Citat:
Ursprungligen postat av
Sapdevguru
Han bad folk att bleka anus och äta häst medicin.
Han vägrade ge blåa delstater ventilators.
ja han sa det rakt ut.
Han ljög en hel del som skadade landet som helhet och gjorde folk upprörda i onödan i en redan skrämmande situation. I stället för att lugna folk jagade han upp dem med sånt där. Vad jag läst sen så var det inte sant att han inte delade ut ventilatorer till blå stater. Han sa väl sånt för det är roligt och för att hans sinnessjuka fans gillar det.
Han har ett sätt att visa att han faktiskt är sinnessjuk vid vissa tidpunkter. Jag minns känslan än i dag när han pratade om allt det där. Hade faktiskt anteckningar om detta. Det var inför ett arbete. Det dog ju människor som försökte införa desinfektionsmedel i kroppen. Tillverkarna var förtvivlade och fick gå ut och varna för det där. Och Trump bara förklarade att han var sarkastisk. Ingenting om att folk inte skulle göra det. Eller något alls om att folk dött. Han brydde sig helt enkelt inte. Han var ju sarkastiskt det var hans förklaring och mer var det inte.
Det var den 23 april 2020 som Trump höll en pressträff om coronaviruset, där han bland annat föreslog att man kunde injicera desinfektionsmedel eller lysa med uv-ljus i kroppen för att bekämpa viruset. Han riktade sig då till dr Deborah Birx, som var koordinator för Vita husets arbetsgrupp för coronaviruset, och frågade henne om hon hade hört talas om sådana metoder. Här är ett utdrag ur konversationen mellan Trump och Birx:
Trump: Och sedan ser jag att desinfektionsmedlet slår ut det på en minut. En minut. Och finns det något sätt vi kan göra något sådant genom att injicera det inuti eller nästan rengöra? Eftersom du ser att det kommer in i lungorna och det gör ett enorm effekt på lungorna, så skulle det vara intressant att kolla på det. Så du kommer att prata med läkarna om det. Men det låter intressant för mig.
Birx: (nickar)
Trump: Så vi kommer att se. Men hela konceptet med ljuset, hur det dödar det på en minut. Det är ganska kraftfullt.
Birx: (nickar)
Trump: Deborah, har du någonsin hört talas om värmen och ljuset i förhållande till vissa virus?
Birx: Inte som behandling. Jag menar, du vet, feber är en bra sak när du har en feber. Det hjälper din kropp att reagera. Men inte som - jag har inte sett värme eller ...
Trump: Jag tror att det är ett bra sätt att testa på.
Birx: Ja, inte som - jag skulle vilja se ...
Trump: (avbryter) Ok.
Birx: ... hur de testar det.
Trump: Du vet, det är intressant.
Trumps uttalanden väckte stor upprördhet och kritik från forskare, läkare och tillverkare av desinfektionsmedel, som varnade för att hans idéer var direkt farliga och livshotande. Trump hävdade senare att han var sarkastisk och att han bara ställde en retorisk fråga till reportrarna.