Citat:
Ursprungligen postat av
JohnClark
Tror ryssen kände sig trängda i ett hörn. Jag har aldrig sagt att ryssen gjort rätt här men samtidigt hör jag till dem som är av åsikten att invasionen var framprovocerad av väst. Jag tycker Putin kunde varit kylig och väntat ut en ny president i USA att förhandla med istället. Nu påstår ju den ryska sidan att de hade underrättelser om att en ukrainsk invasion av Krim var nära förestående och att detta påverkade. Ingen jävla aning om detta stämmer (och det har inte du heller).
Återigen så är tidsaspekten viktig hur man värderar minoriteters rättigheter. Det finns otroligt många exempel när man gjort på olika sätt. T.ex. så ritades gränser om fullständigt efter WW1 och WW2. Annars är din aspekt med Somalier bra. Någon gång i framtiden är det inte omöjligt att de är såpass många och kulturellt såpass distanserade från oss att de vill utropa ett självständigt Somaliland i Sverige. Detta måste vi naiva Svenska någonstans fatta också.
Vilket mandat skulle en amerikansk president att ha att förhandla om Ukrainas relation till Ryssland? Du är uppenbart helt rysstillvänd och ser världen i intressesfärer. Så var världen under kalla kriget. På 2000-talet har varje land rätt att fatta sina egna beslut. Ryssarna ska strunta i Ukraina. I annat fall får ryssarna försöka upprätthålla vänskapliga band med Ukraina. Att invadera och hota är dåtid, inte framtid. Det måste ryssarna börja fatta någon gång. De enda som ritade om gränser efter WWII var i praktiken ryssarna, när tyskarna misslyckats med att erö
vra mer lebensraum så tog ryssarna upp stafettpinnen och utökade sitt redan gigantiska lebensraum genom att trycka ut hela Östeuropa mot Väst.