2023-09-14, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Du är lustig du.
Ett inlägg jag själv gjorde i hans kommentarsfält är borta. Det är också -minst- fyra andra inlägg borttagna som rörde både Ghazales agerande, samt pressetiska frågor. Puts. Väck. Han har också nyligen begränsat vem som kan kommentera inlägget.

Finns det enstaka negativa kommentarer i Ghazales facebook-inlägg, så är det för att Ghazale missat att radera dem...
Okej. Ghazale kanske har känt behov av att städa undan en del? Vem vet, han kan ju ha utsatts av personpåhopp eller dylikt utöver frågor om bilkörningen och pressetiken?
Jag har inte läst det senaste på hans FB. Vet bara hur det ofta sett ut tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
I nuläget går det inte att bedöma rättssäkerheten eftersom det saknas information om mätningar kan raderas/manipuleras utan efterföljande spårbarhet. Om så är fallet har ett allvarligt systemfel avslöjats.
Det kommer väl kanske utredas nu. Har det raderats felaktigt här lär det visa sig vad orsaken varit. Att det raderats enkom för att det handlar om Ghazale är mindre sannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Sparka poliserna omedelbart. Vi kan inte ha ohederliga snutar.
Sparka rakt av bara, utan utredning? Är det ett bra rättssamhälle?
Citera
2023-09-14, 03:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
*Nu har ju Ghazale nekat i media. Men vi pratar rent hypotetiskt här.

En åklagare är skyldig att åtala om han eller hon tror att det kan leda till fällande dom. Det jag menade är att tiden för när trafikbrottet begåtts inte loggades och att hastigheten inte sparades (eller det var så jag förstod det i alla fall, att man tog bort det ur systemet) och jag uppfattade det som att åklagaren kände att det inte kommer att gå att få en fällande dom då eftersom det i praktiken blir ord mot ord (en polis säger att han körde för fort, men han själv säger att han inte gjorde det - och beviset som lätt skulle kunna avgöar däremellan finns inte längre).

Ibland kan det verka uppenbart att personer ska dömas, men juridiken är lite arkaisk och det är mycket formalia och process för hur saker får gå till, vilket är både bra och dåligt.
Citera
2023-09-14, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
En åklagare är skyldig att åtala om han eller hon tror att det kan leda till fällande dom. Det jag menade är att tiden för när trafikbrottet begåtts inte loggades och att hastigheten inte sparades (eller det var så jag förstod det i alla fall, att man tog bort det ur systemet) och jag uppfattade det som att åklagaren kände att det inte kommer att gå att få en fällande dom då eftersom det i praktiken blir ord mot ord (en polis säger att han körde för fort, men han själv säger att han inte gjorde det - och beviset som lätt skulle kunna avgöar däremellan finns inte längre).

Ibland kan det verka uppenbart att personer ska dömas, men juridiken är lite arkaisk och det är mycket formalia och process för hur saker får gå till, vilket är både bra och dåligt.

Blir inte ens ord mot ord, poliserna på plats lär inte vittna mot Ghazale, de skulle i så fall erkänna tjänstefel. Ghazale lär inte vittna mot poliserna i patrullen då han i så fall skulle erkänna fortkörningen och potentiellt mutförsök.
Det vi har är alltså löst snack på polisstationen, inget annat. Vi har ingen mätning då denna är raderad, ingen rapport då ingen skrevs. Ingen av poliserna som är inblandade eller Ghazale lär vittna om händelsen.

Så noll teknisk bevisning och noll personer som lär kunna vittna. På sin höjd kanske de kan få någon annan polis att vittna om att de hört någon av poliserna pratat om det men det är minst sagt tveksamt.

Ganska självklart att det inte lett till annat än nedlagd förundersökning.
Citera
2023-09-14, 03:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Blir inte ens ord mot ord, poliserna på plats lär inte vittna mot Ghazale, de skulle i så fall erkänna tjänstefel. Ghazale lär inte vittna mot poliserna i patrullen då han i så fall skulle erkänna fortkörningen och potentiellt mutförsök.
Det vi har är alltså löst snack på polisstationen, inget annat. Vi har ingen mätning då denna är raderad, ingen rapport då ingen skrevs. Ingen av poliserna som är inblandade eller Ghazale lär vittna om händelsen.

