Citat:
Hur kommer det att avspeglas menar du?
Den här tråden har gått way off med fokus på räntor och bränslepriser men ingen orkar visa hur sambanden ser ut. Vi har väl under året haft stigande räntor OCH stigande priser på bostäder OCH stigande priser på olja; så då borde väl dessa faktorer fortsatt stödja den framtida prisutvecklingen tänker jag som amatör.
Den här tråden har gått way off med fokus på räntor och bränslepriser men ingen orkar visa hur sambanden ser ut. Vi har väl under året haft stigande räntor OCH stigande priser på bostäder OCH stigande priser på olja; så då borde väl dessa faktorer fortsatt stödja den framtida prisutvecklingen tänker jag som amatör.
Jag tror inte att så mycket händer den närmsta tiden faktiskt, tvärtemot vad jag sade för ett år sedan. De flesta kan omfördela utgifterna i hushållsbudgeten, mindre med resor, nöjen och mer till basala behov, fast det räcker meden mindre minoritet på obestånd för att det ska gå utför snabbt.
Medelsvensson har inte lånat upp över öronen som vissa vill tro (egna erfarenheter?), å andra sidan sätter inflationen stopp för excesser. Tid för nykterhet vill jag påstå, byggföretagens skatteskulder tyder att så måste bli fallet.
Konsulter i byggsvängen har det svettigt nu, de ryker först när golvet viker, en tidig indikator på vart vinden blåser.
Arbetsmarknaden är fortfarande stabil, förblir den det händer inte mycket varken ner eller uppåt. På sikt kommer bostäderna säkert bli dyrare, en större andel av inkomsten kommer gå till boendet.
Rent krasst är det en fråga om hur mycket svensken är villig att sänka övrig konsumtion för en viss bostadsstandard och/eller äganderätt/bostadsrätt? Mycket iaf i stor- och residensstäderna där boendet är statusmarkör. Samtidigt är ägt boende politiskt premierat varför framtiden på sikt ser ljus u eller mörk beroende på vilka premisser man kan ha i frågan.
Lite funderingar från hyrestorsken