2023-09-20, 11:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, konsekvensen av att de tänker annorlunda, med "egen logik", medför att de ofta blir missförstådda. En del handlar och beter sig därför på ett "oförklarligt" och oacceptabelt sätt.

Att några av de 1-2% med AST och ca 6% med ADHD även återfinns i kriminella kretsar är inte så märkligt i sig, mer märkligt vore om de var undantagna. Men generellt är de klart inte mer kriminellt lagda än andra.
Missförstådda?
Jag skrev om detta för att vi i huvudsak diskuterar en misstänkt mördare som helt uppenbart sett genom fingrarna tidigare där det riskerat bli många fler mord via bränder.
Det är i huvudsak utifrån kriminologi.

Kan du möjligen hålla dig på banan och inte dra iväg i nåt totalt ovidkommande?
Jag har öht inte poängterat att det är märkligt.
Jag har öht inte nämnt att de vore mer kriminella.
Jag skrev följande:
Citat:
Hur får du in det jag nämnde ang AST?
Gå på äggskal, ingen empati, egocentrisk, manipulativ, lögnaktig, vill vara i centrum för Js beundran och vill ha en person för sig själv..

Men för all del:
Det man kan se vid kriminalitet är en mycket självcentrerad men liten subgrupp inom AST som är kriminella.

Som exempel kan nämnas de som drar på sig en tjock offerkofta, känner sig förorättade och vill hämnas omgivningen.

De påminner om extremt självgoda och bortskämda narcissister ända bort till pure evil.

Tittar man på föräldrarna är se inte sällan överdränkta i empati och curlade.
I all välmening men den sortens empati kan skapa galningar likaväl, för att en redan bristfällig person blir gränslös och det göder narcissistiska drag.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Jag skrev och konstaterade att inom AST finns det en subgrupp för att du tog upp AST som troligt om Maja.

Jag hade nämligen kommit att tänka på vulnerable/covert narcissism (dold, sårbar, introvert) utifrån hennes bedrövliga empati OCH I KOMBINATION med lögnaktig, manipulativ osv. som då tillhör narcissismens negativa egenskaper.
Narcissism har btw samsjuklighet med ångest, depression och su. Introvert variant ligger mycket nära neuroticism.

Jag funderade vidare på att föräldrarna tycks försöka gränssätta men även curlar. Att hon beskrivs så skör av sin mor, så i behov av ditt och datten. Maja sova på dagtid, Maja väckas, Maja ta tabletten, Maja äta, Maja köras, Maja...
Garanterat i all välmening men empati sitter på de facto på ett kontinuum och är mycket vanskligt om det daltas.
Om en person inte begriper att kärlek till nästan inte är en förlängning av den egna personen (identifikation, i värsta fall symbios) och att gränslöshet snarare kan skapa en grogrund för negativt beteende. Empati kan även vara naiv ända bort i godtrohet och blunda för det uppenbart negativa.

Nota bene. Jag lägger inte skuld på föräldrarna men jag tror M har olika beteende utifrån olika arenor. Vidare är hon otacksam och gnäller om att leva i fängelse.
Senast redigerad av develi 2023-09-20 kl. 11:51.
Citera
2023-09-20, 11:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skulle vilja korrigera ditt ordval. Det är inte "något" osmakligt att jämföra mordoffret Lena med misstänkta mördaren Maja. Det är väldigt osmakligt och påminner mer om att slå ner runda klossar i fyrkantiga håll.
Totalt bias.
Jag har sett att det går på repeat och vid en snabb koll på namnet Lena ger 402 träffar och Stefan 348.
Waow...
Skulle tippa att övervägande tillhör hänvisning till rättsfallet i Örebro för jag erinrar mig inte nån med de namnen i detta fup.

Över till brist på empati.
Jag börjar undra om Maja är värre störd än hon vill ge sken av.

Hur kan människan vara så fel ute emotionellt? Hur kan hon se normal ut efter att ha dumpat ett lik och ljuga obehindrat inför föräldrarna och inte uppvisa minsta stress?

◾Maja beskriver hur hon viker in benen på Tove för att de ska kunna stänga dörren.

När Maja berättar om Johannas hot om självmord så brister hon ut i gråt i TR.
Hon gråter alltså över tanken på Js potentiella hädangång, men reagerar knappt över ett lik i baksätet.

◾Maja är så avslappnad att hon sover efter att ha dumpat Tove. Noll adrenalinpåslag.

