2023-09-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokyostunnelbana
Fyfan, ja nej, dom ska sitta livstid helt klart

Hoppas verkligen det. Men galenskaper i brottsfall har hänt förut. Dock har en medlem i tråden Avel kunnat hjälpa polisen och de vet nu att Maja Hellman varit uppe och sprungit mer än vad hon har sagt. Det är alltså bevisat att hon inte har sovit som jag har uppfattat det. Så det finns mer bevisning mot henne och inte för henne.
Citera
2023-09-14, 19:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du menar att Tove ljög när hon smsade till sin pojkvän om bråket?
Givetvis inte, men vad menade hon? Att J knuffade henne, att hon fick en lusing eller knytnävsslag?
Ingen på Nöjet hade ju sett något slagsmål.

Jag tänker att "Hur känns det att vara världens sämsta människa?" är något gammalt internt skämt. Kanske något J kläckt ur sig någon gång när hon förlorat eller tabbat sig i något spel eller liknande. J uppskattar förstås inte att bli påmind om det och slår kanske till T i bröstet så hon åker bakåt. Kanske T då fäktar med armarna för att hon håller på att tappa balansen eftersom hon inte är beredd på en sådan respons. M uppfattar kanske fäktandet som att T slår mot J och går emellan. T går sedan därifrån, lite ställd av Js och Ms reaktioner.

Ett sådant scenario skulle förklara att T köper Js ursäkt för att hon slog till henne - en överreaktion - och Ts vilja att gå med och snacka gamla minnen.
Citera
2023-09-14, 19:49
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tänkte eller kände hon något över huvud taget? Eller tog hon bara Ts händer reflexmässigt för att T fäktade mot J - om hon nu gjorde det?

Att hon medvetet skulle hjälpa J att mörda T, tror jag inte.

Tror inte det var medvetet att bistå i ett mord, men hon gjorde det ändå. Johanna var hennes master i handling och tanke.

Nu tror jag att hon kanske begriper vad den sk vänskapen egentligen såg ut, men nu är det för sent.
Citera
2023-09-14, 19:54
Medlem
Citat:
Tänkte eller kände hon något över huvud taget? Eller tog hon bara Ts händer reflexmässigt för att T fäktade mot J - om hon nu gjorde det?

Att hon medvetet skulle hjälpa J att mörda T, tror jag inte.

Varför tror du inte det om jag får fråga? Maja har varit Johannas partner in crime från dag ett, Allt ifrån skadegörelse till mordbrand, Majas kriminella oskuld försvann för länge sedan och med tanke på hennes kriminella repertoar så är hon i mina och även domstolens ögon en fullfjättrad brottsling som definitivt kommer att fortsätta sin kriminella bana om hon skulle släppas fri. Att Maja skulle vara behjälplig med ett mord ser jag som en självklarhet, i alla fall om det är Johanna som ber henne om hjälp.
Citera
2023-09-14, 19:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej det vet man ju inte säkert.

Men man bör kanske ha i åtanke att Johanna Möller aldrig var inne i villan där hennes unge älskare med knivhugg mördade hennes far och försökte mörda hennes mor som båda låg i sina sängar.
Johanna satt i en bill en bit bort på vägen.
Både Johanna Möller och hennes unge älskare dömdes båda för mord och mordförsök.
Han fick ett tidsbestämt straff pga sin unga ålder och Möller fick livstid.

Där blev alltså en person som varken var inne på tomten till huset eller ens var med och fraktade bort och gömde kroppen, dömd för mord.

Om Maja, som diskuterats, stod och såg på i hallen för att sedan hjälpa till att dölja spåren och ta hand om kroppen, efter att först lockat med offret till mordplatsen - ja då är det nog rätt troligt att Majas delaktig även utan att deltagandet i badrummet skulle kunna anses vara skäl nog för en morddom.

Nu är jag inte insatt i Möller, men det var väl ändå så att det var Möller som planerade mordet? Då är det väl:

"Anstiftan
En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningspersonen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel."

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/

Att se ett mord, men inte ingripa eller larma, är inte heller straffbart:

"I Sverige har vi ingen lagstadgad skyldighet att ingripa för att hjälpa någon i nöd eller under brottsligt angrepp. Det är således straffritt att låta bli att rädda någon som håller på att drunkna (såvida det inte är du som har puttat i eller om man är förälder eftersom de har en s.k. garantställning). "

https://lawline.se/answers/skyldighe...ripa-vid-brott

Att Maja skulle ha lurat in Tove till lägenheten och vetat om att ett mord var planerat vore förskräckligt. Men här har detta inte tagits upp av åklagaren som att detta har hänt, och inte heller har domstolen tagit upp detta.

Vi vet helt enkelt inte vad som sades dem emellan, och inte heller om det fanns några planer om mord.

Helt klart är att det inte finns några bevis för att Maja ska ha lurt med Tove hem och inte heller finns det inga bevis för att Maja varit med och planerat ett mord. Vi vet inte heller om Johanna hade sådana tankar.

Vi gissar alla.
Citera
2023-09-14, 19:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Kvalificerad gissning, av mig 😊 kl 13.03 31 juli lade Flashmaner upp denna länk

https://gofile.io/d/eJgw2j

Tillägg. Tyvärr såg jag nu att länken inte funkar längre. Men den dagen finns det en del citat i tråden.

