2023-09-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

➡ Många blundar för mycket av det som framkommer i utredningen, det är ett som är säkert.

Den fakta, som är mycket mer än en liten detalj, som de allra flesta av de som blundar för lite av varje, blundar mest för är just rättsläkarens utlåtanden, och då framförallt de utlåtanden som rör hur Toves skador kan ha uppkommit.

Rättsläkaren har varit tydlig med att utifrån de skador som Tove åsamkats, så kan det mycket väl vara så att Johanna har mördat Tove på egen hand.

Rättsläkaren har också förklarat att de skador Tove fått på armbågarna mer troligt har uppkommit av att Johanna suttit på Toves armar, än att Maja hållit i armarna.

Rättsläkaren har också förklarat att avsaknaden av avvärjningsskador inte undantar möjligheten att Johanna mördat Tove på egen hand.

Dessa fakta har påtalats otaliga gånger i tråden.

Så de som med bestämdhet påstår att Maja måste ha varit med antingen pga Toves skador, eller pga avsaknaden av avvärjningsskador, de talar mot bättre vetande. Kort och gott, de ljuger.

➡ Och du blundar för Fröken H*llman:s tidigare emanerade lögner per Ós vilka är en fakta som i sin tur framgått i polisens tidigare utredningar.

Fråga: Varför❗har Fröken H*llman befattat sig med så otroligt mycket lögner, som hon tidigare gjort ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-09-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Människor är olika, och det finns många studier som styrker ökad ohälsa hos adopterade och ökad risk för självmord.

Maja och Johanna kan ha hittat varandra genom att de har gemensamma sidor, som att gilla dans och musik, festa ihop.

Maja har genom Johanna fått tillträde till det liv som Johann levde. Det betyder inte att det per automatik är ett jämbördigt förhållande och de är lika som bär i allt. Det anser jag vara att dra allt till ytterligheter.

Som jag tror har Maja ADD, det är iaf det som Majas mamma säger. Det innebär att man har problem med igångsättning inom områden som man inte har intresse av att göra. Ofta upplevs de här personerna som sniglar, särskilt om det är något som de inte tycker är kul.

Däremot när något intresserar dom, kan de tvärtom få "flow", få energinivåer som överstiger andra människors. Då kan både sömn och mat komma i andra hand.

Det handlar om svårigheter att reglera energi till alla "måsten" i livet. Det handlar inte om lathet, utan verkliga svårigheter.

Att därmed säga att Maja alltså inte har ADD, etersom hon kallas energisk av någon (några, är jag tveksam till. Jag tror inte att Majas mamma inte vet vilken diagnos Maja har, eller att hon ljuger.

Maja gillar dans, musik och uteliv där hon kan få tillgång till detta tillsammans med Johanna. Det är sådant som Maja verkar gilla och då får hon de häär kicken och energin.

Så olkar jag det.

Ett kort tillägg bara. Även Majas lärare/coach uppger i förhör att Maja har ADD medans A*ma som också gick på comeback har ADHD.
Citera
2023-09-20, 14:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Diskussionen handlade inte om var Maja varit. Alla vet att hon varit i skogen med Johann och dumpat Toes kropp. Att ens ta upp detta, är ett grepp som handlar om att blanda ihop korten.

Alla vet att det handlar om ett förhör i en förundersökning, det är även det ett överflödigt statement för att förvrida det jag skriver.

Du vill att det ska se ut som att Maja menar att hon minuter efter mordet är som du säger iskall. Helt empatilös. Ligger och har tråkigt.

Medan jag tolkar det som att hon förklarar för förhörsledaren (ja, under förhör i en polisutredning, jag fattar) vad hon pysslade med.

Hon skickar en bild på sitt ansikte, vilket kan för vuxna te sig underligt varför man gör något sådant öht. Ovsett situation.

Och då förklarar hon vad begreppet "dagar" innebär och att man skickar typ den typen av bilder (något meningslösa) till varandra. Det kan ske när man har tråkigt t ex. Dagarna räknas sedan ihop, om man snapar varje dag i "dagar".

Det kan förstås bli missvisande att använda det ordet, tråkigt i den situationen, men jag tror inte att Maja varken menade det eller tänkte på det ur den synvinkeln som du gör.