"M: Ja att, eh, att hon var ganska lugn och så där. Sen så ja jag sov ju mesta delen av vägen
hem så."

◾Majas ordval om deras snap då hon precis burit ett lik och sett hur J tänt eld på Tove är komplett malplacerat:

"man kan gå in och liksom snappa om man har tråkigt och då skickar man bara bilder till varandra"

◾Maja är vaken och spelar spel men ignorerar A*lbin på morgonen.
Hon svarar först vid vid lunch att "Tove gick hem."

◾Hon blir väckt av föräldrarna. Beskrivs normaltrött efter att ha festat, ser inte ett dugg påverkad ut. Käkar mat.
Lät som att det varit en rolig kväll. Ljuger om att hon varit på efterfest hos sitt KK.

Ska träffa Johanna, ser inte stressad ut.

M:s mor:
"Hon var inte mer annorlunda än andra dagar."

"Hon berättade om efterfesten och Nöjet men jag fick inga detaljer. Hon säger bara kort om att
det var roligt eller tråkigt.
Detta hade nog varit en bra kväll lät det som."

" Hon verkade inte stressad utan sa att hon skulle träffa Johanna en stund."

◾När de är vid IIIharjen så skickar hennes far sms. Maja har inga problem att fortsätta med sin manipulation:

”Har du hört att Tove Tönnis är försvunnen?
Maja: ”Ja delade det på snapp!! Helt sjukt!”

Majas far: ”Eller hur? Har hon mått dåligt eller?
Maja: ”Jag vet inte men jag tror det”

◾I förhör påstår hon att Tove sagt hej då och gått hem.

Hon bryr sig inte ett dugg om Tove eller anhöriga och ljuger i 47 dagar att hon inte vet ett dugg vad som hänt.

2022-10-18. Maja hörde Tove säga hej då.
2022-10-19. Maja hörde Tove säga hej då.
2022-10-21. Tove var normal när hon lämnade lgh.
2022-10-31. "Nej, jag är i chock.
Över vad?
Att hon inte kommit hem."
2022-11-03.* "Var du med på resan eller var du inte med på resan? Nej."
2022-11-08. "Du är inte med på resan? nej."
2022-11-15. Vad är din uppfattning? Är du med i bilen eller inte?
M: Inte."

"Eh, jag är i chock över vad som har hänt eller varför hon inte har kommit, varför Tove inte har kommit hem."

I samma förhör ses hur oerhört lätt Maja har att ljuga.

Hon påstår att det skrämmer henne att hon blivit hemkörd av Johanna på morgonen - för att Johanna kan ju ha haft med Toves död att göra men inte sagt något.

Hon låtsas alltså vara skrämd, trots att hon själv greppat tag i Toves ben och burit ut henne och vet hur hela helvetet gått till:

◾2022-12-01 förfasas Maja över Js sökord ang bränder:
"M: Nej alltså jag blir, ja skräckslagen, jag blev eh när det togs upp på häktesförhandlingen också."

Identiskt samma falska beteende.

◾Finns inga emotioner i förhör förutom att hon fnissar över att folk tror hon har ett mer intimt förhållande med J.

Att du menar att Maja säger att hon är uttråkad minuter efter bränningen, är som jag ser det en feltolkning.

Att "ha dagar" på Snap får man om man snapar med någon dagligen. Dagarna räknas på snap, så detta är det Maja refererar till och menar som jag tolkar det; att på Snap kan man samla dagar, t ex när man har tråkigt (inte sekunder efter mordet då alltså, utan i allmänhet) kan man snapa typ ansiktsbilder. Alltså en förklaring till hur man använder Snap.

Vad gäller snapbilden på morgonen säger Maja så här (ett litet större utdrag):

"F: Okej. Mmm. Och sen säger du att du gick och lade dig. Men sen sa du också att du höll på
med din mobil lite, vad var det du gjorde på mobilen?
M: Eh, men jag spelade och skickade snaps.
F: Okej till vem skickade du snaps på morgonkröken där?
M: Jag kommer inte ihåg exakt vilka det var men jag skickade snap till Johanna i alla fall.
F: Vad var det för snap du skickade till Johanna?
M: Nej alltså det, eh, så här bilder, alltså bilder på mitt ansikte typ.
F: Var det bilder som du tog då på morgonen eller var det gamla bilder du skickade?
M: Nej alltså, eh, alltså på snap så kan man ha dagar med varandra så och ja man kan gå in
och liksom snappa om man har tråkigt och då skickar man bara bilder till varandra på vad
som typ.

