2023-09-14, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucky.luchiano
För mig är sannolikheten 95% på att hon är död.

Nyligen publicerades läkta polisdokument som undersökande journalister från siten "Bird" hittat. Dvs. slask ifrån en annan förundersökning.

Slasken är läkta dokument från en numera död "polisinformatör", där denna har beskrivit att zigenaren Ruja dödades i Grekland, styckades på en båt för att sedan kastas ut i havet, på order från en ökänd bulgarisk maffioso med kopplingar till ledande bulgariska politiker.

För mig är det faktiskt ett ganska troligt scenario. Denna informatör var grovt kriminell med kontakter inom den maffia som Ruja sammarbetade med och fick skydd ifrån, när hon drog in miljarder. Med all sannolikhet så mördades hon så fort FBI blev inblandat för att bryta länken Ruja -> maffia -> högt uppsatta bulgariska politiker.

Du kan inte verka och dra in miljarder i Bulgarien utan att ha en paraply ifrån högt uppsatta politiker. Ruja fick arbeta fritt i Bulgarien tom efter att Tyskland startat en förundersökning mot henne. Det finns pengatransaktioner som visar kopplingar mellan henne och bolag som tillhör "maffian". Den "maffia" som politikern och tidigare premierministern "Boiko Borisov" är anklagad för att sammarbeta med.

Kan du gå in närmare gå var man hittar denna hemsida med dessa dokument?
Citera
2023-09-14, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyragabose
Kan du gå in närmare gå var man hittar denna hemsida med dessa dokument?

Off Topic: Fortsätt håll dig borta från Pyramidspel... Nu är det ju faktiskt svart på vitt att svenskar kan åka dit i US trots att klappmongona hävdar att "vi gör inget olagligt"/"Vi är svenskar , vad USA gör är inte vårt fel/bekymmer"

On topic: Snabb sökning på "Bird Ruja Ignatova" resulterade i första träffen.

Den är från 17 Februari 2023
"Warning! This is an automatic translation from Bulgarian. The translation has not been checked by the editor desk and may be inaccurate or ambiguous. The publisher endorses only the Bulgarian version of the article."

https://bird.bg/en/moi-documents-ruja-ignatova-was-killed-on-takis-orders-the-head-of-the-police-killings-department-wo rked-for-him/
Citera
2023-09-14, 07:03
Medlem
Det var ca 60000 svenskar som satsade? Hus stor var normalinsatsen? 10 k sek?
Blir 60.000.0000=1/2 miljard!!

Dessa utbildningspaket och frånvaro av teknisk plattform borde fått flera att reagera????
Citera
2023-09-14, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Off Topic: Fortsätt håll dig borta från Pyramidspel...
Nu tror jag att de flesta som sysslar med pyramidspel är väldigt medvetna om vad de gör, och risken för att åka dit om man är lite längre ner i pryramiden är ganska liten.

Ofta charmerande typer som skaffar sig nya vänner varefter de förlorar sina gamla.
Citera
2023-10-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Off Topic: Fortsätt håll dig borta från Pyramidspel... Nu är det ju faktiskt svart på vitt att svenskar kan åka dit i US trots att klappmongona hävdar att "vi gör inget olagligt"/"Vi är svenskar , vad USA gör är inte vårt fel/bekymmer"

On topic: Snabb sökning på "Bird Ruja Ignatova" resulterade i första träffen.

Den är från 17 Februari 2023
"Warning! This is an automatic translation from Bulgarian. The translation has not been checked by the editor desk and may be inaccurate or ambiguous. The publisher endorses only the Bulgarian version of the article."

https://bird.bg/en/moi-documents-ruja-ignatova-was-killed-on-takis-orders-the-head-of-the-police-killings-department-wo rked-for-him/

Du behöver inte berätta för mig vad jag ska göra. Jag har varit tydlig med vilka lärdomar jag dragit längre bak i tråden. Och du får se dokumentären när den kommer ut nästa år.
Citera
2023-11-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice9mm.
Det var ca 60000 svenskar som satsade? Hus stor var normalinsatsen? 10 k sek?
Blir 60.000.0000=1/2 miljard!!

