2023-09-22, 06:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OJ, OJ, OJ!! Här går det höga vågor!
Har bövelen snackat om rädsla?
Jag kan inte minnas att jag gjort det direkt.
Men jag kan tänka mig att hon var rädd för att hjälpa till att bära T och att hon kände obehag, kanske oro, runt bränderna.
Det går inte högre vågor än vad som krävs.

Jag väntade mig det svaret och jag vill att du preciserar vad som gör att Maja - enligt dig:

"måste hon se till så att J hålls på gott humör"

"inte tala om sådant som upprör J"

"inte ifrågasätta hennes hämndbegär"

"inte känna efter om hon orkar utan bara köra på"

"för det är Js villkor som gäller, fullt ös och full respekt."

Vilken är Majas drivkraft och motivation?

När du berättar ska du ha i åtanke att Maja upplevde Johanna som sin trygghet och kunde hantera konflikter. Det handlade om hur hon reagerat mot andra som arg.
Citera
2023-09-22, 07:00
Medlem
"Trygghet" = Taggarna utåt och ta för sig, tror jag som är MajaH's trygghet.
Se "Flickan som lekte med elden".. Stieg Larsson.. säger en del.

Supa sig full och äta haschkakor.. säger sig självt.. hon var en instängd-tjej innan ?
Som hade orolighets bekymmer och OCD eller vad det var.

Edit:
Lynne Hamilton - On The Inside (Music Video)
Senast redigerad av NiederErmaFrost 2023-09-22 kl. 07:03.
Citera
2023-09-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hittade även Johannas pinterest och nog är det match made in hell.
Deras pins återspeglar deras personligheter där J är mer radikal och rakt på sak. Hey sucker! Yo bitch!
Typ...
Majas är mer bakom kulisserna - men minst lika obehagliga pins och uppenbart mörka synsätt. Återkommer till det med kommentarer senare.

Ska man förklara det här med nån sorts ångestproblematik blir det problematiskt eller hennes då obehandlade episod som 13-14 åring. Jag antar som sagt att kontot rullade på från 2020 och under deras relation (äldsta pins).

Ang fetat.
Maja beskrev ju att de körde interna skämt vilken även bekräftas av närmsta kretsen. Att de hade en hård jargong sinsemellan.
De tycks dela en bitchig (el mer narcissistisk för all del..) syn på sig själva.

Detta är nog ganska spot on hur de upplevde på sig själva som allierade, den nya styrkan de får ihop (synergism) och speciellt på fyllan.

Påminner mig osökt om när de trakasserade JA och gapade efter henne. Kan se attityden alltså.

Johanna:
"Princess? No, bitch.
Queen."

Maja:
"If you don't think I'm a princess, then you are 100% right. I'm the fucking queen."

"I'm not a princess, I don't need savings. I'm a queen and I got this shit handled."

Man kan iaf säga att den bild Maja valt att visa upp av sig själv på Pinterest, inte stämmer överens med det hon försöker utmåla sig själv som under förhören. Det rädda förtryckta offret har på sin Pinterest,

Pyshopath
Dark
Im the bad guy, duh
The end
This dream is a killer
Feel nothing
Crazy
Fuck you
Im dead inside
Im not in danger, Im the danger
I dont live in darkness, darkness lives in me
I stopped fighting my inner demons We are on the same side now
Citera
2023-09-22, 09:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tror du Maja hade velat ha Johanna som sin bästis om J inte fyllde M s behov?

Det är mycket möjligt. Hon förefaller se upp till J, beundra henne och vara helt uppslukad

Citat:
Med Majas vetskap och hjälp riskerade andra sina liv för att tillfredsställa hennes behov. Hon prioriterade sitt eget välmående före att andras bilar blev förstörda och folk riskerade att brinna inne. Detta var något hon själv valde.

Det är möjligt att både J och M behövt anpassa sig för att behålla sin bästis. Men det är så det funkar i relationer. När det kostar mer än det smakar så bryts vänskapen. Om M hade känt sig felbehandlad, utnyttjad, eller mått allmänt dåligt i J s sällskap hade hon lämnat J. M säger att hon fick vänner för livet när hon gick på Komback (6st). Hon hade kontakt med psykolog, coach, stöttande föräldrar, klasskompisar, hon sjöng i ett band. Hon hade flera vägar att ta, men valde att alliera sig med J och valde bort allt annat.

Har du fler exempel på att J tagit hänsyn eller anpassat sig till M än att hon täckt Ts huvud?