F: Okej. Så du skickade bilder på dig på ansiktet typ till Johanna?
M: Mmm.
F: Fick du några snap?
"

Att Maja är känslokall när hon trycker in Toves ben i blien, det är din tolkning.

Vi vet inte, men jag kan tänka mig att Maja inte alls tycker att det är särskilt trevligt. Hon säger att hon agerar på Johannas tillsägelse, och även Johanna säger att Maja inte ville se Toves döda kropp.

Benen viker sig i bilen, för att det är trångt, och efter att Maja berättar det här, vill Maja ha paus. Det kan ju bero på att Maja tycker att det är jobbigt?

"F: Okej och hur kommer det sig att du gör så?
M: För Johanna säger det att jag ska göra det.
F: Att du ska göra det?
F: Okej. Och när du då har, när du har gjort det vad gör du sen?
Eller vad hände sen?
M: Eh, jag håller upp dörren och Johanna släpar Tove den sista biten och sen så ja när jag
hamnar liksom igenom dörren med Tove så ja jag stänger dörren och tar tag i benen igen och
ja lyfter henne eller vi båda lyfter Tove till bilen och jag minns inte om det var jag eller
Johanna som öppnade bildörren då men Johanna, ja men håller Tove på samma sätt som när
hon lyfte ner, släpade ner henne för trappan och hon lägger sig med Tove i famnen i baksätet
för att få in Tove då. Och jag trycker, trycker in benen.
F: Och när Johanna lägger sig med Tove i famnen in i bilen, ja du har sagt det här men var i
bilen är det?
M: I baksätet.
F: I baksätet. Ja, hur gör Johanna sen när hon så att säga har gjort det och du trycker in Toves
ben i bilen? Vart tar Johanna vägen sen?
M: Eh, hon, eh ja men då öppnar hon andra bildörren då för att ta sig ut själv då, ja på andra
sidan.
F: Mmm. Och när du då Tove hamnar i baksätet på bilen, hur skulle du beskriva att hon
ligger i baksätet på bilen?
M: Hon ligger med ryggen ja hon ligger på rygg.
F: Ja hon ligger på rygg. Och hur är det med hennes ben och så där?
M: Eh, alltså…
F: När du, du sa att du trycker in henne, hur blir hennes ben när du trycker in henne i bilen?
M: Ja dom viker sig.
F: Dom viker sig.
F: Okej.
BF: Toves huvud är bakom passagerarstolen eller bakom förarstolen i det här läget?
M: Eh, passagerarstolen.
BF: Så bilen har körts in med fronten framåt då från garageinfarten som vi pratade om sist?
M: Ja. Mmm.
F: Om vi stannar lite där.
M: Skulle vi kunna ta en paus?
F: Okej det kan vi göra. Klockan är 13.43.
"

Och så undrar jag om dina regler för hur andra ska svara och em de ska svara inte gäller dig själv?

Jag säger som du gör: du kan ta det med mig direkt.
Senast redigerad av notknapparen 2023-09-20 kl. 11:55.
Citera
2023-09-20, 11:57
Medlem
Citat:
Om en person inte begriper att kärlek till nästan inte är en förlängning av den egna personen (identifikation, i värsta fall symbios) och att gränslöshet snarare kan skapa en grogrund för negativt beteende. Empati kan även vara naiv ända bort i godtrohet och blunda för det uppenbart negativa.
.. här får någon verkligen ord på ett ordentligt problem.

Kan tyvärr inte riktigt se hur du applicerar detta på (du menar MH), jag tror mer på att det kan appliceras på JJ. Hästen är ett plåster.
Det är vad jag tror. (humor-ref: Teddy björnen Fredriksson)
Citera
2023-09-20, 11:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att du menar att Maja säger att hon är uttråkad minuter efter bränningen, är som jag ser det en feltolkning.

Att "ha dagar" på Snap får man om man snapar med någon dagligen. Dagarna räknas på snap, så detta är det Maja refererar till och menar som jag tolkar det; att på Snap kan man samla dagar, t ex när man har tråkigt (inte sekunder efter mordet då alltså, utan i allmänhet) kan man snapa typ ansiktsbilder. Alltså en förklaring till hur man använder Snap.

