2023-09-21, 18:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
https://www.dn.se/ekonomi/riksbankschefen-svarade-pa-lasarnas-fragor/
Inga räntesänkningar på drygt två år till enligt Thedéen.

Precis, styrräntan kanske sänks framåt slutet av 2025. Om man nu tycker att RBs prognoser är värda något. Bolåneräntorna kan dock ändå, precis som beskrivits tidigare i tråden, vara betydligt högre och fortsätta öka.

Gårdagens kurser för bankernas finansiering:

Stibor 3m: 4,110%
BoObl 2Y: 4,158%
BoObl 5Y: 4,026%

Inlåning från allmänheten: 1,88 - 2,80% i augusti <- Enda billiga finansieringen kvar
Senast redigerad av DViking 2023-09-21 kl. 18:39.
Citera
2023-09-21, 18:54
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
– Eftersom att jag inte hade råd med huset på egen hand fick min mamma ställa sig som medlåntagare samtidigt som jag fortfarande betalar av min exman för hans del. Det har varit knapert men det har funkat, berättar Anna

Precis som i mååååånga andra familjer.

Faller det ena hushållet faller också nästa!

Alla i samma syltburk!

Det är ju underbart, hela det storkaxiga "jag har mitt" svenska folket kommer att hamna i skuldsaneringsfällan när allting rasar. Och det roligaste av allt, bankerna har sålt de här bostadslånen vidare som värdepapper, och köparna är pensionsfonder och liknande. Så BLT-svennes skuld är också hans pension (!). Inget mer snack från svenskar om "jag skiter hur det ser ut i framtidens Sverige, jag har iallafall min pension!".

Det kommer äntligen bli ett slut på snacket om "Sverige är ett rikt land" och fokus kommer att vara på "vi har inte råd med blattar längre", "vi har inte råd med grön energi längre", "vi har inte råd med EU/FN/NATO längre", "vi har inte råd med klimatgrejs längre" osv osv.

Svenne får äntligen smaka på konsekvenserna av sin egen idioti. Och sedan kommer vaccinkonsekvenserna att komma krypande i form av allt svagare och svagare immunförsvar. Svenne kommer att bli så hårt förödmjukad över de närmaste 10-15 åren så att det är inte sant. Men blattarna då? En blatte kan sticka utomlands och göra sig av med sina skulder genom att bara försvinna, han kan också komma tillbaka under nytt namn och söka asiiiil, som arbetskraftsinvandrare eller leva illegalt, så han klarar sig.
Citera
2023-09-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Precis, styrräntan kanske sänks framåt slutet av 2025. Om man nu tycker att RBs prognoser är värda något. Bolåneräntorna kan dock ändå, precis som beskrivits tidigare i tråden, vara betydligt högre och fortsätta öka.

Gårdagens kurser för bankernas finansiering:

Stibor 3m: 4,110%
BoObl 2Y: 4,158%
BoObl 5Y: 4,026%

Inlåning från allmänheten: 1,88 - 2,80% i augusti <- Enda billiga finansieringen kvar

Och i takt med att folk inser att man kan få ordentlig ränta (nästan 4%) på sina sparpengar så kommer det att försvinna.
Citera
2023-09-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ser att du ständigt nämner 4% som en normalränta. Läser du senaste från RB menar dom å sin sida att räntan är på en nivå som är åtstramande just nu. Men dom kanske har fel och du rätt som vanligt.

Åtstramande är en relativ term. Åtstramande jämfört med senaste årens nollränta vansinne ja. I historisk kontext, nej.
Citera
2023-09-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Äh, surpuppor och domedagsbubbelpladdrare - lyssna nu på äggspertisen i DN istället:

"Toppen på räntehöjningarna är antingen redan här, eller kommer i november. Redan under nästa år kommer Riksbanken att börja sänka räntan, enligt ekonomer som DN talat med.

Bratt och Landeborn tror att räntesänkningarna börjar redan under nästa år, vilket skulle kunna ge stöd åt bostadspriserna.

