2023-09-19, 06:13
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag växte upp på den tiden, och förvarades över den brist på respekt för lärare och äldre som ganska snart infann sig.

Därefter var steget inte långt till slå och råna pensionärer, något som näst intill okänt innan dess.

Nu fanns det flera faktorer som spelade in, men du-reformen var en av dom.

Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Du-reformen har haft en enorm påverkan på Sverige som samhälle.

Jag berättade nyligen om detta fenomen till en utländsk person som var nyfiken på Sverige. Jag berättade att Du-reformen har bidragit till svenskarnas osociala och tafatta karaktär som vi själva är medvetna om och som är ökänd utomlands.

Denna oförmåga och ovilja att umgås och kommunicera med andra måste ha drivits till viss del av reformen. De sociala koderna bröts ner och gjorde det svårare att kommunicera i samhället. Århundraden av samtalstradition, artigheter, titulering och ramar för konversation bröts ner på kort tid och ersattes med "du", "hej" och allmän vilsenhet.

Jag placerar Du-reformen ihop med miljonprogrammet samt degraderingen inom utbildningsväsendet i ett och samma paket av socialbyråkratisk experimentering som den svenska staten ägnade sig åt under andra halvan av 1900-talet.

I förlängningen påstår jag att denna "reform" har bidragit till svenskens alienation och ensamhet, självmordssiffror, segregation samt inkompatibilitet mellan könen.

Fast hur förklaras detta i USA? Ingen respekterar lärare eller poliser och där bör man säga sir/miss.
Citera
2023-09-19, 06:51
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Jag läste en Wikipedia-artikel om du-reformen som ägde rum i Sverige under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Reformen populariserade användningen av det personliga pronomenet "du" på bekostnad av tidigare vanligare former som "ni", "herr", "fru" och så vidare.

Du-reformen var inte bara en språklig förändring utan också en social och kulturell omvälvning. Den hade sina rötter i tidigare debatter och försök att ändra tilltalsformerna. Till exempel, redan 1907 fördes en debatt om en du-reform i svenska tidningar. Bror Rexed, dåvarande chefen för Medicinalstyrelsen, är kanske den mest kända personen som förknippas med du-reformen. Han meddelade 1967 att han tänkte säga "du" till alla, vilket gav fart åt det nya bruket.

1. Vad tycker ni om att denna reform kom till när den väl gjorde det? Var det en positiv eller negativ utveckling?
2. Hur tror ni att samhället hade sett ut idag om reformen inte hade genomförts?
3. Har du-reformen verkligen bidragit till en mer jämlik och demokratisk kultur, eller har det bara lett till förvirring och osäkerhet kring vilket tilltal som borde användas?
4. Finns det situationer idag där ni tycker att "du" inte bör användas?
5. Har du-reformen påverkat den sociala hierarkin mellan privatpersoner och t ex lärare, läkare och poliser?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

Tänk vad häftigt det hade varit att leva i dagens Sverige om man kallade varandra för "Herr" och "fru" som man hörtpå gamla filmer. Dags för ny reform att ta tillbaka detta
Citera
2023-09-19, 07:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Fast hur förklaras detta i USA? Ingen respekterar lärare eller poliser och där bör man säga sir/miss.
Som jag skrev.
Du-reformen var inte den enda orsaken, missade du det ?
Citera
2023-09-19, 07:12
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Som jag skrev.
Du-reformen var inte den enda orsaken, missade du det ?

Jag missade inte att du sa att du-reformen inte var den enda orsaken. Men det ändrar inte det faktum att ditt argument är spekulativt och helt saknar vetenskaplig grund. Ditt argument om att du-reformen ledde till en brist på respekt och därmed till våldsbrott som att slå och råna pensionärer är en ganska kraftig påstående. Att dra en direkt linje mellan en språklig förändring och en ökning av kriminalitet är en grov förenkling som inte är bevisad.
Citera
2023-09-19, 08:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Jag missade inte att du sa att du-reformen inte var den enda orsaken. Men det ändrar inte det faktum att ditt argument är spekulativt och helt saknar vetenskaplig grund. Ditt argument om att du-reformen ledde till en brist på respekt och därmed till våldsbrott som att slå och råna pensionärer är en ganska kraftig påstående. Att dra en direkt linje mellan en språklig förändring och en ökning av kriminalitet är en grov förenkling som inte är bevisad.
Det är ett faktum.
Citera
2023-09-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jo, känns väldigt mycket finnig medelklasspojke att vara emot du-reformen.

Ja, det är bara fjantigt och omständigt.
Citera
2023-09-19, 10:34
Medlem
Citat:
Det är ett faktum.

Nonsens.
Citera
2023-09-19, 10:58
Medlem
namnskylts avatar
Det nya steget är att man inte kommer få tilltala en person som "han" eller "hon". Då det är var individs roll att bestämma sin könstillhörighet.

Det här landet är så degraderat till flum och nonsens att det snart bara är att tutta på skiten så överlevarna kan få värma sig en stund.
Citera
2023-09-19, 11:25
Bannlyst
Fyfan vad bra. Så kan man säga skitstövel till direktör Bonsson istället.
Citera
2023-09-19, 11:26
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Klart dålig reform. Att dua folk som har makt över en, chefer, våldsmonopolet, politiker etc ger en falsk känsla av jämlikhet. Det är bättre att förtryck är öppet
Citera
2023-09-19, 11:29
Medlem
I Frankrike ni:ar man fortfarande, åtminstone de äldre. Inga problem med det, fast vet inte om det är något man aktivt orkar eftersträva att införa här.
För flera år sedan skrev jag till ett företag av någon anledning, och då ni:ade jag den som jag skrev till. Karln blev förbannad
Citera
2023-09-19, 13:24
Medlem
dengo.dajordens avatar
Jag tycker att det är bättre som i Tyskland där det är superviktigt inte bara att skilja på "Ni" och "Du" utan att alla ska tilltalas med titel, "Sehr geehrte Frau Dr. Ina Graf", "Sehr geehrter Herr Schumacher M.A.", "Sehr geehrter Herr Notar Schmidt" usw

Ungdomar i Sverige har börjat tilltala äldre med "Ni" och det tycker jag är bra. För några år sedan deltog jag i en kurs i Tyska B1/B2 och detta med ungdomar och användning av "Ni" kom på tal, då var det var en svensk man i 60+ årsålder som var fullständigt upprörd och gick nästan i falsett över det "ni kan inte ana vilken ansträngning det var att få du-reformen igenom men det gick, och nu vill man skrota den!"

Man fick trippa på tå i argumentationen för att inte han skulle få ett psykbryt!

Lite överdrivet om man frågar mig. Jag tycker att reformen, på ren svenska, inte var "well done"! (eller genomstekt som man säger)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in