Vad gäller snapbilden på morgonen säger Maja så här (ett litet större utdrag):

"F: Okej. Mmm. Och sen säger du att du gick och lade dig. Men sen sa du också att du höll på
med din mobil lite, vad var det du gjorde på mobilen?
M: Eh, men jag spelade och skickade snaps.
F: Okej till vem skickade du snaps på morgonkröken där?
M: Jag kommer inte ihåg exakt vilka det var men jag skickade snap till Johanna i alla fall.
F: Vad var det för snap du skickade till Johanna?
M: Nej alltså det, eh, så här bilder, alltså bilder på mitt ansikte typ.
F: Var det bilder som du tog då på morgonen eller var det gamla bilder du skickade?
M: Nej alltså, eh, alltså på snap så kan man ha dagar med varandra så och ja man kan gå in
och liksom snappa om man har tråkigt och då skickar man bara bilder till varandra på vad
som typ.

F: Okej. Så du skickade bilder på dig på ansiktet typ till Johanna?
F: Fick du några snap?
"

Att Maj
Hur har du det ställt?

Rent polisiärt frågar de nåt konkret.
De frågar om snap när Maja kom hem.

Maja har inte varit på en utflykt i skogen för att plocka svamp.
Hon har alldeles nyss burit ett lik och sett hur Johanna tänder eld på Tove.

Att använda ordvalet att snappa när man har tråkigt är oerhört malplacerat i förhållande till sammanhang - både mord, lik och polisiär situation) och det pekar mer på att hennes referensramar inte är normala.

För Maja återger varför hon snappar vid hemkomst. Det kan inte ryckas ur sitt sammanhang även om tonåringar snappar när de är uttråkade.

.
Citera
2023-09-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den manipulerande personen aternerar beteende mellan (i det här fallet) psykiska övergrepp med positiva handlingar (Johanna lyfter Maja på olika sätt, samtidigt som hon kan ganska lätt styra henne genom det som Maja är känslig för)
Exempel?
Citera
2023-09-20, 12:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
.. här får någon verkligen ord på ett ordentligt problem.

Kan tyvärr inte riktigt se hur du applicerar detta på (du menar MH), jag tror mer på att det kan appliceras på JJ. Hästen är ett plåster.
Det är vad jag tror. (humor-ref: Teddy björnen Fredriksson)
Sätt det var du vill när det luktar daltande.

Majas föräldrar om Maja, Maja angående Johanna eller varför inte när mördare får offer/byte status?

Mer seriöst.
Sensmoralen är att empati är på en skala och även en självmordsbombare inbillar sig att utöva kärlek i den allra bortersta änden. Till gud. Eller nån seriemördare som rensar världen i det godas tecken. Gör mänskligheten en tjänst. En mor eller far kan inbilla sig rädda sitt barn från en ond värld och mördar.
Alltså ultraabsurt och totalt förvrängt - men sen finns det negativa stepping stones som inte blir så tydliga för bäraren som är så god, så god..
Som sagt. The road to hell is paved with good intentions.
Citera
2023-09-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu under morgonen har jag läst delar av domen mot Stefan D och jag anser det absurt att dra paralleller mellan dessa två fall, avseende den sk traumatiska bindningen mellan Stefan och hans offer Lena och relationen mellan Johanna och Maja. Nedan är info från domen.

Stefan s kommunikation har under perioder präglats av hot, där bl.a. Stefan framfört att han tänker avslöja deras relation för hennes anhöriga. Han har även hotat att ta livet av henne och hennes barn. Lena har berättat för flera personer om dessa hot. 2017 Ska han ha skrivit "Jag vet inte vem jag ska ta först, dig eller barnen. Det kommer göra ont att se blodet på Aron. Det slipper du se om jag tar dig först."

2016-2017 Har Lena polisanmält Stefan för ofredande och misshandel.
Stefan skickade bilder till Lena som han hade fotograferat när han stod utanför hennes bostad. Samtidigt skrev han: ”tittar till dig två gånger till idag. Blir sex gånger totalt”

Det finns alltså dokumenterade hot och ett kontrollerande beteende mellan Stefan och Lena.

Flera av de förhörda personerna har vittnat om att de sett en förändring hos Lena. Det har beskrivits att hon brutits ned succesivt och att orsaken till detta varit relationen med Stefan.

Mellan J och M finns inga hot, inget som tyder på att J försökt kontrollera M, eller fått henne att göra saker mot sin vilja eller utnyttjat henne på något sätt. Majas förändring har tvärtom Lena fallet inte lett till någon nerbrytning, utan hon har blommat ut, blivit sig själv! Hur kan man jämföra relationen mellan Stefan/Lena och Johanna/Maja?

Stefan mördade Lena!
Johanna och Maja mördade Tove!

