2023-09-19, 11:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nej på plattan är det inte det men efter varje flygning ska den in 16 timmar i en hangar. Nej det är inget man lär sig på några veckor glöm det bara. Sedan kan man fråga sig hur många av den personen som finns som pratar och förstår engelska som alla dokument kommer vara på.
Ok.

Citat:
Absolut ska det bytas motor osv så gör man kanske det i polen men det är ändå en jäkla massa underhåll som ska utföras av Ukraina själva.
Det är precis det jag menar. Det avancerade underhållet kommer att utföras i Polen.

Citat:
Jag tror det är en större utmaning än själva piloterna.
Det tror inte jag.
Citera
2023-09-19, 11:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Runt 70 000 ukrainare (soldater) har dött hittills:

Det verkar troligt. När jag var i Sälen på Folk & Försvar i januari år var de flesta militära bedömare på plats överens om att cirka 30 000 ukrainska soldater hade stupat under perioden 24 februari-31 december, 2022 (dvs 10 månader). Mycket byggde på den väldigt noggranna genomgång som den norska militära underrättelsetjänsten hade gjort och som var färdig strax före jul. Nu är vi i september och det har varit en rysk vinteroffensiv, blodiga strider kring Bachmut och den ukrainska motoffensiven sedan början av juni. Mätperioden i NYT handlar om ytterligare åtta månaders strider och presenterar förluster av ytterligare 40 000 stupade ukrainska soldater, sedan årsskiftet. Det är i runda slängar lite över 4000 man per månad eller 140 man per dag i stupade i snitt för hela detta krig. Mycket sannolikt, som jag ser det.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-09-19 kl. 11:59.
Citera
2023-09-19, 11:57
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Nej på plattan är det inte det men efter varje flygning ska den in 16 timmar i en hangar. Nej det är inget man lär sig på några veckor glöm det bara. Sedan kan man fråga sig hur många av den personen som finns som pratar och förstår engelska som alla dokument kommer vara på.
Absolut ska det bytas motor osv så gör man kanske det i polen men det är ändå en jäkla massa underhåll som ska utföras av Ukraina själva.

Nej så är det inte.
Det är i genomsnitt 16timmars underhåll för varje flygtimme. Men det innebär inte att den efter varje flygpass på en timme måste underhållas så länge - den vanliga service på plattan går mycket snabbare. Det är de längre underhållen/reparationerna som drar upp genomsnittet.
Det är dessutom 16 mantimmar - är man då 4pers som jobbar samtidigt blir det 4timmars effektiv tid.

https://www.technology.org/2023/01/02/did-you-know-f-16-fighting-falcon-needs-17-hours-of-maintenance-for-every-hour-of-flight/
Citera
2023-09-19, 11:58
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Det blir väldigt spännande att se. Jag undrar om det är samma ultimatum som Putin ställt varenda gång man korsat en så kallad "röd linje". Det vill säga - "Nää, sluta nu... annars!". Gissningsvis är det så eftersom man aldrig lyckats följa upp sina tomma hot.

Över 1.300.000 ryssar har dött hittils, snart är segern vår.

Och 140 miljoner gett upp hoppet om en ljus framtid!
Citera
2023-09-19, 12:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nej på plattan är det inte det men efter varje flygning ska den in 16 timmar i en hangar.
Jag tror att det där är felaktigt. Att F-16 behöver 16 timmar underhåll för varje flygtimme förstår du väl inte innebär att man tar in den på underhåll i 16 timmar för varje flygtimme. Det är allt underhåll på flygplanet utslaget på flygtiden.

Exempelvis så tar underhållet man gör efter varje 200:e flygtimme ca 35 dagar. Det är 840 timmar vilket då innebär ca 4 timmar per flygtimme i underhåll där. Addera sedan ihop 50 timmarsintervallet och övriga underhållsintervall så hamnar du på 16 timmar totalt för varje flygtimme.

Citat:

Alla artiklar jag nu läst om ämnet nämner 6-8 månader för piloter. Ingenstans står det nämnt att det skulle jag längre tid för markpersonalen vilket då får mig att dra slutsatsen att pilotträningen är den som tar mest tid och sätter gränsen för när F-16 kan sättas in i Ukraina.