Så noll teknisk bevisning och noll personer som lär kunna vittna. På sin höjd kanske de kan få någon annan polis att vittna om att de hört någon av poliserna pratat om det men det är minst sagt tveksamt.

Ganska självklart att det inte lett till annat än nedlagd förundersökning.

Ja, precis - du har helt rätt. Jag tror dock denna uppmärksammade händelse inte alls är vad Sverige behöver just nu, utan det blir ytterligare ett steg bort från ett modernt och rättssäkert land.
Citera
2023-09-14, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Sparka poliserna omedelbart. Vi kan inte ha ohederliga snutar.
Det är den enda sorten vi har dock...

Skulle behöva sparka varenda en, är påkallat förstås

Sämsta kåren någonsin.
Citera
2023-09-14, 05:36
Medlem
Det lilla förtroende man hade för polisen är ju rätt bortblåst när man läser sådant. Nadim är ju ett rikspucko men hans kollegor måste ju vara helt dumma i huvudet som gör på detta vis. Det urholkar allt förtroende för dem och gör dem till clowner, lika för lagen existerar tydligen inte FY FAN.
Citera
2023-09-14, 06:16
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Lägg av, det är inte korruption om en kollega släpper iväg en annan kollega för fortkörning.

Då har du nog större risk(chans?) att stöta på korruption om du vandrar igenom valfri större idrottarena.

Dom absolut största korruptionshändelserna i Sverige sker i samband med en fotbollsmatch och en öl.

Och exakt vad har fotboll och öl med detta att göra?
Relativisering.

Att det existerar kretiner gör inte att det är positivt att du resonerar som en också.
Senast redigerad av scoremax 2023-09-14 kl. 06:19.
Citera
2023-09-14, 07:11
Medlem
Alla har vi väl någon form av ” löneförmån” men att klara sig 30 km/h över gränsen är väl att ta i.
Jag är övertygad om att kollegorna brottas med samvete, polised, kollegakultur, åldersskillnad, hirarki, osv. Men när nu detta ändå kom ut så borde någon chefsperson, internrevision(?) utförda någon form av disciplinstraff. Det måste markeras att lagen gäller alla och att återuppbygga förtroendet för polisen.
Citera
2023-09-14, 07:32
Medlem
Citat:
Whut?

Om vi förutsätter att händelseförloppet som det rapporteras i Samnytt stämmer - då har Ghazale alltså:

•Kört på tok för fort.
•Försökt muta poliserna som stoppat honom.
•Sedan, vilket kanske är värst av allt, ljugit om händelseförloppet.

Sammantaget är detta ett solklart underlag för avsked.

”Rapporterats”.
Nåja.
En okänd ”poliskälla” har uttalat sig i tveksam media.

Men okej.
Att köra för fort är inte bra. Men det gör såklart poliser emellanåt, precis som alla andra. Det är inget underlag för avsked. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Muta? Det skrivs en rad om någon tårta i artikeln. Mer än så framgår inte. Rykte? Sant? Kollegialt skämt? Vem vet. Att muta kollegor med en tårta låter mer som det senare.
Det som framgår i artikeln säger noll och ingenting om det hur som helst.
Det är ju omöjligt att inte skratta åt det när man läser det.

Vad har det ljugits om?

I övrigt glider han knappast en centimeter på att han heter det han heter. Han blir inte rapporterad för att det är en kollega.
Hade en annan kollega kommit i bilen efter för snabbt hade han blivit lika icke-rapporterad han. Det har säkert hänt trettontusen gånger tidigare.
Det är poliserna som står där som utretts för tjänstefel.
Citera
2023-09-14, 08:00
Medlem
Detta är kutym i Mañanaland. Ränderna går aldrig ur...
Citera
2023-09-14, 08:21
Medlem
Om det är sant så kan jag lugnt tänka mig att de som stoppat honom/vinkat in honom blir kallsvettiga inför situationen. Det är nya aspiranter och poliser som står i kontrollen. Vem vill starta sin poliskarriär med att sätta dit ghazale?
Så obehaglig situation för den som stoppat honom!
Samtliga som stått vid kontrollplatsen borde kallas in en och en och förhöras av neutrala personer.
Citera
2023-09-14, 08:35
Medlem
whogivesafucks avatar
Vad har han svarat på detta?
Han ändrade tydligen något svar väldigt nyss.

Borås Tidning hade betalartikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in