2023-09-20, 22:35
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-ukraine-war-mark-milley-putin-latest-b2414083.html

Enligt Milley har Ryssland kvar BETYDLIGT mer än 200 000 soldater inne i Ukraina. Han säger att det kommer att ta tid att få ut ryssarna. Stoltenberg säger att kriget kan dra ut läääääänge.

Ryssland själva säger att de mobiliserat 700 000 soldater som nu är i Ryssland och redo att bege sig in i striden.

Och ZZelensky då? Han säger att offensiven misslyckats för att de inte har fått de vapen som krävs. Ukraina har knappt kvar soldater, därför försöker de få tillbaka flyktingar från andra länder.

Så Ryssland har många soldater kvar i Ukraina och sammanlagt kan över en miljon soldater befinna sig i Ukraina.

Ukraina har varken soldater eller vapen kvar,

Så om du fortfarande tror att Ukraina kan vinna över det tio gånger större Ryssland med enormt mycket större resurser står du snart inför ett uppvaknande. Och om du har lite hjärnceller kommer du att förstå att massmedierna hela tiden har försökt lura dig att Ukraina gör bra ifrån sig.
Vi får väl se! Återkom gärna då! 👍
Citera
2023-09-20, 22:41
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
"Polen slutar skicka vapen till Ukraina":
Polen kommer att sluta skicka vapen till Ukraina.

Det beskedet gav landets premiärminister Mateusz Morawiecki på onsdagen, skriver polska nyhetsbyrån PAP.

Orsaken uppges vara spannmålsbråket mellan grannländerna.
Expressen: Polen slutar skicka vapen till Ukraina (2023-09-20)

Jag sa just hemma igår att det eskalerande bråket mellan Polen och UA är riktigt dåligt och jag är riktigt besviken.

Detta är en akut fråga för EU att reda ut och medla och framförallt SE TILL att vänskapen/stödet fortsätter och att länderna är med på samma tåg!
Att fokus ligger på Europas gemensamma säkerhet.

Jag förstår att Polen, Bulgarien mfl är oroade över att utkonkurreras vad gäller spannmålet
men detta är självklart inte rätt tid för interna bråk.
Lös problemet istället!!
Men Ukraina å andra sidan har jävligt stort behov av de inkomster de kan inbringa i detta läge!

Nivån på bråket, just i detta läge, är riktigt dystert och jag är som sagt väldigt väldigt besviken.
Citera
2023-09-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Vi får väl se! Återkom gärna då! 👍

Precis, återkom då! Putin är döende i cancer och Ukrainas våroffensiv krossar allt och alla. Hade vi bara fått en korrekt beskrivning av Ukrainas framgång i detta krig och dess slaktande av ryska orscher hade vi alla kunnat sova lugnt. Nu gör ljugmedia allt för att få oss att tro att Ukraina inte sopar banan med ryssen.

L R Hur?
Citera
2023-09-20, 22:52
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vet inte hur stor roll Polens vapenstöd har, men det känns iaf som ett symboliskt klavertramp från deras sida.

Polen är mycket viktiga. På flera vis.
Börjar de bråka och trycka på bromspedalen eller sätta käppar i hjulet
så är det självklart inte bra.
Dessutom kan det leda till att det sprider sig. Att fler hittar på diverse ursäkter.
Det vore jävligt korkat och farligt.

Men som sagt EU måste ta tag i detta och samtidigt bistå på ett sätt som kan hjälpa alla parter.
UA är inte medlem i EU men de sitter i skiten och kan heller inte överges.

Det är också så att de offrar sitt land och sitt folk för att utkämpa ett krig som vi andra slipper att fysiskt utkämpa. De tar smällen!! De blöder samtidigt ut RU.

Tycker resterande av Europa ska MINNAS det!!
Därför måste lösningar till som tar hänsyn till alla parter.
Citera
2023-09-20, 22:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Det beskedet gav landets premiärminister Mateusz Morawiecki på onsdagen, skriver polska nyhetsbyrån PAP.

Det är antagligen förhandlingstaktik. Ryssarna ska nog inte hoppas på för mycket.
Citera
2023-09-20, 23:09
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag sa just hemma igår att det eskalerande bråket mellan Polen och UA är riktigt dåligt och jag är riktigt besviken.