Citat:
Hatet och hämndbegäret har troligen sitt ursprung i Johannas huvud som hon sen har delat med Maja. M harnickande instämt och eldat på J s känsla av att hon blivit felbehandlad.Det kan bero på att M är ärlig i sin åsikt, eller att hon vill ställa sig in hos J. Oavsett så skruvas J känsla upp av att hon blivit felbehandlad och tankar om hämnd legitimeras. Även detta instämmer M i, och återigen ger bekräftelse till J att hon är på rätt spår. Precis sånt beteende från M kan få det att tippa över till handling. Det sjuka här är att det pågått under så lång tid. Det har funnits tid för reflektion men dom har ändå fortsatt.

Har du något belägg för att M eldat på?

Vännen "X" (vän med MGM och Tove) beskriver JJ:
- Under låg- och mellanstadietiden var JJ mycket tävlingsinriktad
- Glad, spontan och målinriktad
- Har velat bli arkitekt hela gymnasietiden
- ”Om JJ ville en sak, då gör hon sen saken. Hon behöver inte stöd från någon annan”.
Citera
2023-09-22, 09:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Se fetad text: ja, antar det då hon engagerar sig i HBTQI, en grupp som för övrigt toppar självmord och försök till.

Siffran verkar hon inte ha problem med när hon har gått ut med sin dubbla läggning och aktivt tar parti för en minoritet.
Fattar egentligen inte vad diskussionen om strippor går ut på, förutom att försöka skapa misstro kring M:s avståndstagande efter besöket.

Tycker för övrigt att J borde googla på "heta brandmän" - hon anlägger, han släcker.

Haha, ja det hade varit passande.

Meningen med att saäga att Maja sökt på strippklubb (bland en massa andra saker) handlar om att bygga upp en bild av en manipulativ, beräknande, illasinnad, hycklande, lögnaktig, hatisk, oärlig person, och det har ju även viskats om partner i crime, två som eggar varanadra i hämnd och mord.

Det ligger inte långt från att det kan finnas teorier om att det är Maja som är anstiftare, något som redan har dryftats i tråden.

Att bygga upp den typen av schablon, det är inte så svårt, om man inte är så nogräknad med hur man bygger upp ett torn av skuld.

Om man däremot nagelfar själv punkten, sökning på "strippklubb", så visar det sig inte bara att just den sökningen inte fanns (även om en sökning gällde Chat Noir, dock ej med sökordet Göteborg och utan datering).

Övriga allvarliga invändingar till att vara kritisk till att en sökning på stripklubb som Maja "undanhåller" är att det finns ingen anledning till att undanhålla detta för Maja.

Hon sitter ju på helt eget bevåg och berättar om själva besöket. Och att hon inte ens då hade invändning mot det, att hon berättat för sina föräldrar som börjat ifrågasätta henne och att hon då slog dövörat till. Så vad skulle hon haft för vinst eller ens skäl till att undanhålla en sökning?

Så ja, misstro mot Maja är byggstenen, att hon inte alls tar avstånd från besöket.

Detta besök är ju före mordet, har inget med mordet att göra. Hon försöker inte måla upp en bild av sig själv här som att hon är "redig- Maja", vilket var en raljant bild av henne. Att hon skulle undanhålla detta.

Fram ses då en bild av en manipulativ och beräknande person.

Om man lägger ihop ett berg av sådana byggstenar som är byggda på lösa boliner, kan det målas upp "en sanning". Väldigt effektivt sätt att svartmåla personer på.

Att vi alla har olika syn på de här personerna är inte konstigt. Men det är viktigt att försöka att inte vara alltför förhastad i slutsatser, och att kunna visa vad man vill bevisa och hur och varför.
Citera
2023-09-22, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är mycket möjligt. Hon förefaller se upp till J, beundra henne och vara helt uppslukad

Har du fler exempel på att J tagit hänsyn eller anpassat sig till M än att hon täckt Ts huvud?

Har du något belägg för att M eldat på?

Vännen "X" (vän med MGM och Tove) beskriver JJ:
- Under låg- och mellanstadietiden var JJ mycket tävlingsinriktad
- Glad, spontan och målinriktad
- Har velat bli arkitekt hela gymnasietiden
- ”Om JJ ville en sak, då gör hon sen saken. Hon behöver inte stöd från någon annan”.

Jag har inga konkreta exempel på att någon av dom behövt anpassa sig till varandra något nämnvärt. Dom båda har trivts i varandras sällskap.

Att M eldat på är ett antagande eftersom J med M s hjälp valt att utföra attentat istället för att avstå. Hade M, tvärtemot vad logiken säger försökt stoppa J, hade förmodligen inte vänskapen bestått och Vetlandaborna hade blivit varnade om vilken galning som går lös. Istället var dom ovetandes att det var 2 galningar som gick lösa.