Jag håller mig absolut till topic, eftersom jag diskuterade ämnet. Jag ger min uppfattning om din tolkning av Majas uttalande i förhör.

Problemet är att du inte tål att ifrågasättas. Då får du anfall.

Om du ger f-n i mina käringattacker, varför bemödar du dig ens att läsa och svara? Min avsikt är inte att du ska ändra åsikt, utan att förklara att jag tolkar Majas uttalande annorlunda än du. En diskussion innebär inte att alla måste tycka som du.

I tråden har vi alla utrymme att få delta i debatten, så länge vi håller oss till ämnet och inte bryter regler. Det är inte du som bestämmer vem som får svara (inte lägga sig i)hur vi ska svara (inte citera någon utan svara utan att svara skribenten) eller tvång att svara någon (om man tar upp något som någon i tråden skrivit).
As far as I concern. You can keep it.

Alla måste inte tycka lika. Alla måste inte tycka lika. Alla måste inte tycka lika.

Lev upp till din repetitiva åsikt och ge fan i att attackera i minst hälften av inläggen.
Ska du svara mig så håller du dig i sak.

Maja sitter i polisförhör och får konkreta frågor om bilder mellan henne och Johanna på morgonen när de knappt timmen innan dumpat ett lik.

Då är det komplett sjukt att diskutera snap som nåt man gör när man har tråkigt.

Att du har svårt att se vikten av större sammanhang framgår med all tydlighet.
Det här påminner om elden.

Skillnaden mellan insyn i planering och att det var Johannas motiv och drivkraft begrep öht inte i din iver att försvara Maja.

Du snöade inne på ordet planering, när jag skrev att Maja var involverad; att hon var en medspelare och medlöpare.
Hon var mycket medspelare med sin alibifunktion.
Hon var mycket medveten om planerna med deras sleepover dagar i förväg och kollade till och med på det J skulle använda för att bränna upp Tove.
Maja åker till frivilligt J timmar innan hon ska sätta fyr på huset.

Det visar i högsta grad att hon är komplett skev ang empati.

Vidare försökte du kopiera in inlägg om att man behöver inte alls ingripa i pg brott.
Men att man kan dömas om man vet vad som planeras förväg och inte förhindrar allvarliga brott, råkade visst fara bort i dina juridiska lektioner.
Citera
2023-09-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nämner det nu, annars far det ifrån mig igen.

På tal om sökord så sa Maja att Johanna ville se nakna kvinnor strippa.
Hon ville ha en upplevelse.

Den goda Maja och hennes höga moral tyckte det var så fel, så fel..

Via Majas sökord i hennes iPhone ser man bla Nattklubb, Park Lane 18 år - samt Chat Noir.

I Götlabörg vilar dä ingen sörg.
https://www.chatnoir.se/

Ja, där har vi en av dom kända stripklubbarna. Den är i princip svartmålad inuti, utan spritförsäljning och kan därför uteslutas som stället Maja tog kort från fredagskvällen ihop med J.

Här cementeras ytterligare bilden av M före och efter mordet, samt hennes förmåga att anpassa sig till olika miljöer. Efter mordet när hon sitter i isoleringscell och framförallt dom senare förhören, så framläggs en bild av henne själv som står i total motsats till vem hon var ute i det fria. Att vissa köper hennes förklaring med hjälp av traumatisering och minnesbortfall som så ofta används är förbluffande.
Citera
2023-09-20, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, där har vi en av dom kända stripklubbarna. Den är i princip svartmålad inuti, utan spritförsäljning och kan därför uteslutas som stället Maja tog kort från fredagskvällen ihop med J.

Här cementeras ytterligare bilden av M före och efter mordet, samt hennes förmåga att anpassa sig till olika miljöer. Efter mordet när hon sitter i isoleringscell och framförallt dom senare förhören, så framläggs en bild av henne själv som står i total motsats till vem hon var ute i det fria. Att vissa köper hennes förklaring med hjälp av traumatisering och minnesbortfall som så ofta används är förbluffande.
Jajemen.

