2018-02-14, 08:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
740in är skattebefriad, lägre försäkring, på en ny bil betalar du dessutom ränta på billånet. Sen har jag redan sagt det massor med gånger att det finns bränslesnålare bilar från samma tid (tex golf/audi 80) om det nu är ett så stort problem!
Men skatten på en modern snål bil är 360-1400:-/ år, det är inga pengar i sammanhanget, räntan är idag skit och ingenting (man måste dessutom inte ha lån).

Jag påstår inte att det är billigare att äga en nyare (måste ju inte vara helt ny) bil, jag konstaterar bara att det är bekvämare, säkrare och pålitligare än en 30 år gammal bil. Som hobbybil kan en rolig (så även där går ju gamla Volvo bort) äldre bil, men som bruksbil är det tämligen värdelöst.

Du verkar ha hängt upp dig på att det ska vara helt nytt, det behövs ju inte en 5-10 år gammal bil är inte dyr och går att lösa för de flesta med en inkomst. Köper man en snål golfklassbil så får du en bil som är bekvämare, roligare, säkrare och hart när lika billig att äga som en gammal 740 som du ju talar dig varm för.
Citera
2018-02-14, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Men skatten på en modern snål bil är 360-1400:-/ år, det är inga pengar i sammanhanget, räntan är idag skit och ingenting (man måste dessutom inte ha lån).

Jag påstår inte att det är billigare att äga en nyare (måste ju inte vara helt ny) bil, jag konstaterar bara att det är bekvämare, säkrare och pålitligare än en 30 år gammal bil. Som hobbybil kan en rolig (så även där går ju gamla Volvo bort) äldre bil, men som bruksbil är det tämligen värdelöst.

Du verkar ha hängt upp dig på att det ska vara helt nytt, det behövs ju inte en 5-10 år gammal bil är inte dyr och går att lösa för de flesta med en inkomst. Köper man en snål golfklassbil så får du en bil som är bekvämare, roligare, säkrare och hart när lika billig att äga som en gammal 740 som du ju talar dig varm för.
Det är inte just 740is jag hängt upp mig på men om man tycker det är drygt att behöva betala skatt och inte kör så farligt mycket vidhåller jag att 740in är ett bra val. I ditt fall skulle jag nog rekommendera en Audi 80 istället, de går betydligt snålare än en 740 men har ändå hyfsade utrymmen.
Meningen med mitt inlägg var att poängtera att även äldre bilar kan vara fullt tillräckliga och att man inte behöver ta ett lån för att hitta en vettig bil. Att köra äldre bilar behöver inte enbart handla om ekonomiska skäl, finns många som gillar tex 740 pga designen/nostalgi mm.
Senast redigerad av urtoken 2018-02-14 kl. 09:11.
Citera
2018-02-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, men jag är övertygad om att den tar minst 0.4 mindre än en 740 i vardaglig körning. Genomsnittlig förbrukning på spritmonitor för 740 bensin är 10.26, för min bil ligger det på 5.81.
Jag får väl säga som ni gör, det går att köra den på 0.4 l. Men lika lite som det avspeglar verkligheten för en 740 (eller 940) så avspeglar det verkligheten för min bil.

Med det utlägget menar du alltså att man kan köra en 740 mellan tankningarna på 0.8?
Om man vill ha lite bättre komfort, om man vill ha lite bättre säkerhet, om man faktiskt är intresserad av bilar, om man tänker sig köra mer än 1000 mil om året, att man vill slippa lämna in bilen allt som oftast för lite småreparationer? Du skulle inte kunna tänka dig att en värdeminskning skulle vara värt lite mot den bakgrunden?
Det kan jag, min bil har som jag varit inne på haft ungefär lika stor värdeminskning på de fem åren jag haft den som extrakostnaden för bränsle på en 740 hade varit, med bättre komfort, mer körglädje, bättre säkerhet, mindre reparationer osv.
Ja, den har kostat mig mer totalt än vad en gammal Volvo hade gjort, men det är inte jättemånga tusenlappar per år och den är väl värd det.

Jag rekommenderar inte en 20-25 år gammal Volvo till dem som inte kan meka själva. En gammal Volvo blir billigast förutsatt att man kör <2000 mil per år OCH kan fixa saker själv. Man kan självklart ha tur och finna en gammal Volvo som aldrig krånglar men problemfritt bilägandet förutsätter att man följer serviceprogrammet. Efter 10 år brukar de flesta tro att bilen bara behöver olja en gång per år. Jag har däremot följt serviceprogrammet på min 850 -97 som köptes för 5 år sedan med 7800 (riktiga)mil på mätaren. Jag byter saker innan jag får problem, tändstift, tändkablar, bensinfilter, remmar etc. Jag har de sista 10 åren haft två äldre Volvos som aldrig bjudit på ovälkomna överraskningar.
Citera
2018-02-14, 12:01
Medlem
80231s avatar
Citat:
740in är skattebefriad, lägre försäkring, på en ny bil betalar du dessutom ränta på billånet. Sen har jag redan sagt det massor med gånger att det finns bränslesnålare bilar från samma tid (tex golf/audi 80) om det nu är ett så stort problem!
Skattebefrielse gäller för andra bilar som har samma produktionsår som din valda 740, och jag tror att försäkringspremien är högre för en 740 då det är många unga gasglada som köper en sådan.
Citera
2018-02-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Skattebefrielse gäller för andra bilar som har samma produktionsår som din valda 740, och jag tror att försäkringspremien är högre för en 740 då det är många unga gasglada som köper en sådan.
Ja det är klart den gäller andra bilar som också är över 30år ,har jag påstått något annat?
Själv kör jag en Carisma men har räknat ut att den lägre bensinförbrukningen som Carisman har äts upp av skatten då jag kör en bra bit mindre en den genomsnittliga körsträckan per år. Däremot har jag haft en 740 innan som jag ska erkänna saknar.

