2023-09-18, 20:54
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Jag läste en Wikipedia-artikel om du-reformen som ägde rum i Sverige under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Reformen populariserade användningen av det personliga pronomenet "du" på bekostnad av tidigare vanligare former som "ni", "herr", "fru" och så vidare.

Du-reformen var inte bara en språklig förändring utan också en social och kulturell omvälvning. Den hade sina rötter i tidigare debatter och försök att ändra tilltalsformerna. Till exempel, redan 1907 fördes en debatt om en du-reform i svenska tidningar. Bror Rexed, dåvarande chefen för Medicinalstyrelsen, är kanske den mest kända personen som förknippas med du-reformen. Han meddelade 1967 att han tänkte säga "du" till alla, vilket gav fart åt det nya bruket.

1. Vad tycker ni om att denna reform kom till när den väl gjorde det? Var det en positiv eller negativ utveckling?
2. Hur tror ni att samhället hade sett ut idag om reformen inte hade genomförts?
3. Har du-reformen verkligen bidragit till en mer jämlik och demokratisk kultur, eller har det bara lett till förvirring och osäkerhet kring vilket tilltal som borde användas?
4. Finns det situationer idag där ni tycker att "du" inte bör användas?
5. Har du-reformen påverkat den sociala hierarkin mellan privatpersoner och t ex lärare, läkare och poliser?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

Katastrofal reform! var vänsterns angrepp på klasserna.
Angrepp på klassuppdelningen må vara hänt, men strävan efter att vara fin och respektfull mot andra gick tyvärr också förlorad i samma bräde.
Nu ser man inte upp till äldre, yrkesroller, släktled eller annat som upplyfter en person, alla är likvärdiga skrot o korn, "du"

Jag använder fortfarande "ni", "fröken" och "herrn" så ofta jag kan
lyfter en hel del ögonbryn och gillande faktiskt
Citera
2023-09-18, 21:09
Medlem
Lutar åt att reformen gjort mer skada än nytta.

Det man kan säga med säkerhet är att den fått oss svenskar att ofta framstå som lätt blåsta eller oförskämda när vi varit utomlands.
Citera
2023-09-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Angrepp på klassuppdelningen må vara hänt, men strävan efter att vara fin och respektfull mot andra gick tyvärr också förlorad i samma bräde.
Nu ser man inte upp till äldre, yrkesroller, släktled eller annat som upplyfter en person, alla är likvärdiga skrot o korn, "du"

"Ni" var väl dock sättet man tilltalade folk utan titel, alltså dom i lägre klasser, så det vill man väl inte höra.
Citera
2023-09-18, 22:34
Medlem
Citat:

Man kan visa mer djupgående respekt och hövlighet mot medmänniskor än genom (o)personliga pronomen i andraperson. Fjanterier.
Citera
2023-09-18, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Man kan visa mer djupgående respekt och hövlighet mot medmänniskor än genom (o)personliga pronomen i andraperson. Fjanterier.

Jo, känns väldigt mycket finnig medelklasspojke att vara emot du-reformen.
Citera
2023-09-18, 22:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Jag växte upp på den tiden, och förvarades över den brist på respekt för lärare och äldre som ganska snart infann sig.

Därefter var steget inte långt till slå och råna pensionärer, något som näst intill okänt innan dess.

Nu fanns det flera faktorer som spelade in, men du-reformen var en av dom.
Citera
2023-09-18, 23:27
Medlem
Ilimitados avatar
Det började med "du", nu har vi "hen". Vad blir det härnäst? Vill "fåret" ha kaffe? Sitter "apan" bekvämt?
Citera
2023-09-18, 23:36
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
"Ni" var väl dock sättet man tilltalade folk utan titel, alltså dom i lägre klasser, så det vill man väl inte höra.

I min delen av landet och i min tidsepok var det i väldigt positiv ordalydnad.
"Du" var en förolämpning i jämnförelse och nått man inte använde.
0-20 åringar kunde förlåtas men man gav ofta en bister min åt gatuslanget.

Men det stämmer det du säger, i sydvästra sverige verkar man se det som negativt bland de äldsta.
Bara de yngre har den som positivt ord, så jo.. är nog lite varifrån man kommer.
Citera
2023-09-18, 23:46
Medlem
Citat:
I min delen av landet och i min tidsepok var det i väldigt positiv ordalydnad.
"Du" var en förolämpning i jämnförelse och nått man inte använde.
0-20 åringar kunde förlåtas men man gav ofta en bister min åt gatuslanget.

