2011-07-26, 14:33
Bannlyst
Är det värt att köpa en Saab 9000/900 äldre modell eller en Volvo 740 om man som mig kan nada om bilar. Ni hyllar bilen till toppen, men är det verkligen så lätt meckat för en som knappt vet vart man ska börja för att byta olja?

Jag vill ha en bil som startar i alla väder, orkar inte med att skiten inte startar. Oavsett om det tar 1min för en kunnig att fixa till felet, så tar det för mig tid att missa pengar från jobbet samt åka till service och lämna in.

Tacksam om någon kan komma med ett ordentligt svar.
Citera
2011-07-26, 16:05
Medlem
Fyfan vad jag ogillar gamla skitbilar !
Citera
2011-07-26, 19:08
Medlem
Mr.Scullys avatar
Min 855:a är från 1993, dock ingen "skräpbil" som trådskaparen uttrycker det. Inte heller åldersklassen kvalar väl riktigt in, även om vissa 18 år gamla bilar börjar bli sunkiga.

Jag skulle absolut kunna finansiera en nyare V70 och använda året runt, men vad fan har jag för nytta av att bilen har existerat så pass få år som möjligt?

Jag gillar helt enkelt att kunna lägga ut pengar på att hålla min bil i bästa skick. Istället för att betala en jävla massa avbetalningar på en ny bil, kan jag lägga mina pengar på att hålla min gamla bil i topptrim.
Istället för att köpa billiga Tjingtjongdäck till en nyare bil, köpte jag i fjol en uppsättning svindyra Michelindäck till min nuvarande 855.
Istället för att sabba en nyare bil med en massa salt och slask på vintern, har jag råd med att använda en vinterbil (Och att hålla den i skapligt skick) samt en garageplats för 855:an.
Och skulle bilen någon gång råka ut för något större fel behöver jag inte skrota den, har sparat in så jäkla mycket att jag har råd att reparera den för 20-30.000 utan någon större skillnad på bankkontot, även om kostnaderna överstiger bilens marknadsvärde.

Trots alla dessa utgifter har jag sparat in en massa pengar, jämfört med om jag hade kört en nyare bil. Pengar som jag kan använda till diskret styling, fortkörnings-/parkeringsböter, bilvård, soppa och liknande.
Citera
2011-07-26, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Scully
Min 855:a är från 1993, dock ingen "skräpbil" som trådskaparen uttrycker det. Inte heller åldersklassen kvalar väl riktigt in, även om vissa 18 år gamla bilar börjar bli sunkiga.

Jag skulle absolut kunna finansiera en nyare V70 och använda året runt, men vad fan har jag för nytta av att bilen har existerat så pass få år som möjligt?

Jag gillar helt enkelt att kunna lägga ut pengar på att hålla min bil i bästa skick. Istället för att betala en jävla massa avbetalningar på en ny bil, kan jag lägga mina pengar på att hålla min gamla bil i topptrim.
Istället för att köpa billiga Tjingtjongdäck till en nyare bil, köpte jag i fjol en uppsättning svindyra Michelindäck till min nuvarande 855.
Istället för att sabba en nyare bil med en massa salt och slask på vintern, har jag råd med att använda en vinterbil (Och att hålla den i skapligt skick) samt en garageplats för 855:an.
Och skulle bilen någon gång råka ut för något större fel behöver jag inte skrota den, har sparat in så jäkla mycket att jag har råd att reparera den för 20-30.000 utan någon större skillnad på bankkontot, även om kostnaderna överstiger bilens marknadsvärde.

Trots alla dessa utgifter har jag sparat in en massa pengar, jämfört med om jag hade kört en nyare bil. Pengar som jag kan använda till diskret styling, fortkörnings-/parkeringsböter, bilvård, soppa och liknande.

Allt detta låter kanon, känns ganska lockande att fräscha upp och hålla en "äldre" modell i topp skick. Dock undrar jag över det understrukna , hur snabbt får du upp din bil i?
Citera
2011-07-26, 20:41
Medlem
Mr.Scullys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFGK
Allt detta låter kanon, känns ganska lockande att fräscha upp och hålla en "äldre" modell i topp skick. Dock undrar jag över det understrukna , hur snabbt får du upp din bil i?

