2023-09-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Hedervärt. Tror du chansen ökar till utredning om flera anmäler?

Att fler anmäler är bara plus dock är det viktigast att detta kommer upp till granskning.
Citera
2023-09-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det går förstås att göra en JO-anmälan men jag kan lova att JO kommer att avfärda anmälan med hänvisning till åklagarens beslut. (Prova själv om du har tid och lust). Det är så det fungerar i Sverige. Det är så bisarrt att Franz Kafka skulle blekna.
Jag JO anmälde den polis som stoppade min son . Som kunde se att min son körde i 150 utan uppmätt hastighet vid möte . det var mer horribla saker denna polis sa .värre vart det i rättegången. JO la ner anmälan utan motivering samt det går inte överklaga beslutet, Tingsrätten var ett skämt Ombudet överklagade Domen till Hovrätten, som inte utfärdade prövningstillstånd. Jag hjälpte min son överklaga beslutet att Hovrätten inte tog upp detta , så nu har han fått prövningstillstånd hos Högsta Domstolen. Där ligger det nu. jag har jobbat 23 år Försäkringsbranschen jag har nog aldrig läst någon värre polisanmälan. ändock går åklagaren vidare med detta efter sonen på min inrådan avfärdat strafföreläggande. nu är det bara avvakta .Kommer inte backa på detta
Citera
2023-09-15, 00:11
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Kan det finnas någon möjlighet att han faktiskt har rätt och är oskyldigt anklagad?

Nej, det är omöjligt för honom att ha rätt i det, eftersom ingen i media anklagat honom för något. Media har rapporterat om att en anmälan gjorts. Detta är inte detsamma som att media sagt att han är skyldig. Möjligtvis kan man ifrågasätta rubriksättningen på Samnytts och Borås Tidnings artiklar, med tanke på att en del människor inte läser längre än rubriken. Men allt förtydligas i ingress och brödtext.

Huruvida Ghazale är skyldig till fortkörning och eventuellt försök till muta är en separat fråga. Det är fullt möjligt att han är oskyldigt anklagad. Men det är ju inte det han flippat på.
Citera
2023-09-15, 00:12
Medlem
Citat:
Kan det finnas någon möjlighet att han faktiskt har rätt och är oskyldigt anklagad?

Kan tycka att det borde utredas/undersökas. Speciellt nu.
Citera
2023-09-15, 00:15
Medlem
fluff995s avatar
Det här är för övrigt intressant. Från en uppföljande artikel i Samnytt:

Citat:
Drygt tre och en halv timme senare uppmärksammar lokaltidningen Borås tidning (BT) Samnytts avslöjande, och en knapp timme därefter även Sveriges radio.

BT skriver på Facebook att de har egna källor till Ghazale-incidenten, och att de känt till händelsen ”under en längre period”, men att de ”intensifierade” arbetet med en egen artikel efter Samnytts publicering.

Nu är det Samnytt som påstår detta och inte Borås Tidning själva, men det neutraliserar i princip Ghazales gnäll om att Borås Tidning "vidarebefordrar högerextrema rykten bla bla bla". Borås Tidning hade redan koll på incidenten.

https://samnytt.se/nadim-ghazale-om-fartkontrollen-jag-stoppades-av-en-polisbil/
Senast redigerad av fluff995 2023-09-15 kl. 00:17.
Citera
2023-09-15, 00:18
Medlem
vonfnass avatar
Vad har vänster med saken att göra?
Vad kommer härnäst? Epilepsisjuke golfaren åt Pringles?
Citera
2023-09-15, 00:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Jag JO anmälde den polis som stoppade min son . Som kunde se att min son körde i 150 utan uppmätt hastighet vid möte . det var mer horribla saker denna polis sa .värre vart det i rättegången. JO la ner anmälan utan motivering samt det går inte överklaga beslutet, Tingsrätten var ett skämt Ombudet överklagade Domen till Hovrätten, som inte utfärdade prövningstillstånd. Jag hjälpte min son överklaga beslutet att Hovrätten inte tog upp detta , så nu har han fått prövningstillstånd hos Högsta Domstolen. Där ligger det nu. jag har jobbat 23 år Försäkringsbranschen jag har nog aldrig läst någon värre polisanmälan. ändock går åklagaren vidare med detta efter sonen på min inrådan avfärdat strafföreläggande. nu är det bara avvakta .Kommer inte backa på detta
Ja, ni har sett hur det (inte) fungerar. Det är sjukt. (MEN – jag vill ”gratulera” till prövningstillstånd hos HD. Sådana ges inte lättvindigt. Hoppas det går bra.)

JO har gett sig själv mandat att godtyckligt lägga ner anmälningar utan att behöva motivera det. Det är helt horribelt och saknar såvitt jag kan bedöma allt lagligt stöd. Men eftersom det är JO som avgör vad som i detta fall är lagligt så går det bra. Som sagt, jag tror att Kafka skulle blekna.
Citera
2023-09-15, 01:31
Medlem
Citat:
Ja, ni har sett hur det (inte) fungerar. Det är sjukt. (MEN – jag vill ”gratulera” till prövningstillstånd hos HD. Sådana ges inte lättvindigt. Hoppas det går bra.)

