Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-21, 17:51
Medlem
Utredning om mordtidpunkten, Jan Länninge.

https://drive.google.com/file/d/1uM_e0MgC7P8oF27IGfaBfo8xhTh0htPC/view
19860527 Tidpunkten för mordet. A 7832
Citera
2023-09-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
På den lilla avgränsade ön, på trånga gator. Vid bostaden där det fanns larm och krisplan. Fanns det inte till och med ett krypin för livvakter?

Helt ärligt så ser jag inte USP:en.
Inte exakt utanför bostaden. Mellan bostaden och Tunnelbanan eller mellan bostaden och arbetet.

Mindre vittnen.
Citera
2023-09-21, 18:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Inte exakt utanför bostaden. Mellan bostaden och Tunnelbanan eller mellan bostaden och arbetet.

Mindre vittnen.

Men hur ska de veta när han ska lämna jobbet? Hur ska de veta när han ska lämna bostaden?Att han ska lämna biografen när filmen tar slut ger ett ungefärligt klockslag. Med tid att förbereda sig.

Kan det inte vara precis ett sånt här tillfälle en konspiration väntar på? Palme befinner sig på en känd plats utan livvakter, man vet ungefär när han kommer ut därifrån. Palme på bortaplan.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-21 kl. 18:08.
Citera
2023-09-21, 18:29
Citat:
Men hur ska de veta när han ska lämna jobbet? Hur ska de veta när han ska lämna bostaden?Att han ska lämna biografen när filmen tar slut ger ett ungefärligt klockslag. Med tid att förbereda sig.

Kan det inte vara precis ett sånt här tillfälle en konspiration väntar på? Palme befinner sig på en känd plats utan livvakter, man vet ungefär när han kommer ut därifrån. Palme på bortaplan.

Precis!
Annars hade han kanske kunnat blivit mördad under besöket i Östersund istället. Fast då var ju livvakter närvarande.
Citera
2023-09-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Att ett mord på en statsminister i en demokrati inte är löst , inte ens i närheten , tyder på att något/någon helt enkelt inte vill att det ska bli löst!

Det tyder väl snarast på att det är svårlöst.
Citera
2023-09-22, 01:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det tyder väl snarast på att det är svårlöst.

Ja man må tala om en klantig polisinsats initialt. Visst. Men:

Mörkt klädd man kliver plötsligt fram och skjuter Palme i ryggen med ett direkt dödande skott.
Gömmer mordvapnet i den mörka rocken/jackan.
Tittar några sekunder.
Vänder sig om och springer in i en mörk gränd, uppför en trappa och är borta. Borta.
Inget vittne vid mordplatsen kan ge ett signalement som hjälper polisen. Inget vittne.
Det är en sen kväll. Det är vinter då alla går och kurar och vill hem.
Alla är fullständigt oförberedda.
Alla män är klädda i mörka jackor/rockar. Många har mörka huvudbonader. Han såg ut som alla andra och han agerade mycket snabbt.

Vad var det som hände där på några sekunder? Hann inte uppfatta nånting nästan innan han var borta.

God afton.

En för gärningsmannen till 100% lyckad operation, skriver RRV-experterna i GRK.

Det här var ingen klantskalle. Ett direkt dödande skott, dölja vapnet, försvinna, borta i 37 år. Skottet mot LP lika exakt placerat som skottet mot OP. 5 mm vridning av revolverpipan var skillnaden mellan liv och död (läs GRK). Man behöver ta in det. Hon var uppenbarligen också en måltavla. Farligt för henne att överleva. LP och hennes barn måste skyddas. Tror hon såg - och kanske hörde - saker hon inte berättade om av skräck för mördaren.

Mihajlovic som slängde kepsen och kniven med DNA greps efter några dagar. Sirhan Sirhan på plats liksom Chapman. De var klantskallar.

Spaningsmord. Svårt spaningsmord.

Efter några dagar börjar alla peka åt alla håll. Det är RAF, det är PKK, det är CIA, det är... Det spretar över hela världen. Uppslag men inga spår. Knappt indicier i många fall.

PU sliter sitt hår. Ingen vet vem, inget vet varför. Allmänheten alltmer otålig. Det går inte ens att matcha mordkulorna med ett vapen säger SKL/NFC efter över 30 års provskjutande.

Spaningsmord. Svårt, riktigt svårt. Som att leta efter en skugga på natten.

Det jag nu skriver betyder inte att Palmemordet är olösligt. Det går säkert att lösa. Vi har ju sett att en hel del helt okända uppgifter dyker upp efter 30 år och mer. Det var mer folk där får vi plötsligt veta. Med kapacitet, vapenvana, lokalkännedom, kunskaper om livvaktsskyddet, kunskap om spaning etc. Det står saker i förhörsprotokollen vi aldrig fått läsa förut. Det tränade ögat ser mer än juristerna tror.

GM? De var några stycken men de var inte ett professionellt hit team. De var 2-3 svenskar och de hade koll på Palme. Tillfället dök upp. Inga livvakter, sen fredagkväll, mörkt, bra flyktväg. Bilar åkte förbi javisst. Men ingen såg ju något. Ingen kan med säkerhet säga hur han såg ut.