Ja, Johanna är driftig, men hon har inte beskrivits med dåliga ord eller varit kriminell innan hon träffade Maja. Det var då det började brinna och bilar förstöras.
Citera
2023-09-22, 09:38
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Kan du beskriva hur M satt i förhållande till
Johanna och Tove i badrummet och hur hon lyckades trycka ned Toves armar från den positionen hon satt? FL lätt tveksamma till Johannas förklaring. Och påpekade väl på att Tove hade två armar en på varje sida av kroppen.

Skadorna på armbågarna har uppkommit av att de tryckts mot en yta enligt AL. Hon benämnde de som motvärnskador om jag minns rätt och det fanns även sådana på Ts rygg. Enligt AL kan Tove blivit medvetandepåverkad av fallet och efter stryptaget kan hon ha blivit medvetslös ganska snabbt. Det är andra i tråden som beskrivit det bättre. Lite för sent för mig nu skriva nu. Får fortsätta i morgon. Ha en god natt.

Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Enligt AL kan Tove ha blivit medvetandepåverkad, men det finns absolut ingenting som säger att hon varit medvetslös, inte efter de skadorna som hon hade. Detta har hittats på i tråden och verkar blivit en trådsanning. Man verkar överdriva vad medvetandepåverkad är och får det plötsligt till medvetslös. Har rättsläkaren sagt att Tove var medvetslös?? Nej det har hon INTE sagt. Du ska se att du kvicknar till extremt snabbt om du blir strypt och du inte får någon luft alls.

Precis som ”blavinge” skriver - Tove har inte blivit medvetslös av fallet mot huvudet.

Fullminant medvetslöshet som definitionsmässigt betyder att personen inte reagerar på smärta eller brist på luft - uppstår, till skillnad från medvetandepåverkan, av större skador, blödningar, inne i hjärnan efter ett fall.
Man kan inte bli medvetslös utan dessa skador, det är själva blödningarna och skadorna på hjärnvävnaden som ger medvetslösheten. Dessa skador är tydliga och de syns vid obduktion.
Tove hade inte sådana inre hjärnskador vid obduktionen. Hon har därför inte blivit medvetslös av ett skalltrauma.

Medvetandepåverkad kan Tove naturligtvis blivit - men då reagerar hon fortfarande på smärta och skulle kämpat emot vid en strypning.

Medvetandepåverkan (övergående yr, slö, ”snurrig”) kan till skillnad från medvetslöshet, uppstå utan tydliga inre hjärnskador
Det är just där skiljelinjen mellan medvetandepåverkan och medvetslöshet går - vid förmågan att reagera på smärta och lufthunger.
Tänk på någon som är sövd under narkos när en smärtsam operation ska göras. Det går inte i enbart medvetandepåverkat tillstånd - för personen kämpar då mot smärtan.
Samtidigt behöver personen, när den väl blivit medvetslös av narkosen, hjälp att andas - för personen reagerar inte längre på lufthunger.

——————————————————=—-=
Min teori om händelsen i badrummet är enkel.

Maja var därinne, Tove innanför dörröppningen och Johanna som fäller omkull Tove ytterst.
När Tove faller och ligger på rygg sätter sig Johanna grensle över Tove samtidigt som Maja hukar sig och böjer sig fram och tar tag i Toves händer, kanske med hjälp av Johanna som också först griper tag om Toves kanske fäktande armar.
Handbollsspelaren Maja med de starka armarna, håller ner och fast Toves händer där armarna är vinklade i armbågarna ovanför/vid sidan om Toves huvud. Medan Johanna har tagit och håller fast ett strypgrepp. Maja sitter, står på knä vid Toves huvud och Johanna sitter på Toves kropp.

Det finns tillräckligt med plats för detta i badrummet, framför allt om man håller till närmaste väggen mot trapphuset och på tvären av rummets yta. Metermåtten på rummet anges på ytan med ståhöjd, men räknar inte med snedtakshöjden. Rummet blir betydligt längre om ytan under snedtaket räknas med. För att sitta eller ligga ner behövs ingen ståhöjd,
Senast redigerad av coli 2023-09-22 kl. 10:02.
Citera
2023-09-22, 09:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det går inte högre vågor än vad som krävs.

Jag väntade mig det svaret och jag vill att du preciserar vad som gör att Maja - enligt dig:

"måste hon se till så att J hålls på gott humör"

"inte tala om sådant som upprör J"

"inte ifrågasätta hennes hämndbegär"

"inte känna efter om hon orkar utan bara köra på"

"för det är Js villkor som gäller, fullt ös och full respekt."

Vilken är Majas drivkraft och motivation?

När du berättar ska du ha i åtanke att Maja upplevde Johanna som sin trygghet och kunde hantera konflikter. Det handlade om hur hon reagerat mot andra som arg.
Vad krävs det känsloyttringar för?

