Citat:
Ursprungligen postat av
Caimen
Rättighet nummer ett som alla misstänkta informeras om: Du har rätt att inte medverka till utredningen om din egen skuld.
Ett förhör med inblandade, tillika dom som pekas ut som möjliga misstänkta, skulle i praktiken alltså vara ett "Har du lust att erkänna ett tjänstefel och ta en böteslapp och i värsta fall ett avsked?" - eftersom ett nekande inte går att motbevisa. Och även om du erkänner i förhör kan du backa på den uppgiften i en rättegång, finns ingen stödbevisning så kommer du inte fällas.
Snark. Vilket skitsnack.
Har du en misstänkt ska du kalla misstänkt till förhör. Framförallt när du vill förhöra poliser, som får antas vara hederligare än de tonåriga knarklangare polisen vanligen har att göra med. Poliserna kan mycket väl tänkas erkänna, helt enkelt för att det är rätt sak att göra*. Och om inte av den anledningen, så för att det redan är allmänt känt bland deras kollegor att de begått ett tjänstefel. Nekar de sedan dessutom till det i ett förhör lär de bli utfrysta av övrig personal, och därmed göra sig omöjliga på arbetsplatsen. Det är vad som hade hänt på mitt hemtjänstkontor, exempelvis. Där det för övrigt är helt omöjligt att göra något fel utan att det uppdagas, framförallt om ledningen faktiskt aktivt går in och kontrollerar ett specifikt fall (vilket den gör i princip varje gång ett misstänkt fall rapporteras). Eftersom vi, uppenbarligen till skillnad från polisen, har rutiner för att hantera personal som missköter sig. Vi har inte bara en skyldighet att rapportera, utan också en skyldighet att utreda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Caimen
Omvänt hade rykten om att en "vanlig" person kört 150km/h på 50-väg inte lett till att man kallar den personen till förhör och undrar om den har lust att erkänna och få böter, om det inte finns någon annan bevisning. Rätt logiskt ändå.
En "vanlig" person är inte en polis. Poliser hålls till en högre standard, vilket också ska innebära hårdare kontroll. Dessutom är det en jäkla skillnad på att utreda någon främmande människa, och att utreda personer som har en hel polisstyrkas ögon på sig under arbetstid. Ordningsmakten bör ju kunna hålla ordning inom sin egen organisation. Jag kan exempelvis mycket enklare ta reda på om jag har ludd i min egen navel, än ta reda på om du har ludd i din navel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Caimen
Sen kan man ju kalla det slött, om man vill det. Man kan också tänka att vi inte skall jaga bollar som vi inte kommer att skjuta i mål.
Jag skulle kalla det ett tjänstefel från åklagarens sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
Caimen
Då finns det bättre bollar att springa på där det faktiskt finns utsikter att få någon dömd. Bättre använda skattepengar, om du frågar mig.
Är den attityden utbredd inom ordningsmakten är jag inte alls förvånad över att verksamheten är i fritt fall.
*Jag skulle rentav vilja påstå att det är uppseendeväckande i sig om det är så att flera poliser är beredda att mörka sina egna, eller sina kollegors, tjänstefel. Men det behöver de ju inte göra om ingen ens bemödar sig med att fråga dem. Vilket jag tror är den springande punkten här.