Tack för att du försökte och hittade!
Kanske kan man ha tur och Flashmanner kan uppdatera länken??
Citera
2023-09-14, 19:57
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokyostunnelbana
Är inte det här fallet redan klart?
Mördarna fick straffet och sitter väl inne?

Är inte mycket att diskutera längre? Inget aktuellt brott längre eller har jag fel?

Vad blev straffen nu till sist för den svarta tjejen, och den där hästtjejen?

Kanske är jag sent ute att säga något om fallet, andra har väl redan skrivit följande, men enkelt uttryckt:

Båda fick livstids fängelse för mord i TINGSRÄTTEN men det är överklagat till HOVRÄTTEN och de nya förhandlingarna där börjar 4e Oktober.
Citera
2023-09-14, 20:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur kan du i så fall avgöra vad som är en hållbar motivering?
Man behöver inte vara något matematiskt geni för att räkna ut att en angivna tiden för mordet inte kan stämma.
Citera
2023-09-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för att du försökte och hittade!
Kanske kan man ha tur och Flashmanner kan uppdatera länken??
TrådID ni pratar om:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Backup länk ang. FUP:
https://gofile.io/d/7rDqPT
Citera
2023-09-14, 20:20
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Givetvis inte, men vad menade hon? Att J knuffade henne, att hon fick en lusing eller knytnävsslag?

Jag tänker att "Hur känns det att vara världens sämsta människa?" är något gammalt internt skämt. Kanske något J kläckt ur sig någon gång när hon förlorat eller tabbat sig i något spel eller liknande. J uppskattar förstås inte att bli påmind om det och slår kanske till T i bröstet så hon åker bakåt. Kanske T då fäktar med armarna för att hon håller på att tappa balansen eftersom hon inte är beredd på en sådan respons. M uppfattar kanske fäktandet som att T slår mot J och går emellan. T går sedan därifrån, lite ställd av Js och Ms reaktioner.

Ett sådant scenario skulle förklara att T köper Js ursäkt för att hon slog till henne - en överreaktion - och Ts vilja att gå med och snacka gamla minnen.

Det fetade:
Säger man verkligen sånt till varandra i ungdomskretsar? Ens i vanliga spel.

Däremot bråket på Nöjet är inte svårt att förstå; Tove sitter på huk vid den plats där Johanna sitter och bräker ur sig de fula orden. Kan mycket väl tänka mig att Johanna ger Tove en box på axeln eller i bröstet som svar - och Tove ramlar baklänges.

Men sedan: Ingenting i världen kan ge Johanna nån slags anledning att en timme senare mörda Tove. Det är helt sjukt och Johanna bör inte gå lös bland folk. Hennes inre spöken ska inte drabba andra.

Inte heller hennes menlösa svans Maja bör gå fri.
Citera
2023-09-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det fetade:
Säger man verkligen sånt till varandra i ungdomskretsar? Ens i vanliga spel.

Däremot bråket på Nöjet är inte svårt att förstå; Tove sitter på huk vid den plats där Johanna sitter och bräker ur sig de fula orden. Kan mycket väl tänka mig att Johanna ger Tove en box på axeln eller i bröstet som svar - och Tove ramlar baklänges.

Men sedan: Ingenting i världen kan ge Johanna nån slags anledning att en timme senare mörda Tove. Det är helt sjukt och Johanna bör inte gå lös bland folk. Hennes inre spöken ska inte drabba andra.

Inte heller hennes menlösa svans Maja bör gå fri.
"Hur känns det att vara världens sämsta människa?"
Alt. Cob-boy sallad ?
Det kan inte vara kul att vara nästan apa gå på huk som G´mork eller vad han heter i Final Fantasy..
Jag tror och hoppas att alla elakheter måste få.. en slutgiltig dom. för JJ och Majan-Gmogli
Citera
2023-09-14, 20:51
Avstängd
Zurfarn08s avatar
Citat:

Hahaha, ”ett internt gammalt skämt”?!? Du blir mer och mer fantasifull i dina tolkningar. Jag kan inte ens ta det på allvar.

Maja är glasklar i sina förhör på att Tove slog Johanna. Maja och Johanna är glasklara i sin ilska när de söker upp två olika vakter PLUS polis efter händelsen. Tove uttrycker sig glasklart i sitt sms att Johanna slagit henne. Det är tre personer som alla tre säger att det har varit en fysisk konfrontation. Det handlar inte om att någon fäktat med en arm och någon annan missförstått. Det har varit ett snabbt och kortvarigt handgemäng mellan tre tjejer. Att ingen annan har uppfattat det spelar ingen roll eftersom alla tre uppger att det har hänt.

Maja säger också i förhör att Tove sa att hon skulle gå med om det inte blev slagsmål. Den enda anledningen till att hon skulle säga så är att det har varit en fysisk konfrontation.

Maja visste att Johanna försökt bränna Tove inne tidigare. På Nöjet fick hon bevittna och gripa in i en fysisk konfrontation mellan de två. Efteråt är Johanna arg och vill hämnas enligt Maja. Det kan inte finnas något tvivel om att Maja måste ha förstått att det fanns risk för nya slagsmål och ännu värre saker om Tove följde med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in