Jaha. Du VILL att jag ska precisera vad M uppgett. Jag fogar mig för ditt krav med en repris.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Det handlade om hur hon reagerat mot andra som arg.
Nu hänger jag inte med. Du frågade efter precisering av Ms förhållningssätt till J.
Citera
2023-09-22, 09:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Man kan iaf säga att den bild Maja valt att visa upp av sig själv på Pinterest, inte stämmer överens med det hon försöker utmåla sig själv som under förhören. Det rädda förtryckta offret har på sin Pinterest,

Pyshopath
Dark
Im the bad guy, duh
The end
This dream is a killer
Feel nothing
Crazy
Fuck you
Im dead inside
Im not in danger, Im the danger
I dont live in darkness, darkness lives in me
I stopped fighting my inner demons We are on the same side now
Men snälla nån...

M har lagt ut väldigt många pinterests; skulle ovanstående definiera hennes personlighet och hinta om att hon utger sig för att vara någon annan än den hon är?
Ungdomar (och för all del även vuxna) lägger ofta ut den här typen av filosofiska citat för att beskriva en känsla eller bara för att visa lite attityd - aldrig ute på sociala medier?

M:s citat är enkla att analysera; de uttrycker en kombination av introversion och depression.
Citera
2023-09-22, 10:03
Medlem
Detta mord är ett av många. Det är inte särdeles exceptionellt. Utfört i hastigt och ursinnigt mod.

Det är varken ett skott i huvudet på en 13-åring, tortyr, balkongflygning, eller hedersrelaterat. Som zigenarna i Göteborg som körde ihjäl sin mamma eller en pappa som dödar sin dotter. Det är inte en stackars Wilma i Uddevalla.

Det som sticker ut är Maja. Eller kombinationen Johanna och Maja. Den dominanta och en följare.

Det är Maja som håller tråden igång. Hatet mot henne och vi som tror hon hamnade i detta utan egen förskyllan. Vi som ömmar för denna olycksfågel i livet.

Att måla upp henne som ett monster är uppseendeväckande. Johanna å andra sidan är ett monster.

Nu blir det intressant att se vad hovrätten kommer fram till. Det är varken första eller sista gången en provinsiell tingsrätt dömer felaktigt och blir tillrättavisade.
Senast redigerad av bblues 2023-09-22 kl. 10:12.
Citera
2023-09-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Men snälla nån...

M har lagt ut väldigt många pinterests; skulle ovanstående definiera hennes personlighet och hinta om att hon utger sig för att vara någon annan än den hon är?
Ungdomar (och för all del även vuxna) lägger ofta ut den här typen av filosofiska citat för att beskriva en känsla eller bara för att visa lite attityd - aldrig ute på sociala medier?

M:s citat är enkla att analysera; de uttrycker en kombination av introversion och depression.

Jag förväntade mig ett rappt svar av någon som ser Maja som ett offer, eftersom just sådana här uppgifter inte stämmer med offerbilden. Men faktum är att Maja själv valt att lägga ut dessa. Anledningen kan vi bara gissa oss till. Men nånting är det som tilltalar henne som även vill visa upp.

Och ja, det finns mycket fler givetvis. Bla flertal bilder från filmen Joker som hon kanske identifierar sig med? Ex, For my whole life, I didnt even know if i really existed. But I do, and people starting to notice.

Eller filmcitat "Kill them all" Eller bilder på knark?

Men för att vara rätt och riktigt får jag tillägga att det även finns mängder av bilder på snus, whiskey, bilar, killar, hbtq diagnoser och lite läskiga barn och ungdomsbilder.

Edit, nu får jag väl skit för jag glömde ett komma tecken mellan hbtq och diagnoser.
Senast redigerad av Heretic77 2023-09-22 kl. 11:24.
Citera
2023-09-22, 10:34
Medlem
Citat:
Jag förväntade mig ett rappt svar av någon som ser Maja som ett offer, eftersom just sådana här uppgifter inte stämmer med offerbilden. Men faktum är att Maja själv valt att lägga ut dessa. Anledningen kan vi bara gissa oss till. Men nånting är det som tilltalar henne som även vill visa upp.

Och ja, det finns mycket fler givetvis. Bla flertal bilder från filmen Joker som hon kanske identifierar sig med? Ex, For my whole life, I didnt even know if i really existed. But I do, and people starting to notice.

Eller filmcitat "Kill them all" Eller bilder på knark?

Men för att vara rätt och riktigt får jag tillägga att det även finns mängder av bilder på snus, whiskey, bilar, killar, hbtq diagnoser och lite läskiga barn och ungdomsbilder.
Du glömde glitter.. vilket är konstigt.. eller jag vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in