2023-09-13, 11:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Inflationen började redan 2021 och beror på centralbankernas pengatryckande, stimulanser, låga räntor och helikopiterpengar till folk i kombination en hel medelklass satt hemma och distansarbetade och kunde spara massa pengar som de började bränna av igen efter sommaren 2021 när restriktionerna började lätta och vaccin rullats ut. Ukraina kriget har bara bidragit en mindre del.
Inflation beror på att penningmängden ökar snabbare än vad den reala ekonomin kan absorbera det ökande flödet. Effekten blir att penningvärdet försämras.
Allt snack om Ukraina är bara rök och speglar för politiker då de vill dölja vad deras usla politik lett till.
Citera
2023-09-13, 11:41
Medlem
mastejags avatar
Tycker mig se att väldigt många "ekonomer" går ut och proklamerar att nu sjunker inflationen och räntan måste börja dyka osv. är detta för att de själva sitter i skiten eller vad är anledningen?

Vi har ju inte ens börjat se en effekt av räntorna än och är det egentligen rimligt att anse att 4-5% räntor är "höga"? Borde inte dessa ta ansvar för landet i stället för att elda upp invånare och skapa negativ opinion!

Såg senast någon tomte som tydligen var VD på AP fonden som var mycket oroad över hur att man nu skulle höja ränta mer osv.
Citera
2023-09-13, 12:26
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Tycker mig se att väldigt många "ekonomer" går ut och proklamerar att nu sjunker inflationen och räntan måste börja dyka osv. är detta för att de själva sitter i skiten eller vad är anledningen?

Ja, väldigt många s.k "journalister" och diverse "äggspärter" som uttalar sig i media talar i egen sak. Förmodligen känner de att isen knakar under fötterna. Det är nästan skrattretande tydligt.
Citera
2023-09-17, 13:53
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Inflationen började redan 2021 och beror på centralbankernas pengatryckande, stimulanser, låga räntor och helikopiterpengar till folk i kombination en hel medelklass satt hemma och distansarbetade och kunde spara massa pengar som de började bränna av igen efter sommaren 2021 när restriktionerna började lätta och vaccin rullats ut. Ukraina kriget har bara bidragit en mindre del.
Åter har inflationen följt oljepriset.
Inflationen började stiga hösten 2021. Oljepriset 1 jan 2021 var ca 46dollar, 1 oktober steg den för första gången på länge över 75dollar. Våren och sommaren 2022 var priset över 100dollar. Där har du förklaringen till inflationen start 2021 0ch ständigt ökande. Allt som produceras behöver transporter (av råvaror och färdiga produkter) som kostar allt mer.

Banker har hela tiden tidigare skapat så mycket pengar de får enligt Basel reglerna, de tjänar ju mer pengar på att låna ut så mycket de får. Riksbankerna skapar väldigt lite pengar jämfört med bankerna. Så skylla på penningmängdens ökning håller inte riktigt.

Penningmänden ökade med ca 17% i årstakt hela 2020 och tom våren 2021, sen minska det till ca12% tom sommaren 2022. Nu ligger det på minskning av penningmängden M1 med ca 13% per år.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd/
Citera
2023-09-17, 15:20
Medlem
flyer1s avatar
Inflationsiffror för augusti är klara, prisförändring sedan månaden före MoM KPIF -0.1%, föregående månad -0.2% , total inflation sedan årsskiftet 0.9% på 8 månader ger en årsfart x1.5 dvs 1.4% så om riksbanken nu höjer räntan är de för sent ute, inflationen har avstannat. Höjer de nu är det bara för att banker ska tjäna mer pengar ! Jag har själv bara investerat mina pengar i aktier i banker, de enda som tjänar på dagen situation. Så jag talar inte i egen sak utan nationalekonomiskt.
Jag ser dock en risk inflationen sätter fart nästa år igen pga oljeprishöjningarna, men riksbanken borde avvakta med höjning nu då de redan gjort nog med skada i Sveriges konjunktur/ekonomi, och inflationen är som förra vinterns snö, överspelad historia.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-manadsforandring/
Senast redigerad av flyer1 2023-09-17 kl. 15:24.
Citera
2023-09-18, 08:56
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Inflationsiffror för augusti är klara, prisförändring sedan månaden före MoM KPIF -0.1%, föregående månad -0.2% , total inflation sedan årsskiftet 0.9% på 8 månader ger en årsfart x1.5 dvs 1.4% så om riksbanken nu höjer räntan är de för sent ute, inflationen har avstannat. Höjer de nu är det bara för att banker ska tjäna mer pengar ! Jag har själv bara investerat mina pengar i aktier i banker, de enda som tjänar på dagen situation. Så jag talar inte i egen sak utan nationalekonomiskt.
Jag ser dock en risk inflationen sätter fart nästa år igen pga oljeprishöjningarna, men riksbanken borde avvakta med höjning nu då de redan gjort nog med skada i Sveriges konjunktur/ekonomi, och inflationen är som förra vinterns snö, överspelad historia.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-manadsforandring/
Du tänker alltså att det här boprisrallyt ska få fortgå och att bostadskarriärer ska fortsätta att spria?

För min del är det väl detta jag anser man behöver få stopp på och staten kommer inte att gå in och försvåra på något sätt utom möjligen via höjda räntor för att få stopp på prisfesten.

Skulle det inte komma en räntehöjning nu och även en framåt så kommer ju lånen skena och folk köpa bostäder som aldrig förr till vilka priser som helst! en låneränta på 4-5% kan ju inte anses vara högt över tid? Tycker det känns lite märkligt detta resonemang att vi ska vara fortsatt nere på 1-2%. Men är väl kanske för att man är gammal nog att minnas 7-10% utan några konstigheter.
Citera
2023-09-18, 12:34
Avslutad
Citat:

Vi har ju inte ens börjat se en effekt av räntorna än och är det egentligen rimligt att anse att 4-5% räntor är "höga"? Borde inte dessa ta ansvar för landet i stället för att elda upp invånare och skapa negativ opinion!