Här ses hur snusk-Johanna vill se nakna kvinnor.
HON ville få en upplevelse.
... medan Redig-Maja tycker ju inte om sånt.
Egentligen. Det går emot hennes moraliska principer.

Att hon har sökt på strippklubb och Nattklubb med uppenbart intresse över vart hon kan tänkas ta sig in råkade hon glömma.

Kan det vara add eller nån traumatisk händelse? Nåt slags lock som sänker sig ner för att hon vill skärma ute omvärlden...
Det är så vanligt för npf:are.

Eller kanske adoption och Bowlbys anknyningsteorier passar in på sökning av Chat Noir och förtränga minnen?
Senast redigerad av develi 2023-09-20 kl. 15:25.
Citera
2023-09-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Många blundar för mycket av det som framkommer i utredningen, det är ett som är säkert.

Den fakta, som är mycket mer än en liten detalj, som de allra flesta av de som blundar för lite av varje, blundar mest för är just rättsläkarens utlåtanden, och då framförallt de utlåtanden som rör hur Toves skador kan ha uppkommit.

Rättsläkaren har varit tydlig med att utifrån de skador som Tove åsamkats, så kan det mycket väl vara så att Johanna har mördat Tove på egen hand.

Rättsläkaren har också förklarat att de skador Tove fått på armbågarna mer troligt har uppkommit av att Johanna suttit på Toves armar, än att Maja hållit i armarna.

Rättsläkaren har också förklarat att avsaknaden av avvärjningsskador inte undantar möjligheten att Johanna mördat Tove på egen hand.

Dessa fakta har påtalats otaliga gånger i tråden.

Så de som med bestämdhet påstår att Maja måste ha varit med antingen pga Toves skador, eller pga avsaknaden av avvärjningsskador, de talar mot bättre vetande. Kort och gott, de ljuger.

På en direkt fråga i TR svarar AL att det är troligare att de skador Tove fått på armbågarna har uppkommit av att Johanna suttit på Toves armar, än att de uppkommit av att Maja hållit i armarna på det sätt som Johanna uppger. Du har rätt i att utifrån rättsläkarens olika utlåtanden (skriftliga och muntliga) kan det alltså inte uteslutas att Johanna mördade Tove på egen hand.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-20 kl. 14:41.
Citera
2023-09-20, 14:44
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Ja just det som en riktigt störd kriminell betedde hon sig. Usch. Och hon ska vara oskyldig till mordet?! Då beter man sig inte på detta vis, hon är skyldig så det bara ryker om det.

Det är klart attdet verkar uppenbart. Men tyvärr tänker inte jurister och domare i dessa banor. De jobbar enbart efter juridiken, bevis eller en indiciekedja som håller, och dömer därefter. De skiter i diagnoser (så länge inte en person var/är uppenbart psykotisk och som då döms till rpv) och de skiter också i att lägga in sina egna känslomässiga värderingar.

Och tur är väl det. För hur skulle vårt rättssystem annars se ut? Med en massa tyckande hit och dit?
Citera
2023-09-20, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för kopierat innehåll!

Här är rättsläkaren övertydlig med de fynd hon gjort och de slutsatser hon/de kommit fram till.

Det nya utlåtandet är för min egen del ett kvitto på att jag har dragit rätt slutsatser av A 149 och vittnesmålet i tingsrätten; dvs att strypmordet var ovanligt såtillvida att flera faktorer har samverkat, däribland ett elastiskt struphuvud som har möjliggjort ett extremt djupt tryck, detta i kombination med avsnörning av både vener och artärer vilket i sig leder till blodtryckssänkning i och med att blodflödet hindras.

Samt att armbågsskadorna tillfogats av att J har suttit ovanpå T och låst armarna med sina ben.

Även under rättegången tog RL upp halsskadorna och hur de torde ha inverkat på blodtrycket.
Trots otaliga diskussioner om just dessa fakta som redogjorts av rättsläkaren så har "flera minuter" av kamp under medvetande, upprepats. Så även nu när RL har talat klarspråk angående det specifika fallet - en ovilja eller oförmåga att tänka om? - Människan har ju en benägenhet att krampaktigt hålla fast vid de egna sanningarna, ny information till trots.