Detta är en akut fråga för EU att reda ut och medla och framförallt SE TILL att vänskapen/stödet fortsätter och att länderna är med på samma tåg!

Jag förstår att Polen, Bulgarien mfl är oroade över att utkonkurreras vad gäller spannmålet
Lös problemet istället!!
Men Ukraina å andra sidan har jävligt stort behov av de inkomster de kan inbringa i detta läge!

Nivån på bråket, just i detta läge, är riktigt dystert och jag är som sagt väldigt väldigt besviken.

På liveuamap så finns följande citat:
" Prime Minister @MorawieckiM for @PolsatNewsPL: Ukraine is defending itself against the brutal Russian attack and I understand this situation, but as I said, we will protect our country. We are no longer transferring weapons to Ukraine because we are now arming Poland"

Kan alltså tyda på att det inte bara är ekonomin/spannmålet som är orsaken till eventuellt uteblivna framtida leveranser av försvarsmateriel och ammo.
Citera
2023-09-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vet inte hur stor roll Polens vapenstöd har, men det känns iaf som ett symboliskt klavertramp från deras sida.

Du menar dem som skickade över 200 stridsvagnar medans Tyskland skickade 5000 hjälmar?

De har jävlats med polackerna tillräckligt mycket de senaste månaderna.
Citera
2023-09-20, 23:12
Medlem
Citat:
Polen är mycket viktiga. På flera vis.
Börjar de bråka och trycka på bromspedalen eller sätta käppar i hjulet
så är det självklart inte bra.
Dessutom kan det leda till att det sprider sig. Att fler hittar på diverse ursäkter.
Det vore jävligt korkat och farligt.

Men som sagt EU måste ta tag i detta och samtidigt bistå på ett sätt som kan hjälpa alla parter.
UA är inte medlem i EU men de sitter i skiten och kan heller inte överges.

Det är också så att de offrar sitt land och sitt folk för att utkämpa ett krig som vi andra slipper att fysiskt utkämpa. De tar smällen!! De blöder samtidigt ut RU.

Tycker resterande av Europa ska MINNAS det!!
Därför måste lösningar till som tar hänsyn till alla parter.

Stänger de transportleden för vapen och ammunition är ukraina en rysk provins inom kort.
Citera
2023-09-20, 23:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Ryktas om 900.000 soldater som inkallas in i kriget från Ryssland. Sant eller falskt?

Tror inte nu, ryska prezz-valet är nästa vår. Han vill inte riskera någon civil olydnad/protester innan dess, men efter valet så tror jag det blir en större mobilisering.
Citera
2023-09-20, 23:14
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Lös problemet istället!!

I sak håller jag med Polen. Ukrains ska inte dumpa spannmål och sänka polskt/europeiskt jordbruk ! Däremot om Ukraina vill använda Europa som transitländer för export till ordinarie marknader så är det helt okej. Det är som sagt inte okej att slå undan den europeiska marknaden för att man kan och att man vill .
Citera
2023-09-20, 23:18
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är antagligen förhandlingstaktik. Ryssarna ska nog inte hoppas på för mycket.

Det är ingen trevlig förhandlingstaktik i så fall.
Den riskerar att skapa djup och kännbar förbittring och i längden nya typer av konflikter.
Eftersom den förhandlingstaktiken kom till i ett läge då någon var extremt utsatt och desperat.

Det riskerar slå tillbaka på dem själva, som på Erdo/Orban.
Det blir bara smutsigt och utan värdighet.
Grisigt.

Däremot, som sagt, förstår jag grundproblemet men jag anser EU ska ta detta på allvar och se till att hitta godkända lösningar.

Ett exempel vore väl att finna en ny lämplig marknad till UA.
Har för lite koll på andra möjliga mottagare men det är just en sådan fråga EU skulle kunna hitta lösningar på. Är min övertygelse.
Citera
2023-09-20, 23:32
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
I sak håller jag med Polen. Ukrains ska inte dumpa spannmål och sänka polskt/europeiskt jordbruk ! Däremot om Ukraina vill använda Europa som transitländer för export till ordinarie marknader så är det helt okej. Det är som sagt inte okej att slå undan den europeiska marknaden för att man kan och att man vill .

Ja, helt enig.

Det är så man kan exempelvis kan lösa det
och samtidigt slippa nya typer av konflikter i ett redan känsligt läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in