Fick upp den i ca 220 på mätaren när jag maxade den på en flygraka i våras.
Borde väl vara strax över 210 km/h, då bilen liksom många andra bilar har en glädjemätare som diffar 7-8 km/h i högre hastigheter.
Citera
2011-07-27, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Scully
Fick upp den i ca 220 på mätaren när jag maxade den på en flygraka i våras.
Borde väl vara strax över 210 km/h, då bilen liksom många andra bilar har en glädjemätare som diffar 7-8 km/h i högre hastigheter.

Finns det inte varianter som ligger på 150-170 hk och sen de på 200+?
Citera
2011-07-27, 15:10
Medlem
cschrilles avatar
För att man kan svina med bilarna utan att vara rädd för att smälla
Har en 740 T5 men gissar att det är en skräpbil?
Citera
2011-07-27, 15:32
Medlem
farmenSebastians avatar
Tro det, jag är själv en kille som åkte volvo a-traktor och hade en 744 som första bil.

detta ska inte bli en sådan tråd,men lite synd är det att svenska folket har en sådan otroligt dålig fordonspark.

Alldeles för många åker runt i 5000 :- klassen slit&släng bil:

*sen 80-tals modell som drar 1 liter bensin som mestadels hamnar i blystinkande avgaser
* undermålig krocksäkerhet,även för mottrafikanter
* slarv-lagas för att klara besiktningen,år efter år
* räknar sällan hem bilen på sikt i kostnad,underhåll
* stylar aset med skitprodukter för pengar som borde gå till en rejäl bil.
* arrogans genom endast byta slitdelar/signalljus etc för att besiktningen säger det utan att reflektera över vilken skrothög man åker runt i med bländande ljus och undermåliga bromsar bland tusentals andra trafikanter...

Är av den åsikt att man borde införa skrotningspremie igen,och låta mängdvis av folk få köpa nya saab,volvo till subventionerat pris.
Flera länder i Europa gör så.

Fast å andra sidan här är det skatt på skatten.
Vägnät som påminner om öststater och grus,salt elände.
Citera
2011-07-27, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Tro det, jag är själv en kille som åkte volvo a-traktor och hade en 744 som första bil.

detta ska inte bli en sådan tråd,men lite synd är det att svenska folket har en sådan otroligt dålig fordonspark.

*sen 80-tals modell som drar 1 liter bensin som mestadels hamnar i blystinkande avgaser
* arrogans genom endast byta slitdelar/signalljus etc för att besiktningen säger det utan att reflektera över vilken skrothög man åker runt i med bländande ljus och undermåliga bromsar bland tusentals andra trafikanter...

Är av den åsikt att man borde införa skrotningspremie igen,och låta mängdvis av folk få köpa nya saab,volvo till subventionerat pris.

Skulle vara intressant att veta vilka bilar du skulle tipsa om och vilken prisklass som gäller? Jag har inte pengar att köpa en bil över 40,000kr.
Citera
2011-07-27, 17:17
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:

En ny bil i samma storlek som volvo 240/740/940 drar minst lika mycket, dessutom är 1 liter per mil en jävla myt, jag kör min på 0,7 landsväg och 0,9 blandat. En ny bil har minst lika stora underhållskostnader, med service, mellanservice, dyr försäkring osv. På en gammal kan man byta nästan allt själv, göra servicen själv osv.

Dessutom är nya SAAB ren skit.
Citera
2011-07-27, 21:05
Medlem
Mr.Scullys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFGK
Finns det inte varianter som ligger på 150-170 hk och sen de på 200+?

Jodå, 850 Turbo (Även kallad T5) har 225 hästar, T5-R har 240 eller 250 original beroende på årsmodell.
Jag kör dock en vanlig GLT, 2.5-litersmotor med 170 hästar. 850 finns även med 126-hästars 2.0-litersmotor samt en 2.5-litersmotor på 140 hästar.
Citera
2011-07-27, 21:16
Medlem
svempuss avatar
Citat:

var hittar du blyad bensin nu? har inte funnits på många år.
och vad är en rejäl bil enligt dig?.

visst skulle det vara bra att få en skrotningspremie på nytt men utan kravet att köpa en ny bil. vill själv varken ha en ny volvo eller en ny saab.
tycker att alla bilar efter 95 har för mycket elektronik som kan krångla när det vill. nu när dom har kommit upp i ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in