– Det är rimligt att anta att när vi börjar se räntesänkningar så kommer osäkerheten, som tenderar att låsa marknaden, att lätta. Det kan vara bra för priserna, tillägger hon.

Även Frida Bratt tror att det blir mer fart på bostadsmarknaden och att priserna kan stiga när det väl står klart att det inte blir fler räntehöjningar."

https://www.dn.se/ekonomi/ekonomer-rantetopp-kan-fa-fart-pa-bostadsmarknaden/

Samma cope ses ju här i tråden även om det har minskat på senaste tiden.

Hur fan? Vad baserar de sin tro på, cope? Riksbanken gick bokstavligen talat ut idag och sa att man inte ska förvänta sig lägre räntor än idag förmån början av 2025. Kriminella avskum som lurar människor.
Citera
2023-09-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Ändå lite psykopatiskt att glädjas åt andras olycka. Riksbankens idiotiska minusränta har drivit på detta och är delvis ansvariga. Normalsvennen har hängt på och fått sig en läxa såklart men man behöver inte skratta åt det

Jag håller med om att situationen är hemsk och det är absolut ingenting att vara glad åt. Vi sitter alla i samma båt osv.

MEN

det är bra och nyttigt att dåliga beslut får konsekvenser.
Citera
2023-09-21, 19:39
Medlem
-
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-09-21 kl. 19:41. Anledning: Dubbelpost
Citera
2023-09-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://www.di.se/nyheter/fi-ska-utreda-undantag-fran-amorteringskravet-for-nyproduktion/

”FI ska utreda undantag från amorteringskravet för nyproduktion”

Vad tror ni om detta? Blir det en vändning för nyproduktionen när man slipper att betala av sin nya köpta bostad?

Ja, det kanske kan hålla marknaden under armarma ett tag till. En utvidgning av detta till fler grupper än bara köpare av nyproduktion, kanske? Amorteringsfrihet tills vidare för alla som kan visa att de har svårt att klara sina bostadsutgifter?

Amorteringsfrihet är väl mumma för bankerna också, vilka alltid kommer i första rummet. Mindre bra för inflationen, dock.
Citera
2023-09-21, 19:45
Medlem
Varför skulle bostadspriser gå upp så fort dom sänker räntan, för att man kan maxbelåna sig lite hårdare?

Gissar på en annan mentalitet kring bostadsköp i framtiden, speciellt om vi får en jobbig lågkonjuktur.
Citera
2023-09-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Varför skulle bostadspriser gå upp så fort dom sänker räntan, för att man kan maxbelåna sig lite hårdare?

Gissar på en annan mentalitet kring bostadsköp i framtiden, speciellt om vi får en jobbig lågkonjuktur.

Håller med. Nu är det inpräntat i folks psyke att räntan faktiskt kan gå upp, och de kommer att bli mycket försiktigare framöver.

Sen förstår jag inte varför ökade priser på bostäder framställs som något positivt.
Citera
2023-09-21, 19:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
https://www.dn.se/ekonomi/riksbankschefen-svarade-pa-lasarnas-fragor/
Inga räntesänkningar på drygt två år till enligt Thedéen.

Haha! Nice fulcitering. Varför skulle man bara kunna köpa bostäder med räntor kring 3%? Det görs ju affärer redan nu med 5%??!
Citera
2023-09-21, 19:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Skönt med en riksbankschef som inte är helt efterbliven iaf. Verkar som att Thedeen och Wallenbergarna tvingats till att konfontera verkligeheten och inse att bostadsmarknaden inte var hållbar och att de artificiellt höga priserna inte kan fortsätta om ekonomin bromsar in.

Denna signal krävs även för att de med bolån som fortfarande lever i förnekelse om att detta är en liten blipp ska vakna och börja inse att man inte kommer kunna maxbelåna sig med noll risk eller räntekostnad framöver.

Det är en liten blipp, och lika fort som inflationen gick upp kommer den att gå ned. Inshallah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in