Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjertah
Det var ju inte alls många egentligen. Kan det bero på att de i större grad får bra betyg och män slackar tills de slår till högt på HP?

Jag skrev 1.2 våren 1998. 25 år gammal inte rört en skolbok på 5-6 år. Läst alldeles för lite. Vet att jag bajsade ner mig av att läsa 5 texter på svenska och svara på frågor. Matten ok, orddelen riktigt bra vilket jag fått med mig gratis på nåt vis. Men läsa snabbt va inge kul
Citera
2023-08-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srebrenica
Jag skrev 1.2 våren 1998. 25 år gammal inte rört en skolbok på 5-6 år. Läst alldeles för lite. Vet att jag bajsade ner mig av att läsa 5 texter på svenska och svara på frågor. Matten ok, orddelen riktigt bra vilket jag fått med mig gratis på nåt vis. Men läsa snabbt va inge kul

Grym. J
jag är lat och önskar också kunna få så högt eller högre. Men man är slacker, it is what it is.
Citera
2023-08-10, 07:47
Medlem
Hej!

Kan du eller någon annan snäll människa säga till mig hur innehållet brukar se ut på högskoleproven?

Jag har varit ifrån studier och arbete sedan 2014 (långtidssjukskriven och sedan aktivitetsersättning). Har missat mina drömmar och vill komma tillbaka nu till att studera. Dock är jag orolig över att inte lyckas plugga på högskolan pga av samlat betygdokument (har läst flera kurser sedan för att få upp slutbetyg). Har minst VG i de kurser/ämnen som behövs för bl.a. SSK.

Vill göra högskoleprovet som sagt men är orolig för att inte klara av det efter lång bortgång från arbetslivet och studentlivet. Jag kommer inte ihåg matematiken, speciellt inte den svåra eller hur man räknar ut och allt det där. Engelskan har jag G i och har inte ett starkt förråd för det.

Svenska har jag högt betyg men vet inte hur högskoleproven ser ut eller vad de går ut på.

Kan någon försöka lugna ner mig med att det är väldigt lätta frågor eller sånt som jag säkert kommer förstå?

För efter alla mina sorts psykiatriska behandlingar lider jag av minnesförlust och känner mig dement…..

Är studierna över för någon som mig?
Citera
2023-08-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Om du har en civilingenjörsexamen i bagaget samt några års arbetslivserfarenhet så tror jag inte att du kommer ha några problem rent kunskapsmässigt, varken på den kvantitativa eller den verbala delen.

Jag skulle säga att nästintill alla normalbegåvade människor kan skriva 1.5 på högskoleprovet. För att uppnå ett resultat som du vill ha så kanske man behöver det där lilla extra, det bör du dock ha om du klarat dig igenom en civilingenjörsutbildning.

Gör ett gammalt högskoleprov och se vart du ligger.

Vill du läsa senaste inlägget från mig? Behöver tips/stöd.

Verkar inte vara normalbegåvad då jag förstod noll när jag öppnade upp gammalt högskoleprov. Där sket sig mina drömmar igen….
Citera
2023-08-10, 15:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Hej!

Kan du eller någon annan snäll människa säga till mig hur innehållet brukar se ut på högskoleproven?

Jag har varit ifrån studier och arbete sedan 2014 (långtidssjukskriven och sedan aktivitetsersättning). Har missat mina drömmar och vill komma tillbaka nu till att studera. Dock är jag orolig över att inte lyckas plugga på högskolan pga av samlat betygdokument (har läst flera kurser sedan för att få upp slutbetyg). Har minst VG i de kurser/ämnen som behövs för bl.a. SSK.

Vill göra högskoleprovet som sagt men är orolig för att inte klara av det efter lång bortgång från arbetslivet och studentlivet. Jag kommer inte ihåg matematiken, speciellt inte den svåra eller hur man räknar ut och allt det där. Engelskan har jag G i och har inte ett starkt förråd för det.

Svenska har jag högt betyg men vet inte hur högskoleproven ser ut eller vad de går ut på.

Kan någon försöka lugna ner mig med att det är väldigt lätta frågor eller sånt som jag säkert kommer förstå?

För efter alla mina sorts psykiatriska behandlingar lider jag av minnesförlust och känner mig dement…..

Du kan se exempel på gamla högskoleprov här:
https://www.studera.nu/hogskoleprov/...-hogskoleprov/
Citera
2023-08-11, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du kan se exempel på gamla högskoleprov här:
https://www.studera.nu/hogskoleprov/...-hogskoleprov/

Jag kommer ALDRIG klara av provet. Jag gav upp tanken direkt efter någon sida på provet.

Jag har minnesförlust efter en behandling när jag var väldigt psykiskt sjuk. Stora problem än idag och jag är säker på att jag inte klarar provet!

Mina drömmar är i spillo då jag redan har problem med betygen (samlat betygsdokument från gymnasiet). Hade mycket höga betyg i många ämnen men tyvärr är det för komplicerat.

Ville verkligen plugga och börja ett nytt kapitel.

Men men. Tack iallafall för svaret!
Citera
2023-08-12, 10:59
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
- - -

Ja, är man så hjälplös att man på detta fora frågar "hur brukar proven se ut" när det tar tio sekunders googlande att hitta gamla - då bör man helt ärligt inte satsa på "akademisk karriär" - även om man kommer in någonstans, vilket man alltid gör, 0,2 (vilket man kan träna en chimpans att klara, dock är sannolikheten att "chansa" sig till bra resultat klart överdriven - räknade på detta för skojs skull, tror det är en på 1,6 miljoner att stokastiskt kryssa sig fram till moderata 1,0) räcker till SSK på en del håll, skandal.

