Citat:
Ursprungligen postat av
mastejag
Tycker mig se att väldigt många "ekonomer" går ut och proklamerar att nu sjunker inflationen och räntan måste börja dyka osv. är detta för att de själva sitter i skiten eller vad är anledningen?
Vi har ju inte ens börjat se en effekt av räntorna än och är det egentligen rimligt att anse att 4-5% räntor är "höga"? Borde inte dessa ta ansvar för landet i stället för att elda upp invånare och skapa negativ opinion!
Såg senast någon tomte som tydligen var VD på AP fonden som var mycket oroad över hur att man nu skulle höja ränta mer osv.
Man ska vara försiktig med "ekonomernas" uttalanden. Absolut oftast talar de inte för sig själv utan representerar någon part i marknaden som har vissa intressen.
Jag har ställt mig själv samma frågor som du och det egentligen vettiga jag kan komma fram till att dessa "ekonomer" vill säga är något enligt följande: vi har en systemrisk i form av överbelånade / överexponerade aktörer på fastighetsmarknaden - höjer vi räntan ytterligare kan vi få en systemkris och då är vi alla fucked.
Det vill säga det scenariot som utländska investerare och spekulanter känner till (och väntar ivrigt på) ska realiseras och göra kap på billiga tillgångar.
Sen vet jag inte om någon fortfarande propagerar för att fortsatt göra "bostadskarriär". Om man lyssnar på sådana individer kan man bara skratta åt dem i nuläget.