2023-09-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDF2
ETT PASS PECS SENARE

38 minuter bröstträning. 18 set. Jag var otippat svag i dag. Uppskattningsvis var min styrka 20-30% sämre än vad den brukar vara. Men jag har sådana här pass lite då och då. För progression följer sällan en spikrak kurva uppåt. För mig går både styrka- och muskelutveckling mer som ett sågblad. Samma sak med löpningen. Efter en period av medvind, finner man plötsligt själv med att stå och stampa, tycker inte att det händer något. Tvärtom känner man sig svagare och känslan av 1 steg fram, 2 tillbaka börjar infinna sig. Det kryper in under skinnet. Men efter en platå brukar oftast en ny medvind blåsa upp. Känner du igen dig i det här?

Så jag oroar mig inte. Det är som det brukar vara. Och trots att jag fick sänka vikterna i dag så tog jag ut mig maximalt. Jag kan verkligen känna (man ska inte underskatta självsuggestion) hur alla muskelfibrer i mina pecs är söndertrasade.

Jag har också kommit fram till att jag ska ge armar (inkl underarmarna) och mage ett eget pass. Vader och röven är också prio men de kan jag inkludera i mina benpass. Jag har svårare att få med armarna i axel-, bröst- eller ryggpassen. För efter ca 35-36 minuter i högt tempo är jag så slut att alla mina energireserver är nere på noll. Det brukar susa i öronen och då och då ser jag stjärnfall gnistra förbi mina ögon. Så lösningen blir istället att ge armarna sitt eget pass. Jag har redan rätt bra utveckling av den indirekta aktiveringen de får under överkroppspassen. Men de kan allt bli lite större så jag får ordinera mig själv ett extra pass i veckan

Jag ska strax ut på en PW. Jag tycker promenader är svintrist. Jag önskar att jag kunde älska dom sådär som många andra gör. Visst, lite musik i lurarna eller en podd gör en PW lite mer överkomlig men: det går fortfarande långsamt och är mest trist. Ingenting händer. Förutom att man bara går och går. Men, men, vill man vara fin får man lida pin. Antar jag. Jag ska springa en lite längre runda direkt efter promenaden. Det är kanske inte direkt skitroligt det heller men det är i alla fall mindre tråkigt.

Kör hårt! // Ivan
Underarmar är något jag också tänkt på att börja träna som en egen grupp i sig, men jag får aldrig till det. En egen session för enbart underarmar låter väl lite sådär.. va? Eller..
Jag har försökt lägga in två st övningar efter biceps och rygg, men jag är så slut, och samma efter triceps och bröst, man är ju helt sallad efter passet så har aldrig övervägt att stanna och köra underarmar, men det kanske är något man bör prova.

Du tänker köra mage och underarmar, tur så är jag i mina yngre år och skulle även vilja säga prime, iaf i ett tränings syfte, så mage är redan helt okej, inga direkta synliga abs men det är inget jag strävar efter heller. ABS is made in the kitchen!

Finns ju ett par övningar för underarmar, men undrar dessa verkligen hjälper så mycket som folk säger? Tänker på wrist curls, och sådana övningar med hantlar..
MVH
Citera
2023-09-11, 05:12
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zantori
Underarmar är något jag också tänkt på att börja träna som en egen grupp i sig, men jag får aldrig till det. En egen session för enbart underarmar låter väl lite sådär.. va? Eller..
Jag har försökt lägga in två st övningar efter biceps och rygg, men jag är så slut, och samma efter triceps och bröst, man är ju helt sallad efter passet så har aldrig övervägt att stanna och köra underarmar, men det kanske är något man bör prova.

Du tänker köra mage och underarmar, tur så är jag i mina yngre år och skulle även vilja säga prime, iaf i ett tränings syfte, så mage är redan helt okej, inga direkta synliga abs men det är inget jag strävar efter heller. ABS is made in the kitchen!

Finns ju ett par övningar för underarmar, men undrar dessa verkligen hjälper så mycket som folk säger? Tänker på wrist curls, och sådana övningar med hantlar..
MVH

Jag har samma problem som du. Dvs att lägga armar efter bröst-, axlar- och ryggpassen bara fungerar inte. Jag är för slutkörd för att göra något vettigt efteråt. Det är 1000 år sedan jag körde underarmarna men ja; de fungerar. Å andra sidan får underarmarna rätt bra med stryk under ryggpassen.

