Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Nej, hon vill inte bli av med J, därför måste hon se till så att J hålls på gott humör, inte tala om sådant som upprör J, inte ifrågasätta hennes hämndbegär, inte känna efter om hon orkar utan bara köra på o.s.v. för det är Js villkor som gäller, fullt ös och full respekt.
Om du överhuvudtaget inte vill bli av med din bästa väninna, beundrar vederbörande, gärna hänger med på fullt ös (läs för bövelen vad vänner säger!) och anser dig TRYGG med denna kvinna - så är det väl ändå inte RÄDSLA som styr dig.
Rädsla styr nämligen att inte våga, det du rabblar upp.
Att hålla nån annan vid gott mod. Rädd för repressalier. Om hon mjäkar med av andra orsaker är hon mer en toffel och en sådan kan lika gärna vara nöjd med att slippa vara frontfigur.
En del råkar tycka det är rent av skönt om nån mer driftig tar i rodret. Den som vågar mer.
Jag diskuterar inte Johannas hämndbegär som drift. Övervägande hon gör är nämligen inte mordplaner och detta gillar Maja och ser sjukt nog mellan fingrarna ang resten.
Maja om Johanna
2022-11-15
"M: Eh, nej men alltså hon är min trygghet och så. Ja vi delar väldigt mycket i livet.
F: Mmm, vad är det ni delar?
M: Ja, eh vi, mycket alltså interna skämt, mycket ja vad ska man säga, upplevelser som vi har gjort tillsammans."
Du fattar ju inte att hon inte är rädd
förrän hon hamnar i häktet. Om ens då...
"Hur är din relation med Johanna?
Vi är väldigt nära kompisar.
Fortsätt!
Jag vet inte vad jag skall säga.
Vad känner du för Johanna, vad tycker du om henne?
Ja, ja det gör jag.
Är du rädd för Johanna?
Nej, det skulle jag väl inte säga.
Det är en jäkla skillnad på att retroaktiv börja diskutera i termer om nån rädsla. Hon säger att detta inte fanns innan:
"BF: När du, ja att du är rädd för henne, vad känner du? Är det nu du har reflekterat över det
säger du men inte då i stunden?
M: Nej."
Att hon sen spelar med ang mordbränder är en annan femma.
Det innebär att hon antingen inte är a) redo för det eller b) inte vill rent samvetsmässigt alternativt c) helt enkelt inte vågar för att det är för riskabelt att befinna sig direkt på brottsplatsen när Tove ska brinna inne.
Det är för risky är hennes eget ordval och hon backar ur med ursäkt om förkylning.
Men lika fan åker hon till henne timmarna innan J ska elda. Hon hade lätt kunnat skyllt på snuvan hon påbörjat som lögn.
Detta har ett observandum - för från att ha agerat alibi innan dvs medverkat i brottslighet, så kan hon över tid faktiskt ta det steget slutligen.
Det är vad som kan ses vid dessa absurda parbildningar dvs moralen kommer på glid värre och värre och det beror på tillvänjning snarare än tvång, hot och våld. Mord blir trivialiserat. Antisocialt blir vardagsmat. I värsta fall tycker partnern att det är roligt.
Identiskt samma sak som vid suicid. Det är tanken och tillvänjning som är det farliga.
Gällande absurda par beskriver Dr Hickey (som jag nämnt tidigare) att kvinnor till och med kan växla mellan roller. När de väl blir medarbetare (typ från hangaround till fullbordat "medlemskap") så kan de vara mycket aktiva vid brottstillfället och sen glida tillbaks i en mer submissiv roll.
Det är som sagt ett mkt komplex ämne ang par som är
kriminella och kan inte jämföras med partnerskap utan kriminalitet.
Att du inte ser det här i fup beror på att du är ignorant för kronologi. Du har tidigare sagt till mig att detta typ inte spelar nån roll.