En grupp som kan tänka förstår sånt.

Mordplatsen inte optimal men den minst dåliga utifrån givna förutsättningar. För när och var skulle man annars skjuta Palme? Rosenbad? Riksdagshuset? Mitt på stan? När livvakterna hämtade honom i bostaden? När han gick till och från jobbet med alla andra tusentals stockholmare? Där det fanns övervakningskameror? Inne i biosalongen? Utanför Grand efter filmen?

Enda gången Palme var ute utan livvakter dagarna före mordet var när han och LP gick på restaurang i GS en kväll. Och då dök det upp en skrämmande kille. LP såg honom och blev rädd. Men han sköt inte där. Något blev fel. I övrigt allt lugnt förutom de båda männen utanför hennes bostad. Hon funderade på att ringa Säpo.

Tror inte alls på någon stor konspirationsteori. Valet står inte mellan ensam galning och jättekonspiration. Det är ren arrogans att säga så. Inte heller jag föddes i går.

Det går att förstå bara man vill. De gamla PU-killarna får sänka garden och erkänna att de tänkt fel. Lindström/Ölvebro drog fel slutsats. Det blev jättefel.

Stockholmspolisen ställdes inför ett alltför svårt problem. De klarade inte uppgiften. De bästa svenska mordutredarna skulle ha satts in direkt och vid behov låtit professionella utländska mordutredare delta i analys, beslut och genomförande.

Grabbarna på golvet slet och försökte så mycket de kunde men ledningen hade spårat fel i skallen. Fel personer utreddes.

Det är min nuvarande ståndpunkt. Jag har stärkts i min uppfattning de senaste åren. Och det som framkommit efter juni 2020 har stärkt mig ytterligare i min uppfattning. Den som söker han finner.

Jag ändrar mig gärna. Helt om på stället. Om jag blir motbevisad.
Citera
2023-09-22, 05:27
Bannlyst
Varför skulle man kämpa med att diskutera med en åsna om den inte fattar det man säger till den och fortsätter I sina gamla spår. För övrigt så har ni fått sanningen presenterad för er vid det här laget. Annars så kan ni ju alltid fråga de där så kallade vittnena vem de blev kontaktade av dagen efter mordet. Innan jag måste försvinna från utredningen. Mvh Ynglingen.
Citera
2023-09-22, 06:11
Medlem
Citat:

En spaningsgrupp kartlägger arbetstiderna. Då hade dom märkt att OP ofta gick ensam utan livvakter mellan Rosenbad och Hemmet.

Påföljande vecka har man en spanare vid Rosenbad alt hemmet.

Rapporterar till Skytten att läget är klart.

Mordet utförs.

Skytten hämtas upp med bil.
Citera
2023-09-22, 06:29
Bannlyst
https://www.facebook.com/reel/903649311312639

Man avlyssnar cedergren när och var de ska träffas sen var det klart.
Citera
2023-09-22, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
OP kan varit avlyssnad utan att det har med mordet att göra.

Eller att operatören gav information till nån som tog tillfället i akt. Eller att han själv gjorde det.

Här tror jag du pekar på ett enkelt (svåruträtt) samband. Operatören tipsar en bekant som han vet vill straffa OP. När det sker och man (S) får veta vem som gjorde det är bakrunden glasklar och väldigt obehaglig både för fru, barn och partiet. Allt måste göras för att dölja bakgrunden och rikta sökarljuset i alla möjliga riktningar utom den rätta. För detta erfordrades initialt en (S)-lojal utredare och en (S)-statsminister. Det gick ju finfint och allt kröntes många år senare med nedläggning av utredningen.
Snart faller allt troligen i glömska och då har det förmodligen alls inte hänt heller.
Citera
2023-09-22, 08:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Man bör nog i och för sig inte heller gå omkring utan livvakt som statsminister , men det gjorde han ju tydligen rätt ofta

Nej, men det tyder dock på att varken SÄPO eller Palme själv upplevde en större hotbild just då än den normala.
Citera
2023-09-22, 09:09
Medlem
matsqqs avatar
Citat:

Ja, biografbesöket måste varit en utmärkt möjlighet att sätta igång en mindre operation. Liknande möjligheter kan ha funnits tidigare men blivit avblåsta i sista sekund p.g.a. att något sket sig - för mycket folk i närheten etc.

Sen tänker jag att om man jämför med Anna Lindh så var läget ett annat .
Anna hade inte någon som Enerström efter sig - och inte alls ett sånt hat som Palme hade mot sig (nidbilderna, Contra etc - han var kontroversiell och väckte ofta starkt negativa känslor hos motståndarna). Vi har sett att hatet/avskyn till och med fanns inom polisen.

En mindre konspiration är helt klart möjlig i min värld. Men den måste i så fall dock ha gått att hålla hemlig så här länge vilket är viktigt att komma ihåg och till viss del begränsar.

Fortfarande är jag nyfiken på det där i kanal5-dokumentären om hur Enerströms hjälpreda i peruk plockade upp anonymt droppade pengar på offentliga platser.
Senast redigerad av matsqq 2023-09-22 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in