2023-09-16, 10:12
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad. Startinlägg (FB) Tråden för frågor om Kronofogden

/Moderator
Citera
2023-09-16, 12:24
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglifesweden
Spelar ingen roll om du jobbar storhelger övertid psv kronofogden får bara utmäta den lös som är din orginal lön de du tjänar alla pengar utöver de är dina och dom kan inte röra dom

Detta förfarande gäller endast skuldsanering. Där betalas samma summa varje månad oavsett vad du får in
Citera
2023-09-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
https://www4.skatteverket.se/rattsli....1/322286.html

Villkor för löneutmätning
Det är bara den del av inkomsten som gäldenären inte behöver för sitt och familjens underhåll som får tas i anspråk genom löneutmätning (7 kap. 4 § UB). Kronofogden bestämmer ett förbehållsbelopp och ett utmätningsbelopp som måste beaktas av arbetsgivaren vid varje löneutbetalning (7 kap. 8 § UB). Endast när lönen överstiger förbehållsbeloppet ska arbetsgivaren innehålla utmätningsbeloppet (7 kap. 20 § UB). Den del av lönen som inte får utmätas (förbehållsbeloppet) bestäms utifrån ett särskilt belopp som fastställs av Kronofogden varje år (normalbelopp). Normalbeloppen ska anses omfatta alla vanliga levnadskostnader utom bostadskostnad (7 kap. 5 § UB).

Kronofogden ger varje år ut föreskrifter och allmänna råd, samt lämnar information (meddelanden) om bestämmande av förbehållsbeloppet vid utmätning av lön.

Thuglifesweden har fått att baklänges.

vid oregelbunden inkomst så kommer förbehållsbeloppet(din inkomst efter utmätning) alltid vara samma.

Är det årslönen förra året man grundar beslutet på hur mycket som ska dras på utmätningen?
Citera
2023-09-16, 15:15
Medlem
Citat:

Det är bara den del av inkomsten som gäldenären inte behöver för sitt och familjens underhåll som får tas i anspråk genom löneutmätning (7 kap. 4 § UB). Kronofogden bestämmer ett förbehållsbelopp och ett utmätningsbelopp som måste beaktas av arbetsgivaren vid varje löneutbetalning (7 kap. 8 § UB). Endast när lönen överstiger förbehållsbeloppet ska arbetsgivaren innehålla utmätningsbeloppet (7 kap. 20 § UB). Den del av lönen som inte får utmätas (förbehållsbeloppet) bestäms utifrån ett särskilt belopp som fastställs av Kronofogden varje år (normalbelopp). Normalbeloppen ska anses omfatta alla vanliga levnadskostnader utom bostadskostnad (7 kap. 5 § UB).

Kronofogden ger varje år ut föreskrifter och allmänna råd, samt lämnar information (meddelanden) om bestämmande av förbehållsbeloppet vid utmätning av lön.

vid oregelbunden inkomst så kommer förbehållsbeloppet(din inkomst efter utmätning) alltid vara samma.

Är det årslönen förra året man grundar beslutet på hur mycket som ska dras på utmätningen?
Citera
2023-09-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicanio1982

Citat:

Det är bara den del av inkomsten som gäldenären inte behöver för sitt och familjens underhåll som får tas i anspråk genom löneutmätning (7 kap. 4 § UB). Kronofogden bestämmer ett förbehållsbelopp och ett utmätningsbelopp som måste beaktas av arbetsgivaren vid varje löneutbetalning (7 kap. 8 § UB). Endast när lönen överstiger förbehållsbeloppet ska arbetsgivaren innehålla utmätningsbeloppet(7 kap. 20 § UB). Den del av lönen som inte får utmätas (förbehållsbeloppet) bestäms utifrån ett särskilt belopp som fastställs av Kronofogden varje år (normalbelopp). Normalbeloppen ska anses omfatta alla vanliga levnadskostnader utom bostadskostnad (7 kap. 5 § UB).

