Citat:
Ursprungligen postat av
Nytorgsprinsessa
Fast finalen var väl otroligt trist. Få målchanser och extremt fult spel med 13 gula kort. Visst Holland gjorde det bra som lyckades stoppa upp Spaniens tiki taka innan de fick till chanser. Men underhållande var det inte jämfört med övriga finaler på 2000-taler.
Du ser, du kommer ihåg och minns den för något speciellt, det fula spelet.
Jag skulle säga att det fula spelet särskiljde den och gav den karaktär. De jongs karatspark är exempelvis en klassiker. Casillas stod för en otrolig räddning som är en av de största i vm historen tillsammans med Buffons 2006 och Martinez 2022. Den var jämn, tuff, hade ett episkt ögonblick med Robben och casillas. En riktig holmgång.
Jag tycker att den var bättre än
1990- urtråkig och avgjord på en tråkig straff
1994- det mästerskapets stora besvikelse
1998- Ett Brasilien som inte ens dök. Trött och ojämn final
2002- Tyskland utan Ballack ( som var helt avgörande för att ta Tyskland till final) där storfavoriten Brasilien vann enkelt
2014- Ett tråkigt Argentina som inte riktigt fick till det. Jämn med 2014 rent objektivt men jag tycker att den saknade pulsen och kraktären som i 2010.
2018- Målrik men ojämn och avslagen. Kändes mer som en gruppspelsmatch.
De som var bättre
2006- ännu mer nerv och karaktär än 2010. Episka scener med Zidane och en poetisk vinst för Italien efter alla bedrövelser. Den finaste avslutningen på en straffsparksläggning i ett vm .
2022- den bästa matchen någonsin.