Citat:
Ursprungligen postat av
urtoken
740in är skattebefriad, lägre försäkring, på en ny bil betalar du dessutom ränta på billånet. Sen har jag redan sagt det massor med gånger att det finns bränslesnålare bilar från samma tid (tex golf/audi 80) om det nu är ett så stort problem!
Men skatten på en modern snål bil är 360-1400:-/ år, det är inga pengar i sammanhanget, räntan är idag skit och ingenting (man måste dessutom inte ha lån).
Jag påstår inte att det är billigare att äga en nyare (måste ju inte vara helt ny) bil, jag konstaterar bara att det är bekvämare, säkrare och pålitligare än en 30 år gammal bil. Som hobbybil kan en rolig (så även där går ju gamla Volvo bort) äldre bil, men som bruksbil är det tämligen värdelöst.
Du verkar ha hängt upp dig på att det ska vara helt nytt, det behövs ju inte en 5-10 år gammal bil är inte dyr och går att lösa för de flesta med en inkomst. Köper man en snål golfklassbil så får du en bil som är bekvämare, roligare, säkrare och hart när lika billig att äga som en gammal 740 som du ju talar dig varm för.