2023-09-15, 00:52
Medlem
Komvux är en barnlek, du kommer klara det galant. Lärarna utgår från att man är en "idiot" och har låga förvätningar på sina elever, så du kommer klara dig bra tro mig
Citera
2023-09-15, 01:58
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Jag läst kemi 1 och fysik 1 för runt en tio år sedan. Jag misslyckades på bägge. Fattade ingenting.

Fysik 1 går inte att jämföra med vanlig matte. Du ska förstå alla möjliga komplexa saker. Dessutom krävs det att du gör hemmaexperiment med diverse föremål.

Det gäller även kemi. Hemmaexperiment och krångel. Jag fick byta till andra kurser.

Nej, komvux på distans där det ingår en massa hemmaexperiment och skit, nej, det betackar jag mig för.
Citera
2023-09-15, 03:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Hej.

Har inte öppnat en fysikbok sen åttan för mer än 15 år sedan, men skulle klassa mig själv som en ”fast learner”. Hur svår kan fys1 och fys 2 vara om man pluggar flitigt på distans? Behöver endast betyg E på dessa två. Jag vet att fysik har en del begrepp som har med matematik att göra, och matten klarar jag inte av eftersom jag inte har något intresse, klarade matematik B som det hette förr (2) precis på gränsen. Behöver man matte kunskaper eller grejar man det med lite självstudier i god takt?

Hur ser kemi 1 och 2 ut? Finns det någon matematik där eller räcker det med att man läser på bara?

Beror hur enkelt/svårt du har för dig, personligen tycker jag att de var rätt enkelt, och du använder inte svårare mate ön logaritmer och lite trigiometri för brytningsindex mm, kemin är rätt strate forward behöver dock kunna logaritmera för att räkna pH,

Vad ska du använda kurserna till framåt?
Citera
2023-09-15, 10:47
Bannlyst
Det är ganska tunga kurser men om du studerar flitigt så går det nog bra. Har du noll förförståelse för ämnet är förstås vägen en bit längre.
Citera
2023-09-15, 18:22
Medlem
Har gjort alla kurserna på distans och det var riktigt mycket jobb, du måste dels göra typ 15 labbrapporter för fysik 1,2 och kemi 1 samt även x antal inlämningsuppgifter som du även på vissa behöver gå ut och ta bild på korrosion etc. Du kommer behöva mattekunskaper också det kommer du inte ifrån. Jag hade förkunskaper upp till matte 4 men tyckte ändå det var kryptiskt. Men ja hårt jobb löser det mesta.
Citera
2023-09-15, 22:25
Medlem
Tryptaminflins avatar
Läste själv fysik 1 på distans och fysik 2 på campus. Skulle avråda från distansstudier i fysik. Det är relativt många laborationsmoment som kan vara omständigt att göra hemifrån. Den matematik du använder i framförallt fysik 2 täcks i matte 3c, bortsett från inre derivator som kommer först i matte 4. Har du läst matte 3 (vilket du inte verkar har gjort) tar det ungefär 10 minuter att greppa de inre derivatorna dock.

Hade en i klassen som läste matte 3 parallellt med fysik 2, där fysiken låg före matten i moment så i praktiken lärde han sig matten i fysiken. Han klarade kursen med nöd och näppe, men jag har sällan sett en människa se så uppgiven ut på varje lektion. Så det kan vara möjligt att du tar dig igenom det, men bered dig på lidande!

Vad ska du ha fysik 2 till? Det är väl främst tekniska och naturvetenskapliga utbildningar som kräver det?
Citera
2023-09-17, 04:25
Bannlyst
Det som är jobbigt är att det ofta är på distans. Böckerna är inte anpassade efter det, så uppgifterna är blir jobbiga. Men du kan ju googla omdu behöver hjälp.

Kemi borde du fixa enkelt. Jag läste dem på distans och har även kört Allmän kemi, Biokemi, Organisk kemi och Analytisk kemi på högskola helt och hållet hemifrån för att jag inte pallade åka in på föreläsningar och seminarier och skit. Bättre lägga tiden på att plugga hemma i så fall.

För Kemi 2 behöver du ha läst Matte 2c (logaritmer och andragradsekvationer)
Citera
2023-09-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Beror hur enkelt/svårt du har för dig, personligen tycker jag att de var rätt enkelt, och du använder inte svårare mate ön logaritmer och lite trigiometri för brytningsindex mm, kemin är rätt strate forward behöver dock kunna logaritmera för att räkna pH,

Vad ska du använda kurserna till framåt?
Behöver fysik2, kemi2 och bio2 för apotekarprogrammet

Har inte så svårt att lära mig och behöver endast ett ”E”.
Citera
2023-09-20, 10:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Kör på du. Är det bara E du behöver så klarar du det nog galant även om matten kan vara lite jobbig (undantaget Biologi 2, förstås).

Att fixa ett E klarar alla, om de inte är lata (krävs en del ansträngning) eller dumma.
Citera
2023-09-20, 12:22
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Du behöver mer än E för att sedan även ta dig genom en naturvetenskaplig utbildning på universitetet. Apotekare är väll typ bara biokemi kemi och fysik och då blir det att att räkna av!
Citera
2023-09-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kör på du. Är det bara E du behöver så klarar du det nog galant även om matten kan vara lite jobbig (undantaget Biologi 2, förstås).

Att fixa ett E klarar alla, om de inte är lata (krävs en del ansträngning) eller dumma.
Är väldigt lat. Har du tips på vad jag kan göra?
Citera
2023-09-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Du behöver mer än E för att sedan även ta dig genom en naturvetenskaplig utbildning på universitetet. Apotekare är väll typ bara biokemi kemi och fysik och då blir det att att räkna av!

Jag har funderat på tandläkare också. Finns det fys/kem där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in