Under tidigt förlopp och innan J tog strypgreppet där M praktiskt taget räddade livet på sin vän från en säker strypdöd, har T kämpat emot. Vilket också fastställda "mottrycksskador" är ett bevis på.

TR grundar sin dom bl a på rättsläkarens vittnesmål. Nu kan den av TR felaktiga slutsatsen om armbågsskador orsakade av fallet, avvisas i och med att blödningarna har ett utseende av att de istället har tryckts mot en hård yta, vilket också står i A 149 men aldrig togs upp under rättegången. Mjukdelsblödningarna uppstod med all sannolikhet när J satt grensle över T:s armar/armbågsleder och pressade ner dem mot golvet, en logisk följdriktighet.
J har erkänt att hon grenslade T så det finns ingen motsättning angående fynd och redogörelse.

TR har också dragit slutsatsen att de måste ha varit två i badrummet, vilket motsägs med all tydlighet av rättsläkarens senaste förtydligande där hon använder orden "fullt möjligt" i fråga om en ensam gärningsperson.

Vetenskap och fallbeskrivningar är bra och något att utgå från. Rent generellt. Men det unika fallet med alla påverkande faktorer sammantaget, väger ännu tyngre.

Jag har sagt det tidigare och nämner det återigen; det ligger ett korn av sanning i J:s 10 sekunder. Det var den ungefärliga tid det tog innan T drabbades av blodtrycksfall och förlorade förmågan att försvara sig.
Vad hände sedan? - J har förstås fortsatt hålla det djupa greppet ända ner till halskotpelaren under flera minuter.

Innan J lägger ett parallellt grepp om T:s hals har hon hunnit åsamka T flera huvud- och ansiktsskador; se 4 st ytterligare dunsar efter den stora dunsen, varav en leder till en mindre blödning mellan de innersta hjärnhinnorna.
Utifrån ansiktsskadorna sett så anser jag det troligt att J greppar sin högra hand/fingrar över det vänstra ögat samtidigt som hon trycker in sin vänstra tumme i höger käke och drämmer skallen i golvet. Ansiktsskadorna har tillfogats av "annan person".

Ovanstående skador har med största sannolikhet grumlat medvetandet (vem vill frivilligt utsätta sig?) och bidragit till en viss medvetandepåverkan där T:s förmåga att försvara sig redan här - innan strypgreppet tas - har försvagats.
I samband med den överraskade fällning har hon förmodligen tappat andan för en kort stund då hon inte ens hunnit ta emot sig för att dämpa fallet; ett faktum även det förenligt med J:s redogörelse.
Fallet resulterar i ett blödande sår orsakad på något av de utstickande föremålen på platsen där hon föll.
Förutom blodig hårbotten ses blod på bakre skjortkrage.

J torkade bort blod och eventuellt annat för att kasta hushållspapperet i en sopsäck, vilket borde ha skett efteråt när kroppen hade blivit invirad i lakanet.
Hur lång tid kunde grovstädningen av badrummet ha tagit? En minut av upptorkning.

Efter att hon skjutsat hem M används det illaluktande och fräna medlet i hall och badrum för att utplåna alla spår.
RL beskriver ett förlopp utifrån J:s redogörelse. Och utan tolkningsutrymme angående maginnehållet.

När grannen går upp efter två minuter, har ljuden hunnit tystna. Dunsarna hörs med 5-10 sekunders intervall och de uppskattas vara fyra till antalet. Därefter hör sonen ytterligare ljud som har hunnit tystna när han är ute i trappuppgången.

Att T fortfarande skulle vara medveten och kunna sparka tre minuter in i förloppet låter inte trovärdigt, särskilt med tanke på att ytterdörren öppnas cirka tre minuter därefter.
Att liggande kunna åstadkomma två sparkar i sekunden motsägs av människokroppens nervsystem och nervsignalers hastighet.
Den som har ett öppet sinnelag och är redo att ändra uppfattning om ljuden; lyssna till P4 Jönköping och grannens återgivning.

Du tog upp spasmer som trolig förklaring till ljuden tidigt i tråden och det mottogs inte särskilt väl. Tyvärr.

