Citat:
Ursprungligen postat av
Neida
Men din bil drar alltså 0.4 blandad körning? Vad har du för bil? (Med modern (falsk)bränsledeklaration skulle en 740 dra 0,75 eller nått)
Nej, men jag är övertygad om att den tar minst 0.4 mindre än en 740 i vardaglig körning. Genomsnittlig förbrukning på spritmonitor för 740 bensin är 10.26, för min bil ligger det på 5.81.
Jag får väl säga som ni gör, det
går att köra den på 0.4 l. Men lika lite som det avspeglar verkligheten för en 740 (eller 940) så avspeglar det verkligheten för min bil.
Citat:
Ursprungligen postat av
urtoken
En 740 är att föredra om man vill ha en problemfri bil, visserligen kan den dra en del men då finns andra bilar från samma tidsperiod man kanske hellre ska titta på tex golf.
Många tror dock att 740 drar betydligt mer än den egentligen gör bara för att rättfärdiga att man själv tagit lån sig för att köpa en ny belånad bil,,,
740 är dock en trevlig bil så skulle nog ändå ta den före andra mer bränslesnåla bilar av liknande årgång. Sedan beror det förstås hur mycket man kör, om det är extremt mycket kolla på något bränslesnålare men om man kör inte allt för mycket är 740 en perfekt bil.
Det dummaste man kan göra är att köpa en bil med stor kommande värdeminskning.
De flesta som är emot att ha äldre bilar är det inte för att bilarna nödvändigtvis är sämre utan det handlar mer om att man vill att det ska se bra ut för sina radhusgrannar.
Med det utlägget menar du alltså att man kan köra en 740 mellan tankningarna på 0.8?
Om man vill ha lite bättre komfort, om man vill ha lite bättre säkerhet, om man faktiskt är intresserad av bilar, om man tänker sig köra mer än 1000 mil om året, att man vill slippa lämna in bilen allt som oftast för lite småreparationer? Du skulle inte kunna tänka dig att en värdeminskning skulle vara värt lite mot den bakgrunden?
Det kan jag, min bil har som jag varit inne på haft ungefär lika stor värdeminskning på de fem åren jag haft den som extrakostnaden för bränsle på en 740 hade varit, med bättre komfort, mer körglädje, bättre säkerhet, mindre reparationer osv.
Ja, den har kostat mig mer totalt än vad en gammal Volvo hade gjort, men det är inte jättemånga tusenlappar per år och den är väl värd det.