Men det stämmer det du säger, i sydvästra sverige verkar man se det som negativt bland de äldsta.
Bara de yngre har den som positivt ord, så jo.. är nog lite varifrån man kommer.
"Ni" har återkommit i många sammanhang, framförallt i skrift. I ett affärsbrev tilltalar man den andre parten ogärna med du, men att göra det med titel istället förefaller inte vara ett alternativ, det blir alltså "ni" till de flesta som inte är bekanta.
Citera
2023-09-19, 02:15
Medlem
radarpars avatar
Du-reformen har haft en enorm påverkan på Sverige som samhälle.

Jag berättade nyligen om detta fenomen till en utländsk person som var nyfiken på Sverige. Jag berättade att Du-reformen har bidragit till svenskarnas osociala och tafatta karaktär som vi själva är medvetna om och som är ökänd utomlands.

Denna oförmåga och ovilja att umgås och kommunicera med andra måste ha drivits till viss del av reformen. De sociala koderna bröts ner och gjorde det svårare att kommunicera i samhället. Århundraden av samtalstradition, artigheter, titulering och ramar för konversation bröts ner på kort tid och ersattes med "du", "hej" och allmän vilsenhet.

Jag placerar Du-reformen ihop med miljonprogrammet samt degraderingen inom utbildningsväsendet i ett och samma paket av socialbyråkratisk experimentering som den svenska staten ägnade sig åt under andra halvan av 1900-talet.

I förlängningen påstår jag att denna "reform" har bidragit till svenskens alienation och ensamhet, självmordssiffror, segregation samt inkompatibilitet mellan könen.
Citera
2023-09-19, 02:20
Medlem
zombie-nations avatar
Klart den var bra.

Dessutom är det weird att man ska omtalas i tredje person när man är närvarande.

Hellre vill du ha kaffe, än vill fil kand Zombienation måhända ha lite kaffe?

Det kändes bra att få kalla lärarna det de ville kallas, ibland fröken och magistern, ibland förnamn, smeknamn eller efternamn. Vi behandlade ingen sämre för att vi kallade dem ett förnamn.
Citera
2023-09-19, 02:21
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Jag läste en Wikipedia-artikel om du-reformen som ägde rum i Sverige under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Reformen populariserade användningen av det personliga pronomenet "du" på bekostnad av tidigare vanligare former som "ni", "herr", "fru" och så vidare.

Du-reformen var inte bara en språklig förändring utan också en social och kulturell omvälvning. Den hade sina rötter i tidigare debatter och försök att ändra tilltalsformerna. Till exempel, redan 1907 fördes en debatt om en du-reform i svenska tidningar. Bror Rexed, dåvarande chefen för Medicinalstyrelsen, är kanske den mest kända personen som förknippas med du-reformen. Han meddelade 1967 att han tänkte säga "du" till alla, vilket gav fart åt det nya bruket.

1. Vad tycker ni om att denna reform kom till när den väl gjorde det? Var det en positiv eller negativ utveckling?
2. Hur tror ni att samhället hade sett ut idag om reformen inte hade genomförts?
3. Har du-reformen verkligen bidragit till en mer jämlik och demokratisk kultur, eller har det bara lett till förvirring och osäkerhet kring vilket tilltal som borde användas?
4. Finns det situationer idag där ni tycker att "du" inte bör användas?
5. Har du-reformen påverkat den sociala hierarkin mellan privatpersoner och t ex lärare, läkare och poliser?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Du-reformen
Med facit i hand så var du-reformen nog ett misstag även om tanken var god.

Det var ett steg i det allmänna förfallet som vi nu kan bevittna med 13-åriga torpeder, man buns, bilbränder, vuxna män i shorts på gator och i affärer, biblioteksstök och till och med hantverkare i kilt!

Så mycket artigare och trevligare det skulle vara att säga "fröken Inga" eller "herr Johansson".
Nu skulle man väl betraktas som en kuf om man talade så ☹️
Senast redigerad av orrtupp 2023-09-19 kl. 02:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in