2023-09-13, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Det är sant att populära objekt säljer bra. Men dessa utgör en minoritet av bostäderna. De flesta som säljer idag kommer att få betydligt mindre än 2021.

Enligt vilka källor?
Citera
2023-09-13, 18:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Enligt vilka källor?

Vilka källor behöver du för att förstå att populära dyra bostäder är i minoritet?
Citera
2023-09-13, 18:31
Medlem
felpost
Citera
2023-09-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Det gillar jag inte. Deras input är viktig, även fast jag absolut inte håller med deras åsikter.

Flandern skriver med nytt nick. ”DaKittler”
Citera
2023-09-13, 19:40
Medlem
Citat:
Enligt vilka källor?

Enligt statistik. BR är ner cirka 20 % generellt sen toppen 2022. Då dras priset upp av att det är de bättre objekten som säljs snabbast.

Så realt är prisnedgången runt 35 %. Bubblan pyser ut.
Citera
2023-09-13, 20:00
Medlem
Citat:
Yep. När räntan stabiliserats, kommer priserna börja röra sig uppåt igen.

Kriser kommer, kriser går, men behovet av att bo, det består!

Eller så börjar de röra sig nedåt? Det är ju trots allt det normala över tid. Att bostadspriserna sjunker....
Citera
2023-09-13, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Enligt statistik. BR är ner cirka 20 % generellt sen toppen 2022. Då dras priset upp av att det är de bättre objekten som säljs snabbast.

Så realt är prisnedgången runt 35 %. Bubblan pyser ut.
Märkligt att allt ska behöva justeras/modifieras för att passa bubbelkalkylen.

Allt går väl, bara man vill tydligen.
Citera
2023-09-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Rimligen borde inte arabers illvilja påverka västs ekonomi. Dyrare olja leder även till att människor kör och spenderar mindre vilket leder till sänkt inflation även om den bara är på 90 dollar.

Men visst verkar denna ”kris” rätt lik 2008, dock mer påverkad av kriget.

Förklara för mig med LOGISKA argument hur i hela helvete ett krig i ett äckligt slavland påverkar svensk inflation? Och då vill jag inte höra något som BS-argument om gaspriser som vi inte ens använder i Sverige eller något annat trams från kvällspressen.

Sanningen är att ni är så korkade att ni går på snacket om att inflationen är Putins fel när vi har helt och hållet oss själva att skylla.
Citera
2023-09-13, 20:14
Medlem
Citat:
Yep. När räntan stabiliserats, kommer priserna börja röra sig uppåt igen.

Det är många år bakåt i tiden, som vi inte haft nollränta, där bostadspriserna ändå ökat.

Kriser kommer, kriser går, men behovet av att bo, det består!

Finns ju ändå något positivt med alla svartskallar som importerats. Folk betalar bra för att slippa bo bland dräggen i hyrestrashet.

Mm för det är verkligen en bra samhällsutveckling att gå mot en värld där banken äger allt och man ska vara en slav i ekorrhjulet eftersom allt är lånefinansierat.

Såna som ni är vidriga. Inte en tanke på vilken typ av nation vi lämnar efter oss till kommande generationer.
Citera
2023-09-13, 20:28
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Skatteskulder bland byggföretagen:

https://ibb.co/RbYmv1k

Det råder i princip byggstopp, kris bland hustillverkare och byggentreprenörer vilket i kombination med lågkonjunktur bör avspelas i bostadsmarknaden(?).
Citera
2023-09-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Skatteskulder bland byggföretagen:

https://ibb.co/RbYmv1k

Det råder i princip byggstopp, kris bland hustillverkare och byggentreprenörer vilket i kombination med lågkonjunktur bör avspelas i bostadsmarknaden(?).

Hur kommer det att avspeglas menar du?

Den här tråden har gått way off med fokus på räntor och bränslepriser men ingen orkar visa hur sambanden ser ut. Vi har väl under året haft stigande räntor OCH stigande priser på bostäder OCH stigande priser på olja; så då borde väl dessa faktorer fortsatt stödja den framtida prisutvecklingen tänker jag som amatör.
Citera
2023-09-13, 20:40
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Förklara för mig med LOGISKA argument hur i hela helvete ett krig i ett äckligt slavland påverkar svensk inflation? Och då vill jag inte höra något som BS-argument om gaspriser som vi inte ens använder i Sverige eller något annat trams från kvällspressen.

Sanningen är att ni är så korkade att ni går på snacket om att inflationen är Putins fel när vi har helt och hållet oss själva att skylla.

Det har tryckts för mkt pengar framförallt av usa men även andra västländer och det fortsätter att tryckas pengar för att finansiera Ukraina är min teori. Det handlar def inte om löner eller bostadspolitik. Om det handlar om bostads”bubbla” varför har det inte hänt tidigare 10 år?

Tror också att när Ukraina befrias så kommer de tillhöra eu och iom det blir eu och väst en nation rikare, så allt detta är en investering men plågsam sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in