2021-11-23, 20:09
Medlem
Var med på ett föredrag som hölls av radarparet M.N och N.T för några år sedan. Blev aldrig någon investering från min sida, men många vänner följde tåget troget och talar idag inte om det.
Citera
2021-12-03, 09:07
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
många vänner följde tåget troget och talar idag inte om det.
Fascinerande!
Citera
2022-01-09, 20:41
Medlem
Någon med mer insyn av vad Alex Bertlin sysslar med i exakt idag och historiskt? Han verkat ha klarat sig från en rättslig process och allt för stora problem från omgivningen efter sin betydande involvering av OneCoin.

Under sin tid som scamer via OneCoin så var han en av de största opponenterna mot decentraliserade krypto valutor och att de snart skulle förbjudas och OneCoin skulle revolutionera världen via utbildningspaket. (2017)

Efter OneCoins fall så har han försökt att städa undan sina spår av sin involvering men nu har han som sagt vridit sitt intresse och sin ”öppna” profil som egenutnämnd krypto guru där han öppet visar sitt engagemang och att han investerar i bitcoin. Men då han är nolltaxerad så är de troligen pengar han lyckats lura av folk tidigare. Han har ett LTD eller motsvarande i UK men de finns ingen betydande verksamhet eller inkomst där heller.

Han lite ironiskt säger till folk som inte förstår bättre att investera i krypto och gjort inlägg som indirekt visar på att han investerat eller trott på bitcoin sedan 2012 trots sitt stora motstånd 2017.

Har sett han figurera i flertal olika ponzi setups via sina sociala medier men relativt tyst runt det men nu kör han stenhårt och är en frontfigur för XIFRA och öppet igen där han är en del av ett nytt ponzi som är kopplat till bla krypto med flertal kända profiler inom andra kända ponzi scams. Får en känsla att han bygger förtroende genom sin påhittade expertis och långa erfarenhet och utnyttar sitt nätverk för att lura folk framförallt i utvecklingsländer där förhoppningen om rikedom finns.

Någon som har något att fylla i eller har mer koll på vad han gör eller har gjort? Blev han åtalad i OneCoin härvan eller klarade han sig?
Citera
2022-01-15, 22:18
Medlem
Alla krypto valutor är pyramidspel inte bara denna
Citera
2022-01-16, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlschroff
Alla krypto valutor är pyramidspel inte bara denna

Sluta trolla... Det har redan diskuterats i tråden flertalet gånger och förklarats flertalet gånger.

En kryptovaluta är inte ett pyramidspel.
Ett klappmongo får inte bonus för att hen raggar upp fler klappmongon under sig som köper samma kryptovaluta.

Onecoin är inte en kryptovaluta.
Ett klappmongo får bonus om hen lyckas ragga upp fler klappmongon under sig som blir medlemmar i Bluff å Båg AB
Onecoin = Pyramidspel och Ponzi
Citera
2022-02-11, 06:47
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hela upplägget var en sådan sanslöst uppenbar bluff och skrek pyramidspel. Att så många gick på något så slemmigt som detta visar på... jadu. En del är jävligt naiva.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2022-02-11 kl. 07:16.
Citera
2022-02-16, 11:50
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hela upplägget var en sådan sanslöst uppenbar bluff och skrek pyramidspel. Att så många gick på något så slemmigt som detta visar på... jadu. En del är jävligt naiva.

Jag väljer att skratta. Så jävla hårt en del trodde på det här och så förbannade de blev om någon ifrågasatte skiten ( https://www.bbc.co.uk/programmes/p07t20hx ). Jag beundrar människorna bakom den här bluffen, fan vad väl genomfört. Självklart anser jag att de ska ställas inför rätta och dömas till långa fängelsestraff men trots det så beundrar jag dem.

Samtidigt är det givetvis tragiskt. Många människor har väl inte bara förlorat allt de äger utan även tappat kontakten med familj och fd vänner. Vilket på sätt och vis är välförtjänt. Jag hatar folk som utnyttjar vänner och bekanta för egen vinnings skull. Iofs har det väl oftast varit i god tro, "ni kommer också att bli rika (men först och främst ska jag bli rik på att värva er)".
Senast redigerad av Limma skinkbit 2022-02-16 kl. 11:53.
Citera
2022-02-17, 07:52
Medlem
Om jag inte minns fel var det fler svenskar som gick in i OneCoin än totala ägare av BTC/ETH-certifikat på Avanza. Charmade av Dr Ruja, antar jag.