Citat:
In late June, he stated that Ukrainian pilots will need six to eight months of training.
https://dsm.forecastinternational.com/wordpress/2023/07/14/ukraine-f-16-pilot-training-to-commence-in-denmark-in-august/
Senast redigerad av Conception 2023-09-19 kl. 12:35.
Citera
2023-09-19, 12:43
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skadedjursbekämpning när den är som bäst. Antagligen ett 10-tal ryssar får smaka på välsignelsen. Otroligt hur effektiva drönarna är, den flyger rakt in i en tunnel.

https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1704060414651240790?s=20
Tunneln blir en dödsfälla, tryckvågen koncentreras.
Citera
2023-09-19, 12:51
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skadedjursbekämpning när den är som bäst. Antagligen ett 10-tal ryssar får smaka på välsignelsen. Otroligt hur effektiva drönarna är, den flyger rakt in i en tunnel.

https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1704060414651240790?s=20
Ha ha råttorna trodde nog att de var säkra under bron!

Snacka om rejäl överraskning!
Citera
2023-09-19, 13:39
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/UKikaski/status/1704091961592795371
Citat:
There are reports of an (attempted) AFU attack today on the Crimean Bridge. Russian sources claim 4 x "Storm Shadow" missiles were shot down - three over #Melitopol and one over #Henichesk.

The first and second images are closeups of the 3rd images and look like a hits to me.

Google rapporterar att bron är tillfälligt stängd.
Citera
2023-09-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Mer är en sak. Om de kan träffa och om de sedan fungerar är en annan. Det är sannolikt att ryssarna kan tillverka fler dumma granater än väst tillverkar Himars, Bonus, Excalibur och 3p.
Det e skillnad i kvalitet som du nämner men jag tyckte ändå att detta med mängden e förbryllande. Att dom skulle ha den kapaciteten. Även om det nu e av sämre kvalitet.
Citera
2023-09-19, 13:51
Medlem
Kiddieoxos avatar
Vad i hela helvete håller tyskesvinen på med?

Var det inte tillräckligt att Rheinmetall byggde ett rysk träningscenter?
Citat:
Ukraine asks Germany to stop the German company Spinner from sending a high-precision CNC machine to Russia via Turkey.

https://nitter.net/visegrad24/status/1704038810378534935#m
Citera
2023-09-19, 14:06
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
"Ukraine could take time to “kick out” over 200,000 of Vladimir Putin’s troops from its soil even if its military counteroffensive achieves all its goals, a soon-to-retire US military general has claimed in a new interview.

The comments come as Ukraine has stepped up its counteroffensive against Russia in the last few days by retaking a couple of key villages near battle-worn Bakhmut and launched joint intelligence ops in Crimea, the territory Moscow illegally annexed in 2014.

There’s well over 200,000 Russian troops in Russian-occupied Ukraine,” General Mark A Milley, who is set to retire as the chairman of the US Joint Chiefs of Staff, said in an “exit interview” to CNN."

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-ukraine-war-mark-milley-putin-latest-b2414083.html

Enligt Milley har Ryssland kvar BETYDLIGT mer än 200 000 soldater inne i Ukraina. Han säger att det kommer att ta tid att få ut ryssarna. Stoltenberg säger att kriget kan dra ut läääääänge.

Ryssland själva säger att de mobiliserat 700 000 soldater som nu är i Ryssland och redo att bege sig in i striden.

Och ZZelensky då? Han säger att offensiven misslyckats för att de inte har fått de vapen som krävs. Ukraina har knappt kvar soldater, därför försöker de få tillbaka flyktingar från andra länder.

Så Ryssland har många soldater kvar i Ukraina och sammanlagt kan över en miljon soldater befinna sig i Ukraina.

Ukraina har varken soldater eller vapen kvar,

Så om du fortfarande tror att Ukraina kan vinna över det tio gånger större Ryssland med enormt mycket större resurser står du snart inför ett uppvaknande. Och om du har lite hjärnceller kommer du att förstå att massmedierna hela tiden har försökt lura dig att Ukraina gör bra ifrån sig.
Citera
2023-09-19, 14:07
Avstängd
smaug20017s avatar
En ny reklam film för att locka nya idioter att dö för puuutins palats. De asiatiska horderna drömmer om att bosätta sig i Kyiv och Odesa. Ni kommer aldrig att komma in i dessa städer. Film utan engelsk text....
Citat:
Bonkers Russian Army recruitment commercial, in which soldiers under fire in a trench discuss Ukrainian real estate investments. (One wants to buy an apartment in Kyiv’s tony Pechersk neighborhood once it is conquered, the other says he prefers Odesa because of the sea…)
https://twitter.com/yarotrof/status/1703762022582612247

Ert hem är i skyttevärnen där ni kommer bo tills kriget är slut enligt ett dekret från Duman. Ni får inte rotera och får inte komma tillbaka tills dess. Bara kriminella ur wagner får komma tillbaka, mörda och våldta i god ordning. Ta en kölapp och vänta......
Senast redigerad av smaug20017 2023-09-19 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in