Förbehållsbeloppet är baserat på dina inkomster minus utgifter.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett...rbehallsbelopp
Senast redigerad av AlexTheRed 2023-09-16 kl. 21:15.
Citera
2023-09-17, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Detta förfarande gäller endast skuldsanering. Där betalas samma summa varje månad oavsett vad du får in

Samma med vanlig utmätning oxå… jag själv har de och dom drar samma summa varje månad oavsett vad jag får i lön så drar dom endast av vad min månadslön är, dom FÅR INTE dra mer…
Citera
2023-09-17, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Källa på detta tack! Vad styrker detta uttalande?

Mig själv? Dom drar samma summa varje månad och om ja jobbar övertid och får mer pengar så får dom inte röra de oavsett om ja dragit in 10k extra på mitt jobb en månad så får dom ändats dra den summa som utmätningen är lagt på txp du tjänar 20k och du får kärt papper på att dom kommer dra vi säger 5k får din lön på 20k de är då ”avtalat” om att dra 5k i utmätning då rör dom inte dom pengar du jobbar övertid för om de handlar om 5k i övertid så får du behålla dom. Så
Är de för iaf vet inte om alla har samma vore skumt annars…
Citera
2023-09-17, 04:59
Medlem
Så har jag haft fram till nu iallafall! Får se nu när man ska skicka in nya uppgifter
Citera
2023-09-17, 15:34
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglifesweden
Mig själv? Dom drar samma summa varje månad och om ja jobbar övertid och får mer pengar så får dom inte röra de oavsett om ja dragit in 10k extra på mitt jobb en månad så får dom ändats dra den summa som utmätningen är lagt på txp du tjänar 20k och du får kärt papper på att dom kommer dra vi säger 5k får din lön på 20k de är då ”avtalat” om att dra 5k i utmätning då rör dom inte dom pengar du jobbar övertid för om de handlar om 5k i övertid så får du behålla dom. Så
Är de för iaf vet inte om alla har samma vore skumt annars…

Då gör din arbetsgivare fel. Beslutet från kronfogden är inte utformade så.

Det är beslutat att du ska leva på X kronor. Allt över det skall utmätas. Om det en månad är 20:- och en månad 10000:- spelar ingen roll.

Din arbetsgivare ska sköta det. Och betala in till kronofogden.

Gör dom fel blir dom återbetalningsskyldiga till kronofogden.

Hade du därremot haft skuldsanering fungerar det som du beskrev det.
Citera
2023-09-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Då gör din arbetsgivare fel. Beslutet från kronfogden är inte utformade så.

Det är beslutat att du ska leva på X kronor. Allt över det skall utmätas. Om det en månad är 20:- och en månad 10000:- spelar ingen roll.

Din arbetsgivare ska sköta det. Och betala in till kronofogden.

Gör dom fel blir dom återbetalningsskyldiga till kronofogden.

Hade du därremot haft skuldsanering fungerar det som du beskrev det.

Det finns två olika modeller vad gäller löneutmätning. Det du syftar på är så kallat ”maxbeslut”, det används inte särskilt ofta. Det vanligaste är att kfm drar en fast summa & jag får behålla en fast summa. Den rörliga delen exempelvis övertid- tillfaller mig.
Börjar jag jobba för mycket extra så kan det dock läggas ett nytt beslut där kfm drar en större summa.
Citera
2023-09-17, 22:56
Medlem
Har skulder på ca 6000kr i KF, är det mycket? Detta är i princip min första skuld någonsin och det handlar om sjukhus fakturor, kommer jag kunna göra upp en betalnings plan på detta? borde jag vara orolig? tack för svar.
Citera
2023-09-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-touch33
Har skulder på ca 6000kr i KF, är det mycket? Detta är i princip min första skuld någonsin och det handlar om sjukhus fakturor, kommer jag kunna göra upp en betalnings plan på detta? borde jag vara orolig? tack för svar.

Allvarligt? Du frågar om 6000kr är mycket i skuld när det finns personer här inne som sitter med miljonbelopp eller strax under i skulder...

Om du inte kan betala det själv så kommer du troligtvis få löneutmätning.. Om nu ens den lilla skulden räknas in där. Vet inte vad minimumbelopp är. Är det inte bättre du fixar fram pengar och betalar hela skulden på den gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in