JO har gett sig själv mandat att godtyckligt lägga ner anmälningar utan att behöva motivera det. Det är helt horribelt och saknar såvitt jag kan bedöma allt lagligt stöd. Men eftersom det är JO som avgör vad som i detta fall är lagligt så går det bra. Som sagt, jag tror att Kafka skulle blekna.
Tack! det var snälla ord. Ombudet min son hade sa samma sak. dom som dömde i tingsrätten man 81 år kvinna 77 år kvinna 44 år som fått tjänsten i 5 månader . Åklagarens enda bevisning var Polismannens höga trovärdighet. "finns ingen anledning tro polismannen ljuger, hans redogörelse skall anses ha hög bevisning" I rättegången ändrar polisassistenten mötesplatsen med 600 m och lägger till att den var frost på vägbanan och han fick sladd 3 ggr med polisbilen Likväl säger polisassistententen att han åker efter i 140 km/timme efter min son som han nyss mött i 150??? ja ni märker ju själva. Tack återigen jag skall skriva här när detta är klart. Högsta Domstolen lär ha reagerat eftersom vi fick prövningstillstånd. Gissar det studsar tillbaka till Hovrätten att ta upp fallet. men vi får se
Citera
2023-09-15, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://samnytt.se/avslojar-nadim-ghazale-korde-for-fort-slapp-straff/

Är det rätt att han blir behandlad annorlunda och slipper straff för brott han begått som privatperson?
Borde polisen behandla vänsteraktivister annorlunda än vanligt folk?
Kan detta skada polisens anseende ute i stugorna?
Det är självklart inte acceptabelt. Men det märkliga är att det har kommit ut och blivit registrerat i så fall? Är det verkligen sant och i det fallet måste någon verkligen vilja sätta dit honom?
Edit. Nu har jag tittat på dokumentation i filerna och det ser verkligen inte snyggt ut!
Senast redigerad av Truefighter 2023-09-15 kl. 01:38.
Citera
2023-09-15, 01:38
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Dessa kändispoliser klarar i regel inte av att vara det längre perioder. Det är svårt. Dessa får slut på innehåll att prata om. 2-3 år sedan är en Youtubes i regel körd, även dessa polisers kändisskap.

Martin Melin är ett undantag, han har varit ett dragplåster utifrån andra spektakulära händelser utöver sin polisroll. Han är numera riksdagsledamot.

Jag tror inte att det här kändisskapet kommer sluta bra.

Låt oss hoppas det. Jag är inte SD:are men den där sk polisen kan dra åt helvete, dvs där han kom ifrån.

Citat:
Beteendet är symtomatiskt för svenska åklagare. Deras ”antagande” räcker som skäl. De säger att de inte behöver motivera det mer än så. Där blir det sedan tvärstopp.

Kvinnlig åklagare dessutom. Hon är garanterat en Hilda och Ruben.

Citat:
Åklagaren VILL uppenbarligen INTE utreda. Rättssäkerheten i Sverige har upphört att fungera för länge sen.

Vi har två rättssystem i Sverige. Ett för pack-invandrare och PK-folket och ett för alla andra. Eventuellt har vi kanske ett tredje för de som är uttalade Sverige-vänner och motsätter sig vansinnet.
Citera
2023-09-15, 02:02
Medlem
fluff995s avatar
Ett inlägg till om medierapporterings-aspekten innan jag går och lägger mig:

På Borås tidnings facebook-sida skriver BT följande i kommentarsfältet till Ghazale-artikeln:

Citat:
Den högerpopulistiska sajten Samnytt är inte BT:s källa till nyheten om Nadim Ghazales fortkörning. Händelsen fick BT kännedom om, och arbetade med under en längre period helt utan inblandning av Samnytt.
Däremot intensifierade vi på BT nyhetsarbetet med händelsen efter att Samnytt under onsdagen publicerade en artikel.
Att Samnytt citeras i artikeln beror på att de pressetiska regler som BT rättar sig efter gör gällande att det medie som är först med att publicera en nyhet förtjänar att uppmärksammas för det arbetet av de medier som sedan följer efter. Detta är vad man inom branschen kallar för att ”kredda”.
/Carl Lind, ställföreträdande ansvarig utgivare

Vet inte riktigt vad, kopplat till rapporteringen kring händelsen så som den hittills varit, som skulle tarva arbete "under en längre tid". Har man tillgång till dokumenten som bevisar att en anmälan gjorts är det bara att köra på med att intervjua Mattias Ramsö, söka Ghazale för kommentar osv, och sedan skriva ihop en artikel.
Inte utan att det känns som att BT kanske har lite mer omfattande information, som kan komma att leda till fler avslöjanden om Ghazale framöver. Eller så läser jag bara in för mycket i formuleringen. Men jag ska nog försöka hålla lite koll på medieflödet närmsta dagarna i alla fall.

https://www.facebook.com/borastidning
Citera
2023-09-15, 02:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ett inlägg till om medierapporterings-aspekten innan jag går och lägger mig:

På Borås tidnings facebook-sida skriver BT följande i kommentarsfältet till Ghazale-artikeln:

Vet inte riktigt vad, kopplat till rapporteringen kring händelsen så som den hittills varit, som skulle tarva arbete "under en längre tid". Har man tillgång till dokumenten som bevisar att en anmälan gjorts är det bara att köra på med att intervjua Mattias Ramsö, söka Ghazale för kommentar osv, och sedan skriva ihop en artikel.
Inte utan att det känns som att BT kanske har lite mer omfattande information, som kan komma att leda till fler avslöjanden om Ghazale framöver. Eller så läser jag bara in för mycket i formuleringen. Men jag ska nog försöka hålla lite koll på medieflödet närmsta dagarna i alla fall.

https://www.facebook.com/borastidning
"under en längre period"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in