Ett inlägg till om medierapporterings-aspekten innan jag går och lägger mig:
På Borås tidnings facebook-sida skriver BT följande i kommentarsfältet till Ghazale-artikeln:
Citat:
Den högerpopulistiska sajten Samnytt är inte BT:s källa till nyheten om Nadim Ghazales fortkörning. Händelsen fick BT kännedom om, och arbetade med under en längre period helt utan inblandning av Samnytt.
Däremot intensifierade vi på BT nyhetsarbetet med händelsen efter att Samnytt under onsdagen publicerade en artikel.
Att Samnytt citeras i artikeln beror på att de pressetiska regler som BT rättar sig efter gör gällande att det medie som är först med att publicera en nyhet förtjänar att uppmärksammas för det arbetet av de medier som sedan följer efter. Detta är vad man inom branschen kallar för att ”kredda”.
/Carl Lind, ställföreträdande ansvarig utgivare
Vet inte riktigt vad, kopplat till rapporteringen kring händelsen så som den hittills varit, som skulle tarva arbete "under en längre tid". Har man tillgång till dokumenten som bevisar att en anmälan gjorts är det bara att köra på med att intervjua Mattias Ramsö, söka Ghazale för kommentar osv, och sedan skriva ihop en artikel.
Inte utan att det känns som att BT kanske har lite mer omfattande information, som kan komma att leda till fler avslöjanden om Ghazale framöver. Eller så läser jag bara in för mycket i formuleringen. Men jag ska nog försöka hålla lite koll på medieflödet närmsta dagarna i alla fall.
https://www.facebook.com/borastidning