Dessa utbildningspaket och frånvaro av teknisk plattform borde fått flera att reagera????

Tror faktiskt medel insatsen var (min) 50K
Citera
2023-11-09, 23:11
Medlem
Jag vet en som lurade folk på dessa onecoin, hans namn Joel Widengren. Undrar hur mycket han kom över? Det är inte bara det att han lurat folk på pengar han är frimurare också. Hemsk människa! Sitter nu i styrelsen för Knapptryckarna.
Citera
2023-11-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDemuynck
Navid Tavakoli och Max Nilsenius var några. De höll till i Marbella en period.

Verkar som att de kör på med nya bedrägerier. Tror att sånna människor inte kan sluta.

Något man måste ge dem är att de är duktiga på att soppa undan sina spår. Söker man dem på Google så kommer inte mycket om deras mörka förflutna upp i sökresultatet.

Dessa bedragare Navid Tavakoli och Max Nilsenius har sysslat med mycket skit, de började på botten och jobbade sig snabbt upp i hierarkin mycket tack vare att de båda hade talets gåva och kunde sälja in vad som helst. Navid Tavakoli och hans fru Maria började med pyramidspel för många många år sedan vid en väldigt tidig ålder då dessa hopplösa människor började sälja Amway’s skitprodukter och som var ett rent pyramidspel och försökte få människor att ansluta till pyramiden för att kunna gå upp i hierakin och tjäna så mycket som möjligt utan att arbeta, Onecoin var en väldigt noggrann planerad scam som lyckades lura tusentals människor världen över. Dessa två skamlösa människor utan utbildning gick upp snabbt i hierarkin och jobbade på toppen med ”Dr” Ruja Ignatova. Skamlösa som de är fortsatte de med sina bedrägerier och lurades tusentals godtrogna personer, de har ingen heder och är totalt skamlösa. En video här: https://m.youtube.com/watch?v=gN-3fslbRE0&pp=ygUNbWF4IG5pbHNlbml1cw%3D%3D

Navid Tavakoli
Den här bedragaren verkar ha glömt sitt förflutna medan personer som han lurat inte har glömt. Han har betalat för artiklar/intervjuer där han framstår som en väldigt lyckad entreprenör och praisas för hur mycket han åstadkommit 🤣🤣😅 årets skämt (ja genom att lura människor) Scammer.
Länk: https://www.influencive.com/skills-lead-to-success-how-entrepreneur-navid-tavakoli-toussy-made-it-big-in-the-network-marketing-i ndustry/
Han flyttade med sin fru Maria Tavakoli till Marbella och använde pengarna de tjänat på bedrägerier till att öppna en Paddelupplevelse i Marbella. Snyggt! Verkligheten hinner i kapp.
Här är ett annat klipp från henne: https://m.facebook.com/Gerdahallen/videos/välkommen-maria-ny-pt-på-gerdahallen-det-här-är-maria-som-kommer-från-lund-och-h/3020485561573072/

Max Nilsenius bodde i Malmö och var också en av topparna i Onecoin skammen. Hans pyramidspel har bara fortsatt. I en annan pyramidsspel skitupplevelse kallad BE https://m.youtube.com/watch?v=j9xh_l7sgjA&pp=ygUNbWF4IG5pbHNlbml1cw%3D%3 D
Snyggt jobbat!

Här har några andra ingenjörer från toppen av Onecoin skandalen: https://m.youtube.com/watch?v=pwuXKYOmKpc&pp=ygUNbWF4IG5pbHNlbml1cw%3D%3 D

Båda personer speciellt Max Nilsenius har gjort ett kanonjobb med att städa undan efter sig på nätet. Men kan man städa undan sitt samvete? Alla tusentals människor de lurat under åren. De kommer minnas det för alltid. Samt alla stackars människor som föll för denna tragiska skam - OneCoin. Skänk era ägodelar till välgörenhet och rena er själ, och ta kontakt med alla stackars människor som ni lurade och be om nåd. Det är det minsta ni kan göra. En väldigt viktig läxa lärd för alla
Senast redigerad av Mikelj 2023-11-14 kl. 19:25.
Citera
2023-12-31, 19:01
Medlem
Hoeullebecqs avatar
Fullständigt borta...

https://www.youtube.com/watch?v=5hiPF558-vc

Citat:
Scamming billions, then disappearing: The case of the "CryptoQueen" | DW Documentary

Citat:
"CryptoQueen" is a true-crime story about greed and fraud. It centers on OneCoin -- a cryptocurrency invented by Ruja Ignatova. Instead of making investors filthy rich, Ignatova stole billions, then suddenly disappeared without a trace.