Har du tittat på Jeff Cavalierie och hans YouTube-kanal AthleanX? Han är extremt kunnig men jag har en tendens att undvika honom för han är så skrikig och pratar i ett stressande tempo. Vilket är synd för han bjuder på extremt mycket kunskap och insikter. I går såg jag den här videon:

https://youtu.be/6QgR6Tjle7g?si=2C2znYs2J908GRdv

Det här upplägget ska jag testa! Man tränar biceps resp. triceps varannan dag efter ens vanliga pass. Sex dagar i veckan oavsett vad man tränat dessförinnan. Det är en övning i fyra set placerad sist och för varje vecka ökas belastningen. Fungerar detta - så vore det jäkligt...smutt

Ska ge detta upplägg tre veckor och sedan sedan utvärdera.

//Ivan
Citera
2023-09-11, 08:22
Medlem
IvanDF2s avatar
MORGONPASS FÖR LATSEN + LÖPNING

Jag fick till ett riktigt bra ryggpass tidigare i morse. 20 set rygg samt 4 set biceps som sistaövning (se mitt svar ovan för mer info). I dag fick T-baren extra fokus. Den har två olika handtag för vardera hand. En rak stång och en som är vinklad i ca 45°. Så jag körde båda greppen samt att jag gjorde det både smalt och med brett grepp. Totalt blev det 8 arbetsset bara i T-baren. Jag älskar den. Det nyper så fiiiint i ryggen

Löpningen direkt efter gympasset gick ovanligt lätt och ledigt. Slog mitt PB med rätt bred marginal. Nu jagar jag en ännu bättre tid. Men jag hetsspringer inte utan försöker jobba på i en sådan jämn takt som möjligt.

I kväll blir det ett axel- och tricepspass. Enligt principen jag testar nu, avslutar jag axelpasset med 4 set x 9 reps för triccarna. I morgon är det ben och: biceps. Onsdag bröst och triceps osv.

Jag ska väga in i morgon bitti så i dag blir det bara protein. Ägg, bacon och proteinshakes står på menyn.

Kör hårt nu alla monsterdiggare! // Ivan
Citera
2023-09-11, 11:27
Medlem
Kul att det går bra för dig!

Du skriver att du blir för slutkörd efter passet för att köra något vettigt efteråt. Känns det inte av på passet du kör senare på eftermiddagarna? Att orken inte är densamma och passet inte blir så bra. Eller återhämtar du dig och även då får ett bra pass?

Lite sugen att testa denna teknik, innan jobb samt efter jobb (10-12h emellan). Har du märkt en markant skillnad när du övergick till detta gällande muskeluppbyggnad?

Fortsätta kötta Ivan!

Mvh
Citera
2023-09-11, 20:51
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportmonstret
Kul att det går bra för dig!

Du skriver att du blir för slutkörd efter passet för att köra något vettigt efteråt. Känns det inte av på passet du kör senare på eftermiddagarna? Att orken inte är densamma och passet inte blir så bra. Eller återhämtar du dig och även då får ett bra pass?

Lite sugen att testa denna teknik, innan jobb samt efter jobb (10-12h emellan). Har du märkt en markant skillnad när du övergick till detta gällande muskeluppbyggnad?

Fortsätta kötta Ivan!

Mvh

Innan jag testade två pass per dag - och även för samma muskelgrupp - var jag inne på just den tankebanan. Att det andra passet skulle bli lidande. Men nej, jag har inte upplevt någon försämring av vare sig ork, styrka eller jävlaranamma. Så ja, jag återhämtar mig. Sen spelar så klart oljorna in och jag vet inte hur jag min orka skulle vara om jag körde helt ren. Säkert sämre men jag tror faktiskt inte att det skulle vara någon jätteskillnad ens då.

Under sommaren tränade jag en muskel på morgonen relativt tungt och med få reps.
Senare på eftermiddagen/kvällen körde jag samma muskel men med lättare vikter och högreps (15-25 reps och ibland även 30-50 reps).
Jag tycker själv att jag fick en muskelutveckling som jag inte varit i närheten av tidigare. Men igen: Jag låg också högre på Testo, deca, mast och tren än vad jag tidigare gjort. Så det är inte helt enkelt att bena ut vad som gav vilken effekt. Men som oftast är det säkert en mix. Oavsett kan jag varmt rekommendera att testa det!

Japp, jag köttar på, du också!
Citera
2023-09-11, 21:01
Medlem
IvanDF2s avatar
ETT BÄTTRE AXELPASS TROTS LÅG ENERGI

Jag är belåten med kvällens axelpass. För jag kände att jag var lite loj, trött och seg. Vilket har att göra med att jag ligger extra lågt på kalorier (men får i mig 200 gram protein) i kombination med att jag gick upp redan klockan 04.00.