Men som sagt har man en körsträcka som är ganska låg per år lönar det sig faktiskt att ha en 740 då skatten äter upp vinsten från den lägre bensinförbrukningen.

Och som jag skrivit massa gånger men som inte verkar gå in i skallen hos de flesta här är att om man har längre körsträckor per år lönar det sig inte att ha en 740 men då finns det andra skattebefriade bilar tex Audi 80 som har en avsevärt lägre förbrukning jämfört med en 740.
Citera
2018-02-14, 16:03
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ja det är klart den gäller andra bilar som också är över 30år ,har jag påstått något annat?
Själv kör jag en Carisma men har räknat ut att den lägre bensinförbrukningen som Carisman har äts upp av skatten då jag kör en bra bit mindre en den genomsnittliga körsträckan per år. Däremot har jag haft en 740 innan som jag ska erkänna saknar.

Men som sagt har man en körsträcka som är ganska låg per år lönar det sig faktiskt att ha en 740 då skatten äter upp vinsten från den lägre bensinförbrukningen.

Och som jag skrivit massa gånger men som inte verkar gå in i skallen hos de flesta här är att om man har längre körsträckor per år lönar det sig inte att ha en 740 men då finns det andra skattebefriade bilar tex Audi 80 som har en avsevärt lägre förbrukning jämfört med en 740.
Kör man korta sträckor så är nog en Wolseley ett bättre val än en 740.
Citera
2018-02-14, 16:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Bränsle förbrukning ja det stämmer. Har gamla skattebefriade amrikanska bilar, då förstår du vad jag menar.
Citera
2018-02-20, 18:31
Medlem
Gick och spontanköpte en V70 D5 från 08 nu i dagarna är helnöjd med allt och då går den billigt men dyr skatt men samtidigt anledningen att jag köpte den är för att dra tunga biltrailers om en månad ända fram till oktober.

Självklart kunde ja ha köpt en billig 945 för precis 5-10000 kr men samtidigt när jag väljer en bruksbil så är dessa min 7 krav

Pålitlig
AC
Drag
Automat
Dra under litern
Få dra tunga släp
Kunna lasta problemfritt
Och inte minst smälta in i trafiken

Visst på landsorten så ser man hela tiden gamla bilar men ska man köra 30 mil så vill man åka bekvämt och inte oroa sig att behöva byta turbo eller vad som helst
Citera
2023-09-13, 20:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Varför köper folk gamla skitbilar?

Det man sparar på lägre inköpspris får man ju betala i ökade service- och reparationskostnader och inte minst ökad bränsleförbrukning.

Eller om man vänder på det. Varför byter företag och andra ut sina tjänste- och förmånsbilar efter 3 år om det inte vore en god affär?

Kommer säkert få en massa mothugg nu om att man kört 50 tusen mil i en gammal Volvo eller Saab och bara bytt olja, men tror inte det är helt representativt.

Själv är jag lite trött på bilar som ska servas och repareras för rena fantasibelopp var och varannan månad bara för att rulla. Bättre med nytt.
Citera
2023-09-13, 20:34
Medlem
Ibland behöver man bara en stor jävla skitbil för att köra hem grejer. Det är smidigt att ha den. Saboterar någon den bryr man sig inte. Endast trafikförsäkring och that's it. Många ute på landet har även sådanna bilar då det är omöjligt att inte slita och smutsa ner bilar där. Varför köpa en 300,000 SEK bil som kommer slitas 10x mer ute på landsbygden och tappa 50% i värde första året?

Men samma gäller även i storstäder. Varför betala en halv miljon för att köra till butiken som är 10 minuter bort? Helt onödigt och Lyxfällan-radarn går i högvarv.

Nu har jag inte längre en skitig gammal bil, p.g.a. enorma förändringar i min privatekonomi, jag kör en vanlig bil runt 90,000 SEK. Men det var väldigt praktiskt förr och jag saknar den tiden. Du gav mig idén att skaffa en sketen gammal bil nu. De är mer diskreta också, ingen som bryr sig.

Bilaffärer är de sämsta du kan göra. Du kommer nästan alltid gå med förlust. Köp en så billig du bara kan som duger till det du behöver.
Senast redigerad av Holzman 2023-09-13 kl. 20:43.
Citera
2023-09-13, 20:35
Medlem
Därför att många ggr är gamla beg bilar en bättre affär då äldre bilar är mer robusta och håller längre

haft ny bil och det va den sämsta av alla jag ägt , så ALDRIG mer en ny bil här
Citera
2023-09-13, 20:38
Medlem
Hamleyss avatar
Du är inte så bra på matte antar jag.
Om man köper en gammal Toyota eller Nissan eller nåt annat som bara funkar för 35000 så får man mycket pengar över till annat.

Såklart är det kul med en fin bil men inte fan vill jag betala 15.000 i månaden för att köra 250 mil/Månad med en svennebananbil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in