2018-02-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Gick att få ner till 0.8? Med det menar du att enstaka tankar ligger på 0.8 eller har du loggat 0.8 över 15000 mil?
Ja, jag vet att en 740 går att köra på 0.8 med rätt motor och rätt körsätt, men lite vanlig blandad med stadskörning och motorvägskörning rasar snart upp mot litern. Så det är vad man kör normal körning som är intressant, inte vad som är möjligt om man snålar max.
En 740 är att föredra om man vill ha en problemfri bil, visserligen kan den dra en del men då finns andra bilar från samma tidsperiod man kanske hellre ska titta på tex golf.

Många tror dock att 740 drar betydligt mer än den egentligen gör bara för att rättfärdiga att man själv tagit lån sig för att köpa en ny belånad bil,,,
740 är dock en trevlig bil så skulle nog ändå ta den före andra mer bränslesnåla bilar av liknande årgång. Sedan beror det förstås hur mycket man kör, om det är extremt mycket kolla på något bränslesnålare men om man kör inte allt för mycket är 740 en perfekt bil.

Det dummaste man kan göra är att köpa en bil med stor kommande värdeminskning.
De flesta som är emot att ha äldre bilar är det inte för att bilarna nödvändigtvis är sämre utan det handlar mer om att man vill att det ska se bra ut för sina radhusgrannar.
Senast redigerad av urtoken 2018-02-13 kl. 22:59.
Citera
2018-02-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbofemma
Ja, varför?

Jag förstår inte, och jag kommer inte heller förstå någonsin varför folk köper gamla skräpbilar som 240/740 o dylikt och använder dom.
Visst, den är billigare i inköp. Men en 240 eller 740 drar något ohyggligt med bränsle.
Sen käkar dom däck som fan,

Och däck är som bekant inte jättebilliga.
Inte alltför sällan är bilen rostig heller.
Sedan så kan vi ta en titt på utseende och prestanda;
Skrattretande. Extremt fula bilar, (ingen kan på fullt allvar tycka att dom är SNYGGA? Det är ju förfan en plåtlåda med hjul och strålkastare)
Men idioter finns alltid..
Jag vet att Ts inte varit inloggad på länge men tänkte bemöta kritiken då det kryllar av liknande trångsynta människor som hatar våra gamla klassiker inte minst bland än viss moderator här på forumet.

Att den är billigare i inköp är en stor fördel som inte ska underskattas, tänk så många människor som dragit på sig stora billån i onödan som äter upp deras ekonomi.

Den drar inga enorma mängder bränsle, men allt är relativt, en V70 av äldre årgång lär nästan dra mer än en 740 liksom ett flertal andra nyare bilar.

Däck är knappast dyrare till en äldre bil än en nyare bil, tvärtom, åtgången av däck lär inte vara högre såvida man inte får för sig att sladda eller liknande.

Att alla äldre bilar skulle rosta beror på okunskap, välj en 740 från -88a så har du en bil som kommer stå sig väldigt bra från rost. Det handlar om att veta vilka årgångar och modeller som man ska undvika.

Knappast ful även om det är subjektivt, ställ en 740 bredvid en tesla för en miljon så kommer du märka att det är 740in som har charmen, något nya bilar oftast saknar.
Citera
2018-02-14, 02:42
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Jag har haft en 740 innan den gick att få ner till 0.8 så tvivlar att en 940 skulle vara så mycket törstigare. En bonus är ju att äldre bilar dessutom är skattebefriade.
Vill man ha ett ekonomisk hållbart bilval så satsa på en 740 från 88, de är galvaniserade så de rostar inte heller.
Du kan väl inte påstå att det är ekonomiskt vettigt att köpa en gammal 740? En sådan verkligen sörplar i sig dyra droppar så fort ägget under foten går sönder. En gammal japanare är ett vettigare val i så fall.
Citera
2018-02-14, 05:27
Medlem
Citat:
Det jag vet är iaf att -88orna blev helgalvade så varför välja en av tidigare årgång som lär rosta betydligt mer. Jag har som sagt själv haft en 740 så vet jag vet att just -88or är att föredra ur rostskydds-perspektiv. Det är bara att kolla på blocket så är det ingen slump att de rostfria 740is just är av årsmodell -88 eller möjligen senare. Det finns strax under 15k 740 från -88 av sedanmodell jämfört med ca 3k från -86, det lär inte vara en slump. 87or brukar klara sig bättre än 86or men bästa är att ta en -88a på en gång.
Då sitter du alltså och ger råd efter vad du tror och inte efter vad som är sant och det är aldrig bra.
I övrigt så rostar en galvad bil också, du får det att låta som om de vore gjorda i rostfritt och tänker man lägga upp till 15 k på en bil så finns det bra många bilar att välja på som är vettigare.
Citera
2018-02-14, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Du kan väl inte påstå att det är ekonomiskt vettigt att köpa en gammal 740? En sådan verkligen sörplar i sig dyra droppar så fort ägget under foten går sönder. En gammal japanare är ett vettigare val i så fall.
Som jag tidigare skrivit är det ett perfekt val om man tex är en ungdom/pensionär som inte kör allt för mycket. Om man kör extremt mycket finns det andra mer bränslesnåla bilar man kanske hellre ska titta på. De flesta svenskar har dock sina bilar mest stående och kör inte så mycket, i såna lägen är det enligt mig inte motiverat att ha en ny bil där man kommer att förlora mycket pengar i värdeminskning.
Citera
2018-02-14, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Och nu kommer du att få höra hur mycket japanare rostar jämfört med Volvo 740.
Nej då de drar inte alls mycket han har ju fått ner sin förbrukning ända till 0,8. 740 är ju snålare än V70 också så det var ju helt onödigt av Volvo och satsa på att modernisera motorerna till 850 de hade ju kunnat fortsätta några årtionden till med hö fläkten med rötterna från 60-talet.
Sen att alla vet att det är nästintill omöjligt att komma under litern hur man än kör är en annan sak, visserligen gjorde det ganska stor skillnad på förbrukningen att ligga i 80 istället för 100 minns jag så om man står ut med att folk blinkar och tutar på motor och landsvägar så, men då gäller det att inte få stopp vid nästa avfart för då sticker den uppåt igen.
Citera
2018-02-14, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Då sitter du alltså och ger råd efter vad du tror och inte efter vad som är sant och det är aldrig bra.
I övrigt så rostar en galvad bil också, du får det att låta som om de vore gjorda i rostfritt och tänker man lägga upp till 15 k på en bil så finns det bra många bilar att välja på som är vettigare.
Att -88orna är helgalvade vet jag och därav rekommenderade jag att de som är ute efter en billig extrabil att köpa en av just den årgången de de rostar mindre en tidigare årgångar, de betyder inte att de inte kan drabbas av rost men oftast är rosten på 88orna såpass begränsad att det inte är något problem.
Jag VET att just den årgången rostar MINDRE än tidigare årgångar.
Citera
2018-02-14, 05:54
Medlem
Citat:
Att -88orna är helgalvade vet jag och därav rekommenderade jag att de som är ute efter en billig extrabil att köpa en av just den årgången de de rostar mindre en tidigare årgångar, de betyder inte att de inte kan drabbas av rost men oftast är rosten på 88orna såpass begränsad att det inte är något problem.
Jag VET att just den årgången rostar MINDRE än tidigare årgångar.