Trots det så presterade jag riktigt, riktigt bra. Jag kör inte på 100% av min kapacitet men väl runt 80%. I axelpresser i maskin (TechnoGym) med fria vikter, var jag uppe och vände på 120 kilo. Sittande militärpressar i Smith-maskinen med 80-90 kg i arbetsseten. Tog det lite lättare i reversed per deck eftersom den har en tendens att vara stygg mot axlarna om jag kör för tungt nu när jag är skadad. Så det blev modesta vikter 4 x 15 reps och sedan under passet - när jag var ordentligt uppvärmd - återvände jag för ytterligare 4 set x 15 men nu med snäppet tyngre belastning. Baksida axlar är en prio så jag inleder alltid med reversed Pec deck och sedan varvar jag den fler gånger, helst mellan två olika pressövningar.

Drog i mig dagens sista mål i form av en shake på 80 gram proteinpulver direkt efter passet tillsammans med magnesium och zink. Övriga vitaminer mm tog jag som vanligt i samband med lunchen.

I morgon blir det röv/vader/ben. I den ordningen. Känner mig redan taggad. Vilket är extra roligt. För jag tycker normalt inte att ben är speciellt roligt att träna. Men jag gör det ändå. Men nu har jag fått upp lust/mojo för de här passen och det känns himla bra!

Nu är klockan 21.00 och jag ska gå och lägga mig. För att försöka sova mellan 22.00-05.00. I gryningen i morgon bitti står löpning på tur och sedan gymet.

Kör hårt! // Ivan
Citera
2023-09-12, 07:56
Medlem
IvanDF2s avatar
VADER/RÖV/BEN

Dagens första gympass (ska köra bröst/triceps senare i dag) är avklarat. Jag har aldrig tyckt att ben är speciellt roligt att träna. Det har alltid varit mer av ett nödvändigt ont. Fast tamefan om inte de här passen börjar bli i alla fall lite småroliga. Eller kanske mindre tråkiga. Det resulterade oavsett i 56 minuter och 7 olika övningar. Avslutade som vanligt med benpressen.

Jag ska springa strax. Jag hade tänkt göra tvärtom. Att börja den här tisdagen med löpning och sedan åka direkt till gymet. Men det var så mörkt i morse vid 05.00 att det blev alldeles för motigt att ge mig ut i terrängspåret.

Ställde mig på vågen direkt efter att jag vaknade och kan konstatera att dieten går helt enligt plan. Jag rent av ligger lite bättre till än vad jag planerade att göra, när jag satte upp alla delmål för de då närmsta 15 månaderna. Ett litet försprång känns bra att ha i bagaget. För desto närmare jag närmar mig min tänkta slutvikt, desto tuffare kommer det bli att få kroppen att släppa ifrån sig fett. Men, det får ta den tid det tar. Då känns 11 månader (fyra har jag klarat av nu) skönt att ha som tidsrymd. Ingen stress utan jag har god marginal för att tvingas mejsla bort de sista kilona nästa sommar.

Kör hårt, för det ska jag snart göra igen! // Ivan
Citera
2023-09-12, 14:19
Medlem
IvanDF2s avatar
ETT BRÖSTPASS SENARE

Jag fick till ett bra pass för pecsen. Jag blev precis klar och sitter och skriver detta i den lilla kafédelen. På 40 minuter hann jag med 16 set för bröstet. Min normala tid för 16 set brukar vara runt 32-34 minuter. Men nu inledde jag med sned bänkpress i Smithen med brett grepp. Och eftersom jag är extra försiktig med min ena axel, körde jag en lång pyramid som uppvärmning innan det blev dags för 4 arbetsset. Andra övningen var identisk med den första sånär som att jag fattade stången med ett väsentligt smalare grepp. Dessa två övningar tar helt olika och man känner verkligen skillnaden, speciellt när man kör båda i en följd. Sedan blev flyes i Peck dec liksom andra pressövningar. Avslutade passet enligt Jeff Cavalieres (AthleanX på YouTube) 3-veckors armprogram genom att krama ur det allra sista ur mina triceps. I morgon är det dags att göra samma sak fast för biceps. Nu råkar jag köra rygg i morgon. Men oavsett muskelgrupp varvar man triceps med biceps 6 dagar i veckan för att sedan ta en vilodag.

Jag har varit ovanligt hungrig i dag. Det beror garanterat på att jag har en rätt rejäl, fysisk aktivitetsnivå (i dag: Benpass, löpning, bröstpass) men jag hoppas också att det är att min förbränning är igång nu. Om så inte så är ifall den placeboeffekten skön

Nu blir det till att jobba ett par timmar. Om jag känner mig rastlös i kväll kanske det blir en PW. Just nu känner jag dock mest bara för att krascha i soffan och sedan somna tidigt.

