Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Det tyder väl snarast på att det är svårlöst.
Ja man må tala om en klantig polisinsats initialt. Visst. Men:
Mörkt klädd man kliver plötsligt fram och skjuter Palme i ryggen med ett direkt dödande skott.
Gömmer mordvapnet i den mörka rocken/jackan.
Tittar några sekunder.
Vänder sig om och springer in i en mörk gränd, uppför en trappa och är borta. Borta.
Inget vittne vid mordplatsen kan ge ett signalement som hjälper polisen. Inget vittne.
Det är en sen kväll. Det är vinter då alla går och kurar och vill hem.
Alla är fullständigt oförberedda.
Alla män är klädda i mörka jackor/rockar. Många har mörka huvudbonader. Han såg ut som alla andra och han agerade mycket snabbt.
Vad var det som hände där på några sekunder? Hann inte uppfatta nånting nästan innan han var borta.
God afton.
En för gärningsmannen till 100% lyckad operation, skriver RRV-experterna i GRK.
Det här var ingen klantskalle. Ett direkt dödande skott, dölja vapnet, försvinna, borta i 37 år. Skottet mot LP lika exakt placerat som skottet mot OP. 5 mm vridning av revolverpipan var skillnaden mellan liv och död (läs GRK). Man behöver ta in det. Hon var uppenbarligen också en måltavla. Farligt för henne att överleva. LP och hennes barn måste skyddas. Tror hon såg - och kanske hörde - saker hon inte berättade om av skräck för mördaren.
Mihajlovic som slängde kepsen och kniven med DNA greps efter några dagar. Sirhan Sirhan på plats liksom Chapman. De var klantskallar.
Spaningsmord. Svårt spaningsmord.
Efter några dagar börjar alla peka åt alla håll. Det är RAF, det är PKK, det är CIA, det är... Det spretar över hela världen. Uppslag men inga spår. Knappt indicier i många fall.
PU sliter sitt hår. Ingen vet vem, inget vet varför. Allmänheten alltmer otålig. Det går inte ens att matcha mordkulorna med ett vapen säger SKL/NFC efter över 30 års provskjutande.
Spaningsmord. Svårt, riktigt svårt. Som att leta efter en skugga på natten.
Det jag nu skriver betyder inte att Palmemordet är olösligt. Det går säkert att lösa. Vi har ju sett att en hel del helt okända uppgifter dyker upp efter 30 år och mer. Det var mer folk där får vi plötsligt veta. Med kapacitet, vapenvana, lokalkännedom, kunskaper om livvaktsskyddet, kunskap om spaning etc. Det står saker i förhörsprotokollen vi aldrig fått läsa förut. Det tränade ögat ser mer än juristerna tror.
GM? De var några stycken men de var inte ett professionellt hit team. De var 2-3 svenskar och de hade koll på Palme. Tillfället dök upp. Inga livvakter, sen fredagkväll, mörkt, bra flyktväg. Bilar åkte förbi javisst. Men ingen såg ju något. Ingen kan med säkerhet säga hur han såg ut.
En grupp som kan tänka förstår sånt.
Mordplatsen inte optimal men
den minst dåliga utifrån givna förutsättningar. För när och var skulle man annars skjuta Palme? Rosenbad? Riksdagshuset? Mitt på stan? När livvakterna hämtade honom i bostaden? När han gick till och från jobbet med alla andra tusentals stockholmare? Där det fanns övervakningskameror? Inne i biosalongen? Utanför Grand efter filmen?
Enda gången Palme var ute utan livvakter dagarna före mordet var när han och LP gick på restaurang i GS en kväll. Och då dök det upp en skrämmande kille. LP såg honom och blev rädd. Men han sköt inte där. Något blev fel. I övrigt allt lugnt förutom de båda männen utanför hennes bostad. Hon funderade på att ringa Säpo.
Tror inte alls på någon stor konspirationsteori. Valet står inte mellan ensam galning och jättekonspiration. Det är ren arrogans att säga så. Inte heller jag föddes i går.
Det går att förstå bara man vill. De gamla PU-killarna får sänka garden och erkänna att de tänkt fel. Lindström/Ölvebro drog fel slutsats. Det blev jättefel.
Stockholmspolisen ställdes inför ett alltför svårt problem. De klarade inte uppgiften. De bästa svenska mordutredarna skulle ha satts in direkt och vid behov låtit professionella utländska mordutredare delta i analys, beslut och genomförande.
Grabbarna på golvet slet och försökte så mycket de kunde men ledningen hade spårat fel i skallen. Fel personer utreddes.
Det är min nuvarande ståndpunkt. Jag har stärkts i min uppfattning de senaste åren. Och det som framkommit efter juni 2020 har stärkt mig ytterligare i min uppfattning. Den som söker han finner.
Jag ändrar mig gärna. Helt om på stället. Om jag blir motbevisad.