Detta kan man håna och tycka är sorligt osv.. men framförallt är det en viktig läxa för att förstå den här kulturen och vad man ska försöka akta sig för själv om man växt upp i Sverige.

OneCoin var en scam på nigeriabrev-nivå, det vill säga det fanns aldrig någon intention att fånga upp människor som inte var (ordagrant) efterblivna. De använde saker som konstanta felstavningar/horribel grammatik med flit för att få fram en klassisk <IQ85-filtrering.

Och svensken rusade alltså dit, antagligen mer än i något annat land i världen.

Anledningen är inte att svensken har lägre IQ än någon annan nationalitet, anledningen är lotterikulturen och den närbesläktade barnsliga förhållningen till ansvar. Bakgrunden till detta är att svensk stat kontrollerar samhället, på ett världsunikt sätt (det världsunika är kombinationen med demokrati, och faktiska möjligheter till egna val). En av strategierna staten därför kunnat utnyttja är att planera den aggregerade befolkningens monetära utveckling. Det är därför det inte ska löna sig att skapa värde i Sverige, för då tappar staten kontroll över vem som blir rik, och den som är rik går inte att kontrollera. På en fri marknad blir alltså statens roll som ägare kaotisk, för det går inte riktigt att räkna på hur många som blir rika under året och hamnar vid statens bord.

Entre lotteri. Lotterier ger staten exakt kontroll över hur många (alltså hur få) procent i populationen som går från fattig till rik under året.

Kombinationen av att forstras till avsaknad av ansvar (staten sköter det) och att forstras till synen att "lotterier är det enda fina sättet att bli rik" gör att svensken kastar sig över den här typen av saker.

Alla som växt upp i Sverige ska vara medvetna om detta, så att man förstår att det är något man ska se upp med.
Citera
2022-02-18, 20:32
Medlem
KuReLuBs avatar
Vad hände med dom svenskar som pushade Onecoin hårt? Minns inte namnen nu. Alltså inte Greenwood utan de andra som var lite högre upp i leden. Några höll eller håller till i Marbella. Andra kvar i Sverige.

Har någon fått några som helst repressalier eller är det fritt fram att blåsa folk?
Citera
2022-02-19, 19:22
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuReLuB
Vad hände med dom svenskar som pushade Onecoin hårt? Minns inte namnen nu. Alltså inte Greenwood utan de andra som var lite högre upp i leden. Några höll eller håller till i Marbella. Andra kvar i Sverige.

Har någon fått några som helst repressalier eller är det fritt fram att blåsa folk?

Navid Tavakoli och Max Nilsenius var några. De höll till i Marbella en period.

Verkar som att de kör på med nya bedrägerier. Tror att sånna människor inte kan sluta.

Något man måste ge dem är att de är duktiga på att soppa undan sina spår. Söker man dem på Google så kommer inte mycket om deras mörka förflutna upp i sökresultatet.
Citera
2022-02-22, 13:19
Medlem
KuReLuBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDemuynck
Navid Tavakoli och Max Nilsenius var några. De höll till i Marbella en period.

Verkar som att de kör på med nya bedrägerier. Tror att sånna människor inte kan sluta.

Något man måste ge dem är att de är duktiga på att soppa undan sina spår. Söker man dem på Google så kommer inte mycket om deras mörka förflutna upp i sökresultatet.

Är det här en av dem? https:/x/www.instagram.com/max.nilse/
Inget äldre inlägg än aug 21.

Klassiskt instakonto med exakt noll innehåll. Bara luft.
Citera
2022-05-13, 22:00
Medlem
Hård jakt på den bulgariske zigenskan som svindlat skjortan av alla arbetslösa klappmongon som trots alla varningar, "investerade" sina hårt förtjänade a-kassea eller bidragspengar till denna uppenbara pyramidspel.

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/05/13/7867380/svindlet-seg-til-150-mrd.-na-etterlyst-av-interpol

Frågan är om zigenskan mutat till sig ny identitet i Bulgarien eller om hon vilar i havsbotten? Onekligen har hon hållt sig effektivt borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in