With her pseudo-cryptocurrency OneCoin, Ruja Ignatova defrauded over three million investors worldwide to the tune of several billion euros. The documentary explores her fraud scheme, while analyzing her success story: how did the charismatic German-Bulgarian fool so many? The film is a unique financial thriller from the era of the digital economy, in which Bulgarian mafiosi, Arab sheiks, ex-spies and dubious bankers all played a role.

The scam worked like a gigantic Ponzi scheme - fueled by a charismatic German-Bulgarian woman from the Black Forest. Ruja Ignatova cut an impressive figure: at large events, she always appeared in glittering dresses and red lipstick. As her followers cheered, she promised to fight the power of the banks, with the help of her cryptocurrency, OneCoin. Soon, she promised, OneCoin would be exchanged at very high rates. But that day never came.

With her worldwide network, the scam grew, undetected, for three years. Her fans’ belief in OneCoin was cultish. Some still believe, to this day. In fact, OneCoin still exists, in certain corners of the Internet. To this day, people who want to invest their money can - and lose.

The documentary reveals the mechanisms of the gigantic scam. It tells the story of Ruja Ignatova's brilliant rise -- and her fall. On October 25, 2017, she disappeared without a trace. The German authorities are looking for her, as is the FBI and Interpol. But so far, no one has found her. Or her money.

Minst en svensk stjärnsäljare skymtar förbi...
Citera
2024-02-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyragabose
Del 2

Hoppas jag förklarade presentationen ungefärligt ok. Vi kan prata lite om utbildningspaketen. De är väldigt viktiga för verksamheten som sådan, för man får faktiskt inte sälja kryptovalutor genom MLM-modellen så utb-paketen var mer en täckmantel för att man skulle komma åt tokens vilket alltid var det intressanta.
Man kunde faktiskt bara köpa tokens också. De steg stabilt i svårighetsgrad eftervart (d v s svårighetsgraden för att mina tokens ökade. Var svårighetsgraden på miningen 0.25 och man hade 1000 tokens så fick man ut 1000/0.25 = 4000 Onecoins. Sen eftervart ökade ju självklart priset på tokens när Onecoins värde ökade) Men det var betydligt mer prisvärt att köpa paket, då du fick mer för pengarna. Mängdrabatt så att säga.
Det stämmer att det fanns utbildningar i paketen. Ju dyrare paket, desto fler ämnen. Vill minnas att det var en del om forex trading, basic info om kryptovalutor men inget djupgående alls, lite basic strategier om investerings- och tradingstrategier, en del om guld faktiskt och lite om nationalekonomi. Studerade inte jättehårt. Materialet bestod av folk som pratade framför en kamera och var som gjort för att man skulle stänga av efter 7-8 minuter. Har läst att flera av de som föreläste inte visste att det skulle användas av Onecoin, men inget jag kan veta säkert. Det fanns pdf:er också men tittade inte på de.

Min värdering? 30 minuters googlande och youtubande hade fått mig mer intresserad och kunnig om vart och ett av ämnena som behandlades. Jag var inte imponerad över utb-materialet och inte särskilt intresserad heller egentligen.

Innan jag svarar på den sista frågan vill jag bara tillägga att jag inte har så mycket tyngd i de antaganden jag gör. Jag är ingen hacker som kan spåra människor (vilket behövs för många uppe i toppen är noga med att sopa rent efter sig) och har inte så mycket kontakt med de hackernätverk ( bl a Anonymous) som försöker spåra Dr Ruja. Jag hjälper framförallt journalister med information och håller mig uppdaterad kring nya mlm-uppstickare och försöker kartlägga var ledarna tar vägen.