Kör hårt! // Ivan
Citera
2023-09-12, 19:24
Medlem
IvanDF2s avatar
LITEN PREPP-UPDATE

Nu har den högre dosen av Testo C, Deca och Mast börjat kicka in. Jag får de där små men ack så välbekanta signalerna nu. Jag som knappt aldrig har finnar när jag ligger ON, kan få det efter 2-3 veckor precis när dosen börjar verka på allvar. Det har jag fått nu. Men de brukar alltid försvinna lika snabbt som de kom. Den sjätte växeln infinner sig för mig alltid runt dag 20, plus/minus en dag eller två. Vilket är nu i dagarna. Jag mår som vanligt toppen, trots en relativt hög dosering (just nu 1,6 gram per vecka som snart blir 1,3 g ew). Märker ännu inte av vare sig ökad puls eller blodtryck. Jag har noterat en marginell tillväxt av hår, speciellt över bröst och övre delen av magen. Jag är inte det minsta lurvig i vanliga fall så jag tvivlar att någon annan än jag själv noterar detta. När det kommer till mitt humör är det lika stabilt som alltid. Kanske rent av är jag snäppet mer samlad, lugn och trygg i mig själv. Testo har en liten sådan, positiv effekt på mig. Jag sover bra, sköter kosten perfekt och vid sidan om gymet så upplever jag att kardion balanserar upp ekvationen på en rätt optimal nivå just nu.

I morgon bitti väntar rygg/biceps följt av en löprunda när jag är klar med gymet. Jag håller just nu på att förbereda morgondagens måltider. Kokt kycklingfilé, broccoli, ett ägg och lite ris till lunch, torskfilé och broccoli till middag. Utöver det ett par proteinshakes, för att säkra 180-200 gram protein.

Kör hårt alla monsterdiggare (för några av er ska säkert köra ett kvällspass)! // Ivan
Citera
2023-09-12, 22:03
Medlem
torrans avatar
Har inte glömt dig! Torran is watching as always! Men livet hände ett tag nu och fokus har behövt vara på andra ställen. Hoppas allt är väl med dig!

KÖR VI BRUSHAN DU BÖRJAR JU BLI GROV DIN JÄVLA GUBBE!

Mvh
Torran
Citera
2023-09-13, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDF2
ETT BRÖSTPASS SENARE

Jag fick till ett bra pass för pecsen. Jag blev precis klar och sitter och skriver detta i den lilla kafédelen. På 40 minuter hann jag med 16 set för bröstet. Min normala tid för 16 set brukar vara runt 32-34 minuter. Men nu inledde jag med sned bänkpress i Smithen med brett grepp. Och eftersom jag är extra försiktig med min ena axel, körde jag en lång pyramid som uppvärmning innan det blev dags för 4 arbetsset. Andra övningen var identisk med den första sånär som att jag fattade stången med ett väsentligt smalare grepp. Dessa två övningar tar helt olika och man känner verkligen skillnaden, speciellt när man kör båda i en följd. Sedan blev flyes i Peck dec liksom andra pressövningar. Avslutade passet enligt Jeff Cavalieres (AthleanX på YouTube) 3-veckors armprogram genom att krama ur det allra sista ur mina triceps. I morgon är det dags att göra samma sak fast för biceps. Nu råkar jag köra rygg i morgon. Men oavsett muskelgrupp varvar man triceps med biceps 6 dagar i veckan för att sedan ta en vilodag.

Jag har varit ovanligt hungrig i dag. Det beror garanterat på att jag har en rätt rejäl, fysisk aktivitetsnivå (i dag: Benpass, löpning, bröstpass) men jag hoppas också att det är att min förbränning är igång nu. Om så inte så är ifall den placeboeffekten skön

Nu blir det till att jobba ett par timmar. Om jag känner mig rastlös i kväll kanske det blir en PW. Just nu känner jag dock mest bara för att krascha i soffan och sedan somna tidigt.

Kör hårt! // Ivan
Vill gärna se uppdateringar hur det går med armprogrammet då jag själv sitter här och är lite sugen på att pröva! Men inväntar gärna resultat. Pusha pusha pusha!
MVH
Citera
2023-09-13, 07:09
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torran
Har inte glömt dig! Torran is watching as always! Men livet hände ett tag nu och fokus har behövt vara på andra ställen. Hoppas allt är väl med dig!

KÖR VI BRUSHAN DU BÖRJAR JU BLI GROV DIN JÄVLA GUBBE!

Mvh
Torran

Torran, minsann!!

Härligt att höra. Låter som du är på en sådan där bra plats just nu i livet. Planerar du att sätta fokus på gymet och träningen nu i höst/vinter?

Här är allt bara bra, tack. Kommit in i något som känns som snudd på ett optimalt flow just nu. Träningen går som en dans (förutom att jag måste träna runt min ena, jävla axel), dieten och viktminskning följer prydligt min planering och till och med löpning flyter lite extra bra.

HAHA, JA NU KÖR VI BROR, JAG SVÄR - WHALLA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in