Jag är fullt ut enig med dig om att de ljud som grannen synes ha svårigheter att specificera, torde röra sig om kramper ett par minuter in i förloppet. Under förutsättning att ljuden kommer från T:s kropp.

Om man räknar bakirfrån grannens stegräknare som han visat upp för polisen påbörjas hans steg vid 02:45:39 och avslutas 02:47:29, som är säkra tidsuppgifter när grannen menar att han hämtar sin mobile efter att ha träffat Johanna i trapphuset och tills han sätter sig i bilen för att åka till McD med Johanna.

https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop

I rätten berättar L*ahanj om hur pappan och han hör en duns. Efter den tror han att det tar några minuter tills han är och ringer på (ca 2 minuter). Med väntan, och ytterligare en påringning är vi uppe i några minuter till innan han hör "sparkljuden" i väggen.

Denna tid skulle då kunna stämma överens med rättsläkarens beskrivning om när konvulsionsfasen kommer.

Johanna beskriver fällningen, och sedan att hon grenslar Tove. Strypningen påbörjas därefter förmodligen ganska snart. Det stämmer då ganska bra med den ungefärliga tid det tar att komma till konvulsionsfasen. När grannen går ner för trappan, säger han att ljuden upphört.

Förloppets duration enligt förtydligandet:

" Mot bakgrund av fynd av 1) diffusa begynnande syrebristskador i
hjärtmuskeln och agonal hjärtrymtrubbning (livshotande
hjärtrytmrubbning ses vanligen i det konvulsiva stadiet, d v s tidigast ca
1 min - 1 min 20 s och senast ca 3 minuter in i förloppet
) 2)
begynnande syrebristskador i hjärncellerna (ses under samma stadie
som hjärtrytmrubbningar), 3) avsaknad av positivt upptag vid
immunohistokemisk undersökning med antikroppar mot B-APP
(avbildar såväl syrebrist- som traumatiskt orsakade skador i
nervtrådar, dock enligt olika mönster och tidigast efter cirka 30
minuter) och 4) akut blod- och vätskestockning i lungorna görs
bedömning att kombination av dessa undersökningsfynd talar starkt för
att förloppet varat i åtminstone någon enstaka minut (2 -3)
och utesluter
således ett förlopp på 10 sekunder. (Ett så pass kort förlopp kan
betraktas som nästintill omedelbar död i vilket fall några patologiska
förändringar i inre organ och vävnader helt enkelt inte hinner
utvecklas)."
"Grannen får ju lov att höfta lite, han nämner i rätten ca

- 2 minuter från duns till påringning
- 40 sekunder en till påringning
- 1- 1,5 minuter väntan utanför medan han hör sprakljuden

Det rör sig om ett mord som kanske pågår 4- 5 minuter.

- efter 5-10 minuter hör de en dörr öppnas/stängas 2-3 gånger, sedan kommer Johanna ner
"
https://www.flashback.org/sp84222439

Från kompletteringen av det rättsmedicinska protokollet:

"B. Allmänt om kvävning, mekanismer och fynd
 5 stadier som sträcker sig över en period på 4 – 8 min., med
hjärtaktivitet som kan kvarstå en tid efter att andningen definitivt
upphört
o Dyspnea (andnöd) – 1 min - 1 min 20 s (sänkt medvetande i
slutet)
o Konvulsioner – 2 min (tecken på avsevärd syrebrist med
hjärtrytmrubbning, medvetslöshet, möjlig ofrivillig urinoch/eller fecesavgång)

o Preterminal apné – 1 min
o Terminal agonal andning – 1 min – 4 min
o Apné – andning upphör
(Hjärtaktivitet kan fortsätta någon minut längre efter att andningen har
upphört, i litterater anges även uppgift om upp till 20 minuter).
"

Och så kommer vi också till att rättsläkaren ser det fullt möjligt att Tov kunnat dödats av enbart Johanna, och att de skador man ser på rygg och armbådar talar för motvärnsskador (som du också tagit upp tidigare)