Såg senast någon tomte som tydligen var VD på AP fonden som var mycket oroad över hur att man nu skulle höja ränta mer osv.

Man ska vara försiktig med "ekonomernas" uttalanden. Absolut oftast talar de inte för sig själv utan representerar någon part i marknaden som har vissa intressen.

Jag har ställt mig själv samma frågor som du och det egentligen vettiga jag kan komma fram till att dessa "ekonomer" vill säga är något enligt följande: vi har en systemrisk i form av överbelånade / överexponerade aktörer på fastighetsmarknaden - höjer vi räntan ytterligare kan vi få en systemkris och då är vi alla fucked.

Det vill säga det scenariot som utländska investerare och spekulanter känner till (och väntar ivrigt på) ska realiseras och göra kap på billiga tillgångar.

Sen vet jag inte om någon fortfarande propagerar för att fortsatt göra "bostadskarriär". Om man lyssnar på sådana individer kan man bara skratta åt dem i nuläget.
Citera
2023-09-18, 12:35
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

Själv hoppas jag på att riksbanken drar till med en ordentlig höjning på fredag. Om det bara hade varit bolånetorskarna som hade påverkats så hade jag gärna sett en ränta på över 10 procent.

Nej, jag bor inte i hyresrätt. Saken är bara att jag aldrig har sett tjusningen med att låna upp pengar på huset till köksrenoveringar, teslor, resor, lyxgrillar, och annan TM-skit.
Citera
2023-09-18, 12:35
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Du tänker alltså att det här boprisrallyt ska få fortgå och att bostadskarriärer ska fortsätta att spria?

För min del är det väl detta jag anser man behöver få stopp på och staten kommer inte att gå in och försvåra på något sätt utom möjligen via höjda räntor för att få stopp på prisfesten.

Skulle det inte komma en räntehöjning nu och även en framåt så kommer ju lånen skena och folk köpa bostäder som aldrig förr till vilka priser som helst! en låneränta på 4-5% kan ju inte anses vara högt över tid? Tycker det känns lite märkligt detta resonemang att vi ska vara fortsatt nere på 1-2%. Men är väl kanske för att man är gammal nog att minnas 7-10% utan några konstigheter.
Riksbanken uppgift handlar inte om folks konsumtionsvanor, huspriser etz, utan om penningpolitik, inflationsbekämpning. Jag menar inflationen är borta nu, och riksbanken borde agera därefter. Folks vanvettiga ideer om att låna enorma summor för att köpa för dyra hus, är något helt annat. Det bör vara bankers sak att begränsa folks riskaptit, banker löper ju också själva en viss risk genom att låna ut för lättvindigt även om den risken i Sverige är minimal då låntagaren inte bara kan lämna huset till banken och på så sätt bli kvitt lånet som i USA.
Citera
2023-09-18, 13:42
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Riksbanken uppgift handlar inte om folks konsumtionsvanor, huspriser etz, utan om penningpolitik, inflationsbekämpning. Jag menar inflationen är borta nu, och riksbanken borde agera därefter. Folks vanvettiga ideer om att låna enorma summor för att köpa för dyra hus, är något helt annat. Det bör vara bankers sak att begränsa folks riskaptit, banker löper ju också själva en viss risk genom att låna ut för lättvindigt även om den risken i Sverige är minimal då låntagaren inte bara kan lämna huset till banken och på så sätt bli kvitt lånet som i USA.
Problemet är som du är inne på att det finns ingen annan part som kan ta det ansvaret, bankerna gör det absolut inte då de tjänar mer pengar ju dyrare bostäderna blir. Politiken vågar inte heller sätta ned foten då många kommer att hamna i kläm och då blir man inte omvald oavsett hur rätt man har i sak och det viktigaste för en politiker är att bli omvald så därför undviker man svåra frågor.

Men ja i sak har du rätt....men
Citera
2023-09-19, 14:49
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Problemet är som du är inne på att det finns ingen annan part som kan ta det ansvaret, bankerna gör det absolut inte då de tjänar mer pengar ju dyrare bostäderna blir. Politiken vågar inte heller sätta ned foten då många kommer att hamna i kläm och då blir man inte omvald oavsett hur rätt man har i sak och det viktigaste för en politiker är att bli omvald så därför undviker man svåra frågor.

Men ja i sak har du rätt....men
Kanske vi borde ändra lagen så bankerna får ta ansvar mer direkt om de lånat ut för frisk till personer som inte har råd vid minsta problem. Låt folk få lämna sina hus till banken och då bli kvitt skulden som i USA. Det gäller även tex billån de inte har råd betala. USA är ett föredöme i mycket.
En sådan lag skulle få baker att tveka till att få sina bulvaner på riksbanken att höja räntan.
Citera
2023-09-19, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Själv hoppas jag på att riksbanken drar till med en ordentlig höjning på fredag. Om det bara hade varit bolånetorskarna som hade påverkats så hade jag gärna sett en ränta på över 10 procent.

Nej, jag bor inte i hyresrätt. Saken är bara att jag aldrig har sett tjusningen med att låna upp pengar på huset till köksrenoveringar, teslor, resor, lyxgrillar, och annan TM-skit.

Vad tror vi om nästa räntebesked från Riksbanken?
Vågar de höja med 50 punkter?
Eller 75 punkter...

Eller kommer de fortsätta tönta sig och fega med 25 punkter igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in