2022-09-15, 17:41
Medlem
Av turneringar jag upplevt 1. 2006 2. 2014 3. 2018 4. 2010. 5. 2002.
Citera
2022-09-15, 21:45
Medlem
Vatos.Locoss avatar
2014.

Underbara arenor, skön miljö, matcher på nätterna. Tyskland.
Citera
2022-10-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
1998 Tack vare Zidane!

Helt enig, vilka minnen samt FIFA 98 🙌🏻
Citera
2023-09-11, 19:29
Medlem
zebra121s avatar
VM 2006.Tveklöst.
Citera
2023-09-20, 14:41
Medlem
tjallepetters avatar
2006, 2018 och 2022 är nog mina favoriter.

2006 är det första VM som jag följde på riktigt och som öppnade mina ögon för hur fantastiskt detta mästerskap är.

2018 för att det var en sån underhållande turnering där Sverige gjorde bra ifrån sig.

2022 för att fotbollen var sjukt underhållande. Bortsett från allt runtomkring turneringen med Qatar osv så var det oerhört hög nivå på matcherna och dramatiken i matcherna ska inte underskattas. Underdogs och den bästa VM finalen i mästerskapets historia.
Citera
2023-09-21, 01:48
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
De som varit med tycks nästan alla vara eniga om att VM 1970 var det bästa.

En sak är säker. På den tiden var det en prestation att överhuvudtaget kvala sig dit. Att ta sig vidare från ett gruppspel till en kvartsfinal var en prestation på ett helt annat sätt än idag.

Turneringen innehöll klassiska matcher som kvarten mellan Västtyskland - England och sen semin mellan Västtyskland och Italien.

Det var också ett Brasilien som var bättre än någonsin tidigare eller senare som vann turneringen.

Svårt att se något annat mästerskap med så många legendarer som presterat på topp
Pele
Jairzinho
Carlos Alberto,
Tostão
Gerson
Roberto Rivelino
Luigi Riva
Gianni Rivera
Beckenbauer
Gerd Mūller
Mazurkiewicz
Cubbilas
Gordon Banks
Bobby Charlton
för att nämna några

Min far, inbiten Bajare, minns fortfarande Ronnie Hellströms tabbe när Domenghini gjorde matchen enda mål i första gruppspelsmatchen för Sverige med fasa.
Citera
2023-09-21, 04:12
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
När jag ser frågan så här, så är det nog VM 1982 som jag minns bäst av alla fotbolls VM jag har sett.
Och det börjar bli många.

Abbiamo Vinto!
Abbiamo Vinto Tutti!

Jag levde inte då. Men har ändå underbara "minnen" från 1982.

Zoffs räddning mot Brasilien. Helt avgörande för hela mästerskapet. Rossi och hela atmosfären.

Ett utskällt landslag. Hatade som alltid av motståndarna. FORZA: https://www.youtube.com/watch?v=HgMuV_QjQ-k
Citera
2023-09-21, 04:32
Medlem
2010.
Citera
2023-09-21, 15:52
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Abbiamo Vinto!
Abbiamo Vinto Tutti!

Jag levde inte då. Men har ändå underbara "minnen" från 1982.

Zoffs räddning mot Brasilien. Helt avgörande för hela mästerskapet. Rossi och hela atmosfären.

Ett utskällt landslag. Hatade som alltid av motståndarna. FORZA: https://www.youtube.com/watch?v=HgMuV_QjQ-k
Det verkar vara det klart bästa mästerskapet som man inte har upplevt.
Citera
2023-09-21, 15:54
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-touch33
2010.
Det mest underskattade mästerskapet. Uruguay som det roligaste poplaget/ överraskningen någonsin

Episka slutspelsmatcher i Paraguay-spanien, Tyskland-argentina, Tyskland- England med målet som gav oss var, Uruguay-Ghana, Holland-brasilien ,Uruguay-Holland och en av de bästa finalerna i modern tid.
Citera
2023-09-21, 19:18
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det mest underskattade mästerskapet. Uruguay som det roligaste poplaget/ överraskningen någonsin

Episka slutspelsmatcher i Paraguay-spanien, Tyskland-argentina, Tyskland- England med målet som gav oss var, Uruguay-Ghana, Holland-brasilien ,Uruguay-Holland och en av de bästa finalerna i modern tid.

Fast finalen var väl otroligt trist. Få målchanser och extremt fult spel med 13 gula kort. Visst Holland gjorde det bra som lyckades stoppa upp Spaniens tiki taka innan de fick till chanser. Men underhållande var det inte jämfört med övriga finaler på 2000-taler.
Citera
2023-09-21, 20:14
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Fast finalen var väl otroligt trist. Få målchanser och extremt fult spel med 13 gula kort. Visst Holland gjorde det bra som lyckades stoppa upp Spaniens tiki taka innan de fick till chanser. Men underhållande var det inte jämfört med övriga finaler på 2000-taler.
Du ser, du kommer ihåg och minns den för något speciellt, det fula spelet.

Jag skulle säga att det fula spelet särskiljde den och gav den karaktär. De jongs karatspark är exempelvis en klassiker. Casillas stod för en otrolig räddning som är en av de största i vm historen tillsammans med Buffons 2006 och Martinez 2022. Den var jämn, tuff, hade ett episkt ögonblick med Robben och casillas. En riktig holmgång.

Jag tycker att den var bättre än

1990- urtråkig och avgjord på en tråkig straff

1994- det mästerskapets stora besvikelse

1998- Ett Brasilien som inte ens dök. Trött och ojämn final

2002- Tyskland utan Ballack ( som var helt avgörande för att ta Tyskland till final) där storfavoriten Brasilien vann enkelt

2014- Ett tråkigt Argentina som inte riktigt fick till det. Jämn med 2014 rent objektivt men jag tycker att den saknade pulsen och kraktären som i 2010.

2018- Målrik men ojämn och avslagen. Kändes mer som en gruppspelsmatch.

De som var bättre
2006- ännu mer nerv och karaktär än 2010. Episka scener med Zidane och en poetisk vinst för Italien efter alla bedrövelser. Den finaste avslutningen på en straffsparksläggning i ett vm .

2022- den bästa matchen någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in