//
"Vi bedömer att skadebilden på halsen talar starkt för att JJ utövat ett liknande
grepp, dock med mer tryck/kraft på grund av att hon haft överläge och kunde
använda sin kroppstyngd. Vidare talar skadebilden på halsen,
”mottrycksskador” på ryggen och armbågarna samt fynd som visar att
förloppet varat i åtminstone någon enstaka minut starkt för att greppet mot
Tove Tönnies hållits under en viss tid och att hon åtminstone i början av
förloppet försökt göra motstånd samtidigt som JJ eller JJ och MH försökt tygla
henne. Att armbågarna hållits mot underlaget är fullt möjligt att åstadkomma
både av en person ( t ex om person som sitter på Tönnies, håller hårt med
knäna/låren Tönnies armar mot överkroppen) och två personer (JJ:s version).
Kvävningsmekanismen talar också starkt för att Tove Tönnies relativt snabbt
förlorat medvetande och att hon därefter inte haft möjlighet att värja sig.
Denna tid var tillräckligt för att JJ:s kroppstyngd mot Tove Tönnies buk (och
möjligen bröstkorg) kan ha påverkat andningsrörelser (i första hand rörelse av
diafragma).
Hade JJ släppt grepp om Tove Tönnies hals efter 10 sekunder är sannolikhet att
Tönnies snart därefter inte hade återfått medvetande nästintill utesluten.
"
Senast redigerad av notknapparen 2023-09-20 kl. 14:55.
Citera
2023-09-20, 14:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ett kort tillägg bara. Även Majas lärare/coach uppger i förhör att Maja har ADD medans A*ma som också gick på comeback har ADHD.

Tack, ja just det.

Och pappan säger ju också det:

"Maja fick nyligen en ADD-diagnos hos BUP i Nässjö"

Mamman:

"Hon har den senaste halvåret fått en diagnos, ADD,
vilket har förklarat mycket i hennes beteende.
"

M*irjam:

"Mirjam säger vidare att Maja "haft det tufft" hon har problem med "psykisk ohälsa", hon har
haft det svårt i skolan. Maja har berättat att hon har diagnoser ADD och autism, vilket hon
även medicinerar emot, Mirjam vet inte vilka mediciner Maja tar. På fråga om Maja kan bli
arg eller våldsam svarar Mirjam nej, Maja är snarare "tyst och tillbakadragen".
"
Citera
2023-09-20, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
As far as I concern. You can keep it.

Alla måste inte tycka lika. Alla måste inte tycka lika. Alla måste inte tycka lika.

Lev upp till din repetitiva åsikt och ge fan i att attackera i minst hälften av inläggen.
Ska du svara mig så håller du dig i sak.

Maja sitter i polisförhör och får konkreta frågor om bilder mellan henne och Johanna på morgonen när de knappt timmen innan dumpat ett lik.

Då är det komplett sjukt att diskutera snap som nåt man gör när man har tråkigt.

Att du har svårt att se vikten av större sammanhang framgår med all tydlighet.
Det här påminner om elden.

Skillnaden mellan insyn i planering och att det var Johannas motiv och drivkraft begrep öht inte i din iver att försvara Maja.

Du snöade inne på ordet planering, när jag skrev att Maja var involverad; att hon var en medspelare och medlöpare.
Hon var mycket medspelare med sin alibifunktion.
Hon var mycket medveten om planerna med deras sleepover dagar i förväg och kollade till och med på det J skulle använda för att bränna upp Tove.
Maja åker till frivilligt J timmar innan hon ska sätta fyr på huset.

Det visar i högsta grad att hon är komplett skev ang empati.

Vidare försökte du kopiera in inlägg om att man behöver inte alls ingripa i pg brott.
Men att man kan dömas om man vet vad som planeras förväg och inte förhindrar allvarliga brott, råkade visst fara bort i dina juridiska lektioner.

Att delta i en dsikussion innebär att ma kommer med sin synpunkter. Det är en vantolkning av dig att du försöker få vanliga invändingar till att jag inte accepterar dina tolkningar.

Jag håller mig till sak; Majas uttalande i förhör. Och det är inte du som avgör vem jag får svara eller ens vad jag får svara.

Nu kommer du inn på andra grejor, så vem är det som inte håller sig till ämnet?

Att vantolka mina inlägg och försöka vränga på det som att jag far med osanning...