Håller med dig det är bara absurt att jämföra dessa två fall. Har inget med varandra att göra. Lena var rädd för Stefan och han mördade henne tillslut. Tragiskt.
Citera
2023-09-20, 12:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Missförstådda?
Jag skrev om detta för att vi i huvudsak diskuterar en misstänkt mördare som helt uppenbart sett genom fingrarna tidigare där det riskerat bli många fler mord via bränder.
Det är i huvudsak utifrån kriminologi.

Kan du möjligen hålla dig på banan och inte dra iväg i nåt totalt ovidkommande?
Jag har öht inte poängterat att det är märkligt.
Jag har öht inte nämnt att de vore mer kriminella.
Jag skrev följande:

Jag skrev och konstaterade att inom AST finns det en subgrupp för att du tog upp AST som troligt om Maja.

Jag hade nämligen kommit att tänka på vulnerable/covert narcissism (dold, sårbar, introvert) utifrån hennes bedrövliga empati OCH I KOMBINATION med lögnaktig, manipulativ osv. som då tillhör narcissismens negativa egenskaper.
Narcissism har btw samsjuklighet med ångest, depression och su. Introvert variant ligger mycket nära neuroticism.

Jag funderade vidare på att föräldrarna tycks försöka gränssätta men även curlar. Att hon beskrivs så skör av sin mor, så i behov av ditt och datten. Maja sova på dagtid, Maja väckas, Maja ta tabletten, Maja äta, Maja köras, Maja...
Garanterat i all välmening men empati sitter på de facto på ett kontinuum och är mycket vanskligt om det daltas.

Nota bene. Jag lägger inte skuld på föräldrarna men jag tror M har olika beteende utifrån olika arenor. Vidare är hon otacksam och gnäller om att leva i fängelse.
"Banan" var din fundering runt narcissism som jag kommenterade. Du undrade över mitt svar och jag förtydligade.

Det du pekar på som möjliga narcissistiska drag, menar jag även kan betraktas som möjligt autistiska i kombination med ADHD.

Och eftersom det, efter utredning, framkommit att M har autistiska drag, men ingenting nämnts om narcissistiska, är jag böjd att tro att det lutar åt det autistiska hållet.
Citera
2023-09-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
En annan anledning till att MH höll käft i förhören är hennes uttalande om mordet på Einar, " Einar fick skylla sej själv när han golade till polisen" Därför tror jag att MH lever efter regeln att polisen pratar man inte med och man golar inte.

Ja just det som en riktigt störd kriminell betedde hon sig. Usch. Och hon ska vara oskyldig till mordet?! Då beter man sig inte på detta vis, hon är skyldig så det bara ryker om det.
Citera
2023-09-20, 12:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
[/spoiler]
Tack för sammanställningen! Jag var tvungen att gömma en del under spoiler men det är väldigt intressant att se helheten.

Man slås av hur olik Maja, som folk sett när Bert&Åke varit tillsammans, är jämfört med Maja i förhören, gentemot föräldrar, skolan, samsittare, psykologer, myndighetspersoner osv. I interaktion med vuxna auktoriteter uppvisar hon massor av problem, från anknytningsproblem, tillitsproblem, begåvningsproblem, osv osv osv. Hon klarar inte ens av att ta sin dagliga medicin själv, 18 år gammal. Jämnåriga ser en tjej som är som de flesta andra.

Man kan inte låta bli att undra om den här tråden är en förlängning på den vägen. Vissa som läser FUP ser den sköra, svaga, påverkbara tjejen med multipla ”svårigheter” som föräldrar och myndigheter har stöttat och curlat hela livet. De drar slutsatsen att hon omöjligt kan haft något eget driv i relationen med Johanna, utan Johanna har styrt allt och utnyttjat Maja.

Andra ser den här tjejen som hennes jämnåriga beskriver, i FUP och i rättegången: kaxig, glad, pigg på det mesta, arg ibland, med tajta vänskapsband till den mer strukturerade och drivande Johanna men utan att vara en nedtryckt tjänare. Då blir det betydligt lättare att se en Maja som frivilligt, men utan att driva, deltar i diverse planer som Johanna kläcker.

Edit: Jag tror inte att Maja medvetet kliver in i rollen som ”behövande” utan att det är en välbekant roll för henne som är skön att krypa in i inför myndigheter och vuxna, för då ställs inga krav på henne. Det går nog på automatik för Maja i såna situationer. På motsvarande sätt har hon en etikett redan när myndighetsfolk träffar henne, när de har läst utredningar osv om henne. Hon sorteras in i ett fack. Därför tyckte jag att det var intressant att Majas P7:a inte föll in i det spåret.
Detta är oerhört intressant och fick mig funderar på manipulation, om hon utnyttjar sin "skörhet" på vissa arenor.

