Citat:
Ursprungligen postat av
Refund
Jag menar att om du förbjuder en person att vistas i Stockholm till exempel blir det svårt att fortsätta sin kriminella bana som vanligt. Då du åker in så fort bryter mot det. Elektronisk fotboja kan underlätta till exempel. Då kan personen inte fortsätta sitt liv i Stockholm och inte sin kriminalla bana på samma sätt.
Det avskräckande är det viktigaste med vräkningen enligt mig. Ovanstående är bara en förhoppning om hur det kan se ut i framtiden. Min åsikt om vräkningar är att det är borde göras fler.
Okej nu förstår jag bättre. Min invändning är istället då hur sjutton fungerar det med besöksförbud till en hel stad likt Stockholm? Det kräver ju att man sätter fotboja på dom, hur ska det annars uppmärksammas på ett vettigt sätt? Det blir en hel uppsjö med fotbojor som måste ryckas ut till om dom börjar larma. Särskilt efter en vräkning, då är personen hemlös, vad har den egentligen att förlora på bryta bort fotbojan? Polisen är knappast runt hörnet och en bilresa eller bussresa senare så är personen borta ur lagens grepp. Det finns ingen hemadress att bevaka så man tar dom där ifall bojan tas bort. Det blir visserligen en "prick" till i belastningsregistret men är man så djupt in i kriminella spåret så man vräks så har det troligen ingen större betydelse.
Finns det något underlag än på hur effektivt besöksförbud och fotboja är?