Att ingripa vid pågende brott, det var frågan vi diskuterade. Jag har tidigare också diskuterat frågan om att det däremot är olagligt att inte avslöja om mord planeras. Men detta var inte frågan som diskuterades då.

Om Maja ska ha sett mordet och inte ingripit eller larmat var frågan.

Ingen vet om Maja visste om att mordet var planerat. Åklagaren har inte heller tagit upp den biten, inte heller gör man det i domen.

Inte heller du vet om mordet var planerat. Varför skulle jag då börja diskutera den biten?

Personligen tror jg inte att mordet var panerat mer än i Johanns huvud strax efter att de lämnar Nöjet. Det för att Johanna (som EsmaraldaFelicia nämne) vill att L*ousie ska stanna och det inte riktigt verkar som att Johann i det läget vet vad hon ska ta sig till.
Citera
2023-09-20, 15:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Edit: Jag tror inte att Maja medvetet kliver in i rollen som ”behövande” utan att det är en välbekant roll för henne som är skön att krypa in i inför myndigheter och vuxna, för då ställs inga krav på henne. Det går nog på automatik för Maja i såna situationer. På motsvarande sätt har hon en etikett redan när myndighetsfolk träffar henne, när de har läst utredningar osv om henne. Hon sorteras in i ett fack. Därför tyckte jag att det var intressant att Majas P7:a inte föll in i det spåret.
Hoppar in på din edit mer specifikt. Tror jag med, det går av ren vana.

P7an är intressant ur en annan aspekt.
Hon får nogsamt med sin viktiga fylla:

"Hellman uppgav att hon under stora delar av tiden för de misstänkta gärningarna varit påtagligt berusad.
Hon kunde dock detaljrikt redogöra för upplevelser, känslor och händelseförlopp under motsvarande tid."

Hennes familj och barndom är trygg. Inte nåt fängelse, inget om nåt traumatiskt:

" Hon hade växt upp tillsammans med båda föräldrarna och en äldre bror, också han adopterad. Uppväxten beskrevs som trygg (..)

Hon tycks inte köra samma race som i förhören och TR om sina traumatiska upplevelser och minnesblockad (eller för att del sina teser om anknytningsproblematik) inför psykiatrikern. Kanske tyckte det kändes lite övermaga då journaler finns på plats?

Men ljuga har hon inga problem med!

" Hellman uppgav att målsäganden senare under natten lämnade lägenheten och att Hellman själv då varit illamående och kräkts på golvet badrummet."

Maja bar ut Tove från hallen och hon spydde inte alls. Hon var helt enkelt hungrig och J åkte utan protester kl 03 och köpte en minimal cheeseburgare. Snällt.

Maja misstänker även att J kan ha något med Toves död att göra.

Hon gör den bedömningen via Johannas något avvikande beteende.
Drygt 3.5 timmar i Lill-Åke vid IIharjen.

Sjäkv textade hon sin far och var alldeles förskräckt över att Tove var borta.

"Vid undersökningen uppgav Hellman att hon misstänkte att kamraten haft med målsägandes död att göra och att hon efterhand upplevt kamratens beteende dagen efter gärningarna som något avvikande."
Senast redigerad av develi 2023-09-20 kl. 15:18.
Citera
2023-09-20, 15:24
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Ja, Maja har haft alla chanser att avvika från dåliga beteenden och situationer. Men det gjorde hon inte. Hon var fast i sitt jättetighta förhållande med Johanna och gjorde som hon sa. Tydligen med glädje eftersom hon berättar att de två gjorde allt tillsammans. Att hon själv inte alls var styrd av Johanna...tror fan.

Men nu efter ett år i Häktet och otaliga förhör och rättegång, har hon uppenbarligen begripit hur detta förhållande har sett ut EGENTLIGEN och känner sig kanske sviken? Om det inte är ett spel för gallerierna.

Men hur som helst har hon deltagit i småkriminella handlingar som allt till slut landade i MORDET på Tove och detta måste hon stå för.

Tydligen är hon aningen begåvningsmässigt retarderad, men inte så till den milda grad att hon inte har begripit vad hon har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in