Sen tycks det där vantebeteendet som skuggfigur göra att hon liksom bara passerar bedömning i det stora hela. Tyst, snäll, lite blyg.

Hon är inte snäll. Hon är inte försynt och lugn på Nöjet.

Därav började jag undra kring dold narc.
Hur paradoxalt det än låter är de mkt osäkra men har samtidigt samma negativa egenskaper som den mer bombastiska typen man är van. Suger energi av få personer, lever i skyggan och verkar timid.
Skillnaden ligger i extrovert vs introvert, att den ena är mer skrytsam och hörs ute på torget. Den andra är mer bitchen bakom kulisserna.
Samma skit oavsett.
För att hårddra och måla en mer tydlig bild.
Citera
2023-09-20, 12:39
Medlem
develi:
Du är en duktig skrivare och tänkare.... snabbskalle heh.
Som sagt förut.. jag är inte bra med ord.. sorry sorry..

Pyromani brukar vara ett tecken på sexuella bekymmer ?
eg JJ's björnmössa är för liten just där och då.. yes who knows only y0da (MH)
Citera
2023-09-20, 12:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Banan" var din fundering runt narcissism som jag kommenterade. Du undrade över mitt svar och jag förtydligade.

Det du pekar på som möjliga narcissistiska drag, menar jag även kan betraktas som möjligt autistiska i kombination med ADHD.

Och eftersom det, efter utredning, framkommit att M har autistiska drag, men ingenting nämnts om narcissistiska, är jag böjd att tro att det lutar åt det autistiska hållet.
Vart inkommer det manipulativa, lögnaktiga, empatistörda kappvändarbeteendet menar du?

Som jag skrev är det mycket lätt att missa den dolda typen enligt professioner och för att berätta nåt mer har den personlighetstypen legat i skymundan rent diagnostisk och forskningsmässigt inkl via DSM.
Det börjar dock ta fart nu inom forskning och så blir hela samhället mer varse över tid.
Det tar dock tid att vända på en stor tanker på djupt hav. Nya rön är alltid intressanta och det är på samma vis med den kriminella subgruppen inom AST. Den är på tapeten nu men främst kanske för att det sticker ut att AST är överrepresenterade (dock marginellt) ang ensamagerande gärningspersoner och mkt allvarliga terrordåd.

Sen bör man väl ha i åtanke att den kappsäck som personer kliver in med i rättsväsendet (och mer konkret vid mord) inte alltid är överensstämmande.
Detta gäller i högsta grad manipulativa p-störningar och diagnoser kan tillkomma.
Det gäller inte bara Johanna vill säga...

Vad som felar Maja vet jag inte men hon ger ett mycket paradoxalt intryck så det förefaller vara nåt annat än bara add.
Hon är som sagt misstänkt för mord och har en ruggig historik ihop med Johanna.

Hur ser du på det här utifrån Maja som offer/byte utifrån olika röster i nära vänskapskrets?

"På fråga om det finns/fanns några konflikter mellan Johanna och Tove säger M*irjam att de båda har ganska lika personligheter, "ingen ger vika"

"Maja tycker allt är kul, så hon var alltid på.
De två gjorde ju fler saker än vad jag var med på."

"De trivs ihop. Johanna peppar Maja att hänga på. De kan skoja och så. Båda har rätt hård jargong mot varandra, men båda tål det och ingen tar illa vid sig."

"Jag tycker inte att någon blir tvingad till något. Båda är på att hitta på saker, och båda drar liknande skämt och så. "

"Nära vänner. Väldigt tighta.
Är det någon som tar mer plats än den andra?
Nej, det skulle jag inte säga.
Skulle du beskriva det som en jämlik relation?
Ja, det skulle jag."
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Jag glömde en person.

MA - killen fr comeback som umgicks mer med Maja och var med när Maja rörde i smeten till haschbrownies:
"Berätta om Johannas och din relation?
Johanna och jag var inte så nära, men jag umgicks mer med Maja, Johanna och Maja var
tighta. (..)
"Kan du beskriva Majas som person?
Vet inte riktigt, men Johanna och Maja var nog ganska lika.
På vilket sätt?
Samma energi typ, de funkade bra ihop."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in