Konstigt att du vet det för som det verkar så var de ju aldrig helgalvade som tex Audi var, underredet däremot var ju helgalvat från 88 och delvis galvat från 87.
Så tja den rostar mindre i underredet men de klassiska fällorna har den ju kvar ändå.
Citera
2018-02-14, 06:43
Medlem
nittontrettons avatar
Hellre en gammal, fullbetald bil än att ta en bil på leasing eller kredit 😉
Citera
2018-02-14, 07:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Men din bil drar alltså 0.4 blandad körning? Vad har du för bil? (Med modern (falsk)bränsledeklaration skulle en 740 dra 0,75 eller nått)
Nej, men jag är övertygad om att den tar minst 0.4 mindre än en 740 i vardaglig körning. Genomsnittlig förbrukning på spritmonitor för 740 bensin är 10.26, för min bil ligger det på 5.81.
Jag får väl säga som ni gör, det går att köra den på 0.4 l. Men lika lite som det avspeglar verkligheten för en 740 (eller 940) så avspeglar det verkligheten för min bil.

Citat:
En 740 är att föredra om man vill ha en problemfri bil, visserligen kan den dra en del men då finns andra bilar från samma tidsperiod man kanske hellre ska titta på tex golf.

Många tror dock att 740 drar betydligt mer än den egentligen gör bara för att rättfärdiga att man själv tagit lån sig för att köpa en ny belånad bil,,,
740 är dock en trevlig bil så skulle nog ändå ta den före andra mer bränslesnåla bilar av liknande årgång. Sedan beror det förstås hur mycket man kör, om det är extremt mycket kolla på något bränslesnålare men om man kör inte allt för mycket är 740 en perfekt bil.

Det dummaste man kan göra är att köpa en bil med stor kommande värdeminskning.
De flesta som är emot att ha äldre bilar är det inte för att bilarna nödvändigtvis är sämre utan det handlar mer om att man vill att det ska se bra ut för sina radhusgrannar.
Med det utlägget menar du alltså att man kan köra en 740 mellan tankningarna på 0.8?
Om man vill ha lite bättre komfort, om man vill ha lite bättre säkerhet, om man faktiskt är intresserad av bilar, om man tänker sig köra mer än 1000 mil om året, att man vill slippa lämna in bilen allt som oftast för lite småreparationer? Du skulle inte kunna tänka dig att en värdeminskning skulle vara värt lite mot den bakgrunden?
Det kan jag, min bil har som jag varit inne på haft ungefär lika stor värdeminskning på de fem åren jag haft den som extrakostnaden för bränsle på en 740 hade varit, med bättre komfort, mer körglädje, bättre säkerhet, mindre reparationer osv.
Ja, den har kostat mig mer totalt än vad en gammal Volvo hade gjort, men det är inte jättemånga tusenlappar per år och den är väl värd det.
Citera
2018-02-14, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Hellre en gammal, fullbetald bil än att ta en bil på leasing eller kredit 😉
Precis! Hellre en klassiker än en ny intetsägande bil som dessutom tillhör banken.
Citera
2018-02-14, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det kan jag, min bil har som jag varit inne på haft ungefär lika stor värdeminskning på de fem åren jag haft den som extrakostnaden för bränsle på en 740 hade varit, med bättre komfort, mer körglädje, bättre säkerhet, mindre reparationer osv.
Ja, den har kostat mig mer totalt än vad en gammal Volvo hade gjort, men det är inte jättemånga tusenlappar per år och den är väl värd det.
740in är skattebefriad, lägre försäkring, på en ny bil betalar du dessutom ränta på billånet. Sen har jag redan sagt det massor med gånger att det finns bränslesnålare bilar från samma tid (tex golf/audi 80) om det nu är ett så stort problem!
Senast redigerad av urtoken 2018-02-14 kl. 08:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in