Jo, faktiskt. När det kommer till att se ur helhetsperspektiv är det A och O.
Hon är en viss person innan mordet ihop med J och en annan som häktad - synsätt inte är statiska och kan förändras över tid.
Att Johanna bestämmer och kommer med idéer beror helt på att hon är en ledartyp. Att hon styr och ställer.
Att Maja följer betyder inte rädsla per automatik. Om hon mjäkar med är det av fri vilja utifrån egoistiska skäl.
Maja kunde hantera Johanna. Hon var inte bekymrad över att hamna i konflikt med henne eller om hon blev arg:
" F: Om människor då har retat Johanna eller hon har blivit liksom arg, vad har det fått för
konsekvenser för dem när hon har blivit arg på dem?
M: Ja, eh, samtal, ja konfrontationer, ja.
F: Det du har upplevt alltså i förhållande till andra människor,
hur känns det i dig när du tänker på om du skulle hamna i konflikt med henne?
M:
Oj, alltså på ett sätt så jag har ändå vetat på ett sätt hur jag ska, hur jag ska ta det och så. Ja."
När det kommer till Pre-Maja finns det INGENTING i fup som påvisar den person du vill ge sken av. Noll från bekantskapskrets och Noll från pre-Maja själv.
Det är i häktet det vänder i huvudet på henne och hon har all hjälp av samsittaren som tutar i henne att eftersom Johanna inte skrivit brev till henne är det ett tecken på kass kompis.
två mordmisstänkta med restriktioner kan givetvis inte brevväxla internt på häktet.
Hon vet givetvis att hon inte kan brevväxla med sin häktade sambo. Om det vore fritt fram så hade Möller sluppit allt besvär med lypsylkorkar, pennor, lappar i duschen, i biblioteketsböcker när hon skrev lappar till Mo som hon kallade honom.
Denna samsittare anser att Maja är så oskyldig, hon borde inte sitta där och det är med andra ord påverkan på henne.
Varför är detta intressant?
För att det leder till en Post-Maja. Den som (förutom nåt samvetsmässigt heureka) vill ut ur fängelset så smärtfritt som möjligt.
Ser man detta som enbart ett skönt forum för bikt är man rent naiv. Åh, så gott för Maja att äntligen känna förtroende och lätta sitt tyngda hjärta.
Faktum är att det är en kriminell. En som rakt inte lever nåt normalt liv.
Maja måste tas med en stor skopa salt och hon är inte så retarderad som vissa vill göra gällande och det ses via hennes manipulativa vilja ända från dag 1.
Hennes lögner är inte bara vita, de fyller en funktion och hon visade inte nån rädsla dagen efter. Hon beskrevs som lugn och normal.
Likt som då Tove skulle brinna upp första gången så åker hon från hemmet utan problem. Hon åker rätt ut i mörk skog och sitter med Johanna i timmar. Hon är inte rädd.
Hennes mor:
" Hur verkade Maja under söndagen?
Hon verkade inte stressad utan sa att hon skulle träffa Johanna en stund."
"Ni väcker henne runt elva. Hur reagerar hon och vad gör hon?
Hon var inte mer annorlunda än andra dagar."
"Hon säger bara kort om att
det var roligt eller tråkigt.
Detta hade nog varit en bra kväll lät det som."
Det här är PRE-Maja. Det är den person som villig softar med Johanna i sin lekstuga.
Hennes mor:
(..)
hon försvarar Johanna. Hon säger att vi inte förstår.
Någon gång har det skurit sig mellan Johanna
och Maja, men de har snabbt fixat till det."
"Johanna är den som gett Maja en "påpuffning" och hjälpt henne mycket, att våga mer, att bli mer framåt säger C."
" På fråga om C tror att Maja kan vara rädd för Johanna svarar C nej, men hon
kan säkert vara rädd för att förlora sin relation med Johanna. "
Ang sistnämnda är det en markant skillnad.