Jag är rätt duktig på att spela naiv och nyfiken så försöker infiltrera mig inom MLM-sfären i framförallt Sverige så mycket jag kan, även om det är svårare eftersom jag bor utomlands numera. Jag har två intervjuer inbokade, en med en producent för en kommande dokumentärfilm om Onecoin och en till med en journalist från England. Det är dock inte alltid intervjuerna blir av, men lovar att uppdatera om jag figurerar i någonting. Vilket jag med största sannolikhet inte kommer göra. Jag är mer ute efter att hjälpa till och sätta stopp för det.

Den sista frågan är lite svår att svara på för det beror på vilka man menar befinner sig i toppen, men låt mig få lite utrymme.
Sebastian, eller "Bassen" som han kallades för under skoltiden, väntar ju på rättegång (tror det var den 26:e mars). Kenny Nordlund är redan efterlyst i Asien för en del andra brott (samt för skattebrott i Sverige, han joinade crowdbridge global runt 2018 precis som Udo Deppisch)

Det var ju flera andra namn som också hade presentationer. Max Nilsenius och Navid Tavakoli träffade jag, samt tidigare nämnda Kenny Nordlund. Alla har liksom samma von oben attityd utan att för den skull vara arroganta. De håller sig väldigt affärsmässiga och är inte så hyper och uppfyllda av sig själva som exempelvis Kari Wahlroos eller Igor Alberts. Man får mest intrycket av att de vill att man ska imponeras av deras närvaro, för att haka på samma grej.
Peter Hjelte har jag zoomat med, både i grupp och i mindre konstellationer. Han har ju träffat Ruja och många andra i nätverket. Jag upplevde honom som den absolut mest jordnära av alla och väldigt helylle egentligen. Jag tror på fullaste allvar att han helt enkelt var uppslukad av iden och visionen och inte förstod eller blundade för vilka han hade att göra med. Upplevde honom också som rätt intelligent och tycker det är synd att han lade ned energi på det här.

Sedan finns det ju fler som är mer indirekt inblandade som Jarle Thorsen, Rune Evensen, Sverker Caro m.m som ni märker så är det många svenska och norska namn. Detta är namn associerade med Enigro, Bigcoin och Unaico.
Dessvärre tror jag de flesta svenskar kommer undan. Byråkrati tar tid och att förbjuda/stänga ned företag tar lång tid. Under 2016 var anmälan till Lotteriinspektionen gjord men lades ned för att sedan kort öppnas upp igen.
Innan förbudet kommer in har topparna gömt sig,dragit sig undan och gått vidare. Så nej, jag tror de flesta kommer fortsätta om några år med något nytt och det bästa man kan göra är att använda sig av sitt omdöme och deras bakgrund. Men narrativet är oftare att planen "misslyckades" och att man inte nådde ända fram. Medlemmarna i Sitetalk fick ju utbildningspaket och Onecoins som ersättning för att Sitetalk-aktierna blev värdelösa (ett fiasko med Towah Group som jag inte ids förklara i detalj) så de försöker ju hålla fasaden uppe för att behålla de medlemmar som de ackumulerat.
Vi ser även exemplet med Jonas Werner som stack från Sitetalk, Springlo och Wenyard för många år sedan men som nu bekant är frontfigur i crowd1, ett företag jag passionerat hatar. Johan Stael von Holstein är en annan som lyckats undgå sina mlm-fiaskon medialt. Hade det förekommit strängare straff och hårdare tilltag hade vi kanske inte sett den kontinuerliga strömningen av liknande företag i Skandinavien, men det är mer spekulation.

Intressant, jag skulle gärna vilja få kontakt med dig men kan inte messa pga ny medlem. Kan du messa mig istället?
Citera
2024-02-13, 18:30
Medlem
HaIvHerrs avatar
Vad är konsensus kring denna nu?
Citera
2024-02-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaIvHerr
Vad är konsensus kring denna nu?
Att det är en scam.