Hör att jag lät spydig - var inte meningen! Satsa på något vettigt som du dessutom tycker är kul, på en YH eller yrkesvux???
Citera
2023-08-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Ja, är man så hjälplös att man på detta fora frågar "hur brukar proven se ut" när det tar tio sekunders googlande att hitta gamla - då bör man helt ärligt inte satsa på "akademisk karriär" - även om man kommer in någonstans, vilket man alltid gör, 0,2 (vilket man kan träna en chimpans att klara, dock är sannolikheten att "chansa" sig till bra resultat klart överdriven - räknade på detta för skojs skull, tror det är en på 1,6 miljoner att stokastiskt kryssa sig fram till moderata 1,0) räcker till SSK på en del håll, skandal.

Hör att jag lät spydig - var inte meningen! Satsa på något vettigt som du dessutom tycker är kul, på en YH eller yrkesvux???

Ja… Du lät verkligen spydig och onödigt dömande.

Jag är inte tvungen att göra högskoleprovet. Jag ville bara påverka chanserna mer. Jag har MVG i svenska och allt som har med psykologi och psykiatri samt juridik att göra.

Jag har kommit in på YH med men hoppade av då jag hamna på sjukhus. Nu blev min historia tidigare ganska så detaljerad men det var för att man ska förstå varför jag kan komma ha svårt med ett prov.

Att du jämför mig med en schimpans var nog också onödigt….

Jag har mycket bra rekommendationer från lärare och chefer med. Så jag är inte orolig egentligen mer än att jag är en grubblare, övertänkare och allmänt stressad människa.

Och att fråga om provet här är för att jag ville veta hur det var för andra som gjort det. Att hitta gamla prov på internet går och det visste jag redan om…. Gjorde senaste provet från i våras. Ville bara ta del av andra som har varit i samma sits och hur det gick för dem. Herregud 😄🙄
Citera
2023-08-12, 13:15
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ja… Du lät verkligen spydig och onödigt dömande.

Jag är inte tvungen att göra högskoleprovet. Jag ville bara påverka chanserna mer. Jag har MVG i svenska och allt som har med psykologi och psykiatri samt juridik att göra.

Jag har kommit in på YH med men hoppade av då jag hamna på sjukhus. Nu blev min historia tidigare ganska så detaljerad men det var för att man ska förstå varför jag kan komma ha svårt med ett prov.

Att du jämför mig med en schimpans var nog också onödigt….

Jag har mycket bra rekommendationer från lärare och chefer med. Så jag är inte orolig egentligen mer än att jag är en grubblare, övertänkare och allmänt stressad människa.

Och att fråga om provet här är för att jag ville veta hur det var för andra som gjort det. Att hitta gamla prov på internet går och det visste jag redan om…. Gjorde senaste provet från i våras. Ville bara ta del av andra som har varit i samma sits och hur det gick för dem. Herregud 😄🙄

Sorry! Uppriktigt sorry.

Jämförde INTE dig med en schimpans, det var verkligen en övertolkning.

(Har man MVG i svenska får man aldrig, inte ens på Fb, släppa imperfektum-ändelsen, "hamna" isf "hamnade"). Nu var jag lite spydig igen, men det påkallar ingen ursäkt.

Men varför snöa in på akademin!??? Vi håller på att få ett akademikerproletariat eftersom det överutbildas i princip alla kategorier. Vill du absolut göra HP? Du är uppenbarligen inte dum i skallen så det är bara att nöta! Inte stressa upp dig. Tugga gamla prov - tugga, tugga, tugga! Många NOG-uppgifter dyker s a s upp igen men i ny förklädnad. Är det Rapport på burken så slå över till BBC. Finns många tricks.

Om 08 så PM:a för ett privatkurs-paket - jag coachar dig (till rea-pris) till minst 1,3 - promise. Då har du socionom, SSK m m fixat. Vet inte "vad du vill bli" så lite tufft att uttala sig.

Hursom - lycka till.
Citera
2023-08-14, 10:35
Medlem
MIDIKabels avatar
Några fler som tänker skriva nu i höst? Blir första gången för mig! Känns spännande! Räknar dock inte med ett skyhögt resultat
Citera
2023-08-16, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du kommer inte få resultatet innan sista anmälningsdag, men du kommer få det innan sista kompletteringsdag. Det kommer alltså räknas vid antagningen, men du har rätt i att du inte kommer veta ditt resultat när du ansöker.

Om en person skulle göra högskoleprovet i höst, skulle de inte få svar innan vårterminensprov är gjort?

Så då skulle en person behöva göra båda två, eftersom de inte vet vad de fick på höstens innan. Den andra är över?
Citera
2023-08-16, 17:24
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ialskdle
Om en person skulle göra högskoleprovet i höst, skulle de inte få svar innan vårterminensprov är gjort?

Så då skulle en person behöva göra båda två, eftersom de inte vet vad de fick på höstens innan. Den andra är över?

Om en person gör högskoleprovet i höst så kommer personen få resultatet innan sista kompletteringsdag för antagning till vårterminen, dvs någon gång i december.

Om en person gör höstens prov så har personen resultatet för det provet långt innan vårens prov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in