna som det köpta körkortet kostar till kommande böter eller ett riktigt körkort istället.
Fast det funkar om du har nån på transportstyrelsen som gör det, skickar din bild och du får ditt riktiga körkort samt att du har behörighet när dom slår på dig.
Citera
2023-09-23, 00:06
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Fast det funkar om du har nån på transportstyrelsen som gör det, skickar din bild och du får ditt riktiga körkort samt att du har behörighet när dom slår på dig.

Mjo naturligtvis.
Men nu bor vi i Sverige och inte Pakistan.
Här finns inte den möjligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in