Citat:
Ursprungligen postat av
flyer1
Inflationsiffror för augusti är klara, prisförändring sedan månaden före MoM KPIF -0.1%, föregående månad -0.2% , total inflation sedan årsskiftet 0.9% på 8 månader ger en årsfart x1.5 dvs 1.4% så om riksbanken nu höjer räntan är de för sent ute, inflationen har avstannat. Höjer de nu är det bara för att banker ska tjäna mer pengar ! Jag har själv bara investerat mina pengar i aktier i banker, de enda som tjänar på dagen situation. Så jag talar inte i egen sak utan nationalekonomiskt.
Jag ser dock en risk inflationen sätter fart nästa år igen pga oljeprishöjningarna, men riksbanken borde avvakta med höjning nu då de redan gjort nog med skada i Sveriges konjunktur/ekonomi, och inflationen är som förra vinterns snö, överspelad historia.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-manadsforandring/
Bankerna tjänar pengar hur man än gör, men inflation är det farligaste som finns i en ekonomi så jag tycker 50 punkter eller kanske 75 hade varit ok nu i september. Men det vågar de inte...
Att lite skit går omkull på vägen är ok, då kommer de som är 18-35 år lära sig att man skall inte låna för mycket, vare sig som företag eller privatperson!!!
Det är en smäll vi får ta helt enkelt, ingen katastrof om 10 år, men det kan en ihållande inflation vara.
Varför tog du inte med siffrorna nedan om du nu ändå var inne på SCB?
Konsumentprisindex (KPI), augusti 2023
Inflationstakten enligt KPI 7,5 procent i augusti 2023
Statistiknyhet från SCB 2023-09-14 8.00
Inflationstakten enligt KPI var 7,5 procent i augusti 2023, en minskning från juli då den var 9,3 procent. Månadsförändringen från juli till augusti var 0,1 procent enligt KPI. Inflationstakten enligt KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta) var 4,7 procent i augusti.